Middel waterongeval (auto te water) Berkmeerdijk - Obdam 15-08-2012

Auteur Topic: Middel waterongeval (auto te water) Berkmeerdijk - Obdam 15-08-2012  (gelezen 8333 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2012, 01:21:17
Blijft knap hoe de blauwe meetbuisjes hier in NHN het voor elkaar krijgen om hun auto zo waardeloos mogelijk neer te zetten.

Waardeloze opmerking.... Waarschijnlijk waren de blauwe meetbuisjes er eerder als het sporenvernietigingsteam en hebben zij getracht een eerste redding uit te voeren (en hebben zij de auto laten vallen en zijn ze het water in gesprongen)  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2012, 01:34:40
Uit dit soort meldingen blijkt maar weer dat brandweerduikers in heel NL gewoon hard nodig zijn en dat je met oppervlaktereddingsteams lang niet overal uit de voeten kan.  

Blijft bijzonder dat er veel teams op dit moment opgeheven worden waardoor de investeringen in materiaal maar voor mensen verloren gaat. Kennis en ervaring worden zo overboord gegooid.NL is een waterland en heeft duikers nodig.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2012, 08:01:22
Uit dit soort meldingen blijkt maar weer dat brandweerduikers in heel NL gewoon hard nodig zijn en dat je met oppervlaktereddingsteams lang niet overal uit de voeten kan.  

Blijft bijzonder dat er veel teams op dit moment opgeheven worden waardoor de investeringen in materiaal maar voor mensen verloren gaat. Kennis en ervaring worden zo overboord gegooid.NL is een waterland en heeft duikers nodig.

Aanrijdtijden voor duikers blijft een probleem. Ideaal zou zijn duikers op de 1e TS, maar dat is niet haalbaar. Bij dit incident zijn de slachtoffers binnen 20 minuten uit het water gehaald. Een duikteam vanuit de oude standplaatsen in NHN had hier niet zo snel kunnen zijn. En iemand die langer dan 20 minuten onder water heeft gezeten heeft weinig kansen meer.


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2012, 08:41:18
Waardeloze opmerking.... Waarschijnlijk waren de blauwe meetbuisjes er eerder als het sporenvernietigingsteam en hebben zij getracht een eerste redding uit te voeren (en hebben zij de auto laten vallen en zijn ze het water in gesprongen)  ::)

RESPECT HEREN! Juist van een moderator verwacht ik niet zulke opmerkingen.

p.s. off topic: Ooit door de politiecollega's ook ooit een keer aangesproken als ''sporenvernietigingsteam'', terwijl er s.o's in het gras lagen te creperen. Prioriteiten stellen heet dat. Geld bij dit waterongeval waar de politie een keer wat miner handig staat en bij andere ongevallen waar een ts een keer wat sporen vernietigt. Ja, we kunnen niet vliegen om bij de s.o. te komen, dus sporen dan in de 2e plaats.
Is toen met betreffende agenten wel weer even uitgesproken met wederzijds begrip voor de situatie.  O0


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2012, 08:49:27
Waardeloze opmerking.... Waarschijnlijk waren de blauwe meetbuisjes er eerder als het sporenvernietigingsteam en hebben zij getracht een eerste redding uit te voeren (en hebben zij de auto laten vallen en zijn ze het water in gesprongen)  ::)
Wie de schoen past trekke hem aan.  O0
10 meter doorrijden en de duikers kunnen zo het water in plonzen ipv eerst met bepakking en bezakking te moeten ploeteren. Creeer je meteen een veiligere werkomgeving ook. Maar goed, commentaar mag niet gegeven worden, zolang er gereageerd wordt op een manier zoals jij het doet zal het nooit verbeteren en zal ik de volgende keer wel gewoon lachend mijn duim opsteken als de blauwe collega's de enige doorgang naar een incident versperren.

Over het incident, Blijkt maar weer dat je alleen binnen 5 km van Den Helder en Hoorn kansen hebt als je het water in rijdt, blijf het zeer kwalijk vinden dat het geld voor de veiligheid gaat van een watterrijk gebied ( geldt overigens voor veel gebieden in NL ).
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2012, 09:58:20
1 persoon is inmiddels overleden, toestand van het tweede slachtoffer is nog steeds kritiek.

Bron: RTVNH-app


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2012, 10:01:35
1 persoon is inmiddels overleden, toestand van het tweede slachtoffer is nog steeds kritiek.

Bron: RTVNH-app

23-jarige vrouw na ongeluk in Obdam overleden

OBDAM Eén van de twee vrouwen die gisteravond met een auto te water raakte in Obdam, is vanochtend in het ziekenhuis overleden. Het gaat om een 23-jarige vrouw uit Kolhorn.
Het ongeluk gebeurde kort voor 22.00 uur op de Berkmeerdijk. De auto met de 23-jarige vrouw en een 20-jarige vrouw uit Winkel begon te slippen en schoot over de weg. Het voertuig kwam op zijn kop in het water terecht.

Agenten wisten met behulp van de brandweer de slachtoffers na enige tijd uit de auto te halen. Beide vrouwen werden gereanimeerd en in kritieke toestand naar het ziekenhuis in Alkmaar gebracht. De 23-jarige vrouw overleed daar vanochtend aan haar verwondingen. De 20-jarige vrouw is nog in kritieke toestand. Onbekend is nog wie het voertuig bestuurde.

Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets bekend.
http://www.rtvnh.nl/nieuws/85561/23-jarige%20vrouw%20na%20ongeluk%20in%20Obdam%20overleden


HTI

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Medewerker O&O en Bevelvoerder
Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2012, 10:13:50
...Over het incident, Blijkt maar weer dat je alleen binnen 5 km van Den Helder en Hoorn kansen hebt als je het water in rijdt...

Mag ik jullie er op wijzen dat de duikteams in NHN zijn gestationeerd in Heerhugowaard en Hoorn. Obdam ligt naast Heerhugowaard dus de duikers zijn in dit geval relatief snel ter plaatse. Maar het blijft raar dat in waterrijke gebieden zwaar wordt bezuinigd op de duikteams. In de meeste gevallen is het water te diep om een oppervlakteredding uit te voeren dus is het wachten op de duikers die vaak op grote afstand van het incident zijn gestationeerd.
Alles komt goed!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2012, 10:22:15
Wie de schoen past trekke hem aan.  O0
10 meter doorrijden en de duikers kunnen zo het water in plonzen ipv eerst met bepakking en bezakking te moeten ploeteren. Creeer je meteen een veiligere werkomgeving ook.

We zullen het nooit zo krijgen als we het graag willen hebben. Voor de politieauto staat ook nog eens een andere auto, wellicht stond die auto er al voor aankomst van de politie. En vermoedelijk zullen de agenten er nooit bij stil hebben gestaan dat er ook nog duikers zouden komen, die liever niet al te ver willen lopen ivm hun bepakking.
En zijn wij soms ook geen sterren in de TS neer te zetten op de plaats waar beter een HW kan staan? ;)
In de hitte van de strijd gebeuren nu eenmaal dit soort zaken, kunnen we een hoop ophef over maken. Lost alleen niets op. ;)


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2012, 10:53:08
Mag ik jullie er op wijzen dat de duikteams in NHN zijn gestationeerd in Heerhugowaard en Hoorn. Obdam ligt naast Heerhugowaard dus de duikers zijn in dit geval relatief snel ter plaatse. Maar het blijft raar dat in waterrijke gebieden zwaar wordt bezuinigd op de duikteams. In de meeste gevallen is het water te diep om een oppervlakteredding uit te voeren dus is het wachten op de duikers die vaak op grote afstand van het incident zijn gestationeerd.
Is me bekend, foutje van mijn kant.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.