Geen enkele Europese kuststaat wil brandend container schip ’MSC Flaminia’ toelaten tot haven

Auteur Topic: Geen enkele Europese kuststaat wil brandend container schip ’MSC Flaminia’ toelaten tot haven  (gelezen 17086 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Smit heeft prima Nederlandse mensen die bij Falk-Rsc vandaan komen en specialisten zijn op het gebied van scheepsbrandbestrijding. Dat mag het probleem niet zijn.

De zeegang kan inderdaad de grote spelbreker zijn als ik het goed lees.

Lastige klus wat nog lang kan duren denk ik.

Smit heeft jaren geleden bijna een jaar lang van de ene plek naar de andere over de Oceanen moeten zeulen voordat ze de tanker ergens konden afleveren. Containerschepen zijn qua lading etc. aanzienlijk moeilijker en gevaarlijker objecten dan olietankers.
Overigens op een ander forum reageer ik al sinds de plof op de ontwikkelingen mbt de MSC Flaminia. Er is foto en filmmateriaal en ook mbt tot een andere interessante recente gebeurtenis met een tanker te Brunei.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Ja dat is duidelijk Thor.

Waarom niet dichter bij de kust? Ik weet niet hoe het zit met de grenzen van de territoriale wateren?

EEn stuk dichter bij land zou de logistiek een stuk makkelijker maken. Je hebt toch veel materiaal nodig.

100 cq.200 mijl hangt af van het land dat de aanspraken maakt of denkt te kunnen maken.

Nb. Labuan 27,06,2012 Labuan Bunga Alpina


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
100 cq.200 mijl hangt af van het land dat de aanspraken maakt of denkt te kunnen maken.

Nb. Labuan 27,06,2012 Labuan Bunga Alpina

Terrotriale wateren is maximaal 12 zeemijlen volgens het VN zeerechtverdrag

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/VN_Zeerechtverdrag


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Terrotriale wateren is maximaal 12 zeemijlen volgens het VN zeerechtverdrag

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/VN_Zeerechtverdrag

Exclusive economic zone is max 200NMi maar dat speelt hier geen rol. Feit is wel dat landen geen individuele schepen mogen weigeren uit hun ttws (12NMi), slechts alle schepen onder een bepaalde vlag. Morgen ben ik weer op de faculteit en zal ik deze casus eens voorleggen aan de docenten internationaal recht. Goede kans overigens dat ze hem gelijk terugkoppen en ik er een artikel over moet schrijven ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
In eerste instantie is men met slepen gestopt op ca 100 mijl uit de kust en vervolgens heeft men zich weer teruggetrokken tot iets verder dan 200 mijl uit de kust. Waarschijnlijk naar aanleiding van instructies door de Britese autoriteiten en na overleg met de juristen van de reedereiNSB,de eigenaar.Momenteel drijft het geheel ergens op de Atlantic ca 300 mijl uit de kust.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Aanleiding kan zijn dat de rederij in geval van beschadiging van het maritieme milieu die verband houden met dit schip binnen de eez aansprakelijk gesteld zou kunnen worden voor allerhande kosten en gemiste inkomsten. Denk hierbij aan met name visserij.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Veel vragen dus.

Er zijn toch wel eerder gevallen geweest die hetzelfde probleem hadden?

Daarnaast is het wel vreemd dat het schip inmiddels 300 nm ver op zee drijft. Wat missen wij in de informatie?! Is de reder wel helemaal eerlijk over de status van het schip? Is er soms meer gevaar dan gedacht?

We zullen het t.z.t. wel horen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Met plaatje kunnen we denk ik wel vaststellen dat het een zeer ernstig incident is. De bemanning is dus van boord, waarmee het schip niet meer onder SOLAS geholpen hoeft te worden.
 
Citaat
Burned cargo ship hunting for a port


A stricken German cargo ship that was on fire for several weeks is now being towed aimlessly around the Atlantic Ocean because no European port will allow it to dock. The German owners are losing patience.

"I think it's ridiculous that a ship sailing under a German flag in this situation can't get permission from countries in the European community," said Helmut Ponath, head of the shipping company NSB, on Thursday.

Fire broke out on the appropriately named "MSC Flaminia" for unknown reasons in mid-July, when it en route from Charleston, US, to Antwerp, Belgium.

One sailor was killed while another is still missing. The rest of the crew and two passengers were successfully rescued. The huge boat was floating around in the ocean unmanned and ablaze for some time until salvage workers were able to get aboard.

The fire has now been brought under control. The shipping company says the situation on board is stable, but there could still be small fires in individual containers.

Salvage workers have been on board in the past few days, though they have been hindered by bad weather. Ponath said that salvage work would be difficult unless the ship finds a port.

http://www.thelocal.de/national/20120809-44263.html

Nog meer afbeeldingen en gedetailleerdere informatie hier:

http://gcaptain.com/mscflaminia-damage-photos/
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Veel vragen dus.

Er zijn toch wel eerder gevallen geweest die hetzelfde probleem hadden?

Daarnaast is het wel vreemd dat het schip inmiddels 300 nm ver op zee drijft. Wat missen wij in de informatie?! Is de reder wel helemaal eerlijk over de status van het schip? Is er soms meer gevaar dan gedacht?

We zullen het t.z.t. wel horen.

Dit is met name een juridisch steekspelletje. Er is exact bekend bij verzekeringsmaatschappijen, rederijen en havens wat er voor wie in welke container vervoerd werd, en hoewel wij misschien niet alles weten zijn er in deze wereld weinig geheimen. Ook omdat er externe bergers aan boord zijn en een adviseur van een andere rederij met een zusterschip is het onwaarschijnlijk dat er verborgen informatie is voor de betrokkenen.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Highfield, dat gevoel had ik ook altijd bij. De keren dat ik een klus doe in de offshore of scheepvaart zijn er altijd strakke regels.

Bijvoorbeeld; de ladingslijsten en het laadplan moeten altijd kloppen. Controles zijn streng.

Waarom dan toch de twijfel? Het schip heeft wel erg grote schade en zolang de brand niet volledig onder controle is blijft het een moeilijke situatie. Er is dus grote kans op meer schade daardoor. Hebben we recente foto's van het schip nu? Waarom sleept Smit het schip verder de zee op? Dat is niet omdat de situatie verbetert is denk ik?  

Het mooiste zou zijn dat het schip aan een kade ligt zodat je het bluswater kan afpompen en de stabiliteit van het schip kan verbeteren. (Ik weet niet in hoeverre je nog met de balasttanks de boel recht kan krijgen.) Kan je direct alle stookolie verwijderen zodat je de schade aan het milieu kan beperken mocht het toch misgaan. Daarnaast zou je contrainer voor container moeten lossen en afblussen. In welke volgorde hangt af van het risico, de schade aan containers en constructie. Een cobra-blussysteem werkt dan prima als je kan blussen met water. Lange klus.

Het juridisch gevecht is er dus en dat komt het schip niet ten goede lijkt mij. Zijn er eigenlijk geen vaste calamiteitenplekken in grote havens om dit soort situaties af te handelen? Ik ken ze namelijk niet. Vaste plek inrichten op Maasvlakte 2? Hoef je ook niet zover de haven in te varen. Je zou overigens toch verwachten dat de Havendienst van Rotterdam en Smit een warme relatie onderhouden met elkaar. Korte lijntjes en Smit is een betrouwbare partner met veel ervaring in het bergen. Kan Smit geen goed plan inleveren voor de berging?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le