Wat te doen bij een hittegolf en oververhitting?

Auteur Topic: Wat te doen bij een hittegolf en oververhitting?  (gelezen 10856 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 17 augustus 2012, 16:14:46


Met deze temperaturen krijgen veel mensen weer last van de warmte (hitte).

Wat kun je doen om jezelf en anderen te helpen?

Op internet vond ik enkele goede tips vanuit Amerika waar ze ervaring hiermee hebben.

http://www.sjcphs.org/Disease/Heat_Emergencies.aspx

Be aware of yours and others’ risk for heat stroke, heat exhaustion, heat cramps and fainting. To avoid heat stress, you should:
•Drink a glass of fluid every 15 to 20 minutes and at least one gallon each day. ◦Avoid alcohol and caffeine. They both dehydrate the body.

•Wear light-colored, loose-fitting clothing.
•When indoors without air conditioning, open windows if outdoor air quality permits and use fans.
•Take frequent cool showers or baths.
•If you feel dizzy, weak, or overheated, go to a cool place. Sit or lie down, drink water, and wash your face with cool water. If you don't feel better soon, get medical help quickly.
•Work during cooler hours of the day when possible, or distribute the workload evenly throughout the day.

Heat stroke is the most serious heat illness. It happens when the body can’t control its own temperature and its temperature rises rapidly. Sweating fails and the body cannot cool down. Body temperature may rise to 106°F or higher within 10 to 15 minutes. Heat stroke can cause death or permanent disability if emergency care is not given.

Warning signs of heat stroke vary but can include:
•Red, hot, and dry skin (no sweating)
•Rapid, strong pulse
•Throbbing headache
•Dizziness, nausea, confusion, or unconsciousness
•An extremely high body temperature (above 103°F)

If you suspect someone has heat stroke, follow these instructions:

•Immediately call 911 for medical attention.
•Get the person to a cooler area.
•Cool the person rapidly by immersing him/her cool water or a cool shower, or spraying or sponging him/her with cool water. If the humidity is low, wrap the person in a cool, wet sheet and fan him/her vigorously.
•Monitor body temperature and continue cooling efforts until the body temperature drops to 101-102°F.
•Do not give the person alcohol to drink. Get medical assistance as soon as possible.
•If emergency medical personnel do not arrive quickly, call the hospital emergency room for further instructions.


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:29:07
Waar ik het meest van opkeek was dat je geen Caffeine houdende dranken moet drinken.
Ik drink normaal de hele dag lekker koude cola. Als ik geen cola drink voor langere tijd dan krijg ik koppijn.
Maar misschien moet ik met deze hitte eens aan een ander drankje denken (niet alcoholhoudend).
Koud water is misschien de beste oplossing.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:32:59
nou ik heb vandaag al 2L ijsthee op (met ijs).
werkt lekker verkoelend
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:37:08
Waar ik het meest van opkeek was dat je geen Caffeine houdende dranken moet drinken.
Ik drink normaal de hele dag lekker koude cola. Als ik geen cola drink voor langere tijd dan krijg ik koppijn.
Maar misschien moet ik met deze hitte eens aan een ander drankje denken (niet alcoholhoudend).
Koud water is misschien de beste oplossing.
Caffeine en alchohol schijnen je vocht te verdrijven. Dus ook dat koude biertje met mate ^-^


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:39:50
nou ik heb vandaag al 2L ijsthee op (met ijs).
werkt lekker verkoelend

Dat ga ik ook maar eens maken voor morgen. Lekker een fles in de diepvries leggen en morgen ook maar eens 2 liter achterover werken. Ik hoop dat het helpt want met deze hitte merk ik dat er geen productiviteit meer in mijn lichaam zit.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:41:24
Caffeine en alchohol schijnen je vocht te verdrijven. Dus ook dat koude biertje met mate ^-^

Ja, hoe lekker dat koude biertje ook is, schijn bedriegt waarschijnlijk. Dus maar even niet doen.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:48:35
Skipp, in ijsthee zit meer kaffeine dan in cola (kijk nu een beetje mistrostig naar dat volle glas ijsthee wat ik net heb ingeschoken   :-\). Wat je kan doen is inderdaad koud water, of als je daar een beetje gaar van word kan je ook siroop er doorheen doen. En die frisse fruitdranken is ook wel lekker nu. Hoewel het inderdaad lekker is om met dit weer een biertje, pina colada, Malibu of een ander zomers drankje te drinken, je merkt gelijk dat je er meer door gaat zweten. Want door alcohol gaan je aderen verwijden waardoor er meer warmte vanuit je lichaam naar je huid word gebracht. Hierdoor ga je meer zweten en dus daalt je vocht en zout gehalte in je lichaam.

Krijg je trouwens met dit weer hoofdpijn (door het vele zweten verlies je ook zout en krijg je hoofdpijn), neem dan wat zoutjes of chips. Hierdoor blijft je zout niveau op een wat normaal niveau en zal je niet zo snel hoofdpijn krijgen.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2012, 16:58:00
En nog een tip: Zeker voor van het weekend.

