Mobiele Eenheid (ME) Voertuigen

Auteur Topic: Mobiele Eenheid (ME) Voertuigen  (gelezen 411825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #670 Gepost op: 27 april 2013, 12:41:58
Is blijkbaar wel speciale verf.

Klopt, dat is een soort slagvaste coating. Daarmee krijgt het voertuig een soort sinaasappelhuidje ;)
Aanzienlijk minder zwaar dan het trespa dat hier op de voertuigen geplakt wordt, maar wel een lagere bescherming. Heeft dus voor- en nadelen.

Voor grootschalig optreden lijkt mij dit geen goed plan, maar blijkbaar is een publieksvriendelijke uitstraling belangrijker  ???
Ik wil niet zeggen dat ik voorstander ben van witte voertuigen, maar het past wel binnen de hele flexgedachte. Als witte voertuigen erbij helpen dat je als ME lager in de geweldsspiraal kunt instappen en daarmee effectiever kunt optreden, dan wel personeel efficienter kan worden ingezet, dan vind ik dat wel een terecht argument. De vraag is of de kleur van het voertuig daar zo veel invloed op heeft. Uiteindelijk gaat het om het plaatje dat de mensen neerzetten. Een ME'er in blauw-geel pak is gewoon een (benaderbare) politieman/-vrouw. Een ME'er in blauw-geel pak met helm, schild en stok is duidelijk geen 'praatpolitie' en zet dus een ander plaatje neer.

Laten we niet ook vergeten dat het grootschalig optreden i.h.k.v. de openbare orde vooral crowd management / crowd control is en maar een heel klein deel riot control. Als je riot control kunt voorkomen door lager in te steken op crowd control heb je eigenlijk je werk nog beter gedaan, zou je kunnen stellen. Neemt niet weg dat stevig optreden af en toe ook nodig is natuurlijk, maar dan kan nog steeds.

Ben overigens wel benieuwd hoe de waterwerper in het wit met bijbehorende striping gaat uitzien.... 0098

Zullen we 'm anders rood maken? Als we het toch hebben over flexibel inzetten 098uo

En hij is dus van Eenheid Den Haag?
Volgens mij wel ja. Ik heb begrepen dat zij een nieuw videovoertuig zouden krijgen.

Verder zijn er weinig regio's met een videovoertuig. Die van Utrecht is betrekkelijk nieuw en zal niet zo snel vervangen worden denk ik. Die van Twente is van een wat andere orde en daar is een dergelijke investering naar mijn bescheiden mening niet te verantwoorden.

Verder komt er nog een videovoertuig, maar volgens een iets ander concept. Als het zover is, krijgen we die vanzelf te zien :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #671 Gepost op: 1 mei 2013, 09:11:30
En hij is dus van Eenheid Den Haag?

Deze MB 519 CDI is inderdaad al sinds 16-11-2010 van Haaglanden, sorry Eenheid Den Haag....
Had deze nog niet eerder gezien, misschien dat de opbouw lange tijd nodig heeft gehad.

Grtz,
Marcel


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #672 Gepost op: 1 mei 2013, 09:44:27
Wie weet er meer over deze brute bus?
Sprinter, ME uitgevoerd, & een dak vol met allerlei spul..





Gisteren gespot in Amsterdam. Naast de grote camera zitten er onder ook nog aantal camera's die 360 graden beeld geven.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #673 Gepost op: 1 mei 2013, 10:39:06
Gisteren gespot in Amsterdam. Naast de grote camera zitten er onder ook nog aantal camera's die 360 graden beeld geven.

Ik ben wel benieuwd hoeveel camera's er nu uiteindelijk op zitten. Minimaal al een stuk of 17 :o


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #674 Gepost op: 1 mei 2013, 10:45:32
Ik ben een aantal weken terug op studiereis in Noord Ierland geweest en heb daar o.a. met de commissaris van politie in Belfast gesproken. Er zijn daar enkele ME optredens per week in de stad. Ze surveilleren regulier met gepantserde landrovers, omdat een proef met normale sedans tot een rekening van 90k£ aan kapotte ruiten per maand leidde. Zelfs daar zijn alle politievoertuigen wit, juist vanwege de uitstraling. Hun grootste uitdaging, alsdus de politie, is een balans vinden tussen een open houding tussen de mensen en bescherming voor het personeel.

De vraag is of de witte kleur daar überhaupt iets uitmaakt gezien de uitstraling van de voertuigen...

Bijdragen op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #675 Gepost op: 1 mei 2013, 11:11:13
De vraag is of de witte kleur daar überhaupt iets uitmaakt gezien de uitstraling van de voertuigen...

Zij hebben natuurlijk ook te maken met het "politieke" en "historische" aspect van uitstraling. Wit is dan een "veilige",neutrale kleur.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #676 Gepost op: 1 mei 2013, 11:15:27
Zij hebben natuurlijk ook te maken met het "politieke" en "historische" aspect van uitstraling. Wit is dan een "veilige",neutrale kleur.

Ja inderdaad, er speelt nog veel meer wat het functioneren van de PSNI extreem moeilijk maakt. Qua veiligheid is er nog wel een en andere te doen daar dit jaar: een brein heeft verzonnen om de G8-top later dit jaar in het nog steeds verscheurde Noord-Ierland te organiseren. Vanuit mijn professie klinkt dat als de kat op het spek binden..

<klein beetje off topic, maar ze gebruiken nederlandse waterwerpers, met veel genoegen want in de rest van GB gaan ze ze ook bestellen>
Bijdragen op persoonlijke titel.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #677 Gepost op: 1 mei 2013, 11:17:00
Zij hebben natuurlijk ook te maken met het "politieke" en "historische" aspect van uitstraling. Wit is dan een "veilige",neutrale kleur.

Denk in dat verband ook aan de VN-vredesmissies, waarin de voertuigen geheel in het wit zijn uitgevoerd.

Grtz,
Marcel


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #678 Gepost op: 9 mei 2013, 07:47:32
Ik was vandaag in Arnhem en toen kwam er een gloednieuwe ME-bus langs. Weet iemand of er meer van deze bussen worden geleverd.





Dienst: Nationale Politie
Eenheid: Regionale Eenheid Oost-Nederland
Afdeling/Buro: Mobiele Eenheid - BCCB
Soort voertuig: Commando Wagen (CoWa)
Merk: Mercedes Benz
Type: 616 D
Kenteken: BZ-SP-15
Wagennummer: GLM-00
Roepnummer: n.v.t.
Bouwjaar: 2012
In dienst sinds: 08-02-2012
Bijzonderheden: soort van camera op dak. Wie weet hier meer over?

Grtz,
Marcel


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #679 Gepost op: 9 mei 2013, 14:55:09


Dienst: Nationale Politie
Eenheid: Zeeland- en West Brabant
Afdeling: Mobiele Eenheid
Soort voertuig: Dienstbus FLEX-ME
Roepnummer: F1.10 en F1.20
Merk & type: Mercedes Benz Sprinter 316CDI
Kenteken: 65-RVD-2 en 24-RVB-9
Bijzonderheden: