Geen enkele Europese kuststaat wil brandend container schip ’MSC Flaminia’ toelaten tot haven

Auteur Topic: Geen enkele Europese kuststaat wil brandend container schip ’MSC Flaminia’ toelaten tot haven  (gelezen 17077 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Precies. Het is een lastige klant en de schade is enorm. En de klus is nog steeds niet onder controle met onzekere factoren.

Maar grote spelers in de markt, commerciele belangen, politieke druk, etc. kunnen beslissingen wel beinvloeden verwacht ik.

OVerigens is het weer er nog steeds niet beter dus kunnen de bergers ook weinig uitrichten nu.

Ik was nog even vergeten te reageren op de nog steeds brandende containers in ruim 7.
Daarvoor moet je te plekke blussen en dat zal geen pretje zijn met die puinhoop om je heen en een bewegend schip en wat kan er eventueel nog gaan ontbranden,ploffen als je staat te blussen.

Overigens jaren geleden hebben ze in Noord Duitsland ik meen net buiten Bremerhaven of Hamburg een van de eerste grote branden aan boord van een containerschip gehad. Zo uit het hoofd heeft het weken geduurd om die brand uiteindelijk te blussen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Dat zie je vaak. Doos voor doos moet geblust worden.

Nu is de schade enorm en is er veel verbogen, verschoven of beschadigd. Al zou het schip aan de kade liggen dan nog is het een klus van weken. Even snel containers lossen is er niet bij.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Dat zie je vaak. Doos voor doos moet geblust worden.

Nu is de schade enorm en is er veel verbogen, verschoven of beschadigd. Al zou het schip aan de kade liggen dan nog is het een klus van weken. Even snel containers lossen is er niet bij.

Ik heb ergens opgevangen dat de verzekerde waarde ligt in de buurt van 500 miljoen. Alles zal wel worden uitgestald aan de wal want de verzekeraar(s) zullen wel heel nauwkeurig en uigebreid gaan zoeken naar de mogelijke oorza(a)k(en) en vervolgens wie voor de schade moet(en) opdraaien,ik denk dat je over een paar jaar meer weet.
En de berger die zal toch een bergingsloon van vele tienatallen miljoenen claimen,de uiteindelijk award wordt ook pas over een paar bekend.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Dat geloof ik direct.

Het is een gouden vis die ze aan de haak hebben. De afhandeling zal denk ik ook lang duren los van alle onderzoeken naar oorzaken en aansprakelijkheid door het vallen doden en gewonden.

Eerst blussen en slopen dus ook de Overheid, onderzoekers en verzekering is een partij van de onderhandelingen vooraf. Dus dobberen ze nog wel even verwacht ik. Achter de schermen overleg met veel partijen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Even wat interessante achtergrondmuziek en verduidelijking.

Stricken MSC Flaminia still at sea

More than four weeks after the container ship MSC Flaminia, whose last port call was Charleston, was abandoned by its crew in the mid-Atlantic following a fire and explosion, the ship remains at sea as salvage efforts continue, reported The Post and Courier.

Smoke was still coming from one of the Flaminia's cargo holds, according to the vessel's German owner, Reederei NSB.

The 984-foot ship was holding a position 400 nautical miles west of the English Channel, and its owner has so far been unable to obtain permission to tow the ship to a port.

"I consider it shocking that in this situation a ship under German flag does not receive a permission from the European countries to call at a port," said Helmut Ponath, Reederei NSB's chief executive officer.

The company said intense negotiations have been under way since late last week.

Meanwhile, Reederei NSB declared "general average", a maritime provision that requires the owners of cargo aboard the ship to pay a proportionate share of all the costs related to cargo damage, ship damage and salvage operations.

For example, a company whose cargo accounted for one percent of the value of all cargo aboard the ship could have to pay for one percent of all the costs related to the disaster. The Flaminia was carrying cargo from multiple ports.

"Everybody in the marine insurance industry is on pins and needles waiting for an estimate," said Melissa Pyles, vice-president for claims with Roanoke Trade Services, which provides maritime insurance. "This one is a pretty extreme case."

The Flaminia was about 1,000 miles from England when a fire broke out on July 14, followed by an explosion. One crewman was killed and several were seriously injured.

The crew and two passengers abandoned ship and were rescued from lifeboats by an oil tanker that day. Firefighting and salvage operations began when ocean-going tugs arrived on the scene three days later.

The ship was carrying 2,876 shipping containers from multiple ports, and was bound for Antwerp.

Pyles said a surprising number of shippers do not obtain insurance to cover general average claims, and that can prove costly. She said the general average concept goes back to ancient mariner times when some cargo might have to be jettisoned to right a listing ship, a risk all the cargo owners shared.

The Flaminia at one point during salvage operations was listing by 11 degrees, partially due to the weight of water from firefighting efforts.

"During the past days the salvage team was able to stabilise the vessel by pumping water from the cargo holds into the ballast water tanks," Reederei NSB said in a statement. "By now, MSC Flaminia is listing by just 2.5 degrees. With this list, the vessel is stabilised to the extent that the entry into an emergency port is possible."

But permission to enter a port has not been forthcoming, and the company warned that weather conditions are deteriorating.

"A significant impairment of the stability of MSC Flaminia due the expected wave height cannot be excluded and is observed apprehensively," the company said.

The cause of the fatal fire and explosion aboard the ship has not been determined


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Afgelopen week zijn de 3 betrokken sleepboten wezen bunkeren in Falmouth, met als laatste de Fairmount Expedition afgelopen weekend.
Zaterdag heb ik met één van de bemanningsleden van de Fairmount Expedition gesproken, terwijl ze bij de Falmouth Docks langs de kade lag.

De brandhaarden aan boord van de Flaminia zijn uit, en ze hebben het schip weer volledig rechtop weten te brengen.
Een Duits inspectieteam is aan boord geweest en heeft groen licht gegeven om haar naar Cuxhaven te slepen waar ze zal worden gelost.

Met de Fairmount Expedition als sleper en de Carlo Magno en de Anglian Sovereign standby zijn ze gister vertrokken naar Duitsland.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Huidige pos 50.08N / 01.11 W, met deze snelheid duurt het nog een week voordat ze in Duitsland zijn, heb begrepen dat dit te maken heeft (had) met de toestemming die de Belgen nog moesten geven, deze hobbel is nu ook genomen dus kolen op het vuur en gaan met dat hok.......... 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Verwachte aankomst van de Fairmount Expedition bij de Elbe is zaterdag 8 september rond 9:00 UTC.

Ze zullen niet te hard varen aangezien ze nogal wat gewicht op sleep hebben.

Terwijl ze in Falmouth in de haven lagen waren ze een van de sleeptrossen aan het herstellen nadat die (vorige week?) was geknapt.
En dat was geen klein trosje...
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Zaterdag???, wordt nog lekker doorvaren dan, nu 50.08 N//01.11E, Ruim 8 mijl NNW van Bologne Sur Mer,voor zaterdag moeten er echt nog wel even wat meer kolen op het vuur........ 8)
NoordBorgh go's North again in 2009


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le