GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (Noodweer Dicky Woodstock-festival) Steenwijkerwold 04-08-2012

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (Noodweer Dicky Woodstock-festival) Steenwijkerwold 04-08-2012  (gelezen 60422 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Als je een tent hebt waar ophetzelfde moment zoveel mensen zich in bevinden, mag je van een tent toch wel wat verwachten. Zeker dat zo,n tent minimaal windkracht 10 kan hebben.

Dit is een hellend vlak. Zo blijf je zwaardere eisen stellen aan feesten. Wanneer is het punt bereikt dat men beseft dat niet alle risico's af te dekken zijn?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Geen verder onderzoek drama Dicky Woodstock Festival

zondag 5 augustus 2012 | 14:46Laatst bijgewerkt:5-8-2012 | 14:59  

Er komt geen aanvullend onderzoek naar de ramp die zich zaterdagavond op het feestterrein van het Dicky Woodstock Festival voltrok. Dat heeft de gemeente Steenwijkerland verklaard op een persconferentie zondagmiddag.

Als gevolg van extreem noodweer stortte zaterdagavond vlak voor een optreden van popband Rowwen Hèze de feesttent in. Van de 150 aanwezige bezoekers die op dat moment in de tent waren, raakten er totaal dertien zodanig gewond dat ze in het ziekenhuis belandden. Twee van hen liggen nu nog in het ziekenhuis. Een slachtoffer heeft ernstig letsel.
 
Uit een eerste verkennend onderzoek van de autoriteiten  is niet gebleken dat de organisatie wat te verwijten valt. Aan alle veiligheidsvoorschriften zou zijn voldaan. Ook de tent voldeed aan de eisen. Het incident is het gevolg van extreme weersomstandigheden waartegen de organisatie machteloos stond.  

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=148566




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dit is een hellend vlak. Zo blijf je zwaardere eisen stellen aan feesten. Wanneer is het punt bereikt dat men beseft dat niet alle risico's af te dekken zijn?
Het gaat hier om de constructies van de tenten. Daarvan mag je verwachten dat die deugdelijk zijn, en dat zij bestand zijn tegen weersinvloeden zoals gisterenavond.
Even ter vergelijking. Over ongeveer 14dagen start Lowlands. Daar staan nog grotere tenten, daarin kunnen tijdens een concert zomaar duizenden mensen binnen staan. Ik kan me niet herinneren dat er daar wel eens situaties hebben afgespeelt zoals hier. De tenten daar zijn wel bestand tegen noodweer. Je mag van iedere organisatie toch wel verwachten dat zij de veiligheid voor wat betreft de tenten goed voor elkaar hebben. ;)


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Het gaat hier om de constructies van de tenten. Daarvan mag je verwachten dat die deugdelijk zijn, en dat zij bestand zijn tegen weersinvloeden zoals gisterenavond.
Even ter vergelijking. Over ongeveer 14dagen start Lowlands. Daar staan nog grotere tenten, daarin kunnen tijdens een concert zomaar duizenden mensen binnen staan. Ik kan me niet herinneren dat er daar wel eens situaties hebben afgespeelt zoals hier. De tenten daar zijn wel bestand tegen noodweer. Je mag van iedere organisatie toch wel verwachten dat zij de veiligheid voor wat betreft de tenten goed voor elkaar hebben. ;)

Dat dacht men van pukkelpop tot vorig jaar ook.
En ik kan je garanderen dat dat stevige tenten zijn.

Als je al ziet dat sommige huizen soms beschadigd worden met zo'n weer... Je kan gewoon niets doen tegen extreem natuurgeweld.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dat dacht men van pukkelpop tot vorig jaar ook.
En ik kan je garanderen dat dat stevige tenten zijn.

Als je al ziet dat sommige huizen soms beschadigd worden met zo'n weer... Je kan gewoon niets doen tegen extreem natuurgeweld.
Ben ik geheel met je eens. Tegen sommig natuurgeweld is niets bestand. Daarom juist is het belangrijk dat je alle voorzorgsmaatregelen zoals het beveiligen van een tent ook doet. Nu lijkt het erop dat dat niet is gebeurt. ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Lekker zwart/wit. Dus volgens jou is er ook alleen maar windkracht 12 of 0.
Nee Morcik er is volgens mij niet alleen maar windkracht 0 of 12. Alleen als men zegt in principe stormbestendig dan vind ik dat
een zeer vage uitspraak waar je totaal niets mee kan. Als men had gezegd onze tent kan windkracht 10 zonder problemen aan
dan was men een stuk duidelijker geweest. En nu praat men in zeer vaag. Wees gewoon concreet dan is het voor iedereen duidelijk.

Niks vreemds aan, hoe harder het waait, hoe groter de mate waarin het fout gaat. Tenzij je denkt dat alles zwart/wit is.

Ik denk zeker niet dat alles zwart/wit is maar meer duidelijkheid maakt het wel een stuk makkelijker.


Stormbestendig tot windkracht 9 is prima te regelen, maar de ene storm is de andere niet. Zoals je hierboven kunt lezen was dit een supercell met regen, hagel en valwinden. Dit is een fatale combinatie voor dit soort relatief lichte constructies.
Ja ik heb ook gelezen hoe en wat gisteravond het geval was.

Tenten krijgen veel te verduren en natuurlijk gebeurt er wel eens wat. Maar grote tenten die instorten zijn behoorlijk zeldzaam. Heb jij nooit een BBQ/feestje meegemaakt waarbij iedereen aan de partytent ging hangen om hem niet te laten wegwaaien?
Zo maakt een tentenverhuurder wel meer mee denk ik.

Nee ik heb nooit een BBQ of feestje meegemaakt waarbij iedereen aan de partytent ging hangen. Ten 1e omdat ik die mensen
niet ken en ten 2e omdat de mensen die ik ken en dat zouden kunnen houden als ze die mogelijkheid zouden hebben het weer
goed in de gaten houden en zoiets zouden afblazen.

Dat tenten wel veel te verduren krijgen weet ik ook wel maar toch bedankt voor het attenderen daarop.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Nee Morcik er is volgens mij niet alleen maar windkracht 0 of 12. Alleen als men zegt in principe stormbestendig dan vind ik dat
een zeer vage uitspraak waar je totaal niets mee kan. Als men had gezegd onze tent kan windkracht 10 zonder problemen aan
dan was men een stuk duidelijker geweest. En nu praat men in zeer vaag. Wees gewoon concreet dan is het voor iedereen duidelijk.

Ik denk zeker niet dat alles zwart/wit is maar meer duidelijkheid maakt het wel een stuk makkelijker.

Die windkracht 10 blijft altijd een richtgetal, niemand is in staat om complexe constructieberekeningen te doen om het exacte breekpunt te bepalen. Als de zwakste schakel het begeeft door bv. onzichtbare slijtage kan het net zo goed bij windkracht 8 gebeuren.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
(...)
Ik weet niet waar die extra beveiligingen uit bestaan, maar zoals ik het stuk nu lees zouden er extra beveiligingen/maatregelen getroffen kunnen worden waardoor de tent wellicht dit noodweer aan had gekunt??
(...)
Ik ben geen tentenbouwer, maar wel opgeleid in de constructieberekeningen. Een tent bestaat, net als heel veel andere constructies, uit een set kolommen ("pilaren", "palen") en een set liggers ("balken"). Al die kolommen en liggers worden in vierkantjes gelegd. Je legt liggers in een vierkant op de grond, je zet op alle hoeken kolommen, je maakt daarop weer een vierkant met liggers, en een dak bouw je door op twee tegenover elkaar staande kolommen liggers schuin tegen elkaar te leggen. Simpel gezegd ben je daarmee klaar. Je maakt de nog open vierkanten dicht met zeilen, bakstenen, hout of iets anders en je hebt een dichte constructie.

Zolang je recht van boven op de constructie drukt, is er niks aan de hand. De vierkanten van kolommen en liggers kunnen dat houden. Zo snel je tegen de zijkanten drukt, of schuin van boven, of willekeurig welke andere belasting op deze constructie zet, zakt je constructie met de minste belasting in elkaar. Vierkanten alleen zijn geen stabiele constructie. Dit kun je zelf eenvoudig testen door vier potloden met een elastiekje of touwtje op de uiteinden aan elkaar te binden, zodat een vierkant ontstaat. Met het minste of geringste bewegen wordt je vierkant een ruit  >:D

De oplossing is het aanbrengen van zogeheten windverbanden: kruislings aangebrachte stangen of kabels die voorkomen dat je vierkantje een ruitje wordt. Hoeven geen dikke stalen balken te zijn, ze hoeven alleen maar te "trekken". Neem je vier potloden en maak met 2 touwtjes een kruis in het vierkant door de schuin tegenover elkaar geplaatste hoeken met elkaar te verbinden. Doordat de trekkracht wordt opgenomen door de touwtjes, kun je het vierkant niet meer naar een ruit bewegen. Er ontstaan driehoeken, en driehoeken zijn wel een stabiele constructie. Dit was ook de belangrijkste reden dat een deel van het dak op de Grolsch Veste instortte: onvoldoende stabiliteit (te weinig of te zwakke driehoeken).

