Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen

Auteur Topic: Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen  (gelezen 222169 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #300 Gepost op: 29 april 2011, 22:53:30
Is 2006 voor jou tijd ? aangezien ik heb begrepen dat je nu lid bent van de post Den Dolder en aan je forumnaam te zien lid bent geweest van Jeugdbrandweer Zeist.

Officieel niet, maar erg bekend met het korps was ik toen nog niet echt.............ben er zo'n beetje vanaf de komst van de 713 :P
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #301 Gepost op: 8 mei 2011, 10:06:43

Regio                : 06 Noord Oost Gelderland
Korps               :  Harderwijk
Post                 : Harderwijk
Soort voertuig    : TS8LD3200HD265T3600
Roepnummer      :  06-7241
Merk                :   Mercedes-Benz 1831AF39 Actros
Fabrikant          :  Ziegler
Kenteken          :  BN-HP-26
Bouw/dienstjaar :  2002
Bijzonderheden  :  ***


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #302 Gepost op: 18 mei 2011, 09:01:48


Soort voertuig: Bosbrandbestrijdingsvoertuig
Merk voertuig: MAN
Roepnummer: 07-3741
Korps: Arnhem-Zuid
Regio: Gelderland-Midden
Bijzonderheden: Heeft een grote schuimvooraad aan boord en een blusmonitor op de voorbumper

http://www.youtube.com/watch?v=mhEluYqX8xo#ws


Bijzonderheden: de 07-3741 en 07-3641 hebben tegenwoordig extra lampen op het dak zitten

Uitruk TS 3741 Brandweer Arnhem voor bijstand grote brand Schoorl

Video: www.youtube.com/112velserbroek
Brandweer Papendrecht


AI4

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Reactie #303 Gepost op: 18 mei 2011, 21:34:03
http://www.youtube.com/watch?v=mhEluYqX8xo#ws


Bijzonderheden: de 07-3741 en 07-3641 hebben tegenwoordig extra lampen op het dak zitten

Uitruk TS 3741 Brandweer Arnhem voor bijstand grote brand Schoorl

Video: www.youtube.com/112velserbroek

scherp! goed opgemerkt, tevens is ook het patroon van de lichtbalk en de led's voor op gewijzigd!


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #304 Gepost op: 20 mei 2011, 07:14:53

Regio                : 21 Brabant Noord
Korps               :  Land van Cuijk
Post                 : Wanroy
Soort voertuig    : TS9LD3250HD240T2000
Roepnummer      :  80741
Merk                :   MAN TGM 13.280BLF 4x4
Fabrikant          :  DRV-Godiva
Kenteken          :  BX-SG-23
Bouw/dienstjaar :  2010
Bijzonderheden  :  ***


Regio                : 22 Brabant Zuid Oost
Korps               :  Son & Breugel
Post                 : Son & Breugel
Soort voertuig    : TS9LD3000HD2652400
Roepnummer      :  81637
Merk                :   DAF FFV75.240RC365 4x4
Fabrikant          :  Rosenbauer
Kenteken          :  BB-DP-09
Bouw/dienstjaar :  1993 tot 2011
Bijzonderheden  :  ***


Regio                : 21 Brabant Noord
Korps               :  Heusden
Post                 : Vlijmen
Soort voertuig    : TS9LD3250HD240T2000
Roepnummer      :  80741
Merk                :   MAN TGM 15.284BLF 4x4
Fabrikant          :  Plastisol-DRV-Godiva
Kenteken          :  BX-JG-82
Bouw/dienstjaar :  2010
Bijzonderheden  :  ***


Regio                : 21 Brabant Noord
Korps               :  Bernheze
Post                 : Nistelrode
Soort voertuig    : TS8LD2800HD265T3000
Roepnummer      :  80840
Merk                :   MAN 18.284 MAF
Fabrikant          :  Rosenbauer
Kenteken          :  BJ-GJ-04
Bouw/dienstjaar :  1999
Bijzonderheden  :  ***


Regio                : 23 Limburg Noord
Korps               :  Horst aan de Maas
Post                 : Horst
Soort voertuig    : TS8LD3000HD250T2200/200  
Roepnummer      :  HT845
Merk                :   Mercedes-Benz 1628AF36 Atego
Fabrikant          :  Rosenbauer ES
Kenteken          :  BP-BN-60
Bouw/dienstjaar :  2003
Bijzonderheden  :  ***


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #305 Gepost op: 20 mei 2011, 11:11:49
Als ik de technische gegevens van de bovenstaande voertuigen bekijk zijn de meeste voertuigen niet eens te bestempelen als natuurbrandbestrijdingsvoertuigen, althans niet volgens de eisen die de VNOG of VGGM er aan stellen. Van de meeste is de tankinhoud erg klein (3000 liter is voor de VNOG het minimum). Daarnaast hebben ze geen voorziening voor dakblussing of een bumpermonitor. Hetzelfde geld voor de zelfbescherming onder de bumpers, de nozzles ontbreken.

Een 4x4 TS is niet per definitie een natuurbrandbestrijdingsvoertuig. Vaak zijn dit voertuigen die aangepast zijn aan werkzaamheden in het buitengebied. Gelderland Midden heeft ook een aantal van deze voertuigen die ook geen 40 serie nummer hebben gekregen maar een nummer uit de 30 serie.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #306 Gepost op: 20 mei 2011, 11:55:44
Als ik de technische gegevens van de bovenstaande voertuigen bekijk zijn de meeste voertuigen niet eens te bestempelen als natuurbrandbestrijdingsvoertuigen, althans niet volgens de eisen die de VNOG of VGGM er aan stellen. Van de meeste is de tankinhoud erg klein (3000 liter is voor de VNOG het minimum). Daarnaast hebben ze geen voorziening voor dakblussing of een bumpermonitor. Hetzelfde geld voor de zelfbescherming onder de bumpers, de nozzles ontbreken.

Een 4x4 TS is niet per definitie een natuurbrandbestrijdingsvoertuig. Vaak zijn dit voertuigen die aangepast zijn aan werkzaamheden in het buitengebied. Gelderland Midden heeft ook een aantal van deze voertuigen die ook geen 40 serie nummer hebben gekregen maar een nummer uit de 30 serie.

Helemaal mee eens crashtender. Echter is het fenomeen natuurbrand erg groot. Een rietkraag in de brand is ook een natuurbrand. Daarvoor zijn dakblussing en bumpersproeiers geen vereiste.

We kunnen het ook omkeren een natuurbrandbestreidingsvoertuig is niet perse een voertuig met dakblussing/bumpersproeiers.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #307 Gepost op: 20 mei 2011, 13:44:37
Helemaal mee eens crashtender. Echter is het fenomeen natuurbrand erg groot. Een rietkraag in de brand is ook een natuurbrand. Daarvoor zijn dakblussing en bumpersproeiers geen vereiste.

Ik ben het met je eens dat een begrip soms moeilijk te definiëren is. En natuurbrand hoort daar zeker bij. De opmerking over de rietkraag klopt helemaal. Daar heb je geen TS-BT voor nodig. Hetzelfde geldt voor een veenbrand, daar kom je met een TS-BT ook niet veel verder dan een gewone TS. Maar als je jou opmerking even doorzet dan kunnen we in deze rubriek alle TS'en wel opnemen. Als voorbeeld neem ik brandweer Kampen. Die hebben veel te maken met rietbranden. Zij gebruiken daarvoor gewone TS'en. En hoe zit het dan met de bermbrandjes en bossages? Is dat dan ook natuur? Daarbij worden, landelijk gezien, misschien wel voor 95% gewone TS'en ingezet.

In dit geval blijf ik bij mijn standpunt dat de meeste van de TS'en uit de bovenstaande reportage nauwelijks voor natuurbranden zullen worden ingezet, ook niet voor rietkragen. Ze hebben een (iets) grotere watertank en zijn vierwielaangedreven. Een HV1 heeft ook vierwielaandrijving en dat maakt hem ook nog geen natuurbrandbestrijdingsvoertuig.

We kunnen het ook omkeren een natuurbrandbestreidingsvoertuig is niet perse een voertuig met dakblussing/bumpersproeiers.

Daar wordt landelijk, zeker in het kader van de bijstand, heel anders over gedacht. Daarbij komt dat ik uit ervaring kan spreken dat je met voertuigen die niet over deze voorzieningen beschikken bij een "echte" natuurbrand (heide/bos/duin) nauwelijks iets hebt. Als wij in de VNOG vragen om bijstand vragen van natuurbrandbestrijdingsvoertuigen dan zullen wij uitsluitend willen werken met "echte" natuurbrandbestrijdingsvoertuigen.

Maar goed, wat mij betreft mogen de foto's blijven staan hoor. Ik wil williamharthoorn ook zeker niet afkraken of zo.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #308 Gepost op: 20 mei 2011, 13:55:12
@Crahtender
We zitten volledig op 1 lijn hoor. Bij ons in de regio moeten de voertuigen ook aan bepaalde eisen voldoen. En onze regio's zitten wat dat betreft op 1 lijn. Bedoelde alleen dat er meer voertuigen zijn die voor natuurbrand aangeschaft worden dan die wij voor ogen hebben
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


williamharthoorn

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,527
  • www.112barneveld.nl
Reactie #309 Gepost op: 27 mei 2011, 15:46:00

Regio                : 09 - Utrecht
Korps                : Leusden
Post                 : Leusden
soort voertuig    : TS7LD3000HD265T3450
Roepnummer      : 46649
Merk                : Volvo FM9.410 4x4
Fabrikant          : Ziegler
Kenteken          : BX-RL-16
Bouw/dienstjaar : 2010
Bijzonderheden  :