Eerste hulp bij kwallensteek

Auteur Topic: Eerste hulp bij kwallensteek  (gelezen 16488 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #10 Gepost op: 3 augustus 2012, 18:53:52
Heet water werkt wel aangezien het gif uit eiwitten bestaat die bij blootstelling aan hitte denatureren en dus hun werking verliezen.

Bij welke temperatuur vindt deze denaturatie dan plaats?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 3 augustus 2012, 20:00:15
Mijn voorstel is serieus bedoeld. Misschien wel een beetje lachwekkend maar met plakplastic creeër je ook warmte (lichaamswarmte) en je trekt misschien de haartjes van de kwal ermee af als je het plakplastic er weer afhaald.
Het doet wel even zeer maar lijkt dit misschien een oplossing?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 3 augustus 2012, 23:07:16
Denatureren de meeste eiwitten niet vanaf een temperatuur van 42 graden?
Is dit ook niet de reden waarom koorts boven de 40 graden C. gevaarlijk is, dan gaan de eiwitten in menselijke cellen ook denatureren?

* graaft eens diep in het geheugen, de Guyton ligt bij m'n ouders :P *

Google leert dat mijn 42 graden assumptie natuurlijk dom is, er zullen ook eiwitten zijn met een hogere en lagere drempel...

Medscape leert dat water van 42-45 graden C. zou helpen. http://emedicine.medscape.com/article/769538-treatment

Vaak zie je ook gebruik van Azaron, een antihistaminicum, en nu bevat het gif van kwallen wel histamine, maar dit blijkt niet de boosdoener te zijn met betrekking tot de pijn. Prof. Dr. Jan Tytgat van de KU Leuven heeft ontdekt dat de pijn veroorzaakt wordt door een stof die bindt en kan leiden tot depolarisatie van zenuwen. De receptor heet TRPV1 en is te vinden in het celmembraan.

Is het wellicht dan niet beter om een pijnstillende zalf als nestocyl te gebruiken i.p.v. een antihistaminicum?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2012, 23:42:02
De temperatuur waarbij eiwitten denatureren ligt inderdaad aan de opbouw van het eiwit. Aangezien kwallen in de Noordzee bij relatief lage temperaturen leven denk ik dat 42 graden nog wel een beetje aan de hoge kant is.

de TRPV1 receptor is zeker betrokken bij de pijn ervaring van het SO en wordt normaal gesproken door hitte geactiveerd. de receptor kan echter ook worden geactiveerd door capsaïcine (het stofje dat pepers heet maakt). Het gif van bijvoorbeeld kwallen maar ook van sommige soorten kwallen kan ook binden aan deze receptor.

Nature. 2011 Nov 16;479(7373):410-4.
A heteromeric Texas coral snake toxin targets acid-sensing ion channels to produce pain.
Bohlen CJ, et al
Department of Physiology, University of California, San Francisco,)

Het lijkt me echter niet verstandig om op het strand medicijnen toe te dienen die deze receptor beinvloeden aangezien de receptor een zeer grote rol speelt in de beheersing van de lichaamstemperatuur.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #14 Gepost op: 4 augustus 2012, 11:44:32
Allereerst mijn complimenten,

Wat super interessante discussie!

Devilfish & Golly, hebben jullie enig idee over welke gifstof we praten in geval van Nederlandse kwallen. In ieder geval kunnen we vaststellen dat er een heftige ontstekingsreactie ontstaat als gevolg van het contact.

Het zou overigens ook mijn idee zijn om een anti-histaminicum te geven, mogelijk in combinatie met dexamethason en een analgeticum. Het denatureren van eiwitten lijkt op basis van theoretische gronden logisch, maar dat kun je onmogelijk selectief bewerkstelligen. Het risico dat lichaamseiwitten daarbij ook denatureren lijkt mij niet gewenst.

De behandeling lijkt dus puur symptomatisch.

Expert (overigens in een heel ander vakgebied).


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #15 Gepost op: 4 augustus 2012, 19:22:23
ik heb even gekeken maar er is zeer weinig bekent over de gifstof in de Nederlandse kwallen.

De hitte behandeling is inderdaad alleen voor pak 'm beet het eerste kwartier. Bij het overgrote deel van de slachtoffers zijn dan de symptomen verdwenen en kunnen ze hun dagje strand hervatten. Als mensen echt een allergische reactie ontwikkelen zijn antihistaminen inderdaad een optie.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #16 Gepost op: 4 augustus 2012, 20:05:37
Devilfish,

Bedankt voor je reactie. Ik kwam ook niet veel verder met een medline search. Zoals ik het begrijp uit de literatuur heeft men het eiwit nog niet kunnen identificeren. Het enige wat men weet is dat de capsaïcinereceptor is betrokken bij de signaaltransmissie en dat er sprake moet zijn van een positief allosterische interactie met lichaamseigen capsaïcine om de reactie van de kwal te veroorzaken. De capsaïcinereceptor is overigens gevoelig voor uiteenlopende noxe.

Dat alles maakt voor de eerste hulp allemaal niet erg veel uit. Ik wilde graag weten wat het mechanisme is achter de steek van een kwal om iets zinnigs te kunnen roepen over de eerste hulp.

Expert


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2012, 20:18:18
Zeker leuk onderwerp. Ter illustratie voor meelezers (zoals ik) een filmpje waar gemene stekers in voorkomen, Bondi-Rescue:

Jelly Fish Sting

Geüpload door slk320k op 8 nov 2009


Bondi Beach - Australia.

------------

gewoon lekker ouderwets....overheen plassen  >:D

Ja, dit hoor / lees / zie ik vaker. Fabeltje of waarheid? En waarom dan?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #18 Gepost op: 4 augustus 2012, 20:43:19


Ja, dit hoor / lees / zie ik vaker. Fabeltje of waarheid? En waarom dan?

Waarheid...er zijn kwallensoorten waarbij dit echt werkt (Neeee...niet onze Noorzeekwallen). Ik heb me laten uitleggen door een arts dat urine dan het gif neutraliseert en dat het daardoor de pijn wegneemt.

Een van de meest roemruchte filmpjes.
Giant Jellyfish Attacks Man's Face
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2012, 20:53:48
Ter aanvulling
Wanneer er geen eerste hulp voorhanden is, kan de patiënt over de aangedane plek plassen. Het zuur in de urine brengt binnen twee minuten verlichting van de klachten.

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl

Er zijn ook sites die spreken van een mythe. Maar ik zie nu de diverse reddingsposten al voor me  :P
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear