Diverse sites lenen foto's van hulpverleningsforum

Auteur Topic: Diverse sites lenen foto's van hulpverleningsforum  (gelezen 15315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Gepost op: 3 augustus 2012, 20:26:58
Ik was deze week wat foto's aan het zoeken, en ineens zag ik een foto voorbij komen van een brabantse wensen ambulance. Ik herkende deze foto uit een topic over de wensen ambulance, hierna heb ik de eigenaar van de foto een PM gestuurd, er was geen toestemming voor gegeven en ook niet voor gevraagd. Hier is dus gewoon een foto bij een artikel gegoogeld, ik vind dit echt schaamteloos.  :| en het mooie is nog dat er een copyright naam van de weekrant door de foto staat.
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/juli/31/stichting_wens_ambulance_brabant
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=48408.40
(foto 9, mark h)
Dit is overigens al de derde keer dat ik een forum collega erop wijs dat zijn foto op een andere site gebruikt word, en dan bedoel ik niet een forum als dit, maar een bedrijven site. (stichting, nieuwsite, link site)
De maker van de foto heeft een bericht gestuurd naar de nieuwssite, maar de foto staat er een dag of wat later nog steeds op.




RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #1 Gepost op: 3 augustus 2012, 21:35:36
Dat betreft een krant die ook in mijn woonplaats wordt uitgegeven. Erg onbeleefd dus. Het blijft schijnbaar tóch nodig om je naam in een foto te zetten.


amb

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • wat moet dat moet
Reactie #2 Gepost op: 3 augustus 2012, 22:13:30
snap het niet dat gemekker over copy rechten en zo
als je niet wilt dat je foto gebruikt wordt moet je niks plaatsen op internet waar dan ook

en dan copy recht
mij wordt als hulpverlener ook niet gevraagd of ik wel op de foto wil als ik met een inzet bezig ben en of die foto dan wel geplaats mag worden
daar baal ik wel eens van (mijn kop recht is ook niks waard) ik hoef niet zo nodig met mijn kop op internet - krant of tv


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2012, 22:21:51
Er is een heel verschil tussen een fotograaf die zijn foto plaatst op een forum om te delen en die vervolgens schaamteloos gejat word door een nieuwswebsite die vervolgens ook nog hun copyright er inzetten en een hulpverlener die zijn werk doet en daarbij weet dat hij op de foto gezet kan worden (en dus evengoed nog bewust voor dit vak kiezen)...

*speelt even de advocaat van de duivel*
Regels Copyright/auteurswet/portretrecht:

Als de afbeelding niet in opdracht van of ten behoeve van de afgebeelde persoon is gemaakt, is het portretrecht beperkt. De afgebeelde persoon kan zich dan alleen maar verzetten tegen publicatie (openbaarmaking), voor zover die persoon een redelijk belang heeft om zich daartegen te verzetten. Er is geen grond om het maken van de foto zelf te verbieden. In de woorden van de Auteurswet:
Is een portret vervaardigd zonder daartoe strekkende opdracht, den maker door of vanwege den geportretteerde, of te diens behoeve, gegeven, dan is openbaarmaking daarvan door dengene, wien het auteursrecht daarop toekomt, niet geoorloofd, voor zover een redelijk belang van den geportretteerde of, na zijn overlijden, van een zijner nabestaanden zich tegen de openbaarmaking verzet.
Als de afgebeelde persoon de publicatie van het portret wil verbieden, zal de rechter een belangenafweging maken.[2] De rechter zal daarbij zo nodig ook rekening houden met de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #4 Gepost op: 3 augustus 2012, 22:24:38
snap het niet dat gemekker over copy rechten en zo
als je niet wilt dat je foto gebruikt wordt moet je niks plaatsen op internet waar dan ook

en dan copy recht
mij wordt als hulpverlener ook niet gevraagd of ik wel op de foto wil als ik met een inzet bezig ben en of die foto dan wel geplaats mag worden
daar baal ik wel eens van (mijn kop recht is ook niks waard) ik hoef niet zo nodig met mijn kop op internet - krant of tv
Dus als ik bij bij jou inbreek terwijl jij thuis ben, ik neem wat spullen van je mee, mag dat zolang ik geen foto van je maak welke ik op internet zet??

Copyrightschending als deze is in feite niets meer dan inbraak of diefstal. Immers; de eigenaar heeft geen toestemming gegeven aan deweekkrant om er mee vandoor te gaan.

Maar dan snap ik nog niet wat het portretrecht er mee te maken heeft?


