Geen enkele Europese kuststaat wil brandend container schip ’MSC Flaminia’ toelaten tot haven

Auteur Topic: Geen enkele Europese kuststaat wil brandend container schip ’MSC Flaminia’ toelaten tot haven  (gelezen 11861 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 39,911
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vanavond langs Belgie.

http://www.kustwacht.be/index.php?option=com_content&task=view&id=338&Itemid=1&lang=dutch

Doorvaart Noordzee van MSC Flaminia           

http://www.kustwacht.be/index.php?option=com_content&task=view&id=338&Itemid=1&lang=dutch
Persbericht – 4 september 2012                  

Doorvaart Noordzee van MSC FLAMINIA

Woensdagavond 5 september bereikt het Duitse containerschip MSC FLAMINIA de Belgische exclusieve economische zone (EEZ), op doorvaart naar de Duitse territoriale wateren. Op 14 juli ontstond een brand aan boord van het schip, in het midden van de Atlantische Oceaan. Het containerschip vervoert 2876 containers, waarvan 151 met toxische producten.

Het schip wordt op sleep genomen door 3 sleepboten van de Nederlandse maatschappij SMIT Salvage. Het bevindt zich momenteel in het Kanaal. De doorvaart in de Belgische EEZ wordt verwacht woensdagavond na 20 u vermits er enige vertraging is ontstaan. In totaal moet ongeveer 42,5 km worden afgelegd (23 nautische mijlen). Aan een snelheid van 5 à 6 knopen (o.a. afhankelijk van de stroming) duurt de doorvaart 4 à 7 uur. De afstand tot de Belgische kustlijn bedraagt ongeveer 52 km (28 NM) aan Franse zijde, en 68,5km (37 NM) aan de overgang met Nederland.
 
Om een veilige doorvaart mogelijk te maken, zijn voorafgaande afspraken gemaakt met de diverse betrokkenen en kuststaten. Er is regelmatig overleg en uitwisseling van informatie tussen de kustwacht van Groot-Brittannië, Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. De Structuur Kustwacht treedt hierbij op als coördinerende instantie aan Belgische zijde. Gedurende de doorvaart wordt de situatie van nabij opgevolgd van op het Maritiem Reddings- en Coördinatiecentrum (MRCC) in Oostende.
Om de doorvaart te faciliteren en een goede opvolging mogelijk te maken, is de coördinatie in handen van de provinciegouverneur voor West Vlaanderen, in samenwerking met de kustwachtpartners en overleg met de Engelse, Franse, Nederlandse en Duitse kustwacht. Uit voorzorg wordt het noodplan Noordzee geactiveerd gedurende de duur van de doorvaart, wat ook toelaat een eventuele interventie te bespoedigen.

Het konvooi zal tijdens de ganse doortocht in Belgische wateren begeleid worden door een vaartuig van de Scheepvaartpolitie, een vaartuig van de Marinecomponent ( A963-Stern), en een observatievliegtuig van de BMM (de beheerseenheid van het mathematisch model van de Noordzee) en zijn tocht niet mogen onderbreken. De MSC FLAMINIA is een containerschip dat in 2001 werd gebouwd, is 300m lang en 40m breed. Het schip is eigendom van de Duitse firma Reederei NSB.(www.reederei-nsb.de)
 
De Structuur Kustwacht staat in voor de samenwerking tussen de 17 Vlaamse en federale partners bevoegd voor de Noordzee. België is verantwoordelijk voor een zeegebied met een oppervlakte van ongeveer 3600 km². De Kustwacht zorgt voor een goede samenwerking tussen deze verschillende diensten zodat de acties op zee efficiënter verlopen.(www.kustwacht.be)
Samen sterk in de hulpverlening!


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
  • Leeuwarden
Het konvooi is inmiddels Calais gepasseerd en wordt geescorteerd door het Franse kustwachtvaartuig "Abeille Languedoc".

De stern wacht het konvooi inmiddels op ten noord oosten van Oostende.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Ondertussen dwars van Hvh, de Arca is ook on scene, het lijkt wel (op AIS) dat de Flaminia op eigen kracht vaart....... 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
  • Leeuwarden
De Arca heeft de begeleiding overgenomen van de Stern.

Om de een of andere reden kwam het signaal van de Fairmount expedition niet meer door en inmiddels is het hele konvooi niet meer zichtbaar.
Kennelijk blijven ze nu uit de buurt van de overige scheepvaart.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
PERSBERICHT VAN RIJKSWATERSTAAT NOORDZEE VAN ZONDAG 2 SEPTEMBER 2012

MSC Flaminia via Noordzee naar Duitsland. 2 september 2012
Nederland heeft toestemming gegeven voor de doorvaart van de MSC Flaminia naar een Duitse haven, via de Nederlandse wateren. Hiermee reageert Nederland positief op een verzoek van de Duitse overheid.