Probeer meer dan 2 liter vocht naar binnen te krijgen per dag.
2 liter is namelijk het minimale wat je binnen moet krijgen op een normale dag en zeker met de temperaturen van het weekend is het beter om daar wat meer van te maken.

Ik weet van (ex) collega's die in Irak enzo geweest zijn voor uitzending dat zij minimaal 5 liter water moesten drinken per dag!! En daar was het dan wel tussen de 45 en 50 graden.
Maar als je dan een grove berekening maakt. 50 graden is 5 liter en ( gem. temp in NL is 20 gr.) bij 20 graden is het 2 liter. Dan zou ik zeggen bij 30 graden dus ongeveer 3 liter vocht tot je nemen!!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #8 Gepost op: 17 augustus 2012, 17:01:20
Gezondheidsadviezen voor het warme weekend. Drink voldoende, zorg voor koelte en voor elkaar. Meer tips: http://www.ggdrotterdamrijnmond.nl/nieuws/nieuwsbericht/gezondheidsadviezen-voor-het-warme-weekend.html
16 augustus 12 om 3:02 's middags via Tweet Button · Deze tweet embedden
BRON: @GGD_Rotterdam

Gezondheidsadviezen voor het warme weekend
16 augustus 2012

Aankomend weekend stijgen de temperaturen. Hitte kan tot gezondheidsklachten leiden.
Vooral kinderen, ouderen en mensen die al gezondheidsproblemen hebben zijn kwetsbaar.
GGD Rotterdam-Rijnmond heeft adviezen opgesteld om gezondheidsrisico’s te beperken.


Om de kans op gezondheidsproblemen te verminderen, moeten mensen tijdens warme dagen hun gedrag aanpassen.
Dit betekent bijvoorbeeld meer drinken dan normaal en zoveel mogelijk in de schaduw blijven. Dit is extra belangrijk voor
kleine kinderen, ouderen en mensen die vanwege een luchtwegaandoening, hart- en vaatziekten of diabetes kwetsbaar zijn.
De GGD vraagt daarom aan iedereen om kinderen, ouderen, zieken en mensen die alleen wonen in de gaten te houden
en zo nodig te helpen.

Gezondheidsadviezen:
Drink voldoende
Drink twee liter vocht per dag, ook als u geen dorst heeft. Drink bij voorkeur water. Vermijd alcohol.

Vermijd inspanning
Vermijd inspanning vooral tussen 12.00 uur en 16.00 uur, de warmste uren van de dag.

Blijf uit de hitte
Blijf binnen of in ieder geval in de schaduw tussen 12.00 en 16.00 uur, de warmste uren van de dag.
Draag een hoed, zonnebril en lichte kleding. Gebruik zonnebrandcrème.

Zorg voor koelte
Leg af en toe een koele handdoek in uw nek, neem een koele douche of bad. Laat de zonwering zakken voordat de zon
in de kamer schijnt. Doe de gordijnen dicht van kamers die veel zon krijgen. Doe ook de ramen dicht als het buiten warmer
is dan binnen (overdag) en zet ze open als het buiten koeler is dan binnen (’s nachts en vroeg in de morgen).

Zorg voor elkaar
Steek een helpend hand toe als er in uw omgeving ouderen of zieken zijn, die hulp nodig hebben om deze adviezen op te volgen.

Vragen?
Overleg met uw huisarts als u vragen heeft over uw gezondheid of met uw apotheek als u medicijnen gebruikt.  

Lees meer over de hittemaatregelen, werken in de hitte en tips om uw huis koel te houden.

BRON: http://www.ggdrotterdamrijnmond.nl/nieuws/nieuwsbericht/gezondheidsadviezen-voor-het-warme-weekend.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2012, 17:12:17
Skipp, in ijsthee zit meer kaffeine dan in cola (kijk nu een beetje mistrostig naar dat volle glas ijsthee wat ik net heb ingeschoken   :-\). Wat je kan doen is inderdaad koud water, of als je daar een beetje gaar van word kan je ook siroop er doorheen doen. En die frisse fruitdranken is ook wel lekker nu. Hoewel het inderdaad lekker is om met dit weer een biertje, pina colada, Malibu of een ander zomers drankje te drinken, je merkt gelijk dat je er meer door gaat zweten. Want door alcohol gaan je aderen verwijden waardoor er meer warmte vanuit je lichaam naar je huid word gebracht. Hierdoor ga je meer zweten en dus daalt je vocht en zout gehalte in je lichaam.

Krijg je trouwens met dit weer hoofdpijn (door het vele zweten verlies je ook zout en krijg je hoofdpijn), neem dan wat zoutjes of chips. Hierdoor blijft je zout niveau op een wat normaal niveau en zal je niet zo snel hoofdpijn krijgen.

Hee Customs, bedankt voor deze goede tips. Dat van het zout had ik zelf al gemerkt. Na een broodje met lever en een beetje extra zout voelde ik me ook al wat beter. Die ijsthee maak ik zelf even om te proberen. Bevalt het niet dan ga ik over op iets anders. Naar de winkel is even geen optie want ik kom gewoon niet naar buiten met die hitte. Had voor vandaag ook al een snipperdag genomen. Zit net ff te kijken of ik morgen een airco laat komen.  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.