Zeer grote brand (woning) Hoofdstraat - Apeldoorn 30-07-2012

Auteur Topic: Zeer grote brand (woning) Hoofdstraat - Apeldoorn 30-07-2012  (gelezen 18323 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rubens1001

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #50 Gepost op: 30 juli 2012, 23:10:54
Dat durf ik niet te zeggen, maar de afstand zal zo ongeveer 25 meter zijn. De foto is op kruispunt paslaan/hoofdstraat gemaakt. De positie vanaf caterplein achter uit gereden zal ongeveer 100 meter gok ik.


Vuurbaas

  • Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 145
Reactie #51 Gepost op: 30 juli 2012, 23:12:23
Nog over vorige berichten, overwegingen op basis van oude binnenstad, zijn natuurlijk prima.
Ik denk dan AS, ladder, AS, en tweede ladder achterzijde, met evt.derde AS.
Het is een brand in beginstadium, dus voor een later moment rekening houden met aantasting van constructiedelen. Gezien het pand zou ik denken slachtoffers ?, wietplantage ? ( wonen boven winkel ).
Op basis van de beelden zou ik niet direct een flashover verwachten, dus binnenaanval mogelijk.
Het lijkt wel een diep pand dus achterzijde en belendingen zeker meenemen.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #52 Gepost op: 30 juli 2012, 23:19:23
Dat durf ik niet te zeggen, maar de afstand zal zo ongeveer 25 meter zijn. De foto is op kruispunt paslaan/hoofdstraat gemaakt. De positie vanaf caterplein achter uit gereden zal ongeveer 100 meter gok ik.

Bedankt. Ze zijn daar wel erg "achteruitrijderig".Nu valt 25 m wel mee maar die 100 m van de andere kant wat ze later hebben gedaan,volgens de fotos,vind ik wel een behoorlijk lang stuk achteruit,kennelijk een handige chauffeur.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #53 Gepost op: 31 juli 2012, 00:26:24
Helder verhaal van Temudgin.

Die overwegingen heb ik bij de binnenstad ook.

- Slachtoffers (wonen boven de winkel, al dan niet illegaal)
- Hennepkwekerij
- Oudbouw dus aandacht voor slechte brandwerende scheidingen en constructie

Aankomst beeld van brand op de bovenverdieping. TS voorbij het pand samen met de hoogwerker. Hakken in vakken dus 1e TS op de binnenaanval. 2e TS voor waterwinning HW en belendende percelen links/rechts. Panden zijn inderdaad vaak erg diep dus achterkant overlaten aan 3e TS en 2e HW. Bij branduitbreiding door oncontroleerbare brand zou je een extra TS in kunnen zetten voor de panden links/rechts.

Sub seven zou voor deze brand prima te gebruiken zijn maar met 2 HD stralen, goede straalpijpen en techniek kom je net zover. Daarvoor hoef je een dergelijk systeem niet te investeren. Wel gebruik maken van de warmtebeeldcamera en overdrukventilator. Jaag je de brand mooi naar buiten. De naverkenning zal extra tijd vragen omdat de kans groot is dan je moet slopen aan het dak en vloer. Ook hierbij kan de warmtebeeldcamera weer erg nuttig zijn.

En voor Dennis, jammer dat je afhaakt. Natuurlijk zijn de discussie soms erg scherp maar ook prikkelend om ervan te leren. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en iedere mening telt gewoon mee. Veel mensen ervaren opmerkingen direct als kritiek. Dat is altijd lastig als het alleen platte tekst is. En je hebt mijn smiley over de "film-beelden" blijkbaar gemist, jammer. En het klopt dat kritiek, opmerkingen of vragen plaatsen altijd makkelijk is als je achter een computer zit. Niets dan lof en respect voor de collega's die de klus doen. Nu wil ik je kennis en ervaring totaal niet in twijfel trekken en je opmerking over de opstelplaats van het voertuig was een erg nuttig omdat er veel onduidelijkheid was. Daar kunnen we allemaal wat van leren. Je opmerkingen over de kans op ontploffingen, explosies, gasflessen, rookgasexplosies, etc. delen sommige mensen op dit forum niet. Niet dat die mensen het allemaal beter weten maar gewoon omdat ze een andere mening, inzicht, opleiding en/of ervaring hebben. En als je een bal kaatst dan kan je hem ook terug verwachten......toch?! Blijf lekker je mening geven en deel je kennis en ervaring met ons.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #54 Gepost op: 31 juli 2012, 05:39:05
Nee, dat zeg ik dus niet. Ik bedoel aan te geven dat je er rekening mee kan houden. Dit woordje kan was ik inderdaad vergeten te plaatsen. Ik zeg wel dat dit een van de overwegingen kan zijn om het karretje niet recht voor de deur te zetten. Of juist wel. Ik geef alleen aan Alexander aan dat ik een explosie/ontploffing veel waarschijnlijker vind dan een instorting. Ook heb ik de conclusies getrokken op de foto waarop nog geen autospuit te zien is, op het moment dat er nog geen filmpje stond. Inmiddels is te zien in dat filmpje dat die er toen al wel stond. Ook is te zien dat de hoogwerker verplaatst moet worden, wat veel tijd in beslag neemt, en daarmee risico's toevoegd.

