Wanneer is een ambulance een ambulance?

Auteur Topic: Wanneer is een ambulance een ambulance?  (gelezen 14156 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #20 Gepost op: 29 juli 2012, 15:49:17

De Nederlandse wetgever heeft ervoor gekozen om niet alleen de 650(+) ambulances in NL van de tekst ''ambulance" te voorzien maar heeft er ook voor gekozen om de 1500 extra dienstvoertuigen (alle extra voertuigen met cijfer 2 tot 9 als 3e cijfer in het roepnummer) ook rond te laten rijden met de tekst ''ambulance''.

Waar kan ik deze wetstekst vinden (incl. de artikelen)?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2012, 15:54:21
De voertuigen zijn primair gestript en voorzien van het woord "ambulance" volgens de richtlijnen van BiZa, die weer te vinden zijn op eerder genoemde website.

Waar kan ik de officiële richtlijn vinden?
De website geeft geen bronvermelding.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #22 Gepost op: 29 juli 2012, 16:09:40
Waar kan ik deze wetstekst vinden (incl. de artikelen)?
Ik vraag me af of die er eigenlijk wel zijn. want naar mijn mening staan de regels en voorschriften vermeld op de site van ambu striping.
het ministerie van Veiligheid en Justitie en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, brengen een ''Handboek striping voor de ambulancezorg en GHOR'' uit. (1e alinea ambustriping.nl) Alle diensten die een geel voertuig met biza striping en de tekst ''ambulance'' willen rijden zullen zich hier wel aan moeten houden want andere krijgen ze problemen met de vergunningen die ze hebben gekregen voor ambulance vervoer.  :)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2012, 16:52:12
Staat er geen Logistiek op?



Foto: Ramon Versteeg
http://www.kazernesnederland.nl/ambutwentened.htm
Inderdaad Sylvester, bij nader inzien lijkt er wel degelijk Logistiek op te staan. Dan denk ik dat ik in de war ben met een voertuig van Ambulance Oost met eenzelfde soort grootte. Model Caddy, Touran, of iets dergelijks. Ik zal er eens op letten als ik weer in de buurt ben.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2012, 20:26:07
Die vraag kun je ook breder trekken. Een dienstauto van de brandweer waar heel mooi "brandweer" opstaat en bijvoorbeeld als piket wagen voor een centralist gebruikt wordt is ook niet echt geschikt om hulpverleningen mee te doen. Toch staat er "brandweer" op.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2012, 20:35:07
Die vraag kun je ook breder trekken. Een dienstauto van de brandweer waar heel mooi "brandweer" opstaat en bijvoorbeeld als piket wagen voor een centralist gebruikt wordt is ook niet echt geschikt om hulpverleningen mee te doen. Toch staat er "brandweer" op.

In dit geval wil ik de discussie niet breder maken dus blijft de vraag van mijn vorige post staan:

Citaat
Waar kan ik deze wetstekst vinden (incl. de artikelen)?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2012, 21:11:04
Die vraag kun je ook breder trekken. Een dienstauto van de brandweer waar heel mooi "brandweer" opstaat en bijvoorbeeld als piket wagen voor een centralist gebruikt wordt is ook niet echt geschikt om hulpverleningen mee te doen. Toch staat er "brandweer" op.

Het bedrijf waar die auto voor word gebruikt heet, brandweer, dus wat moet je er anders opzetten.

Voor wat betreft een ambulance dit mag op alle voertuigen staan die zich met met medische hulpverlening bezig houden, in de ruimste zin van het woord, welke door de regionale meldkamer ambulancezorg worden aangestuurd.
Er is nergens bij wet geregeld wanneer er ambulance op een voertuig mag staan en wanneer niet, maar het is wel de enige term voor een voertuig in dienst van de medische hulpverlening die in wet ambulancezorg word genoemd, waardoor er maar 1 woord wettelijk is vastgelegd voor een voertuig in dienst van de medische hulpverlening, en dat is ambulance.
Dus dat er ambulance staat op al die voertuigen ligt aan het feit dat de wet ambulancezorg dit woord als enige term kent voor een voertuig in dienst van de medische hulpverlening.
Zo waren ook de First Responder Brandweer voertuigen in Gelderland-Midden,in eerste instantie in de amulance gele periode, ook voorzien van de tekst AMBULANCE omdat ze direkt aangestuurd werden door de MKA.

bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025304/geldigheidsdatum_23-03-2009


HAP-14

  • Huisartsenchauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2012, 21:25:12
Waar kan ik de officiële richtlijn vinden?
De website geeft geen bronvermelding.

Citaat van de site "ambulancestriping.nl"
Door het ministerie van Veiligheid en Justitie is de opdracht tot het verzorgen en publiceren van tekeningen en het adviseren en handhaven op het gebied van het eigendomsrecht op de ontwerpen van de striping op de voer-,vaar- en vliegtuigen van de ambulancediensten, brandweer en politie belegd bij de Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding (LFR). (einde citaat)

Deze site is in opdracht van het LFR (Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding) gemaakt en daarmee dus ook een officiële site die geen bronvermelding behoeft.

Verder sluit ik mij aan bij firefighter1970, er staat nergens in de wet dat het woord "ambulance" op het voertuig moet staan en wanneer niet.
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, zijn er nog 3 schroefjes over.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2012, 21:41:42
Dus je mag het woord ambulance op je auto voeren als je of een medisch geschoold persoon aan boord hebt en/of medische apparatuur/goederen?

(ik probeer met deze vragen een goede discussie op gang te brengen)
Ik heb ff de defintie van "ambulance"gezocht:

Citaat
Wat is een ambulance?

Een ambulance (ziekenwagen/ziekenauto) is een vervoersmiddel om medisch hulpverleners te vervoeren naar een incident en om slachtoffers of patiënten te vervoeren naar een ziekenhuis. In een ambulance rijden een ambulanceverpleegkundige en een ambulancechauffeur. Een ambulance heeft optische licht- en geluidssignalen: een drietonige sirene en blauwe zwaailichten. Als die gebruikt worden, heeft de ambulance recht op bijzondere voorrang in het verkeer. Het voertuig is duidelijk herkenbaar aan de striping.
 
http://www.lnaz.nl/faq/nl/6/11/18/wat-is-een-ambulance.html

Hier valt dus de Nothartz, de HAP of de belgische MUG niet onder want zij vervoeren wel personeel, medische spullen maar geen patienten.
Zet er dus gewoon de naam op van wat het is, maar geen ambulance


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2012, 21:59:09
Beste piet60 en kens62, wat proberen jullie nu precies aan te tonen? Waarom deze, bijna op een hetze lijkende, discussie?

Op voertuigen van de politie staat "politie" ongeacht of er daadwerkelijk agenten inzitten, technische recherche of logistiek medewerkers. Op voertuigen van brandbestrijdende organisaties staat "brandweer", of het nu bedrijfsbrandweer is, een logistiek voertuig of een reguliere tankautospuit. En als laatste staat op voertuigen bedoeld voor georganiseerde medische spoedhulpverlening "ambulance".