Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen

Auteur Topic: Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen  (gelezen 222200 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Reactie #540 Gepost op: 21 juni 2016, 22:04:40
Bij het voertuig dat nu op Den Burg staat is de Watertank verkleind en is de bepakking volledig veranderd.  hierdoor is het gewicht verlaagd naar het maximale. per as.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #541 Gepost op: 21 juni 2016, 22:23:37
Citaat van: Highfield link=msg=1430836 date=1466277154
Die gedacht had ik ook, maar ik denk dat er in een watertank sowieso wel meerdere langsschotten zitten om het vrije vloeistofoppervlak te verkleinen. Een TS-BT die blussend op onregelmatig terrein rijdt zou ander wel erg onhandelbaar en kantelgevaarlijk worden.

Anders kunnen ze niet rijdend  blussen van vol naar leeg(analogie stookplan!)

Overigens wel vreemd dat het voertuig met een kennelijk te grote  tanken dus over het max toelaatbare gewicht wel is goedkeurd.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #542 Gepost op: 27 juni 2016, 09:57:05
Begrijp nooit helemaal waarom we in Nederland altijd alles willen meezeulen op een TS.
Zeker als het voor natuurbrand is, is een combi-TS, want dat zijn die Scania's in principe, niet echt ideaal.
Hoe hoger het gewicht in het terrein, des te groter de kans dat je vastzit. Je krijgt een fors duurder voertuig, met de "worst of both worlds".
Voor de prijs van zo'n combinatievoertuig kun je bijna een gewone TS, inclusief een Frans Bosbrandbestrijdingsvoertuig aanschaffen.

Gewoon terug naar een simpel voertuig, met ademlucht in de cabine, flinke plens water aan boord. Pump and roll functionaliteit. Paar vuurzwepen erop, kettingzaag, klaag. Zit je ook aan een totaalgewicht van ca 14-15 ton, in plaats van een ruime 18 ton. Had begrepen dat de VRU verstandig is geworden en CCFM gaat aanschaffen?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #543 Gepost op: 27 juni 2016, 10:29:38
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1432381 date=1467014225


Gewoon terug naar een simpel voertuig, met ademlucht in de cabine, flinke plens water aan boord. Pump and roll functionaliteit. Paar vuurzwepen erop, kettingzaag, klaag. Zit je ook aan een totaalgewicht van ca 14-15 ton, in plaats van een ruime 18 ton. Had begrepen dat de VRU verstandig is geworden en CCFM gaat aanschaffen?

Ja hoor en -naar ik mij heb laten vertellen- de combinatie van een CCFM en TS-lichte versie (gewoon als TS6 geschikt) schijnt ongeveer net zo duur te zijn als één combi TS. Die gaan er dus helemaal uit en worden overal vervangen door de CCFM+TS-licht.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #544 Gepost op: 27 juni 2016, 20:12:43
Ik heb inderdaad ook begrepen dat de VRU over gaat op combinatie TS + Natuurbrandbestrijdingsvoertuig. Ook handig bij nieuwe inzichten op bluswatervoorziening.

Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1432381 date=1467014225
Begrijp nooit helemaal waarom we in Nederland altijd alles willen meezeulen op een TS.
Zeker als het voor natuurbrand is, is een combi-TS, want dat zijn die Scania's in principe, niet echt ideaal.
Hoe hoger het gewicht in het terrein, des te groter de kans dat je vastzit. Je krijgt een fors duurder voertuig, met de "worst of both worlds".
Voor de prijs van zo'n combinatievoertuig kun je bijna een gewone TS, inclusief een Frans Bosbrandbestrijdingsvoertuig aanschaffen.

Gewoon terug naar een simpel voertuig, met ademlucht in de cabine, flinke plens water aan boord. Pump and roll functionaliteit. Paar vuurzwepen erop, kettingzaag, klaag. Zit je ook aan een totaalgewicht van ca 14-15 ton, in plaats van een ruime 18 ton. Had begrepen dat de VRU verstandig is geworden en CCFM gaat aanschaffen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #545 Gepost op: 27 juni 2016, 20:36:48
Citaat van: Danny722 link=msg=1432386 date=1467016178
Ja hoor en -naar ik mij heb laten vertellen- de combinatie van een CCFM en TS-lichte versie (gewoon als TS6 geschikt) schijnt ongeveer net zo duur te zijn als één combi TS. Die gaan er dus helemaal uit en worden overal vervangen door de CCFM+TS-licht.
Lees de nieuwsbrieven maar eens door, en dan vooral de laatste versie. Er komen 3 type TS. De CCFM, de compacte TS en de basis TS.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Reactie #546 Gepost op: 28 juni 2016, 11:21:47
Al bekend wie wat op gaat bouwen?


jur

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #547 Gepost op: 28 juni 2016, 18:46:39
Citaat van: André Welten link=msg=1432730 date=1467105707
Al bekend wie wat op gaat bouwen?

Schijnt dat Ziegler de enige opbouwer is die heeft ingeschreven.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #548 Gepost op: 29 juni 2016, 20:05:42
Was uiteindelijk slechts 1 inschrijver en opdracht is gegund aan Ziegler Winschoten.
Mij is onbekend op welke chassis is aangeboden. CCFM verwacht ik Renault, Iveco of MAN. Renault en Iveco zijn bij mijn weten de enige die een CCFM chassis direct af fabriek kunnen leveren. MAN enkel met een aanpassing achteraf.


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #549 Gepost op: 29 juni 2016, 20:41:04
Klopt, Mercedes Benz Unimog.