Wanneer is een ambulance een ambulance?

Auteur Topic: Wanneer is een ambulance een ambulance?  (gelezen 14287 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 29 juli 2012, 22:13:24
Het bedrijf waar die auto voor word gebruikt heet, brandweer, dus wat moet je er anders opzetten.


Dat punt wilde ik maken, daarom vind ik het logisch dat op een ondersteunend voertuig van een ambulance dienst ook het woord "ambulance" staat.


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #31 Gepost op: 29 juli 2012, 22:23:07
Hoe zit het dan met de particuliere zorgverleners die ook ambulances gebruiken, bijvoorbeeld voor de evenementenzorg?
Er zijn er bij die keurig "ambulance" verwijderen en er zelf iets anders voor bedacht hebben, zoals "medilance".
Echter zijn er ook die wel keurig de BiZa striping hebben verwijderd (sommigen niet), maar de naam "ambulance" hebben laten zitten.
Ik heb er wel eens naar gevraagd en volgens hun is de naam "ambulance" dus niet beschermd en mag het op de voertuigen zitten mits het voertuig daadwerkelijk als ambulance is ingericht. Dat wil zeggen brancard, wervelplank, schepbrancard, zuurstof, koffers etcetera, zeg maar alles wat de hedendaagse reguliere ambulances ook aan boord hebben.
Echter zit er vaak geen dusdanig geschoold ambulancepersoneel op en werken ze niet in opdracht van de MKA.
Als ik bovenstaande berichten dus goed begrijp, mag die naam dus niet gevoerd worden?
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #32 Gepost op: 29 juli 2012, 22:24:29
Ik heb ff de defintie van "ambulance"gezocht:
 http://www.lnaz.nl/faq/nl/6/11/18/wat-is-een-ambulance.html

Wat is een ambulance?

Een ambulance (ziekenwagen/ziekenauto) is een vervoersmiddel om medisch hulpverleners te vervoeren naar een incident en om slachtoffers of patiënten te vervoeren naar een ziekenhuis. In een ambulance rijden een ambulanceverpleegkundige en een ambulancechauffeur. Een ambulance heeft optische licht- en geluidssignalen: een drietonige sirene en blauwe zwaailichten. Als die gebruikt worden, heeft de ambulance recht op bijzondere voorrang in het verkeer. Het voertuig is duidelijk herkenbaar aan de striping.

Hier valt dus de Nothartz, de HAP of de belgische MUG niet onder want zij vervoeren wel personeel, medische spullen maar geen patienten.
Zet er dus gewoon de naam op van wat het is, maar geen ambulance

Zoals ik jou citaat lees van wat een ambulance is vallen een Notartzvoertuig, het HAPvoertuig of een MUGvoertuig ook onder de Nederlandse definitie van ambulance.

Wat is een ambulance?

Een ambulance (ziekenwagen/ziekenauto) is een vervoersmiddel om medisch hulpverleners te vervoeren naar een incident en om slachtoffers of patiënten te vervoeren naar een ziekenhuis. In een ambulance rijden een ambulanceverpleegkundige en een ambulancechauffeur. Een ambulance heeft optische licht- en geluidssignalen: een drietonige sirene en blauwe zwaailichten. Als die gebruikt worden, heeft de ambulance recht op bijzondere voorrang in het verkeer. Het voertuig is duidelijk herkenbaar aan de striping.

Trouwens wel een verouderd citaat met "drietonige sirene"

Als er geen ambulance, volgen jou definitie, beschikbaar is kan een HAPvoertuig, in geval van nood, ook gebruikt worden om een patient te vervoeren.
Het belangrijkste is dat het voertuig word ingezet in de medische hulpverlening en aangestuurd kan worden door de MKA.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #33 Gepost op: 29 juli 2012, 23:01:06
Beste piet60 en kens62, wat proberen jullie nu precies aan te tonen? Waarom deze, bijna op een hetze lijkende, discussie?

