Mobiele Eenheid (ME) Voertuigen

Auteur Topic: Mobiele Eenheid (ME) Voertuigen  (gelezen 412051 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #620 Gepost op: 21 juni 2012, 20:59:28
Nee hoor, de ME komt in (dreigende) verstoringen van de openbare orde. Als er sprake is van vuurwapendreiging kan de Nederlandse overheid gebruik maken van de Bijzondere Bijstands Eenheid van de KMar

Het heet Bijstandseenheid (BE) zonder Bijzondere ervoor. Enige Bijzondere Bijstands Eenheid nog actief is die van de Mariniers onder de naam UIM. Ook al zijn ze verder wel redelijk bijzonder.

Bovendien is de KMar op dit moment bezig om elke ME'er ook de BE opgeleid te krijgen. Ik denk met als doel dat er minder personeel nodig is voor beide taken en mogelijk zodat er makkelijker op geschaald kan worden als dit nodig is. Ik heb zelf nog steeds mijn vraagtekens bij hoe ze dit in gedachten hebben als er daadwerkelijk sprake of een dreiging van vuurwapens is. Het is namelijk niet zo dat er tijdens een openbare orde verstoring, zodra iemand gebruikt maakt van een vuurwapen dat dan ineens de BE komt aangereden. Voordat het pantser peloton er is ben je al gauw wat uren verder. Of je zou moeten weten van te voren dat ze over een paar uur met wat vuurwapens ergens naar toe komen om de boel op z'n kop te zetten.  ???


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #621 Gepost op: 23 juni 2012, 15:33:11
Of je zou moeten weten van te voren dat ze over een paar uur met wat vuurwapens ergens naar toe komen om de boel op z'n kop te zetten.  ???

Elk ME-optreden (of überhaupt politieoptreden, for that matter) is op basis van informatie, zoals je weet. Als er informatie is dat er mogelijk vuurwapengeweld zal zijn, kan de BE bij voorbaat aangevraagd worden. Is die informatie er niet en openbaart het zich ineens, dan heb je een probleem. Maar ook dat geldt voor ieder politieoptreden.

Maar als ik je goed begrijp is de situatie straks zo dat de ME KMar kan opschalen naar BE KMar? Dat lijkt me een goede keuze; dat vergroot de meerwaarde van de ME KMar ten opzichte van de ME Politie. Betekent dat ook dat de ME KMar altijd de BE uitrusting mee zal nemen naar een inzet? (los van de YPR's dan).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #622 Gepost op: 23 juni 2012, 16:49:00
Ook de Belgische sproeiwagens zijn enkel slagvast. Er wordt niet verwacht dat relschoppers vuurwapens hebben, en mocht het toch zo zijn, is het de bedoeling dat de bemanning van de sproeiwagens dit tijdig ziet "en er meteen een straaltje op vol vermogen opzet". 0098


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #623 Gepost op: 24 juni 2012, 07:15:33
Elk ME-optreden (of überhaupt politieoptreden, for that matter) is op basis van informatie, zoals je weet. Als er informatie is dat er mogelijk vuurwapengeweld zal zijn, kan de BE bij voorbaat aangevraagd worden. Is die informatie er niet en openbaart het zich ineens, dan heb je een probleem. Maar ook dat geldt voor ieder politieoptreden.

Maar als ik je goed begrijp is de situatie straks zo dat de ME KMar kan opschalen naar BE KMar? Dat lijkt me een goede keuze; dat vergroot de meerwaarde van de ME KMar ten opzichte van de ME Politie. Betekent dat ook dat de ME KMar altijd de BE uitrusting mee zal nemen naar een inzet? (los van de YPR's dan).

Ja klopt ook wel, maar als je van te voren zulke info hebt wordt er anders opgetreden!
Over de uitrusting. Ik hoorde net van mijn collega dat ze proberen om de KMar ME bussen aangepast te krijgen zodat ze kogelwerend zijn. Voor de rest zullen ze de uitrusting vast wel in de bussen hebben liggen, maar dit weet ik op dot moment niet zeker. De YPR zal wel alleen voor specifieke inzet gebruikt worden.


MrKoek

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #624 Gepost op: 16 juli 2012, 01:35:27
Bijna goed. Hier in Amsterdam hebben we te maken met een milieuzone. Reden voor een expert in het korps te regelen dat de RDW de voertuigen wijzigde van vrachtwagen (bedrijfsauto) naar bus, net zoals een ME wagen. Dit om de financiële reden van belasting aanslagen. Helaas had hij er geen rekening mee gehouden dat bestuurders (ca 50) nu hun busrijbewijs moesten halen. Kostte dus vele malen meer dan de belasting aanslagen. Hij was not amused toen ik hem de regeling milieuzones hulpverleningsvoertuigen toestuurde. We hoefden helemaal de eerste 10 jaar niets te betalen de overheid had zich zelf uitgezonderd. Werden ze weer terug gekeurd.

