Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 86089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #30 Gepost op: 14 augustus 2012, 08:03:28
Mwah, ben het niet helemaal met je eens. Op het water ben je overgeleverd aan de elementen, en als je maar lang genoeg rond dobbert moet je toch echt gered worden, als je met je auto pech krijgt dan stap je uit en loop je naar huis..... Dat doe je niet zo gauw midden op het IJsselmeer. ;) Daarbij, als jij met pech op de snelweg staat dan komt er ook gewoon een IM kraan om je te "redden"En goede afspraken maken? Ik heb ook regelmatig dat ik van een prio 3 wordt weggeroepen voor een prio 1. Als reddingboot kan je best een stukje slepen, maar als je duidelijk aangeeft dat bij een prio 1 redding de sleep eraf gaat dan snapt iedereen dat.... Dan haal je ze later wel weer op of draag je het over aan een ander.

De vraag op het water is...... Is slepen ook een vorm van redden? Als ik de definitie van redden opzoek dan krijg ik resultaten als: "iemand uit de moeilijkheden halen, verlossen, helpen" Daar kan slepen best onder vallen....  ::)

Je kan maar niet zo iedereen voor anker gooien, als je dat doet ben je wel verantwoordelijk als er iets met het schip gebeurt. Het is bijvoorbeeld voorgekomen dat een reddingsboot eerst persé een schip wilde slepen en de berger moest toekijken, en dat de reddingboot de sleep even later los- en voor anker gooide omdat er een melding met een hogere urgentie kwam. Later belandde het "voor anker" gelegde schip door de opstekende harde wind op de dijk en kwam alsnog in een echte noodsituatie terecht. De berger heeft toen het motorjacht van de dijk af kunnen trekken. Dat liep gelukkig nog goed af, maar stel je eens voor dat daarbij meer te betreuren was geweest dan schade aan de boot... De Nikolaas Wijsenbeek had achteraf heel wat uit te leggen. Ook al omdat de reddingboot niet met het Kustwachtcentrum had overlegd. Ik denk ook niet dat de KW daar toestemming voor geeft (wil ook geen schadeclaim achteraf).
Als je gaat slepen, aanvaart je de verantwoording voor het verdere verloop van de sleep, je moet deze klus dan ook met goed gevolg afsluiten. Een reddingboot die sleept wordt dan ook door de kustwacht als "niet inzetbaar" gekenmerkt (status 9 "towing").

Het geval sleep van KNRM Huizen op de dijk:

http://search-and-rescue.nl/?p=episode&name=2011-05-10_1_mei_2011_search_and_rescue_radioverkeer_gezonken_speedboot_persoon_vermist_.mp3


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 14 augustus 2012, 08:16:35
opfrisser, 1 mei 2011:


5.36 opvarende gezonken speedboot alarmeert brandweer via praatpaal.
5.39 Brandweer slaat alarm voor "persoon te water Muiden nabij de A1 (de positie van de praatpaal)
5.45 De Nikolaas Wijsenbeek krijgt een melding over C2000:"persoon te water bij Muiden" en gooit de sleep los voor het Muiderzand. (zie vorig verslag)
06.03 De Kustwacht vraagt wat de Nikolaas Wijsenbeek aan het doen is: "wij krijgen door dat U mogelijk voor een ander incident bent ingezet?"
06.17 Een tweede boot meldt zich, de Cobra. Deze wil zich eigenlijk ontfermen over de losgegooide sleep, maar als de ernst van de situatie tot de waterhulpdienst door dringt gaat hij op weg naar het zoekgebied.
06.29 meldt de Seeker zich in en koerst naar de plaats van het ongeval om daar om  
06.40 te arriveren.
6.55 alarm voor de Albertus, de eerste boot die niet op eigen initiatief op weg gaat, maar gealarmeerd wordt op verzoek van de kustwacht.
7.14 meldt de Albertus van de Almeerse reddingsbrigade zich in.
7.50 de losgegooide sleep wordt voor de tweede maal gered, ditmaal definitief door de Cobra.
8.14 verlaten ook de andere reddingsboten het zoekgebied en is het einde SAR.
9.17 de Seeker, de Cobra en de uitgeputte bemanning van het verdwaalde jachtje lopen de haven van Huizen binnen.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #32 Gepost op: 14 augustus 2012, 08:56:54
Er komen nu 10 regionale meldkamers voor politie, brandweer en ambulance (tenminste, daar lijkt het op) en een landelijke meldkamer. Weet iemand of er ook aan wordt gedacht om bij een aantal meldkamers een waterhulpverleningstafel toe te voegen?
Wout


