Alphalog 3.0

Auteur Topic: Alphalog 3.0  (gelezen 25825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #10 Gepost op: 8 augustus 2012, 19:07:15
Ik richt me absoluut niet op RAV's, dan zou ik een bedrijf moeten beginnen (en daar heb ik geen trek in...), reclame maken (ook geen trek in) en 24/7 ondersteuning moeten bieden (al helemaaaal geen....). Ik heb nu gewoon de mogelijkheid om dit relatief eenvoudig in te bouwen, dus why not?  :) Meteen het probleem van android: dat wordt door FileMaker niet ondersteund (en ik heb geen verstand van webapp's in php bouwen), dus die ondersteuning komt er helaas -in eerste instantie- niet in.
Het medische voorbeeld op het plaatje van de iPad is omdat ik een medische achtergrond heb  :)

Overigens zijn er nog best wat organisaties die de investering wel willen doen. De gemiddelde Rode Kruis afdeling zal overigens meer dan genoeg hebben aan de gratis versie van Alphalog 3. Maar goed, als er een vrijwilliger zijn iPad/iPhone voor wil gebruiken: Het kan.

Tot slot: Alphalog 2.0 heb ik destijds iets te gehaast (want heel trots) online gezet, dat ga ik nu niet doen: Eerst goed testen, dan releasen.
Arts  www.alphalog.nl


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #11 Gepost op: 8 augustus 2012, 20:59:09
De testfoto's die je geplaatst hebt zien er een stuk rustgevender uit dan de versie 2.5 waarmee ik heb lopen stoeien
en uitproberen waar ik gek van werd.

Wat ik wel miste was een handleiding hoe je logo's zoals het rode kruis logo kon invoegen misschien is dat iets voor de komende handleiding.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 8 augustus 2012, 22:02:45
De handleiding zal ik sowieso helemaal opnieuw moeten schrijven... Maar dat heb ik sinds 2.2 niet meer gedaan, dus dat werd inderdaad tijd.
Zoals je kan zien zijn de icoontjes trouwens verdwenen. Onderscheid is nu te maken door het lettertype te wijzigen, en extra informatie zit onder de groene 'i' verborgen. Er is nu ruimte voor 50 stations per pagina ipv 30, en omdat ze vrij op iedere regel te plaatsen zijn mis je de icoontjes eerlijk gezegd niet.
Arts  www.alphalog.nl


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2012, 22:55:04
Heb nog een keer goed gekeken naar je overzichtplaatjes maar het Overzichtscherm is er heel goed op vooruit gegaan.  O0
Maar overal gezien vind ik dit er al een stuk fijner uitzien van wat je nu laat zien Delta.

Wat betreft het online ermee kunnen werken moet ik eens gaan uitzoeken met dat Filemaker want ik ben niet zo heel technisch.
Komt daar ook een handleiding voor voor mensen die niet zo goed computertechnisch onderlegd zijn ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2012, 10:46:33
Meteen het probleem van android: dat wordt door FileMaker niet ondersteund (en ik heb geen verstand van webapp's in php bouwen)
Misschien een idee om met iemand samen te gaan werken die wel PHP en HTML kent?

Maar het ziet er allemaal weer goed uit, Delta!
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #15 Gepost op: 10 augustus 2012, 13:27:12
Het is zo ver...  8)
In 2009 begon ik met een leuk projectje, waar verbazingwekkend genoeg nog best vraag naar was. Daarom ben ik een jaar later helemaal opnieuw begonnen met Alphalog 2.0  Ik kon destijds best een beetje programmeren, en gedurende 2 jaar heb ik het project steeds verder uitgebouwd.

Ik heb geprobeerd steeds te blijven luisteren naar de feedback van gebruikers, en dit er in te verwerken. Maar nu loop ik toch echt tegen de beperkingen op van mijn programmeerkunsten van destijds. De nieuwste functies die ik er in wil stoppen, leveren grote problemen op. Dit is niet de beperking van het programma (FileMaker), maar van hoe ik de database destijds heb ontworpen. Zo wil ik Alphalog over internet laten draaien, maar dit levert in de huidige programmatuur onacceptabele delays op.

Met nu in totaal 6 jaar programmeer ervaring in FileMaker is het weer tijd om geheel opnieuw te beginnen, met een geheel nieuwe database structuur.

Daarnaast zijn er een paar belangrijke andere punten die ik mee heb genomen: Het scherm is niet overzichtelijk genoeg bij grotere inzetten, het loggen duurde toch nog te lang bij korte berichtjes en de incidentmanager moet meer functies hebben, zoals het invullen van ritformulieren. En... het exporteren van inzetten/stationslijsten zodat er op een andere een inzet voorbereid kan worden. Het komt er allemaal in...

