Hoe om te gaan met helpende oud leden bij uitzetten oefening

Auteur Topic: Hoe om te gaan met helpende oud leden bij uitzetten oefening  (gelezen 5059 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mark B

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Iedereen moet een leven lang leren.
Een vraagje:

Hoe gaan jullie om met oud leden die ondersteunen bij het uitzetten van een oefening.
Het betreft dus mensen zonder brandweerkeuring oid. Hoe om te gaan met instructie over PBM's etc..

Iemand hier ervaring mee?


medewerker opleiden en oefenen bevelvoerder oud-preventist instructeur / oefenleider


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2012, 09:13:43
Ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee. Bij ons worden oefeningen; praktijk en theorie voorbereid en verzorgt door gediplomeerde instructeurs. Er is een rooster gemaakt wie wanneer de oefenavond moet verzorgen met de daarbij behorende oefenkaart(en). Oudgedienden komen eigenlijk niet naar de oefenavonden toe. Wel zijn ze lid van onze personeelsvereniging en daarbij zijn de  meesten altijd wel aanwezig en doen of gaan bijna altijd wel mee. Zo behouden ze wel hun contacten met ''hun'' korps.  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Mark B

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Iedereen moet een leven lang leren.
Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2012, 10:07:19
Hoi Pompbediende,

Hier worden de oefeningen ook alleen door instructeurs of oefenleiders verzorgd.
Het gaat ook alleen om ondersteuning tijdens het uitzetten van een oefening.
medewerker opleiden en oefenen bevelvoerder oud-preventist instructeur / oefenleider


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2012, 13:18:04
Wij hebben een tweetal oudleden die ons helpen met de oefeningen. Beide zijn bevelvoerder bij ons geweest, en steken dus een hand uit de mouw bij ons. Wel is er een instructeur/oefenleider van ons zelf daar ook aangekoppeld.
Zij doen het voornamelijk om binding te houden met het korps, en omdat zij het leuk vinden om te doen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2012, 13:07:49
Je hebt het zelf als over ondersteunen, dat wil m.i. zeggen dat men de oefening niet zelf uitzet maar slechts een helpende hand toesteekt. (plaatsen van rookmachine's afzettingen binnen het oefengebied en meer van dergelijke) Het actief mee werken aan de oefening kan ook een ondersteuning zijn door bijvoorbeeld het slachtoffer te spelen. Ik weet van korpsen waar ook de jeugdleden (soms) betrokken bij de oefeningen door hen slachtoffer te laten spelen of wellicht als "remmende factor" zoals lastige omstander. Ik kan me dus voorstellen dat de oudleden een welkome toevoeging kunnen zijn aan een oefening juist vanwege hun kennis zodat ze het de huidige leden wat lastiger kunnen maken.

Zolang men zich niet bemoeid met de oefening zelf hebben de oudleden m.i. een toegevoegde waarde (oneerbiedige uitspraak 0098) na de oefening kunnen zij via de oefenleider eventuele tips of aandachtspunten naar voren brengen. Zo kunnen de actieve leden hun voordeel halen uit situaties die de oudleden hebben meegemaakt en wellicht behoeden ze de actieve leden daarmee voor (ernstige) gevolgen van "vergeten" acties.

Met andere woorden, ondersteuning door de oude garde bij een oefening niks mis mee, het is deels behoud van kennis en ervaring (door overdracht) en deels een stukje sociaal contact met het huidige korps.

Als ik in mijn werk ergens tegenaan loop wat ik niet weet (en dat wordt gaande de jaren natuurlijk minder) dan bel ik ook nog wel eens een oud collega met de vraag hoe hij e.e.a. zou aanpakken op mijn beurt probeer ik dat dan weer door te geven aan de "jongkies" vooral omdat ons vakgebied niet te leren is op een schoolopleiding.

Maar eigenlijk proef ik een beetje uit je vraagstelling dat je niet gelukkig bent dat de oud leden ondersteuning geven....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Mark B

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Iedereen moet een leven lang leren.
Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2012, 08:15:24
Ik ben zeker wel blij met de ondersteuning die zij bieden.
Maar ik wil er zeker van zijn dat als een van hen zijn hoofd stoot er een helm omheen zit.
Ik ben opzoek naar regels of richtlijnen waarmee ik daarvan verzekerd ben.
medewerker opleiden en oefenen bevelvoerder oud-preventist instructeur / oefenleider


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #6 Gepost op: 6 augustus 2012, 17:55:34
Aha,

Ik snap je punt. Als ik naar je ondertekening kijk denk ik dat je daar zelf een hele dikke vinger in  998765 immers ben jij de persoon die verantwoordelijk is voor de veiligheid op de oefenlokatie, eventueel samen met een veiligheidsman van  betreffende bedrijven of lokatie's. Ik neem aan dat je de veiligheidsrisico's vooruit hebt ingeschat en dus weet of je alleen de oefenende leden een helm verplicht of iedereen op het terrein / lokatie.