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2012, 09:29:53
Daar gaan we weer! de aloude discussie over de bergers, ik vind het helemaal niet vreemd dat de kustwacht de KNRM blijft alarmeren,daarvan weten ze nu juist dat die 24/7 komt. Bij Urk zijn afgelopen weken een paar keers'nachts een inzet van de KNRM (op verzoek van de kustwacht !!) geweest waar de berger niet te bekennen was, of de berger zelfs op twitter schrijft dat hij geen opstappers heeft. hoezo dat de kustwacht de knrm blijft alarmeren) overigens ik hoor van de jongens van de knrm dat ze er helemaal niet op zitten te wachten om overdag uit hun werk te rennen om een vastzitter te helpen. een citaat van een knrm-er hier op Urk is zelf  laat de plaatselijke berger dat maar doen.mijns inziens is het probleem op te lossen bij de kustwacht. wilt u een berger meneeer dan bellen we die voor u... bij slechte weersomstandigheden etc etc , is er altijd iets voor te vinden een reddingboot erbij te alarmeren. De situatie wordt erzo niet beter op en doordat bepaalde personen blijven voeden blijft er een voedingsbodem om niet tot een oplossing te komen. Ik heb lang gedacht vrijwilliger te willen worden maar heb daar alvanaf gezien. , je zal maar plaatselijk bestuur moeten zijn bij de knrm en je vrijwilligers moet blijven motiveren om op te komen bij elk alarm waarbij men weet dat er een berger onderweg gaat,.. tot ie niet komt en het mis gaat.  heb je wel wat uit teleggen.
hulpdiensten-spotter


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 14 augustus 2012, 09:45:52
Daar gaan we weer! de aloude discussie over de bergers, ik vind het helemaal niet vreemd dat de kustwacht de KNRM blijft alarmeren,daarvan weten ze nu juist dat die 24/7 komt. Bij Urk zijn afgelopen weken een paar keers'nachts een inzet van de KNRM (op verzoek van de kustwacht !!) geweest waar de berger niet te bekennen was, of de berger zelfs op twitter schrijft dat hij geen opstappers heeft. hoezo dat de kustwacht de knrm blijft alarmeren) overigens ik hoor van de jongens van de knrm dat ze er helemaal niet op zitten te wachten om overdag uit hun werk te rennen om een vastzitter te helpen. een citaat van een knrm-er hier op Urk is zelf  laat de plaatselijke berger dat maar doen.mijns inziens is het probleem op te lossen bij de kustwacht. wilt u een berger meneeer dan bellen we die voor u... bij slechte weersomstandigheden etc etc , is er altijd iets voor te vinden een reddingboot erbij te alarmeren. De situatie wordt erzo niet beter op en doordat bepaalde personen blijven voeden blijft er een voedingsbodem om niet tot een oplossing te komen. Ik heb lang gedacht vrijwilliger te willen worden maar heb daar alvanaf gezien. , je zal maar plaatselijk bestuur moeten zijn bij de knrm en je vrijwilligers moet blijven motiveren om op te komen bij elk alarm waarbij men weet dat er een berger onderweg gaat,.. tot ie niet komt en het mis gaat.  heb je wel wat uit teleggen.

Je draait het om. Ik zei het al eerder, maar zal het wat korter en duidelijker formuleren: zolang er geen afspraken met de berger zijn gemaakt zijn kan hij wel of niet uitvaren wanneer het hem uitkomt en kun je hem niet verwijten dat hij geen 24/7 vangnet vormt voor de pechhulp die de Kustwacht levert. Ik kreeg het antwoord net nog van het hoofd operationele dienst van de Kustwacht " een reddingboot dient uit te varen bij elke oproep en ter plaatse te gaan om zich er van te overtuigen dat de hulpverlening correct en veilig verloopt. Als je daar geen zin in hebt en gedemotiveerd van raakt moet je niet bij de KNRM gaan.

Pas als je de bergers bij de hulpverlening betrekt kun je garanties vragen en niet eerder. Het is net of je van de SRV man eist dat ie elke dag bij je huis langskomt en ondertussen bij de supermarkt je boodschappen doet.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #35 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:02:46
Er komen nu 10 regionale meldkamers voor politie, brandweer en ambulance (tenminste, daar lijkt het op) en een landelijke meldkamer. Weet iemand of er ook aan wordt gedacht om bij een aantal meldkamers een waterhulpverleningstafel toe te voegen?

Er is een watertafel bij de KLPD. Maar die beperkt zich tot toezichthoudende/handhavings taken. Je zal ook een landelijk dekkend marifoonnet moeten kunnen aansturen. Het Kustwachtcentrum is een JRCC, dus niet alleen voor hulp aan schepen maar ook aan de luchtvaart. Wil je dat er allemaal bijhebben/overnemen van de kustwacht?


