Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen

Auteur Topic: Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen  (gelezen 223045 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bruin511

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
Reactie #270 Gepost op: 19 april 2011, 15:46:59
Volgens mij is dit het enige voertuig in Gelderland (veluwe) waarbij dat automatisch gaat, alle anderer bosbrandvoertuigen gaan automatisch. ook de nieuwe voertuigen, dit omdat het vele malen goedkoper is, net zo goed werk. en toch weinig gebruikt word.

Als jij snel het terrein in moet, is het handig en wenselijk om dit gecontroleerd te doen. Altijd leuk als niet gebruikers meningen vormen over een feit waarmen de context van de genomen beslissing niet kent. BTW let even op je spelling en gramatica


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #271 Gepost op: 19 april 2011, 15:50:20
Altijd leuk als niet gebruikers meningen vormen over een feit waarmen de context van de genomen beslissing niet kent.

Daarom vroeg ik daar ook om, wat is de reden dat er gekozen is voor een automatisch aflaat systeem? ondanks jou reactie zie ik de toegevoegde waarde  nog steeds niet. dus vertel maar meer, schijnbaar weet jij er meer over.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #272 Gepost op: 19 april 2011, 16:00:29
Een automatisch bandenaflaat systeem wordt gemonteerd om de banden op zandgronden te kunnen laten "wangen" en heeft 2 effecten.

Enerzijds vergroot je het bandoppervlak, waardoor je minder druk per oppervlak van de band krijgt en zo voorkomt dat de auto snel wegzakt in het terrein. (Vergelijk het met een naaldhak in zand, die zakt meteen weg, een brede schoenzoel kun je gewoon stappen)

Anderzijds zorg je ervoor dat het rubber niet zo stijf is en de band enigszins kan bewegen. Op deze manier zorg je ervoor dat het zand, dat zich vastzet in het profiel, loskomt. Op deze manier raakt het profiel niet vol me zand en hou je grip in het zand.

Automatisch is in die zin handig, dat het enorm veel tijd spaart als je wisselt van verharde weg naar onverhard en omgekeerd. Daarnaast is het oppompen een stuk makkelijker, dan met een losse slang iedere band weer langs te gaan. Het hele systeem bestaat in feite alleen uit een aantal slangen en ventielen, perslucht is op een vrachtwagen in ruime mate voorhanden (remmen werken op lucht)

groeten, Ruud


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #273 Gepost op: 19 april 2011, 16:06:01
Een automatisch bandenaflaat systeem wordt gemonteerd om de banden op zandgronden te kunnen laten "wangen" en heeft 2 effecten.

Enerzijds vergroot je het bandoppervlak, waardoor je minder druk per oppervlak van de band krijgt en zo voorkomt dat de auto snel wegzakt in het terrein. (Vergelijk het met een naaldhak in zand, die zakt meteen weg, een brede schoenzoel kun je gewoon stappen)

Anderzijds zorg je ervoor dat het rubber niet zo stijf is en de band enigszins kan bewegen. Op deze manier zorg je ervoor dat het zand, dat zich vastzet in het profiel, loskomt. Op deze manier raakt het profiel niet vol me zand en hou je grip in het zand.

Automatisch is in die zin handig, dat het enorm veel tijd spaart als je wisselt van verharde weg naar onverhard en omgekeerd. Daarnaast is het oppompen een stuk makkelijker, dan met een losse slang iedere band weer langs te gaan. Het hele systeem bestaat in feite alleen uit een aantal slangen en ventielen, perslucht is op een vrachtwagen in ruime mate voorhanden (remmen werken op lucht)

groeten, Ruud

Ja waar het voor dient snap ik wel, dat automatisch sneller gaat snap ik ook, maar er word gesuggereerd, dat bij het terplaatse komen nu zo het terrein ingereden kan worden zonder dat men uit hoeft te stappen. gaat de pomp dan ook automatisch aan? of zit het pomphok in de cabine? volgens mij niet, de pompbediende zal dus even goed uit moeten stappen. in de tijd dat de pompbediende de pomp aanzet, kunnen de manschappen makkelijk de bandenspanning verlagen. althans, de korpsen hier hebben daar geen enkele problemen mee.

vandaar dat mijn vraag is waarom? ik zeg per defenitie dat het 100% onnodig is, maar ik plaats er wel kanttekeningen bij. mede door de enorm hoge kosten van zo'n systeem. de meeste veluwse korpsen vinden het in ieder geval niet rendabel, ermelo wel. naja prima. maar ik vind het intressant om te weten waarom.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #274 Gepost op: 19 april 2011, 16:19:26
Het is een knopje op het dashboard. Je hoeft er niet voor uit te stappen...
Brandweer Den Haag heeft het al jaren op de Unimog TS/TAS zitten en werkt hetzelfde.

Ik neem aan dat blussing vanuit cabine/ via dakmonitor mogelijk is. Ik heb echter geen foto van het dak of het dashboard. Ik neem aan dat dit voertuig ook een voorziening heeft voor rijdend blussen, zoals gebruikelijk op deze voertuigen

Groeten, Ruud


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #275 Gepost op: 19 april 2011, 16:32:02
Het is een knopje op het dashboard. Je hoeft er niet voor uit te stappen...
Brandweer Den Haag heeft het al jaren op de Unimog TS/TAS zitten en werkt hetzelfde.

Ik neem aan dat blussing vanuit cabine/ via dakmonitor mogelijk is. Ik heb echter geen foto van het dak of het dashboard. Ik neem aan dat dit voertuig ook een voorziening heeft voor rijdend blussen, zoals gebruikelijk op deze voertuigen

Groeten, Ruud
Ja dat wel, maar dan zal men toch eerst uit moeten stappen, naar het pomphok moeten lopen en de pomp aan moeten zetten, vanaf dat moment kan er rijdend geblust worden vanaf de dakmonitoren.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Stefan.O

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #276 Gepost op: 19 april 2011, 16:50:46
Ja dat wel, maar dan zal men toch eerst uit moeten stappen, naar het pomphok moeten lopen en de pomp aan moeten zetten, vanaf dat moment kan er rijdend geblust worden vanaf de dakmonitoren.

Van uit de cabine kan de pomp bestuurd worden O0


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #277 Gepost op: 19 april 2011, 16:51:20
Van uit de cabine kan de pomp bestuurd worden O0

Oké, bijzonder.  :) Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut, maar het zal wel.  e050
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #278 Gepost op: 19 april 2011, 16:52:46
In Harderwijk en Hierden hebben de ts-bt's een PTO knopje op dashboard om de pomp te activeren..

En zij zullen vast niet de engiste zijn, sterker nog volgens mij hebben (bijna) alle ts-bt's dit knopje op het dashboard..
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #279 Gepost op: 19 april 2011, 16:57:20
Oké, bijzonder.  :) Ik ben nog steeds niet overtuigd van het nut, maar het zal wel.  e050

Helemaal niet bijzonder, maar al jaren ruimschoots gebruikt. Het nut is nu denk ik al meerdere keren aangegeven.
En zoals een andere poster al eerder aangaf, blijkbaar nog nooit onder moeilijke omstandigheden tijdens een inzet in het terrein gereden. anders snap je het nut wel.

Delta00