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geďnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #5 Gepost op: 3 augustus 2012, 22:26:28
Onrechtmatig gebruik : Gewoon even de factuur insturen. Neemt niet weg dat het gewoon niet echt netjes is van de desbetreffende nieuwssite.

Hierin gelinkt de volgende uitspraak een poosje terug:
http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/nvj-verheugd-met-uitspraak-van-het-gerechtshof-amsterdam/
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2012, 02:52:08
Onderstaand stukje komt van de website van de Weekrant en verteld precies hoe te handelen in dit geval.

Wegener Huis-aan-huisMedia respecteert het intellectueel eigendom van anderen en we verwachten van onze gebruikers hetzelfde. Materiaal dat waarschijnlijk een inbreuk hierop veroorzaakt kan te allen tijden verwijderd of opgeschort worden, in overeenstemming met de Gebruiksvoorwaarden.

 

Melding

Indien u het vermoeden heeft dat uw werk gekopieerd of gepubliceerd is, of anderszins gebruikt in relatie tot www.deweekkrant.nl (de ‘site’) op zodanige wijze dat inbreuk op copyright ontstaat of op enigerlei andere wijze een inbreuk op uw rechten betreffende intellectueel eigendom, dan verzoeken wij u om de vertegenwoordiger van Wegener Huis-aan-huisMedia aangaande copyright hiervan te berichten, vergezeld van de volgende informatie:

Een elektronische of fysieke handtekening van de persoon met de bevoegdheid tot handelen aangaande de eigenaar van het copyright of ander belang inzake intellectueel eigendom;
Een beschrijving van het werk waarop copyright of een andere vorm van intellectueel eigendom rust en waarvan u vermoedt dar er inbreuk op is gemaakt;
Een beschrijving van waar het materiaal waarvan u vermoedt dat het inbreuk maakt op de site te vinden is, zodanig dat wij het kunnen vinden op de site;
Uw adres, telefoonnummer en e-mailadres;
Een verklaring van u dat u goede redenen hebt om aan te nemen dat het betwiste gebruik niet toegestaan is door de eigenaar van het copyright of degene die het intellectuele eigendom heeft, diens vertegenwoordiger of de wetgeving; en
Een verklaring van u, dat bovenstaande informatie in uw verklaring correct is en dat u de eigenaar bent van het copyright of het intellectuele eigendom heeft, of de bevoegdheid heeft tot handelen ten behoeve van de eigenaar van het copyright of het intellectueel eigendom.
U kunt contact opnemen met de vertegenwoordiger van Wegener Huis-aan-huisMedia voor aanmelding van claims betreffende copyright of inbreuk op intellectueel eigendom via copyright@deweekkrant.nl.

Contra-melding

Indien u ervoor kiest om ons een contramelding te doen toekomen, dient dit schriftelijk te gebeuren aan onze aangewezen vertegenwoordiger, onder toevoeging van het volgende:
Een elektronische of fysieke handtekening van de persoon met de bevoegdheid tot handelen aangaande de gebruiker;
Identificatie van het materiaal dat verwijderd is of waarvoor de toegang ongeldig gemaakt is en de locatie waar het materiaal te vinden was voordat het verwijderd werd of de toegang ongeldig gemaakt;
Een verklaring van u, dat u goede redenen heeft om aan te nemen dat het materiaal verwijderd is of ontoegankelijk gemaakt als gevolg van een vergissing of onterechte identificatie van het verwijderde of ontoegankelijk gemaakte materiaal;
Uw naam, adres en telefoonnummer; en
Een verklaring dat u zich onderwerpt aan het gezag van de Nederlandse rechtspraak.
U kunt als volgt contact opnemen met de vertegenwoordiger van Wegener Huis-aan-huisMedia voor een contramelding via copyright@deweekkrant.nl.
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2012, 20:57:10
Ik heb ze net een mail gestuurd, maar als ik de toon van het stukje hierboven lees verwacht ik er eigenlijk weinig van  :-\


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2012, 21:15:34
Ik heb ze net een mail gestuurd, maar als ik de toon van het stukje hierboven lees verwacht ik er eigenlijk weinig van  :-\

Dan stuur je ze voor de lol een factuur, kijken hoe dan de toon wordt  ::)


markh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #9 Gepost op: 6 augustus 2012, 10:31:22
Hallo Mark,

net een mailtje terug van de weekkrant, de redactie zal mety mij spoedig contact opnemen, ik wacht in spanning af