Op voertuigen van de politie staat "politie" ongeacht of er daadwerkelijk agenten inzitten, technische recherche of logistiek medewerkers. Op voertuigen van brandbestrijdende organisaties staat "brandweer", of het nu bedrijfsbrandweer is, een logistiek voertuig of een reguliere tankautospuit. En als laatste staat op voertuigen bedoeld voor georganiseerde medische spoedhulpverlening "ambulance".

Beste Vesalius,

het laatste wat ik wil is een hetze ontketenen. Wat ik wel wil is een duidelijk onderbouwd antwoord en net zoals in diverse andere topics discussiëren aan de hand van Wet- en Regelgeving.

Het feit dat iets al jaren zo gebeurd wil nog niet zeggen dat dit jurisch juist is vandaar deze discussie.
Als het moderatorteam van mening is dat deze discussie niet gevoerd mag worden of dat er oneigenlijke argumenten gebruikt worden dan lees ik dit graag.

Met vriendelijke groet,
Kens62
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #34 Gepost op: 29 juli 2012, 23:31:02
Kens62 ik denk dat je die discussie hier niet hoeft te voeren, omdat je toch het antwoord niet krijgt wat jij wilt.
Ambulancevervoer is via de wet ambulancevervoer geregeld en als je die eens leest zie je dat er heel veel niet geregeld/benoemt is.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025304/geldigheidsdatum_23-03-2009


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #35 Gepost op: 30 juli 2012, 08:49:46
@Kens62:
In essentie komt uw punt van kritiek neer op de tekstuele aanduiding "ambulance" op een voertuig, en of hiervoor regels zijn. U wenst daarbij een onderbouwing op basis van geldende wet- en regelgeving.

U vindt uw antwoord in het legaliteitsbeginsel: iets is pas verboden als het bij wet is verboden. Zonder wettelijk verbod is iets dus toegestaan. Bij Nederlandse wet is het aanbrengen van een tekstuele aanduiding "ambulance" op een willekeurig voertuig niet verboden, en derhalve is het dus toegestaan. Dat staat geheel los van het feit of betreffend voertuig ook is ingericht voor het vervoer van medisch personeel of het vervoer van patiënten/slachtoffers. Hiervoor is immers de Wet Ambulancevervoer van toepassing. Het aanbrengen van een tekstuele aanduiding "ambulance" staat ook geheel los van het aanbrengen van de "BiZa striping". Deze striping kent immers een auteursrecht en conform de Auteurswet mag het auteursrecht niet zonder toestemming geschonden worden (ergo, er is een verbod op auteursrechtschending). Op een tekstuele aanduiding "ambulance" rust geen auteursrecht, evengoed er geen auteursrecht rust op de woorden "brandweer", "politie", "verkeersregelaar" of "auto".

Antwoord op uw vraag: iedereen mag een sticker "ambulance" op zijn auto plakken, alleen de aangewezen en toegelaten diensten mogen BiZa-striping en OGS voeren en slachtoffers/patiënten vervoeren.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #36 Gepost op: 30 juli 2012, 09:29:11

Antwoord op uw vraag: iedereen mag een sticker "ambulance" op zijn auto plakken, alleen de aangewezen en toegelaten diensten mogen BiZa-striping en OGS voeren en slachtoffers/patiënten vervoeren.

Hartelijk dank voor het antwoord.
Als andere forumleden er anders over denken dan lees ik dit graag.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #37 Gepost op: 30 juli 2012, 13:05:33
Hartelijk dank voor het antwoord.
Als andere forumleden er anders over denken dan lees ik dit graag.
Dit antwoord was toch al gegeven?
Waarom moet dat ergens staan? Wetgeving werkt andersom: alles is toegestaan, tenzij verboden. Het woord voeren is niet verboden, de striping is beschermd en mag je daarom niet voeren.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #38 Gepost op: 30 juli 2012, 13:13:12
Dit antwoord was toch al gegeven?

Ook u hartelijk dank voor het antwoord.
Als andere forumleden er anders over denken dan lees ik dit graag.

Misschien komt er nog een vervolgreactie van mij maar moet hiervoor nog wat brononderzoek doen.
Eerst... vakantie  ;)
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever