Integrale Veiligheidskunde Hogeschool Utrecht

Auteur Topic: Integrale Veiligheidskunde Hogeschool Utrecht  (gelezen 4821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #10 Gepost op: 21 augustus 2012, 14:59:41
Ik ga nu het tweede jaar in van deze opleiding, heb zelf de stage bij TSC gevolgd (ga je als het goed is genoeg over horen), mocht je over deze stage specifieke vragen hebben, stuur dan nog even een PM.

Tijdens het eerste jaar tegen een aantal plus en minpunten gelopen:

Zoals al gemeld heb je heel weinig uren, maar mede daardoor (?) is er toch een grote groep die het jaar niet haalt. De opleiding is goed te doen, je krijgt veel vrije tijd maar moet die tijd voor een deel wel in je opleiding stoppen. Ook is de opleiding (in het eerste jaar) nog erg breed, je krijgt verschillende uiteenlopende vakken waaronder de Nederlandse taal.

Nog een vraag van mijn kant, hebben jullie ook de UIT (Utrechtse Introductie Tijd) gelopen en zijn jullie lid geworden bij een Utrechtse sport en/of studentenvereniging?

Over de negatieve punten van mijn opleiding:
De HU houd zich graag aan hun eigen opgestelde regels, mits dat in hun voordeel is.
Even een voorbeeld:

Volgens de regels zijn de werkcollege's (WC) verplicht om bij te wonen, 2x missen = vervangende opdracht en 3x missen = geen studiepunten voor dat vak. Je kan dus uitgesloten worden voor een vak, de ene docent is hier strenger in dan de andere. De hoorcollege's (HC) zijn niet verplicht om bij te wonen, doe dit overigs wel. Tijdens de HC's leer je veel meer dan bij de verplichte WC's!

Dit jaar was er een docent die besloot de toegang te weigeren bij een verplicht WC voor leerlingen die het HC niet gevolgd hadden, terwijl de leerlingen de vrije keuze hebben om een HC te ''skippen'' en juist bij de WC's aanwezig moeten zijn. Klein detail, de HC's en WC's van deze docent waren precies hetzelfde, daarom gingen de leerlingen naar het WC. Hierover is contact geweest met verschillende commissies binnen de HU maar geen terugkoppeling ontvangen behalve dat de leerlingen zich best konden aanpassen.

Ook kwam het wel eens voor dat een docent niet kwam opdagen bij een inzage moment van een toets (en dan niet als reden ziekte, maar gewoon omdat de docent er geen zin in had) en andere van dit soort gevallen.


De kwaliteit van de docenten verschilt ook, er zijn docenten die uren kunnen doorvertellen over het vak en de vele praktijkvoorbeelden graag delen met de studenten. Ook zijn er docenten die het vak totaal niet verstaan.

De opleiding bevalt mij wel enorm, een aantal zaken zijn voor verbetering vatbaar maar het lesprogramma is echt interessant. Deze opleiding is dan ook een aanrader!

Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan hoor ik het graag.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #11 Gepost op: 21 augustus 2012, 15:15:47
Hogeschool Utrecht...

...Sterkte


 :-\
Hobby Bobby eenheid Den Haag


vliegbeesd

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2012, 14:01:44
Zelf zit ik op AVANS, opleiding IV (integrale veiligheid) en ga nu naar het tweede jaar.

Er waren er twee in mijn klas die eerst IVK hebben gedaan op de HU maar toch naar avans kwamen voor IV daar te volgen. Beide zijn gestart in het eerste jaar, om kennis verschil weg te nemen, en ook omdat ze de P niet hadden. Qua kennis merkte ik wel een verschil (of het waren geen briljante leerlingen  ;)) bij ons op AVANS is het heel theoretisch bekeken, en nog minder van uit de praktijk. Wij gaan diep in op vakken als bestuurskunde etc.
Praktijk vakken hebben wij uiteraard ook. Wij hadden een vaste vrijdag (later de woensdag) met alleen maar praktijk. Het doel was, om aan de hand van een opdracht Den Bosch in te gaan, en hier veiligheidsaspecten uit te halen, verwerken in een verslag en dat de zelfde dag in te leveren. Per blok betekende dit 5 opdrachten.

Qua lessen hadden we per dag gemiddeld 2 tot 3 college's. Afgewisseld met HC's en WC's. Een dag vrij kwam voor, maar was zeker sporadisch. Elke dag les was/is bij ons redelijk de norm. Ik heb zojuist het rooster voor volgend jaar gezien in het eerste blok, daarin hebben we wel meer vrije tijd, maar word er ook meer thuisstudie verwacht dus zal de vrije tijdsverdeling "vermoed" ik ongeveer het zelfde blijven.

Hoe het op de HU geregeld is dat weet ik uiteraard niet, maar als er "AVANS" vragen zijn, maar dan op IV vak, hoor ik het graag!


etnuts

  • student IVK
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Student IVK
Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:16:33
Ook ik heb me ingeschreven voor de opleiding 2012/2013, volgens mij gaat het nog druk worden!

Op reactie van de vraag van Panter, ja ik heb de UIT gelopen, groep 174. Erg gezellige week gehad, maar ik heb me doelbewust niet aangesloten bij een studentenvereniging. Ik ben nieuw met het HBO concept en heb nu 5 jaar gewerkt, dus het schoolleven moet nog wennen. Teveel vrije tijd spenderen aan feesten... ja, word 'm niet. Wel wil ik bij de introductieweek kijken voor een studievereniging, omdat dit minder concentreert op feesten en meer op de studie / vakgebied. Dat zie ik echter 3 sept. wel.

Heeft iemand een idee om hoeveel leerlingen het gaat qua aanmeldingen voor dit schooljaar ? Pepernoot melde al dat er 8 klassen zouden komen, om hoeveel mensen zou dat ongeveer gaan ? Ik heb eerlijk geen idee hoeveel mensen per klas er zijn...
Veiligheid is het geborgen voelen, in de wetenschap dat, mocht er wat kwaads geschieden, er altijd hulp zal zijn om de veilige situatie te doen wederk


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2012, 12:29:16
Het zal dan om zo'n 240 - 250 leerlingen gaan. De laatste jaren ligt het aantal startende IVK'ers, mogelijk ook omdat er simpelweg niet meer studenten aangenomen kunnen worden, stabiel rond de 250.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


miesvh

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2012, 17:24:44
Yess ik heb me ook aangemeld voor deze studie  O0