Wat te doen bij een hittegolf en oververhitting?

Auteur Topic: Wat te doen bij een hittegolf en oververhitting?  (gelezen 10859 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2012, 00:04:51
@Customs,
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag kerel maak er een leuke dag van.
Dank voor het sterkte wensen ik ga proberen ook een mooie dag van te maken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2012, 00:56:52
Misschien nog een aanvulling op dit verhaal.

Rust, schaduw en vocht zijn de basis voor overleven in de tropische hitte.

Aan veel water drinken zit wel een risico. Veel water zonder voldoende aanvulling van zouten, suikers en mineralen maakt je bloed "dun" en uit balans. Je spoelt als het ware veel belangrijke stoffen eruit. Vaak in combinatie met zweten waardoor het proces sneller gaat. Dit kan dus zorgen voor flauwvallen maar erger ook voor bijvoorbeeld een hartstilstand. Voorbeelden zijn er genoeg zoals bij de Vierdaagse van Nijmegen.  

Buiten water drinken moet je dus zorgen voor voldoende voeding zoals koolhydraten. Suikers zijn er voor de korte termijn energie en zouten om de balans goed te houden. Isostar en AA is dus een mix van veel maar zorgt vaak voor korte termijn-oplossingen.

Regelmatig drinken en eten is noodzakelijk zeker als je inzetten hebt zoals de brandweermensen. Water/AA/Isostar op de wagen. (AA is zoeter maar geeft meer energie) en daarnaast logistiek sneller opschalen en zorgen voor eten. 1e uur kan met mars/snikker. etc. maar daarna bruine boterhammen met beleg en/of warme maaltijd op langere termijn.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2012, 16:13:24
Op Lowlands wordt er lekker doorgedronken

100.000 liter drinkwater per uur
Het is 'zinderend heet' op Lowlands, maar tot problemen heeft het nog niet geleid. Directeur Eric van Eerdenburg laat weten dat de bezoekers 100.000 liter drinkwater per uur verbruiken.

Door de tropische temperaturen besloot Van Eerdenburg eerder al het strenge flesjesbeleid af te schaffen. Bezoekers konden eigen flesjes meenemen en die bijvullen op een van de 100 tappunten op het terrein.

Het aantal liters drinkwater dat er per uur doorheen gaat stijgt mogelijk nog wel aan het eind van de middag. Op Facebook is een evenement aangemaakt voor een massaal watergevecht.
http://nos.nl/tekst/408199-100000-liter-drinkwater-per-uur.html


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2012, 16:35:07
Dat mag ook wel met de temperaturen



Bron: buienradar
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2012, 21:16:40
Geen hitteproblemen op Lowlands

Bij het festival Lowlands in Biddinghuizen hebben zich ondanks de hitte van vandaag geen grote problemen voorgedaan. Bij de medewerkers van de EHBO kwamen een paar mensen binnen die last hadden van de warmte, maar volgens een woordvoerder waren het geen ernstige gevallen.

Volgens directeur Eric van Eerdenburg van Lowlands werd op een gegeven moment 100.000 liter drinkwater per uur gebruikt door de 55.000 bezoekers. Op honderd plekken kwam het water gratis uit de kraan. Daar konden mensen hun waterflesjes bijvullen.

Een bezoeker had gisteren een evenement op Facebook aangemaakt voor een massaal watergevecht. Ruim tweeduizend festivalgangers deden er rond 16.00 uur aan mee.

Rond 18.00 uur begon de temperatuur te zakken, zegt de woordvoerder. "Het is nu aangenaam, de zon is gezakt, de sfeer zit er goed in, we zijn tevreden."

Er was op Lowlands ook aandacht voor serieuze zaken. Er werden handtekeningen opgehaald voor de leden van de Russische punkband Pussy Riot, die gisteren werden veroordeeld. Een paar duizend mensen hebben al getekend. De stapel gaat naar de Russische ambassade.

http://nos.nl/artikel/408260-geen-hitteproblemen-op-lowlands.html


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2012, 21:32:47
Hoe warm het vandaag in Scheveningen is geweest weet ik niet maar ik had het prima naar mijn zin tijdens het werk.
Gedronken vandaag 1,5 liter Cola / 1,5 liter Melk / 0,5 liter AA-Drank en 4 liter Water met Roosvicee. Toch 7 liter vocht in totaal.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2012, 12:02:19
Hier in mijn woonplaats in Belgisch Limburg nu al 30°. Vandaag worden hier temperaturen tot 39°c verwacht.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 19 augustus 2012, 12:44:57
Tienduizenden kippen in problemen door hitte

AFFERDEN -  Zo'n 50.000 kippen in een stal in het Noord-Limburgse dorpje Afferden dreigen zondag als gevolg van de hitte te stikken. De boer heeft de brandweer gealarmeerd. Die gaat de stal met water koelen, maakte de brandweer bekend.
  De stal wordt weliswaar geventileerd, maar dat is bij de heersende temperaturen onvoldoende. Een klein aantal kippen is inmiddels al overleden.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12785715/__Kippen_in_de_problemen__.html


devilfish

  • Moleculair bioloog - geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #28 Gepost op: 19 augustus 2012, 17:17:45
Er staan een aantal zeer goede tips tussen, dank je wel iedereen. dan ga ik nu maar aan mijn zak chips beginnen 098uo