Op 14 juli brak er brand uit op het onder Duitse vlag varende containerschip terwijl het onderweg was van Charleston (USA) naar Antwerpen. De MSC Flaminia bevond zich toen ongeveer 500 mijl ten zuid-westen van Engeland. De Nederlandse berger Smit Salvage kreeg opdracht de brand te blussen, het schip te stabiliseren en een geschikte haven te zoeken waar het schip gerepareerd of ontmanteld kan worden.
Vorige week maakte de Duitse overheid bekend dat het schip toegelaten wordt in de Duitse wateren en een Duitse haven. In gezamenlijk overleg hebben België, Frankrijk, Engeland en Nederland bepaald onder welke voorwaarden en volgens welke route het schip de passage naar Duitsland kan maken. Belangrijk uitgangspunt hierbij is dat het schip tijdens de tocht geen gevaar mag opleveren voor de veiligheid van de overige scheepvaart en het milieu.

Uit een begin deze week uitgevoerde inspectie op het schip door een internationaal team is gebleken dat het schip en de lading stabiel zijn en het schip in staat is de passage te maken. Eerder vanmiddag (zondagmiddag 2 september) vertrok het schip vanaf de huidige positie, 20 mijl ten zuid-westen van Lands End (VK) en zal naar verwachting dinsdag aanstaande de Nederlandse wateren bereiken. Op het Nederlandse deel van de Noordzee wordt het schip begeleid door Kustwachtvaartuig de Arca. Ook zal de Kustwacht regelmatig inspectievluchten uitvoeren. De MSC Flaminia volgt in Nederland onder andere de diepwaterroute, op 30-50 mijl ten noorden van de Waddeneilanden. De totale tocht neemt, afhankelijk van de weersomstandigheden, 4 a 5 dagen in beslag.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rijkswaterstaat, persvoorlichting, tel. 06 520 240 97.
www.kustwacht.nl


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Arca en 2 slepers waaronder de fairmount zijn op Marine Traffic nu ter hoogte van ter schelling.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 39,911
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Giftfrachter "Flaminia" hat angelegt
published on Sep 10, 2012 by ARDMittagsmagazin
Citaat
Nach wochenlanger Irrfahrt hat der havarierte Containerfrachter "Flaminia" angelegt. Schlepper zogen das stark beschädigte Schiff in Wilhelmshaven an die Kaimauer. Experten sollen es nun untersuchen.

Die brennende Flaminia (Bild: dpa) Bild vergrößern bzw. verkleinern Bildunterschrift: Die brennende Flaminia ]
Die „Flaminia" war Mitte Juli auf dem Weg von Charleston in den USA nach Antwerpen, als ein Feuer ausbrach. Dabei verbrannten viele mit Gefahrgut beladene Container. Ein Seemann starb, ein anderer wird vermisst. Dann trieb der Unglücksfrachter auf dem Atlantik, weil Großbritannien und Frankreich ihn in keinen Hafen einlaufen lassen wollten. Schlepper mussten ihn durch den Ärmelkanal bis nach Deutschland bringen.

Das Manöver sei bei spiegelglatter See reibungslos verlaufen, teilte das Havariekommando mit. Im Hafen werden Arbeiter die teils völlig zerstörten Container bergen. In rund 150 der fast 3 000 Container an Bord wurde Gefahrgut transportiert.



Havarieschiff MSC FLAMINIA in Wilhelmshaven, Ankunft 09.09.2012
Published on Sep 9, 2012 by Dji77n
Citaat
Das 300m lange Containerschiff MSC FLAMINIA wurde 2001 erbaut und fährt unter deutscher Flagge. Das Schiff war im Liniendienst auf dem Weg von Charleston an der US-Ostküste nach Antwerpen, wo es am 17.07.2012 ankommen sollte. Am 14.07. brach ein Feuer im Laderaum 4 aus. Das Schiff befand sich zu dem Zeitpunkt mit östlichem Kurs im Atlantik zwischen Kanada und Großbritannien rund 1000 Seemeilen vom nächsten Land entfernt. Bei den Löschversuchen kam es aus noch ungeklärter Ursache zu einer Explosion. Dabei wurden mehrere Seeleute verletzt, einer starb, ein weiterer Seemann wird vermisst.
Das schwimmfähige, havarierte Schiff wurde schließlich nach dem Löschen des Brandes Richtung Europa geschleppt und sollte nach langer Diskussion in deutsche Gewässer kommen, um die gefährliche Fracht in den vielen Containern zu bergen. Am 9.9.2012 erreichte der Schleppzug schließlich Wilhelmshaven, wo das beschädigte Schiff im neuen Jade-Weser-Port stationiert wird und in den kommenden Monaten geleert werden soll.

http://de.wikipedia.org/wiki/MSC_Flaminia
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.



Untersuchungsbericht 255/12

Datum 28.02.2014


Brand und Explosion an Bord der MSC FLAMINIA am 14. Juli 2012 auf dem Atlantik und die sich daran anschließenden Ereignisse.

Datei ist barrierefrei⁄barrierearm Untersuchungsbericht 255/12 (PDF, 8MB, Datei ist barrierefrei⁄ba

http://www.bsu-bund.de/SharedDocs/pdf/DE/Unfallberichte/2014/UBericht_255_12.html;jsessionid=CB17C26DD0EC234F9C3D42FA65A67EB3.live2052?nn=159500