Terug naar de tent: de interne constructie van de tent kun je dus verbeteren door meer windverbanden aan te brengen (windverbanden zijn ALTIJD aanwezig). Hierdoor voorkom je dat delen van de tent instabiel kunnen raken door druk van de zijkant of schuin van boven (wind, neerslag). Bovendien kun je de externe constructie verbeteren: je kunt de tent ook afschoren op de aarde. Je maakt in feite een driehoek van de tentpaal met de grond. Met voldoende schoren (in tentjargon volgens mij scheerlijnen) houd je de constructie uiterst stabiel.

Blijven er twee problemen over:
De zwakke plek bij een gesloten constructie (alle zeilen dicht) wordt het tentzeil. De constructie kan de belasting aan, maar de vraag is of het tentzeil het fijn vindt dat de wind er hard tegenaan blaast. Dit kun je je voorstellen als twee bakstenen iets uit elkaar op de grond met een latje er bovenop. Als je midden tussen de bakstenen op het latje gaat staan, vinden de bakstenen dat niet erg. Het latje is echter te zwak. Als dit het geval zou zijn zal het tentdoek scheuren op het zwakste punt.

Het andere probleem is een (deels) open constructie. Dan komt de belasting namelijk niet (alleen) van buiten, maar ook van binnen. Tweede probleem ontstaat sowieso wanneer het eerste probleem optreedt ( 0098 ), maar bij feesttenten met (deels) open wanden kan het ook direct optreden. Nadeel hierbij is veelal dat de stabiliteit van de schoren niet berekend is op druk van binnenuit. Immers zijn de schoren bedoeld om het ding niet in elkaar te laten vallen (naar binnen), maar zijn ze niet bedoeld om het ding uit elkaar te laten vallen (naar buiten). Een scheerlijn van een campingtent doet hetzelfde. Bovendien ontstaat opwaartse druk onder het dak: de hele constructie wil met de voetjes van de vloer. En daartegen moet je de zaak goed aan de aarde verankeren. Want ook hier geldt dat de meeste constructies bedoeld zijn om niet dichter bij de aarde te komen, maar niet bedoeld zijn om opstijgen tegen te gaan. Dit is tegen te gaan door 1) voldoende contragewicht (aan de tent gaan hangen!) en 2) voldoende en sterke ankerpunten.

Een constructeur (een tentenbouwer is ook een soort constructeur m.i.) kan iedere constructie uitrekenen op de gewenste belasting. Een tent voor windkracht 12 is constructietechnisch geen probleem, zolang je maar bereid bent om te investeren in voldoende stabiliteit en verankering (duur!!). Ik ben alleen bang dat er geen tentzeil verkrijgbaar is voor dat soort windbelastingen. En bovendien kun je je afvragen of je zoveel geld moet investeren voor een weerfenomeen wat maar heel incidenteel voorkomt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Het gaat hier om de constructies van de tenten. Daarvan mag je verwachten dat die deugdelijk zijn, en dat zij bestand zijn tegen weersinvloeden zoals gisterenavond.
Even ter vergelijking. Over ongeveer 14dagen start Lowlands. Daar staan nog grotere tenten, daarin kunnen tijdens een concert zomaar duizenden mensen binnen staan. Ik kan me niet herinneren dat er daar wel eens situaties hebben afgespeelt zoals hier. De tenten daar zijn wel bestand tegen noodweer. Je mag van iedere organisatie toch wel verwachten dat zij de veiligheid voor wat betreft de tenten goed voor elkaar hebben. ;)

Zeker na Pukkelpop vorig jaar en de weersverwachting die men heeft gedaan voor de afgelopen dagen en gelet op hoe
het in Nederland kan zijn lijkt het mij niet meer dan logisch dat je er alles aan doet om een tent tegen dit soort
weersinvloeden te beveiligen en te zekeren.
Kan je er alles mee ondervangen ? Nee maar voorkomen is beter dan genezen.

In de financiële wereld hebben ze daar niet voor niets een goed spreuk voor.
Iets in de trent van: Garanties uit het verleden bieden geen zekerheid voor de toekomst.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen