Wat te doen bij een hittegolf en oververhitting?

Auteur Topic: Wat te doen bij een hittegolf en oververhitting?  (gelezen 10866 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2012, 17:13:11
En nog een tip: Zeker voor van het weekend.

Probeer meer dan 2 liter vocht naar binnen te krijgen per dag.
2 liter is namelijk het minimale wat je binnen moet krijgen op een normale dag en zeker met de temperaturen van het weekend is het beter om daar wat meer van te maken.

Ik weet van (ex) collega's die in Irak enzo geweest zijn voor uitzending dat zij minimaal 5 liter water moesten drinken per dag!! En daar was het dan wel tussen de 45 en 50 graden.
Maar als je dan een grove berekening maakt. 50 graden is 5 liter en ( gem. temp in NL is 20 gr.) bij 20 graden is het 2 liter. Dan zou ik zeggen bij 30 graden dus ongeveer 3 liter vocht tot je nemen!!

Ik denk dat je een leuke leidraad gemaakt hebt, Pully. Ik ga me eraan houden morgen.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2012, 17:14:29
@Enrico

Goed dat je de versie in het Nederlands ook geplaatst hebt. Al vind ik de Amerikaanse wel iets uitgebreider.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2012, 17:27:03
Hitte

Bereid je voor op hitte
 •Drink voldoende water. Ook als je geen dorst hebt. Zo voorkom je uitdroging
 •Zorg dat je onderweg altijd een fles water bij je hebt.
•Bescherm je tegen de zon met zonnecrème, zonnebril, lichte kleding en een petje. Ook als het niet stralend weer is kan je huid verbranden.
 •Vermijd zware inspanning op de warmste uren van de dag tussen 12.00 en 16.00 uur en zoek de schaduw op.
•Zorg voor koelte: Ga bijvoorbeeld naar een plek uit de zon, waar een verkoelend windje staat. Leg af en toe een koele handdoek in je nek of neem een koele douche.
 •Voorkom dat je huid verbrand door de juiste beschermingsfactor te gebruiken. Hoe lang je in de zon kan blijven, is afhankelijk van de zonkracht, je huidtype en weerkaatsing door water of zand. De meeste fabrikanten geven op de verpakking van de crème richtlijnen en een tijdsindicatie aan.
 
Wist je dat?
 • … je nooit kinderen of huisdieren in een afgesloten auto mag achterlaten, zelfs niet met het raampje op een kier? Door oververhitting en gebrek aan zuurstof kunnen ze bezwijken.
 • … bij langdurige blootstelling aan temperaturen boven de 25°C vermoeidheidsklachten, concentratieproblemen en benauwdheid kunnen optreden?
•…je door cafeïne- en alcoholhoudende dranken meer dorst krijgt? En dat de ‘kater’ bij hitte harder aankomt?

Help een ander
•Kinderen en ouderen zijn extra kwetsbaar tijdens een hittegolf. Houd goed in de gaten of ze de eerste verschijnselen van uitdroging vertonen.
 •Download de gratis EHBO app van het Rode Kruis, zodat je weet wat je moet doen in geval van nood.
 •Neem je eigen EHBO-kit mee. Stop daar minstens in: pleisters, tweede huidverband voor blaren, pijnstillers, een middel tegen insectenbeten, diarree-remmers, ORS en tekentang.


Bron: http://www.rodekruis.nl/ehbo/eerste-hulp-bij/paginas/hitte.aspx
CN NRK


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2012, 17:30:21
@Enrico
Goed dat je de versie in het Nederlands ook geplaatst hebt. Al vind ik de Amerikaanse wel iets uitgebreider.  O0

Graag gedaan hoor. Het is dat @PolitieRR die tweet gisteren heeft geretweet anders had ik de link niet eens gezien.
Nederlands leest net even wat makkelijker dan de Amerikaanse vind ik persoonlijk.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2012, 19:13:34
@Enrico Helemaal mee eens. Doordat het topic uit de huiskamer naar de witte tak verhuisd is kunnen we ook tweeten.
De eerste is zojuist verzonden.