Stel je oefend aan een haven, dan zal je vast contact hebben gehad met een havenmeester en eventuele risico's hebben bekeken, oefen je bij de Shell dan zullen zij je vast en zeker een aantal veiligheidsregels opgelegd hebben waaronder een helmplicht voor iedereen Met andere woorden je zult voor elke lokatie opzich een afweging moeten maken of je de oudleden een helmplicht oplegd binnen de oefenlokatie en ik denk dat men daar gewoon aan zal voldoen.

Dat is ook de reden van de korpsen waarvan ik weet dat er soms jeugdleden mee werken aan een oefening heel duidelijk wordt overwogen of en welke risico's daar aan kleven waarmee bepaald wordt of zij wel of niet meemogen werken aan de oefening.

Of daar specifiek regels of richtlijnen voor zijn weet ik niet maar ik denk dat je je heel eenvoudig achter de ARBO wet kunt verschuilen en die vertelt je dat je risico's moet afdekken waar dit mogelijk is en dat medewerkers verplicht zijn om de door jou verstrekte PBM's te gebruiken.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Mark B

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Iedereen moet een leven lang leren.
Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2012, 09:07:50
@klf grimmenstein markt: bedankt voor je reactie.
Ik ben inderdaad voor een aantal posten hiervoor verantwoordelijk.
De regio heeft hier nog niet echt een duidelijk standpunt in, tot die tijd wil ik de risico's afdekken.
De arbowet kan ik hier voor gebruuiken, wij als "werkgever"  hebben hier een duidelijke taak in zoals verstrekken instrueren enz..
Maar moeten de medewerkers ook een echte certificering hebben zoals VCA oid??
medewerker opleiden en oefenen bevelvoerder oud-preventist instructeur / oefenleider


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2012, 17:55:32
VCA heeft hierin geen enkele waarde / betekenis. VCA is slechts bedoeld voor hen die werkzaamheden uitvoeren bij derden (onderhoud, nieuwbouw transport enz...) aangezien je als brandweer geen werkzaamheden uitvoerd en de derde zijn lokatie slechts beschikbaar stelt voor het houden van een oefening (waar hij zelf voordeel van zou kunnen hebben) is er geen VCA plicht (deze wordt overigens opgelegd door de opdrachtgever en niet door wetgeving)

Wel dien je natuurlijk de noodzakelijke veiligheids maatregelen te nemen en die regels op de bewuste lokatie te volgen t.a.v. veiligheid als een van die regels is dat er buiten de actieve leden van het korps niemand op het bewuste terrein mag komen dan zullen de oud leden op een stokje buiten het hek moeten kouwen.... lullig maar zo is het.

Wij hebben ook klanten waar de chauffeur die een huurketel komt brengen alleen mag lossen en daarna zsm moet vertrekken terwijl bij andere bedrijven de chauffeur ook helpt met het plaatsen van de huurketel. Regels kunnen dus heel specifiek per lokatie verschillen, aan jou de taak om daar rekening mee te houden en op in te spelen.

Waar je op kunt rekenen zijn onder andere:
- Helmplicht
- Veiligheidsschoenen
- Oogbescherming (bril)
- VCA voor degene die de oefening uitzetten
- Gehoorbescherming
- Vonk arm / vrij gereedschap
En dat allemaal afhankelijk van de eisen die je gastheer stelt.

Zelf kun je natuurlijk voor iedereen diverse eisen stellen maar bedenk je dan wel dat je de noodzakelijk PBM's wel beschikbaar moet stellen voor de oudleden die mee werken aan de oefening, stel jij (of de gastheer) de middelen niet beschikbaar dan is het gebruik ook niet verplicht. Veel bedrijven hebben echter zogenaamde bezoekers PBM's

Medewerking van de oudleden is dus geheel vrijwillig maar zeker niet vrijblijvend tav veiligheidsmaatregelen, en bedenk ja dat die steeds strenger worden bij heeeeeeel veel bedrijven, waar wij twee jaar geleden een ketelkeuring deden zonder valbeveiliging op bordessen moeten we dit jaat in een valgordel op de bordessen en dat is in een tijdbestek van twee jaar veranderd soms zelfs binnen twee weken, de ene week loop je zonder gordel midden op een dak en twee weken later mag je niet eens zonder gordel op de eerstesport van een ladder staan.... Belangrijk dus om je telkens weer op de hoogte te laten stellen van de geldende regels ook als je eerder op de bewuste lokatie bent geweest.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Mark B

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Iedereen moet een leven lang leren.
Reactie #9 Gepost op: 8 augustus 2012, 08:07:29
Bedankt voor je reactie!
medewerker opleiden en oefenen bevelvoerder oud-preventist instructeur / oefenleider