Maar aangezien jullie alles letterlijk nemen en elkaar niet iets willen leren maar elkaar af proberen te troeven, neem ik afstand van dit forum. En gezien de legio voorbeelden die ik al gelezen heb, doe ik dit dan ook bij deze en neem niet het nut en de noodzaak om een en ander te onderbouwen. Ik heb mijn kennis over brand in oude panden al ruimschoots opgedaan en hoef hierover niets aan jullie uit te leggen, simpelweg omdat alles wat je op dit forum zegt binnen enkele uren door slecht enkele personen afgezaagd word. En waarom? Omdat ik bijna niets op dit forum zet? Dan vergis je je, ik lees vele topics mee, ik reageer er echter weinig op.

Dus bij deze zeg ik: TOT ZIENS!

Dus als wij tegenargumenten geven op jou stelling haak jij af, dit forum is om van elkaar te leren, om visies te delen, maar ook om deze te bekritiseren in de vorm discussie's waarbij pro maar ook contra argumenten ter sprake komen.
Maar jij wilt alleen leren wat jij denkt dat de enige weg is.
Maar er zijn meerdere manieren van denken met elk zijn eigen pro's en contra's.
In mijn optiek waren de argumenten die jij aanvoerde niet correct aangezien als ik naar de foto's er bijvoorbeeld geen passeerruimte was voor een ander groot voertuig zoals jij stelde.
Ook constateerde ik dat de opstelplaats van de eerste TS logisch was i.v.m. de meest gebruikelijke eerste inzet taktiek van brandweer Nederland met HD haspels met 60 tot 90 meter hd slang.
Ik heb hier bijval in gekregen van diverse forumleden, maar als jij denkt dat wij het niet goed zien, probeer ons dan met steekhoudende argumenten te overtuigen, misschien kunnen we wel van jou leren, ik sta er wel voor open voor, alleen wil ik steekhoudende argumenten om mijn mening bij te stellen.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #55 Gepost op: 31 juli 2012, 08:18:10
Interessant. Was die hoogwerker dan als eerste ter plaatse of is hij achteruit gereden en over welke afstand,ik ben daar niet bekend.

De hoogwerker was NIET als eerste terplaatse maar als tweede en is in eerste instantie achteruit gereden naar de eerste TAS. Omdat er boven de hoofdstraat kabels hangen t.b.v. verlichting met kerst kon de hoogwerker hier niet goed uit de voeten en zijn omgereden.Vanaf het caterplein zijn ze toen inderdaad weer achteruit gereden omdat zoals eerder al gezegt je voor je cabine niet altijd goed uit de voeten kan met je korf.De opstelplaats van de voertuigen was niks mis mee het eerste voertuig stond een paar meter voorbij het pand dat in brand stond en de hoogwerker een paar meter voor het pand.


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #56 Gepost op: 31 juli 2012, 08:23:24
Grote brand in centrum

Auteur: door Angelique Rondhuis door Angelique Rondhuis |   maandag 30 juli 2012 | 22:51 | Laatst bijgewerkt op: maandag 30 juli 2012 | 23:38
 
 
APELDOORN - Het is nog niet bekend hoeveel winkels in Hoofdstraat-Noord dinsdag de deuren kunnen openen. In het centrum van Apeldoorn heeft maandagmiddag een zeer grote brand gewoed.

De brandweer is uren bezig geweest de brand meester te worden.

Het getroffen pand, waarin Hair Design zit, en de omringende gebouwen zijn tot nader order afgesloten. De bewoners hebben elders onderdak gevonden. Livera, AiVan en GSMLand zijn direct getroffen. Homegifts, NedGame en Knip&Go waren maandagavond nog niet toegankelijk, het is niet bekend wanneer ze weer open kunnen. De brandweer doet onderzoek naar de oorzaak van de brand.

In het pand waarin de brand ontstond, woonden geen mensen. De etages boven Hair Design werden gebruikt door de winkel. De brandweer hoefde geen mensen uit de belendende panden te halen. Uit voorzorg werd alleen een hond uit de woning boven Homegifts gehaald.

Het gezamenlijk dak van de panden waarin Hair Design, AiVan en GSMLand huizen, moet gestut worden.

De brandweer heeft het dak op verschillende plekken opengezaagd om uit te sluiten dat het vuur zich verder verspreidde en om beter te kunnen blussen.

De gehele middag en avond was het noordelijk gedeelte van de Hoofdstraat afgesloten. Winkels die niet direct getroffen waren door de brand sloten vroegtijdig hun deuren: nering was er niet.

Het is nog niet bekend of de panden uit eind 19e eeuw geheel behouden kunnen blijven. .

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/11457697/Grote-brand-in-centrum-.ece


leon1e

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #57 Gepost op: 31 juli 2012, 08:50:43
Op de beelden kan ik het niet zo goed zien maar weten jullie of de eerste aanval een TS4 of TS6 was? Of is deze proefperiode al afgelopen in Apeldoorn en draaien ze daar met een TS6?


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #58 Gepost op: 31 juli 2012, 09:19:20
Door het koelende vermogen van het schuim kun je verantwoord en snel een binnenaanval uitvoeren. Je kunt de toegangsweg inschuimen, zodat de brand niet over je heen slaat. De ruimte met de brandhaard kan ook gekoeld worden, waarna de vuurhaard bestreden kan worden.

Sinds wanneer is schuim koelend? Met dat kleine beetje water dat erin zit. LD/HD met juiste straalpijpvoering lijkt mij vele malen effectiever.
(maar dit is weer discussie in een ander topic  e050)
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #59 Gepost op: 31 juli 2012, 09:23:27
Op de beelden kan ik het niet zo goed zien maar weten jullie of de eerste aanval een TS4 of TS6 was? Of is deze proefperiode al afgelopen in Apeldoorn en draaien ze daar met een TS6?

TS 6. De proefperiode is al afgelopen.