Eerste hulp bij kwallensteek

Auteur Topic: Eerste hulp bij kwallensteek  (gelezen 16419 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #20 Gepost op: 4 augustus 2012, 21:00:32
Er zijn ook sites die spreken van een mythe.

En dat zou ik nu wel eens willen weten, van onze experts profs hier!  ;) Puur praktische info, even voor mezelf.  ;D


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #21 Gepost op: 4 augustus 2012, 21:06:07
Ik ook :)

Het schijnt voornamelijk om de kwal 'Portugees Oorlogsschip' te gaan. In landen waar dit beest vertoeft hebben mensen wel vaak een flesje urine mee voor de eerste hulp.
Anyone? Myth or not? (of insturen naar Mythbusters  ;D)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #22 Gepost op: 4 augustus 2012, 21:12:21
Dat is de giftigste aller kwallen, aldus een fanatiek Discovery / Geographic-kijker...? Toch?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #23 Gepost op: 4 augustus 2012, 22:02:14
Volgens mij (als mede-fanatiek kijker) wel. Maar eigenlijk is het geen kwal, maar een groep neteldieren.

Deze beruchte drijvende kwal is niet direct verwant met de schijfkwallen maar behoort tot de Hydrozoën: een diverse groep neteldieren waarbij vooral soorten horen die het grootste deel van hun leven vastzitten.

Het Portugees oorlogsschip is een staatkwal: één exemplaar is in werkelijkheid een kolonie van meerdere individuen (poliepen) die verschillende vorm en functie hebben en samenwerken. Zo vormen sommige poliepen lange gekrulde tentakels met krachtige netelcellen. Andere poliepen vormen de opmerkelijke met gas gevulde drijfblaas die er uitziet als een dichtgevouwen pizza. Hiermee zeilt het oorlogsschip over de zee. Bij storm laat hij gas ontsnappen zodat hij net ander het oppervlak komt te liggen.

Er zijn meerdere soorten staatkwallen die Portugees oorlogsschip genoemd worden. De meest voorkomende is Physalia physalis.


Bron: wnf.nl

En we 'drijven' niet helemaal af van het onderwerp Noordzeekwallen, want zeer sporadisch worden ze gesignaleerd in de Noordzee.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #24 Gepost op: 4 augustus 2012, 22:57:18
Ik denk dat urine hetzelfde effect heeft als azijn (zuur is zuur) en dat over een kwallensteek heen plassen alleen zin heeft als je de steek normaal gesproken men azijn behandeld (bijv. de kubuskwal).

...
Dat alles maakt voor de eerste hulp allemaal niet erg veel uit. Ik wilde graag weten wat het mechanisme is achter de steek van een kwal om iets zinnigs te kunnen roepen over de eerste hulp.

Expert

Het plaatje onderaan de volgende pagina maakt veel duidelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kompaskwal

de "harpoen" in de cel wordt eruit geschoten bij aanraking of verstoring van de cel. De exacte verstoring verschilt per kwallengroep maar bij voorbeeld osmotische stress (spoelen met zoet water), zuur/base stress (spoelen met azijn/amonia) of mechanische stress (aanraking) kunnen de "harpoenen" laten vuren.

Waarom dan toch soms voor azijn wordt gekozen heeft twee redenen

1. de afweging gif neutraliseren met azijn vs. eventuele resterende cellen triggeren kan soms zwaarder wegen (bijv bij de zeer giftige kubuskwal)

2. de tentakel is al (grotendeels) verwijderd.

Ik hoop dat dit wat vragen beantwoord maar mochten er meer vragen komen dan wil ik ze graag proberen te beantwoorden


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #25 Gepost op: 4 augustus 2012, 23:00:07

Deze beruchte drijvende kwal is niet direct verwant met de schijfkwallen maar behoort tot de Hydrozoën: een diverse groep neteldieren waarbij vooral soorten horen die het grootste deel van hun leven vastzitten.

Het Portugees oorlogsschip is een staatkwal: één exemplaar is in werkelijkheid een kolonie van meerdere individuen (poliepen) die verschillende vorm en functie hebben en samenwerken. Zo vormen sommige poliepen lange gekrulde tentakels met krachtige netelcellen. Andere poliepen vormen de opmerkelijke met gas gevulde drijfblaas die er uitziet als een dichtgevouwen pizza. Hiermee zeilt het oorlogsschip over de zee. Bij storm laat hij gas ontsnappen zodat hij net ander het oppervlak komt te liggen.


Een keer gezien. Zeer indrukwekkend!

Expert


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #26 Gepost op: 4 augustus 2012, 23:04:33

Ik denk dat urine hetzelfde effect heeft als azijn (zuur is zuur) en dat over een kwallensteek heen plassen alleen zin heeft als je de steek normaal gesproken men azijn behandeld (bijv. de kubuskwal).


Mee eens. Daarmee is ook de vraag van Dinges beantwoord.


Het plaatje onderaan de volgende pagina maakt veel duidelijk
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kompaskwal

de "harpoen" in de cel wordt eruit geschoten bij aanraking of verstoring van de cel. De exacte verstoring verschilt per kwallengroep maar bij voorbeeld osmotische stress (spoelen met zoet water), zuur/base stress (spoelen met azijn/amonia) of mechanische stress (aanraking) kunnen de "harpoenen" laten vuren.

Waarom dan toch soms voor azijn wordt gekozen heeft twee redenen

1. de afweging gif neutraliseren met azijn vs. eventuele resterende cellen triggeren kan soms zwaarder wegen (bijv. bij de zeer giftige Kubuskwal)


Helder.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #27 Gepost op: 4 augustus 2012, 23:05:22
@Devilfish:
Als ik het goed begrijp is het dus eigenlijk gokken als je niet weet door wat voor soort kwal je geraakt bent. Je kan met urinezuur/azijn/verdunde ammonia de mist ingaan. Je kan met zoet water spoelen de mist ingaan en wellicht is zo heet mogelijk water ook een trigger voor een bepaald soort kwallen.

Dat maakt het geheel dan inderdaad wel lastig.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #28 Gepost op: 5 augustus 2012, 09:17:03
gewoon lekker ouderwets....overheen plassen  >:D

En zo komt boerenwijsheid dus in den lande...en ja...het werkt...(niet Evidenced Based doch wel practisch based). Het is fijn dat de rest van Nederland al binnen een week volgt. Klazien uut Zalk is nog steeds omstreden....(zoveel jaar na haar overijden)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #29 Gepost op: 5 augustus 2012, 09:32:09

En zo komt boerenwijsheid dus in den lande...en ja...het werkt...(niet Evidenced Based doch wel practisch based). Het is fijn dat de rest van Nederland al binnen een week volgt. Klazien uut Zalk is nog steeds omstreden....(zoveel jaar na haar overijden)


Misschien is "dillen tussen de billen" ook een redelijk alternatief.

Expert.