Brandweer leert te weinig

Auteur Topic: Brandweer leert te weinig  (gelezen 6098 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #20 Gepost op: 4 maart 2005, 22:53:08

Ik blijf het een beetje jammer vinden omdat jij blijkbaar slechte ervaringen hebt met je instructeurs die jou cursus hebben gegeven om dan bijna alle instructeurs over één kam te scheren en te betitelen tot instructeurs die volgens jou maar wat doen.

Als je na het behalen van je brandwacht een stevige woningbrand krijgt dan zien de meeste nieuwe brandwachten eigenlijk voor het eerst echt vlammen. Maar goed, alles moet een keer de eerste keer zijn. En als je een bevelvoerder hebt die dat weet dan wordt die gene gekoppeld aan een collega die over meer ervaring beschikt. Je leert het echte brandweervak inderdaad pas in de praktijk, dat ben ik helemaal met je eens. Maar jij, ik en alle andere hebben dat ook gehad dat je voor het eerst een stevige brand hebt gehad en waar je een binnenaanval ging doen. Is voor iedereen even spannend en nieuw.


Tuurlijk is dit voor iedereen zo geweest en voor een "mooie" melding is iedereen weer even allerter en ook weer een stukje gezonde spanning. Maar er zal toch aan heel het opleidingswerk wat gedaan moeten worden om ook nog dat stuk praktijk brandweermensen te hebben in plaats van heeeeeel veel papieren tijgers!

Voor een beroepskorps is het makkelijker om een indeling te maken als je (zoals wij nu op dit moment in de ploeg met 4 van de 13 nieuw zijn) om ervaring aan onervaren te koppelen. Helaas gaat dit zeker niet altijd bij vrijwilligers op. Als eerste moet je kijken hoeveel mensen erop komen. en hoe snel er "ervaring" is ten opzichte van nieuwe brandwachten. Als zij de papieren hebben dan willen en gaan ze ook mee op de uitruk. Het is dan niet altijd goed te koppelen.

Ben het helemaal met je verhaal eens rene. Materiaal wat niet standaard op een ts zit uitgebreid behandelen en een brandje of ongeval doen we alleen maar op papier of echte sloopautos zonder beschreming o.i.d.

Realistisch oefenen! Maar helaas daar zijn te veel papieren tijgers voor om dit tegen te houden :'(


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #21 Gepost op: 6 maart 2005, 09:35:33
Brandweer Nederland verbetert door middel van meer realistisch te oefenen, niet iedere keer dat rookapperaat en die knipperlichtjes en lichtslangen !
Ik ben er van overtuigd dat je heel goed een curses kan krijgen van een collega, als deze weet waar hij over praat kan dit heel goed vind ik. Ik vind dat de brandweer meer naar de oefencentrums toe moet en wat minder papier gezeik. We leren veel meer van echt vuur, ipv  knetterkastjes
Verder is de opleiding brandwacht natuurlijk totaal veranderd dit jaar, wat een opsitief effect op de brandwacht zal hebben, deze opleiding is wat meer gericht op  de uitruk en dus  meer op de praktijk
wat ik er veel overdreven aan vind is dat je  bij je brandwachtdiploma ook bij je verpleegkundige papieren krijg, er zit veel te veel "ehbo" bij  voor een brandwacht vind ik"   Beademen, reanimatie, slagaderlijke bloeding, stabiele zijligging en brandwonden zijn voor een brandwacht toch wel voldoende?   :-\
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #22 Gepost op: 6 maart 2005, 10:30:48
Het is levensreddend handelen wat de brandweer geleerd wordt, maar het is toch wel handig om te weten welke handelingen je wel of niet moet uitvoeren in bepaalde situaties, denk maar aan onderkoeling etc.

Als je als brandweer als eerste ter plaatse komt is het wel makkelijk als je enige kennis van zaken heb als de GGD nog niet aanwezig is en dan alvast kan beginnen met het stabilliseren van het slachtoffer.......deze laat je dan niet aan zijn lot over.

Wij krijgen naast de basisopleiding ook een aantal keren per jaar theorieles van een ambulance verpleegkundige die dan specifieke onderwerpen toelicht zodat je daarvan weer kan leren. Een goede zaak vind ik om toch weer iets meer te weten te komen.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #23 Gepost op: 6 maart 2005, 11:56:50
Shave,

Als deze ambulanceverpleegkundige komt behandeld hij ook alleen maar de praktijksituatie's en reanimatie en niet het pleistertje plakken of een verbandje aanleggen en een discussie of je dan naar het hart toe of van het hart af moet rollen. Erop en dicht is dicht!
Levensreddende handelingen daar heb je iets aan bij de brandweer. Voor prive is het wel makkelijker maar daarvoor ga je niet naar een brandweeropleiding!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 6 maart 2005, 12:13:07
Nee dat zeg ik, het gaat om het levensreddend handelen maar de achterliggende gedachten en de theorie hierover vind ik niet verkeerd dus ik vind niet dat wij te veel kennis hebben opgedaan.