Over hoeveel voertuigen ging dit? Enkel om de (flex)-me voertuigen of om alle Sprinters van Amsterdam-Amstelland?
In dit topic kom ik maar een paar sprinters tegen van jullie korps (waaronder AE en BraTra voertuigen).


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #625 Gepost op: 16 juli 2012, 10:51:11
Ja klopt ook wel, maar als je van te voren zulke info hebt wordt er anders opgetreden!
Over de uitrusting. Ik hoorde net van mijn collega dat ze proberen om de KMar ME bussen aangepast te krijgen zodat ze kogelwerend zijn. Voor de rest zullen ze de uitrusting vast wel in de bussen hebben liggen, maar dit weet ik op dot moment niet zeker. De YPR zal wel alleen voor specifieke inzet gebruikt worden

Wanneer het sprinters betreft is dit niet zo moeilijk, de vergelijkbare Freightliner Sprinter Van heeft namelijk een standaard pakket ervoor.
Het wordt wel omschreven als "light armor"
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


nn24

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #626 Gepost op: 16 juli 2012, 12:07:07
Over hoeveel voertuigen ging dit? Enkel om de (flex)-me voertuigen of om alle Sprinters van Amsterdam-Amstelland?
In dit topic kom ik maar een paar sprinters tegen van jullie korps (waaronder AE en BraTra voertuigen).

Amsterdam heeft vooralsnog geen flex voertuigen. Het wagenpark ME voertuigen was net vernieuwd toen de flex-me zijn opgang deed. Dus wordt de flex-me vervoerd met ME voertuigen. Heel luxe dus, nu ruim voldoende ruimte binnen. Het betrof dus vooral de overige sprinters.


nn24

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #627 Gepost op: 16 juli 2012, 12:30:15
Ja klopt ook wel, maar als je van te voren zulke info hebt wordt er anders opgetreden!
Over de uitrusting. Ik hoorde net van mijn collega dat ze proberen om de KMar ME bussen aangepast te krijgen zodat ze kogelwerend zijn. Voor de rest zullen ze de uitrusting vast wel in de bussen hebben liggen, maar dit weet ik op dot moment niet zeker. De YPR zal wel alleen voor specifieke inzet gebruikt worden.
Bepantsering is zeer beperkt. In Nederland hebben we hier geen reden voor. In voorkomende gevallen kan er terug worden gegrepen op de gepantserde Volkswagens en Mercedessen welke voor bewakings doeleinden zijn aangeschaft. Allereerst is de vraag hoever ga je met de bepantsering? Moet het een 9 mm tegen houden of de kogels uit een Kalasnikov? Of ook de allernieuwste pantserdoorborende munitie? Voertuig wordt elke stap zwaarder. De ruiten moet je bij beschadiging vervangen en dat is een kostenpost die wil je niet weten. Zeker niet als je deze voertuigen gaat inzetten in rel situaties, waarbij niet ongebruikelijk, stenen en andere voorwerpen naar de auto's worden gegooid. De ruiten gaan overigens volgens de fabrikanten maar 10 jaar mee. Daarna gaat de kogelwerendheid sterk achteruit en voldoet hij niet meer aan de eisen.

In het kader van het vredes verdrag tussen de Ira en Ierland en Engeland zijn er een aantal waterwerpers aan Noord Ierland geleverd die wel gepantserd zijn. Zij werden geleverd door de fabrikant van de Belgische waterwerpers.
Overigens staan op de engelse (domeinen)site ( www.mod-sales.com ) vrijwel altijd gepantserde landrovers te koop afkomstig uit Noord-Ierland.


MrKoek

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #628 Gepost op: 16 juli 2012, 16:21:37
Amsterdam heeft vooralsnog geen flex voertuigen. Het wagenpark ME voertuigen was net vernieuwd toen de flex-me zijn opgang deed. Dus wordt de flex-me vervoerd met ME voertuigen. Heel luxe dus, nu ruim voldoende ruimte binnen. Het betrof dus vooral de overige sprinters.

Ah, okay. Je mist dan wel de gezelligheid van dicht op elkaar zitten in een sprinter natuurlijk  8) Hoeveel voertuigen zijn er uiteindelijk gekeurd van vrachtwagen naar bus en terug?


P1216

  • Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • geintresseerd in hulpverlening oa Politie
Reactie #629 Gepost op: 21 augustus 2012, 22:36:53
ik zag een tijdje gelede een nieuwe Mercedes Sprinter donkerblauw (die eerst als demo te zien was) in dienst bij den haag.
weet iemand bij welk korps deze thuis horen en wat voor eenheid dit is?
durf het niet met zekerheid te zeggen maar zou nieuwe bussen kunnen zijn voor het parate peleton haaglanden.