In deze post plaats ik een paar vroege screenshots om de ontwikkeling te tonen. Ik houd me aan mijn afspraak dat na dit jaar de volledige stand alone versie gratis wordt, dus ook deze nieuwe versie. Voor wie kiest om de nieuwe Server versie aan te schaffen, krijgt een compleet nieuw product dat helemaal geoptimaliseerd is om in een netwerkomgeving te draaien.

1. Het overzichtsscherm


De GRID layout heeft plaats moeten maken voor een aangepaste versie van de lijst-layout. In deze layout zijn de posten nu geen lange lijst, maar vrij te plaatsen in 2 kolommen van 25 regels. Met 3 tabbladen is er per inzet dus plek voor 150 stations. De stations zijn vorm te geven met een bold, italic en underline tekst.
Alle overbodige info is verwijderd van het overzicht, maar wel op te vragen bij de groene 'i': houd de muis er over om stationsinfo te zien, en klik er op om deze te bewerken. De status en lokatie is nog steeds zichtbaar, en het snel koppelen en ontkoppelen van een incident is ook gebleven.
Nieuw is de knop Snelbericht. Typ een bericht in, druk op enter, gelogd! Korte berichten kunnen dus extra snel gelogd worden.

2. Berichten loggen


Het berichten loggen werkt in essentie hetzelfde, maar slimmer en sneller.
Nu zijn de knoppen zodanig te programmeren dat er direct een nieuw incident wordt aangemaakt bij bepaalde knoppen, zodat dit niet meer vergeten wordt. Dit is uiteraard te overrulen, maar het scheelt als geheugensteuntje. Daarnaast wordt er bij het koppelen aan een incident de lokatie van dit incident nu automatisch overgenomen. Daarnaast is de statuswijziging die met het bericht wordt doorgevoerd nu ook in te stellen.
Het loggen als geheel werkt duidelijker, sneller, slimmer en intuïtiever.

3. Berichten overzicht


De berichten waren een mengelmoes van kleurtjes, types en soms wat onoverzichtelijk. Alle berichten zijn nu duidelijker te lezen, en hebben alleen afwijkende kleuren als deze zo zijn ingesteld. Daarnaast maakt het programma het prettiger leesbaar.

4. Incidenten


Incidenten, zowel de open als afgesloten, zijn nu in 1 oogopslag te zien. De incidenten krijgen allemaal de mogelijkheid om een standaard formulier te koppelen, zoals bijvoorbeeld een ritformulier in een ambulance-inzet, of een slachtofferformulier in een EHBO-inzet.


Dit is een eerste topje van de ijsberg. Wie tot nu toe met plezier gebruik heeft gemaakt van Alphalog zal de aanpassingen een verademing vinden, en ik hoop dat degenen die er nog niet aan zijn begonnen door deze versie over de streep worden getrokken...

Ziet er goed uit! Aan de voorbeeldmeldingen te zien Nijmegenaar / getest tijdens de 4daagse? :P


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2012, 14:08:14
Ja, beide ;D
Arts  www.alphalog.nl


Bas Witvliet

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,099
Reactie #17 Gepost op: 10 augustus 2012, 14:24:39
Is die 'ambulance/cpa' functie zoals die op de foto ook beschikbaar voor Alphalog basic ?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2012, 10:15:09
Wat bedoel je precies?  :|
Het is geen ambulance specifiek programma. Je kan alles zelf instellen, dus als je er een EHBO, beveiligings of desnoods een taxi layout van wil maken kan dat. De Basic versie gaat overigens verdwijnen, straks is er alleen Alphalog 3 (stand alone, gratis) en Alphalog 3 Server (Netwerk/internet versie, betaald).
Arts  www.alphalog.nl


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2012, 12:57:29
Nieuwe plaatjes, het schiet al op...

"Hoofd meldkamer" overzicht


De HMK module, of supervisorscherm, is iets waarmee ik redelijk wat heb geexperimenteerd. De HMK kan in alle actieve inzetten meekijken, berichten sturen, incidenten aanmaken, en zo nodig de inzet openen om mee te kijken/werken. Daarnaast kun je tussen inzetten wisselen met 1 muisklik. Rechts onderin is ruimte gereserveerd voor berichten aan de "HMK".

Incidentrapporten



Ieder incident kan als PDF geexporteerd worden, zowel de berichtgeving als de (al dan niet via de iPad ingevulde) formulieren.

Interne mails


Tussen verschillende inzetten kan wederom intern mailverkeer plaatsvinden, om berichten en complete incidenten over te dragen.

Arts  www.alphalog.nl