Uitganstellingen en verzamelplaatsen t.b.v. grootschalig optreden

Auteur Topic: Uitganstellingen en verzamelplaatsen t.b.v. grootschalig optreden  (gelezen 9851 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

franka

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Binnen de brandweerkolom kennen we de benaming uitgangstelling en verzamelplaatsen. We praten binnen de brandweer alleen nog maar over uitgangstellingen en bijna niet over verzamelplaatsen.
Dit geldt voor zowel regionaal als interregionaal.

Ik ben van mening dat op een uitgangstelling het Copi staat en ook de logistieke ondersteuning. Vanuit de uitgangstelling gaat men naar het inzetvak. Maar andersom geldt ook. Vanuit het inzetgebied rijdt eerst een peloton terug voor verzorging, pas daarna weer terug naar de brandweerpost. Een verzamelplaats, verzamelt de voertuigen voordat ze naar de uitgangstelling gaat.

Ik ben de weg "kwijt" hierin 8). Wie heeft voor mij de definities / beschrijving.




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2012, 12:47:09
Ik heb geen idee wat de definitie van of eisen zijn aan een UGS, maar in de regio Kennemerland gebruiken we ze als locatie waar de functionarissen en eenheden zich verzamelen (ook multi) en van daaruit ofwel gezamenlijk naar de plaats incident gaan (al dan niet onder begeleiding/begidsing), ofwel op aanvraag van een (H)OvD worden doorgestuurd.
Zo kennen we enkele voorbereide UGS'en op grote parkeerterreinen bij snelwegen, en een drietal voor inzet op de luchthaven Schiphol. Formeel kan ook een kazerne als UGS worden aangewezen, en praktisch natuurlijk een willekeurige locatie nabij de plaats incident.
Het CoPI zal nooit bij een UGS blijven, die zal zo dicht mogelijk op de plaats incident staan, natuurlijk afhankelijk van de veiligheid. Je wilt immers voorkomen dat OvD's onnodig lang heen en weer moeten lopen.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2013, 19:44:37
Citaat
Een uitgangsstelling, afgekort UGS, is een plaats waar hulpdiensten door de alarmcentrale naartoe worden gestuurd, voordat men een rampterrein opgaat. Als er sprake is van een inzet van een brandweercompagnie die buiten de eigen regio ingezet wordt (interregionale bijstand) verzamelt de compagnie meestal op een parkeerplaats langs een snelweg aan de rand van de eigen regio. Dit wordt dan de eerste uitgangsstelling. Men rijdt in konvooi naar de tweede uitgangsstelling in de buurt van het inzetgebied.

Op de luchthaven Schiphol zijn bijvoorbeeld drie uitgangsstellingen[1], UGS-A (Schiphol Centrum), UGS-B (Schiphol Oost) en UGS-C (Polderbaan). Afhankelijk van de locatie van het incident wordt bij een van de drie UGS'en verzameld. Onder aansturing van de commandant van de uitgangsstelling worden de hulpvoertuigen opgesteld en betreden indien nodig vervolgens het rampterrein.Het kan goed zijn dat er aangereden wordt via 2 uitgangsstellingen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitgangsstelling
Citaat
Loodsposten GHOR en Uitgangsstellingen Brandweer Veiligheidsregio IJsselland
Bron: http://www.veiligheidsregio-ijsselland.nl/data/styleit/files/20111012_LP_s_en_UGS_en.pdf

Vraag: wie kent er nog meer Uitgangsstellingen?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever