C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar

Auteur Topic: C2000 brengt hulpverleners nog steeds in gevaar  (gelezen 53575 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #80 Gepost op: 27 september 2009, 23:17:21
Erg goede reportage! Ook al missen er soms wel wat dingen en feiten. Ik denk dat een aantal mensen wel met knikkende knieën op de bank hebben gezeten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #81 Gepost op: 27 september 2009, 23:39:51
De uitzending: http://player.omroep.nl/?aflID=10134472 of http://cgi.omroep.nl/legacy/player?/ceres/vara/rest/2009/VARA_101213706/bb.20090927.asf
  

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/aflevering?aflID=10134472&md5=396256773a76545db7b6b20b7f7ca5d1
   
Zembla

ZEMBLA is het actuele documentaireprogramma van VARA/NPS. Het programma wil een breed publiek informeren met opiniërende onderzoeksjournalistiek. ZEMBLA onderzoekt grondig ontwikkelingen en gebeurtenissen in de samenleving en levert een bijdrage aan de meningsvorming daarover.

Datum uitzending: 27-09-2009 21:50

Afl.: De ramp C2000. Bij de rellen op het strand van Hoek van Holland konden politiemensen de meldkamer niet bereiken. Ambulancebroeders reden met gewonden naar verkeerde ziekenhuizen door gebrek aan contact bij de crash van Turkish Airlines. Het communicatiesysteem C2000, waarmee brandweer, politie en ambulance moeten werken, faalt keer op keer. Het is al meer dan tien jaar in ontwikkeling en heeft de overheid al miljoenen meer gekost dan beraamd. Minister ter Horst van Binnenlandse Zaken heeft onlangs het zoveelste onderzoek naar de problemen met C2000 aangekondigd. Zembla deed haar eigen onderzoek.


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #82 Gepost op: 27 september 2009, 23:45:33
Als er nou eens iemand in de kamer zou opstappen... wellicht dat het dan wat interessanter zou worden.
Ja, maar dat lost het probleem niet op, dussss....
Maar ik denk nu wel dat men er serieuzer naar gaat kijken. En dat er kamervragen komen, is zeker. Guusje.......SUCCES  :P
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #83 Gepost op: 28 september 2009, 00:38:58
minister Ter Horst
Wie heeft er nog vertrouwen in de duur betaalde beleidsmakers van de rijksoverheid?  ::)

Volgens mij zijn er weinig hulpverleners in NL die nog vertrouwen hebben in Ter Horst?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #84 Gepost op: 28 september 2009, 10:07:57
Het probleem van een goed communicatiesysteem zit meestal in de kleine dingen.
Ok, C2000 kent gebreken, maar deze moeten opgelost dienen te worden.

Feit blijft echter dat er altijd mankementen blijven bestaan, omdat niet ieder individu zich kan redden.
Het is immers niet mogelijk een systeem te ontwikkelen, waar daadwerkelijk elk persoon mee akkoord gaat.
Iedereen blijft op- en aanmerkingen houden.

De kamer moet zich nu eens focussen op dingen die nodig zijn. Een goed werkend rampenkanaal is prio 1.
Dat er een economische crisis is... ach dat weten we allang. Nu moeten ze eerst investeren, voordat ze terug kunnen verdienen.
Zorg voor een goedwerkend systeem en dan kan men zich focussen op de verkoop daarvan?


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #85 Gepost op: 28 september 2009, 10:11:45
Wat er met de heer Schoof of andere verantwoordelijken gebeurt vind ik niet zo interessant. Ik ben meer geďnteresseerd in de oplossingen van de problemen. Want het is wel duidelijk geworden dat er het e.e.a. moet gebeuren. Als ik het zo inschat moet er een heleboel geld worden vrijgemaakt om alles te optimaliseren.

Het systeem C2000 op zich is helemaal niet zo slecht. Er is alleen veel te weinig geďnvesteerd om er uit te halen wat er in zit. En het is schokkend om te horen dat dit willens en wetens is gebeurd.

Ik ben benieuwd wat de Tweede Kamer hier mee gaat doen.....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #86 Gepost op: 28 september 2009, 10:12:24
<sarcasmemodus>P.S.: Wat is Zembla toch een leuk programma, het kan in één klap iemand(persoon of bedrijf/instelling) zijn/haar positie vernaggelen</sarcasmemodus>

Persoonlijk had ik het gevoel dat de DG zijn dienstbetrekking op dat moment aan het beeindigen was. Vergeet een DG is eigenlijk belangrijker dan een Minister. De minister is eindverantwoordelijk voor het beleid en de acties gedurende een ambtstermijn van 4 jaar. De DG geeft leiding aan de organisatie gedurende langere tijd.

De man wordt geinterviewd over een dossier door een programma als Zembla. Dit wordt aangevraagd er wordt een setting geregeld, zijn taak is dan zo snel mogelijk het complete dossier op feiten te checken. Bij heel veel vragen gaf hij een ontkennend antwoord en werd hij met feiten tegengesproken. (Daar is ons niets van bekend, de minister heeft een brief geschreven, oh dan is er mij niets van bekend). Aan zijn non-verbale gedrag was te zien dat hij zichzelf ook realiseerde dat hij onvoldoende kennis paraat had.

Op zich is dat nog geen probleem, maar ga er dan goed mee om. Deze man viel wat mij betreft door de mand, doordat hij antwoord gaf over zaken waar hij geen kennis had, dit wist, en toch probeerde een antwoord te geven wat hem uitkwam. Als je iets niet weet, dan antwoord je daarop met iets van: Daar is mij niets van bekend, dat zou ik moeten nakijken. En niet met Nee, om even later glashard terug geslagen te worden.

Maar ook andere partijen moeten eens heel goed na gaan denken. Ik vond dat een aantal mensen met verantwoordelijkheid gewoon open en eerlijk antwoorden. Daarin tegen gaf het geheel wel aan dat er niet over nagedacht is. Dhr. Van der Schuit (NVBR) antwoordde netjes, zonder zich te verbergen (in mijn optiek), maar gaf er ook blijk van dat de organisatie niet verder doordenkt. Datzelfde geldt voor de leiding van de diverse politie eenheden. Goed dat ze eerlijk, open en schuldbewust antwoorden (zoals in Friesland), maar de feiten die op de werkvloer al langer bekend zijn, komen nu door een camera pas bij hun door.

Het niet reageren van een aantal regio's vind ik een beetje kneuterig.

.....

Er is nu een momentum waarin er daadwerkelijk stappen gemaakt kunnen worden. De vraag is of dat ook echt gebeurt.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Firefighter Peter

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 296
  • Firefighter Peter
Reactie #87 Gepost op: 28 september 2009, 10:12:50
C2000: Guusje ter Horst heeft een probleem

28 September 2009

Naast de hulpverleningsdiensten, heeft nu ook de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties mevr. Dr. Guusje ter Horst een probleem met C2000, concludeert HP De Tijd na de uitzending van Zembla.

Wij citeren een van de vele artikelen namelijk die van HP de Tijd: "Goedemorgen. Heeft u gisteren Zembla gekeken? Maakt niet uit, HP/De Tijd praat u bij. Minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst heeft namelijk een probleem. En een bijkans huilende directeur-generaal helpt daar bepaald niet bij.

Nee beste lezer, C2000 is geen videosysteem van Philips, maar het state of the art communicatie systeem van onze gezamenlijke hulpdiensten. Maar onderzoeksprogramma Zembla onthulde gisteren eventjes haarfijn dat het voor geen meter werkt. Zowel na de crash van het Turkse toestel in februari als wel bij de rellen bij het concert in Hoek van Holland faalde het systeem op groteske wijze. Agenten die geen contact kregen met de meldkamer terwijl zij werden belaagd door hooligans, ambulancechauffeurs die niet wisten naar welk ziekenhuis zij moesten rijden terwijl zij net zwaargewonden uit de polder van Schiphol hadden gehaald.

Zeer pijnlijk was het optreden van Directeur Generaal-Veiligheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken Dick Schoof. De Zembla-verslaggevers legden hem het vuur dusdanig aan de schenen dat het wel leek alsof hij ging huilen. Toen bleek dat minister Ter Horst, zijn directe baas, ook nog eens een brief had verstuurd over de problemen met het systeem waar hij de inhoud niet van wist werd het echt pijnlijk. Vermoedelijk zal Schoof het veld moeten ruimen. Als hij al niet uit eigen beweging opstapt.

Meest opmerkelijke is dat de media gisteren een persbericht kreeg van het ministerie van Binnenlandse Zaken waar de volgende zin in stond: “Tijdens de rellen bij Hoek van Holland waren er overigens geen dekkingsproblemen op en bij het strand; C2000 was toen technisch volledig operationeel.” En daar denken ze in Rotterdam dus anders over. U begrijpt, Ter Horst heeft wat uit te leggen. CDA-Kamerlid Coskun Çörüz heeft inmiddels om opheldering gevraagd."

NB VBV:  Opmerkelijk verwijt dat een directeur niet van een de vele duizenden brieven weet die van zo'n ministerie per dag verzonden wordt en daarop wordt aangesproken. Vreemd dat hij dan zou moeten vertrekken. Immers waar zijn nu de functionarissen die dit C2000 ambtelijk hebben voorbereid en hebben meegewerkt aan het point of no return' in 2002 vanuit de Politie, Brandweer en GHOR?

De minister blijft uiteraard politiek verantwoordelijk echter zij vaart wel op ambtelijke adviezen en die van branche-organisaties. Is hun naam nu haas? Wij vinden als VBV als eerste dat er gekeken moet worden naar praktische oplossingen en pas daarna naar de vraag wie nu wanneer waar verantwoordelijk voor is geweest.

Ook vinden wij dat als er een onderzoek komt dat daar geen enkele functionaris direct betrokken mag worden die al in een eerdere stadium zijn of haar aandeel in het ontwerp, bouw en uitrol en beheer van C2000 geleverd heeft. Als onafhankelijkheid niet wordt gegarandeerd, worden de problemen nooit echt opgelost. Immers er spelen dan andere belangen dan die van de inhoud.

Op naar de oplossing...!!! En tempo draaien.

bron http://www.brandweervrijwilligers.nl  ;)
Spoed komt meestal door voorafgaande traagheid


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #88 Gepost op: 28 september 2009, 10:23:03
Het is allemaal leuk en aardig en of er personen het veld moeten ruimen interesseert mij helemaal niets, maar die uitzending van Zembla was denk ik nog lang niet alles.
De problemen worden echt niet opgelost door meer van die masten neer te kwakken. Regelmatig lees je toch dat hulpverleners ook niet goed weten hoe het systeem werkt?, want zij zitten bijvoorbeeld met 100 man in één gespreksgroep. Ik denk dat er eens een groot budget uitgetrokken moet worden voor de plaatsing van pak em beet 100 masten en de training van de hulpverleners.

Nederland kan het voorlopig wel vergeten om een evenement als de olympische spelen of het WK voetbal hiernaartoe te willen halen. Dan zal toch eerst de communicatie tussen de hulpverleners normaal moeten kunnen verlopen ???

Kortom: investeren, investeren en investeren; en niet te zuinig ook. De blinde vlekken in steden en gebouwen moeten worden weggewerkt, er moeten extra accu's worden aangeschaft voor de portofoons, er moeten minimaal 65 masten geplaatst worden.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #89 Gepost op: 28 september 2009, 10:24:36
Ik denk, maar dat is op persoonlijke titel, dat men eerst eens behoorlijk tijd en geld gaat steken in het opleiden van het personeel welke gebruik maakt van de randapparatuur, met alle do's en dont's...

Maar wederom is de gebruiker het ondergeschoven kindje, moet het doen met een uurtje les hoe de porto/mobi moet worden in/uitgemeld en daar houdt het zo'n beetje wel mee op.

Verder denk ik dat men de functionaliteiten wel zou kunnen verbeteren, waaronder het versturen van tekstberichten, een van de zaken die hier in de regio uitgeschakeld staat omdat het teveel capaciteit zou kosten. Terwijl het op een hoop zaken erg handig en nuttig zou kunnen zijn....


Maar goed... laat men nu eens de werkvloer bij het gehele verhaal betrekken... mede door een stukje frustratie weg te nemen en uit te leggen wat het systeem wel en niet kan, zou al een stuk duidelijkheid verschaffen....

Dat er dan iemand als zo'n hoge oom zit te schutteren voor de TV... tja... er zitten wel meer mensen niet op de juiste plek...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....