En Marnix natuurlijk ook bedankt.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #15 Gepost op: 17 augustus 2012, 19:14:12
Ik denk dat je een leuke leidraad gemaakt hebt, Pully. Ik ga me eraan houden morgen.  O0

Ik heb me best gedaan. Ik wilde er alleen maar mensen mee helpen. Dat heb ik nu dus al gedaan.  098uo hahaha
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2012, 22:04:56
Drink voldoende
Drink twee liter vocht per dag, ook als u geen dorst heeft. Drink bij voorkeur water. Vermijd alcohol.
Drink voldoende gaat wel lukken zie de foto's onderaan.

Vermijd inspanning
Vermijd inspanning vooral tussen 12.00 uur en 16.00 uur, de warmste uren van de dag.
Vermijd inspanning tussen 12 en 16 uur gaat moeilijk worden de komende dagen als verkeersregelaar in Scheveningen
maar dat geldt ook voor politie, brandweer en ggd en anderen die voor de mensheid klaar staat.

Blijf uit de hitte
Blijf binnen of in ieder geval in de schaduw tussen 12.00 en 16.00 uur, de warmste uren van de dag.
Draag een hoed, zonnebril en lichte kleding. Gebruik zonnebrandcrème.
Blijf uit de hitte gaat ook lastig worden dit weekend tijdens het werk. Zonnebrandcrème staat al klaar.

Zorg voor koelte
Leg af en toe een koele handdoek in uw nek, neem een koele douche of bad.
Zorg voor koelte zal ik mijn best voor doen al wordt een koele handdoek in me nek wel een heel raar gezicht laat staan
een koele douche of bad. Al hoe wel ik denk ik de 1e verkeersregelaar in Nederland zou zijn die dat flikt.  ;D :D

Zorg voor elkaar
Steek een helpend hand toe als er in uw omgeving ouderen of zieken zijn, die hulp nodig hebben om deze adviezen op te volgen.
Lijkt mij niet meer dan normaal zeker met dit weer.


Inhoud koelbox in de normale weerssituatie. De rode flesjes is water met Roosvicee. 8 Boterhammen en 2 krentenbollen.



Inhoud met de temperatuur van deze week. I.p.v. 1 liter melk nu 1,5 liter melk en 1,5 liter extra water met roosvicee.



En de koelbox met daarin i.p.v. 6 deze week toch maar 9 koelelementen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2012, 22:09:40
.
Vermijd inspanning tussen 12 en 16 uur gaat moeilijk worden de komende dagen als verkeersregelaar in Scheveningen
maar dat geldt ook voor politie, brandweer en ggd en anderen die voor de mensheid klaar staat.
Ik wilde al zeggen, als morgen of overmorgen de pieper gaat voor een brandmelding zal toch dat dikke pak aan moeten. ::)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2012, 22:23:30
Ik zal tijdens het werk zeker ook aan jullie brandweermensen denken Peter want jullie pakken zijn inderdaad heel warm met dit weer.
Het voordeel is dat jullie altijd overal water kunnen drinken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2012, 23:20:11
Ik zal tijdens het werk zeker ook aan jullie brandweermensen denken Peter want jullie pakken zijn inderdaad heel warm met dit weer.
Het voordeel is dat jullie altijd overal water kunnen drinken.
En een douche is ook altijd in de buurt bij hun  098uo. Ik tref het wel morge, want neem bro,sis en ouders mee naar restaurant om men verjaardag te vieren. Nu zullen ze in het eet gedeelte zelf wel airco hebben (hoop ik in ieder geval), maar het kook gedeelte zal wel aardig warm zijn  98uiye

Maar voor een ieder die morge overdag verplicht buiten moet zijn in meer dan een los shirt en korte broek, veel sterkte
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v