Brandweer leert te weinig

Auteur Topic: Brandweer leert te weinig  (gelezen 6101 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 2 maart 2005, 12:49:49
Brandweerlieden leren veel te weinig van hun eigen optreden en fouten. Daarnaast ontbreekt het aan goede lesstof en is de bluservaring bij brandweerlieden veel te laag. Dat concludeert de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid in een rapport over het veiligheidsbewustzijn bij brandweerpersoneel.


Klik hier voor het hele verhaal op hulverlening.net




pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2005, 13:14:43
Dit verschilt natuurlijk  weer sterk van korps, maar ik denk dat de korpsen zoals wij die met leidraad oefenen werken, en daarbij ook  met dia's  of een scherm werken daar tegenwoordig toch aardig wat van opsteken. Ik zie de bui al weer groeien dat we van 1x oefenen in de week, naar bijvoorbeeld 2x oefenen gaan.
Ben bang dat we de grens gaan overschreiden waar we nu al aan zitten en dat bij verhoging van het aantal oefenuren  er veel brandweerlieden de pijp aan Maarten zullen geven  :-\ :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2005, 15:29:21
Dit verschilt natuurlijk  weer sterk van korps, maar ik denk dat de korpsen zoals wij die met leidraad oefenen werken, en daarbij ook  met dia's  of een scherm werken daar tegenwoordig toch aardig wat van opsteken. Ik zie de bui al weer groeien dat we van 1x oefenen in de week, naar bijvoorbeeld 2x oefenen gaan.
Ben bang dat we de grens gaan overschreiden waar we nu al aan zitten en dat bij verhoging van het aantal oefenuren  er veel brandweerlieden de pijp aan Maarten zullen geven  :-\ :-\


Ik vrees precies hetzelfde.... :-X :-X


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2005, 15:32:28
In deze tijd is er bijna geen verschil tussen een vrijwilliger of een beroeps, ze moeten allebei evenveel leren, maar een vrijwilliger heeft ook nog een andere baan en je kan dus niet verwachten dat een vrijwilligeren iedere avond naar de brandweer komt om lesstof te volgen, dat vind ik een beetje te ver gaan  :-\
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2005, 15:43:31
De betreffende minister wil koste wat kost de veiligheidsregio's realiseren. Op deze wijze van persberichtgeving lijkt het net of de brandweer alleen beter wordt door regionaal te gaan functioneren.
Als eerste moet je vaststellen welke brandweren door de inspectie zijn gecontroleerd en of deze representatief zijn voor de gehele brandweer. Zoals het er nu staat geld het voor elke brandweer. En ook de regionale brandweer moet verbeterd worden stelt dit artikel. De kwaliteit wordt niet beter door alles samen te voegen. En wie gaat dit alles betalen, de gemeenten oftewel de burgers. Laat de politiek eerst maar eens vaststellen wat de kwaliteitseisen zijn. Hierover doen zij geen uitspraken en wordt je weer afhankelijk van de regio waar je in ingedeeld wordt. Zelf woon ik op de grens van twee regio's het zal me benieuwen. Zoals het nu beschreven staat in diverse dagbladen zie ik het alleen als negatieve berichtgeving. Op deze wijze wordt de gehele brandweer over een kam geschoren. Dit is jammer en zeker niet van toepassing op alle korpsen.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


fireman77

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2005, 16:21:11
Er wordt gewoon verwacht dat iedere burger een zo optimale brandweerzorg kan verwachten, naar mijn mening is op de kwaliteit van brandweer nederland niet zo veel aan te merken . Het klopt dat, en dan vooral de kleinere gemeenten/dorpen, de ervaring missen van het daadwerkelijke uitrukken. En dat vormt een brandweerman/vrouw wel in het handelen tijdens een echte inzet. Maar dat wil niet zeggen dat de kennis minder zou zijn. Dat is onzin natuurlijk.

Als je alles wilt blijven beoefenen dan zou je inderdaad naar meer oefenuren moeten gaan, en dat geldt dan vooral voor vrijwilligers. Daarom denk ik dat je in de toekomst steeds meer een brandweerman/vrouw krijgt die speciaal en taakgericht een aantal functies gaat uitoefenen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2005, 21:19:36
De opleidingen zijn hetzelfde inderdaad dus iedereen heeft dezelfde basis kennis als uitgangspunt.......maar zeg nou niet dat die brandweeropleidingen in Nederland van een hoogstaand niveau zijn dus daar valt nog een hoop te leren.....

En zolang we nog korpsen hebben die bij elke melding de hele schuur leegrijden om maar buiten te komen is er nog veel aan kwaliteit te winnen.......laten we het nog maar niet hebben over de daadwerkelijk inzet. Let op dit geldt niet voor elk korps voor we daar weer over gaan zeuren, maar in elke regio zitten wel een paar comedie capers tussen ben ik bang.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2005, 13:39:32
De opleidingen zijn hetzelfde inderdaad dus iedereen heeft dezelfde basis kennis als uitgangspunt.......maar zeg nou niet dat die brandweeropleidingen in Nederland van een hoogstaand niveau zijn dus daar valt nog een hoop te leren.....

En zolang we nog korpsen hebben die bij elke melding de hele schuur leegrijden om maar buiten te komen is er nog veel aan kwaliteit te winnen.......laten we het nog maar niet hebben over de daadwerkelijk inzet. Let op dit geldt niet voor elk korps voor we daar weer over gaan zeuren, maar in elke regio zitten wel een paar comedie capers tussen ben ik bang.

Bedoel je hier bijvoorbeeld de casus van deze maand mee :-X :-X :-X

Je moet je ook eens afvragen hoe het is om als post zijnde die 12 uitrukken (1 per maand waarvan dan nog 6 een oms) hebben om deze 2 keer in de week te laten oefenen en deze personen dan ook nog gemotiveerd te houden.

Maar de opleidingen zoals ze nu gegeven worden en dan helemaal de examens is toch een lachertje.
Wil je alleen maar slagen dan leer je de laatste 10 examens dan heb je al 80 procent van de vragen goed. De andere vragen eenbeetje nadenken of gokken en je hebt het papiertje in je zak. Je hebt dan een diploma gehaald word bevordert en als ze je een vraag stellen is het ??????????????? weet ik niet stond niet inmijn examen.......
En een groot probleem is dat er helaas nog vriendjespolitiek is met het verdelen van cursussen door de diverse instructeurs. En dan bedoel ik een bevelvoerder die van datzelfde korps met 12 uitrukken waarvan 6 oms een cursus obm aan het geven is en dan een verhaal gaat vertellen over bv. een waterongeval of werkwijze en inzetten en verschillen tussen een ladderwagen en een hoogwerker. En dan heel simpel denken van hij kan 30 meter omhoog dus ook een vlucht van 30 meter. OF bij een mauette oefening heel simpel laten gebeuren dat je met 1 ts waar mensen binnen zitten met hd even een straal ld of het liefst nog een waterkanon in willen zetten. En dit ook nog motiveren van ja dat heb je goed gedaan. met andere woorden of je houd je staal ld niet of binnen word het wel heel warm als je geen druk meer hebt op je hd.....
Maar helaas dit soort dingen gebeuren.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #8 Gepost op: 4 maart 2005, 13:53:28
Dus er is nog een hoop te veranderen hahahaha ;D


fireman77

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 4 maart 2005, 14:00:08
Bedoel je hier bijvoorbeeld de casus van deze maand mee :-X :-X :-X

Je moet je ook eens afvragen hoe het is om als post zijnde die 12 uitrukken (1 per maand waarvan dan nog 6 een oms) hebben om deze 2 keer in de week te laten oefenen en deze personen dan ook nog gemotiveerd te houden.

Maar de opleidingen zoals ze nu gegeven worden en dan helemaal de examens is toch een lachertje.
Wil je alleen maar slagen dan leer je de laatste 10 examens dan heb je al 80 procent van de vragen goed. De andere vragen eenbeetje nadenken of gokken en je hebt het papiertje in je zak. Je hebt dan een diploma gehaald word bevordert en als ze je een vraag stellen is het ??????????????? weet ik niet stond niet inmijn examen.......
En een groot probleem is dat er helaas nog vriendjespolitiek is met het verdelen van cursussen door de diverse instructeurs. En dan bedoel ik een bevelvoerder die van datzelfde korps met 12 uitrukken waarvan 6 oms een cursus obm aan het geven is en dan een verhaal gaat vertellen over bv. een waterongeval of werkwijze en inzetten en verschillen tussen een ladderwagen en een hoogwerker. En dan heel simpel denken van hij kan 30 meter omhoog dus ook een vlucht van 30 meter. OF bij een mauette oefening heel simpel laten gebeuren dat je met 1 ts waar mensen binnen zitten met hd even een straal ld of het liefst nog een waterkanon in willen zetten. En dit ook nog motiveren van ja dat heb je goed gedaan. met andere woorden of je houd je staal ld niet of binnen word het wel heel warm als je geen druk meer hebt op je hd.....
Maar helaas dit soort dingen gebeuren.

Wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen, dat er  zo maar wat wordt gedaan tijdens het geven van een cursus of opleiding. Ik weet niet waar jij dan je opleiding heb gekregen, maar een opleiding wordt altijd regionaal gegeven. En dan is het onvermijdelijk dat je een cursus krijgt van iemand van je eigen korps. Mijn ervaring met de personen waar ik mijn curssusen van heb gekregen alleen maar positief zijn. Ze worden regionaal opgeleid, dus deze personen die een cursus geven weten dus wat van hem of haar wordt verwacht.

Dus van de jou genoemde vriendjespolitiek lijkt me nogal vreemd, bij ons in de regio is dat niet aan de orde.

Zoals jij vertelt hoe je tegenwoordig een examen kan maken dat getuigt ervan dat jij dit ook zo doet.
Jammer!!