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #36 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:10:15
als de bergers en redders  (of redders en begers)dit steekspel blijven houden verandert er niets. als en neem bijv het Markermeer , een maand lang geen media en forum uitingen doen( ik daag julie uit) en iedereen bij alarmering de kustwacht de regie geeft ! dan worden ze zelf wakker neem ik aan ...
hulpdiensten-spotter


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #37 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:18:37
Ik vind hulpverlening in binnenwateren (inclusief grote rivieren, ijsselmeer etc: gewoon alles binnen de kustlijn) beter passen bij de reguliere binnenlandse hulpdiensten dan bij de kustwacht. Dat de marifoonkanalen landelijk uitgeluisterd worden is niets mis mee, maar meldingen die daarover binnenkomen kunnen denk ik beter regionaal worden uitgezet. Een regionale centralist zal betere connecties hebben met regionale hulpdiensten (zeker als hij op dezelfde meldkamer zit) en meer zicht hebben op de verschillende waterhulpdiensten (inclusief brandweer en politie) die tot zijn beschikking staan. Ook kunnen er regionaal gemakkelijker afspraken gemaakt worden over beschikbaarheid van de verschillende schepen.

De waterhulpverlening komt in verschillende topics op het forum en geluidsopnamen van incidenten verschrikkelijk amateuristisch over. De dichtstbijzijnde reddingsboten worden niet gealarmeerd, andere schepen varen op eigen initiatief en op een melding van een onwelwording varen op een gegeven moment drie of vier schepen. Er ontbreekt een overzicht van de beschikbare hulpschepen en vaartijden en er ontbreekt sturing op de inzet. Dit klinkt als politie en ambulance 30 jaar geleden, waarbij iedereen zijn eigen gebiedje regelde en zelf maar keek wat hij deed zonder goede samenwerking. Niet meer van deze tijd dus.

Hoe het zit met de kosten is nog een ander verhaal. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat hulpverlening in rekening wordt gebracht door particuliere hulpverleners in het kader van zaakwaarneming. Is het KNRM eerder, dan is de hulp dus gratis, komt de Hoge eerder aan, dan volgt er een rekening? Ook dit past niet. Niet vrijwillige noodhulpverlening hoort een vaste prijs te hebben, gedekt door verzekeraars. Sleephulpprijzen kunnen prima variëren, maar iemand moet dan ook de keuze kunnen maken tussen verschillende aanbieders en van tevoren op de hoogte kunnen zijn van kosten en vaartijden.

Ik hoop dat de tweede kamer cq het ministerie zich eens met de waterhulpverlening gaat bemoeien...
Wout


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #38 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:39:47
Ik vind hulpverlening in binnenwateren (inclusief grote rivieren, ijsselmeer etc: gewoon alles binnen de kustlijn) beter passen bij de reguliere binnenlandse hulpdiensten dan bij de kustwacht. Dat de marifoonkanalen landelijk uitgeluisterd worden is niets mis mee, maar meldingen die daarover binnenkomen kunnen denk ik beter regionaal worden uitgezet. Een regionale centralist zal betere connecties hebben met regionale hulpdiensten (zeker als hij op dezelfde meldkamer zit) en meer zicht hebben op de verschillende waterhulpdiensten (inclusief brandweer en politie) die tot zijn beschikking staan. Ook kunnen er regionaal gemakkelijker afspraken gemaakt worden over beschikbaarheid van de verschillende schepen.

Ik hoop dat de tweede kamer cq het ministerie zich eens met de waterhulpverlening gaat bemoeien...

Dat hebben ze ook en daarom is het hele SAR (en ja hier valt pechhulp ook onder) proces belegd bij de Kustwacht en godzijdank niet meer bij de AC's!
(geen maritieme achtergrond,geen idee wat een geografische positie is,geen marifoon en geen bevoegdheid om hier mee te werken,geen idee wat stroom doet, nooit van zoekpatronen gehoord etc etc etc ;)


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #39 Gepost op: 14 augustus 2012, 10:43:30
Terecht dat die taak niet bij de brandweer ligt, maar die hoort ook niet bij de kustwacht... Gewoon een watercentralist op de meldkamer die de aansturing doet, of het nou uit naam van de kustwacht, KNRM, reddingsbrigade, veiligheidsregio of het ministerie is zal me worst wezen. Iemand die bekend is met binnenscheepvaart. Het lijkt me in elk geval het onderzoeken waard nu we van 26 meldkamers naar 10 meldkamers gaan.
Wout