GNK-C (SIGMA/Ambuteams) volledig op de schop; Grootschalige geneeskundige bijstand (GGB)

Auteur Topic: GNK-C (SIGMA/Ambuteams) volledig op de schop; Grootschalige geneeskundige bijstand (GGB)  (gelezen 11855 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
De geneeskundige combinatie (GNK-C) houdt in zijn huidige vorm in 2015 op te bestaan. Er wordt momenteel hard gewerkt aan de contouren van een nieuwe vorm van grootschalige geneeskundige bijstand die inzetbaar is bij grootschalige calamiteiten of rampen.

In Nederland zijn in de veiligheidsregio’s nog altijd 29 GNK-C’s werkzaam. Deze groepen van professionele en vrijwillige hulpverleners worden ingezet bij grootschalige incidenten waar de reguliere medische hulpverlening niet toereikend is. Aanvankelijk waren er 49 GNK-C’s actief. In 2008 zijn daar 20 van afgevallen. Technisch gezien, houden ook de 29 overblijvende GNK-C’s eind 2014 op te bestaan. Tegen die tijd moet er een nieuw concept liggen voor de invulling van deze hulpvorm. Een visie op hoofdlijnen is er nu, tot stand gekomen met medewerking van experts, traumacentra, het Nederlandse Rode Kruis, Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding en Landelijke Operationele Coördinatiecentrum. De visie focust vooral op het efficiënt organiseren van mensen, middelen en kennis en op aansluiting bij de reguliere zorg. De komende twee jaar zal de nieuwe visie worden uitgewerkt in een concrete organisatievorm.  

In het voorstel dat er nu ligt zal de grootschalige bijstand een tweesporig beleid volgen. Bij grootschalige incidenten zal de reguliere zorg zich in eerste instantie op de meest dringend hulpbehoevende slachtoffers richten terwijl de grootschalige bijstand logistieke ondersteuning kan verlenen. Voor de minder acute hulpbehoevenden zal een keten worden ingericht van hoofdzakelijk vrijwilligers.

Bron: hulpdienstenonline.nl
http://www.hulpdienstenonline.nl/gnk-c-na-2015


Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Ik had er bij de GHOR al wat van gehoord, maar is wel jammer. Ik ben dan 'slechts' 8 jaar in actieve dienst, maar in ons team zitten mensen die vanaf dag nul actief zijn. Ik ben heel benieuwd wat nu de definitieve invulling gaat worden en in hoeverre er afbreuk wordt gedaan aan de kennis en materialen die er nu is.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Is die visie op hoofdlijnen ook ergens te vinden op het net?


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Oh. Wat jammer om te horen, zeker omdat ik volgende maand met de opleiding begin..
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Oh. Wat jammer om te horen, zeker omdat ik volgende maand met de opleiding begin..
Bij ons starten er ook 8, vandaar dat ik dus benieuwd ben in hoeverre de kennis en materialen verloren kan gaan vanaf 2015.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Nieuwsbrief GHOR Nederland
Nummer juli 2012

Toekomstbestendige Grootschalige Geneeskundige Bijstand
De geneeskundige combinatie (GNK-C) bereikt in 2014 het einde van zijn technische levensduur. Met de ministeries is afgesproken dat de huidige GNK-C tot 1 januari 2015 operationeel blijft. In 2011 en 2012 wordt een nieuwe visie op grootschalige geneeskundige bijstand ontwikkeld die in 2013 en 2014 wordt uitgewerkt. Vanaf 2015 kan deze grootschalige geneeskundige bijstand worden ingezet bij een grootschalige calamiteit of ramp om de gezondheidsschade voor slachtoffers waar mogelijk te beperken.
 
De afgelopen maanden is een nieuwe visie op grootschalige bijstand op hoofdlijnen ontwikkeld. Drie verschillende themagroepen hebben de thema's: scenario’s, logistiek en extra hulpverleners uitgewerkt. Het uitgangspunt daarbij is geweest: mensen, middelen, expertise en opleiden, trainen en oefenen effectief en efficiënt te organiseren en aan te laten sluiten bij de reguliere zorg. De organisatie en preparatie van de nieuwe grootschalige geneeskundige bijstand wordt afgestemd op de meest voorkomende slachtofferbeelden, over het algemeen zijn dat mechanische letsels. Onder mechanische letsels worden alle verwondingen verstaan die ontstaan door inwerking van geweld van buitenaf op het lichaam. Denk hierbij bijvoorbeeld aan botbreuken, snijwonden, schaafwonden en inwendige kwetsuren (met mogelijk onzichtbare inwendige bloedingen).
In verschillende bijeenkomsten is met experts (van RAV (incl. Connexxion) , trauma centra, Nederlandse Rode Kruis, Landelijke Faciliteit Rampenbestrijding en het Landelijke Operationeel Coördinatiecentrum) een breed gedragen visie uitgewerkt die op 21 juni in de stuurgroep is besproken. De stuurgroep heeft in grote lijnen ingestemd met het voorstel om het twee sporen beleid verder uit te werken:
1. Bij een grootschalig incident gaat de primaire aandacht van de reguliere zorg uit naar T1 en T2 slachtoffers (slachtofferclassificering), de grootschalige geneeskundige bijstand kan indien nodig voorzien in de logistieke ondersteuning.
2. Voor de T3 slachtoffers wordt een nevenketen ingericht die wordt bemenst door hoofdzakelijk vrijwilligers.
Hoe de logistieke ondersteuning voor de T1 en T2 slachtoffers en de inrichting van de nevenketen met georganiseerde vrijwilligers eruit gaan zien wordt de komende maanden samen met al eerder genoemde betrokken experts verder uitgewerkt.
 
http://www.ghor.nl/kr_rgf/

Geneeskundige combinatie in zijn huidige vorm zal ophouden te bestaan. Maar er zal een opgeschaalde vorm van hulpverlening noodzakelijk blijven. In het bovenstaande stuk is al sprake van georganiseerde vrijwilligers. De opzet van het NRK is om hierin actief betrokken te blijven.  


bryanvisser

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 64
Verpleegkundige Rode Kruis Medische Dienst


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Bij mijn weten is er nog geen besluit genomen over de GNK's.


phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Volgens mij worden eind deze maand alle teams geupdate over de huidige status. Voor de VNOG, IJsselland en Twente, zijn er in ieder geval 2 datums gepland waarop de bouwstenen van de nieuwe inrichting worden toegelicht.
treat the patient, not the number


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Ik zie hier een forse verbetering t.o.v. de huidige situatie. Het blijft erg lastig om de vaardigheden op peil te houden, ook voor ons. Bij de meeste SIGMA leden blijft het gelukkig beperkt tot het oefenen. Daarom vind ik het een goede zet dat ze voortaan zich voornamelijk op de logistiek gaan richten. Des te meer omdat het minstens zo belangrijk is als de ALS zorg van de ambu-teams. Laten we wel wezen, al ben ik als professioneel bezig, als de voorraden niet worden aangevuld dan kan ik ook weinig betekenen.

Ook is het een goed idee om T3 over te laten aan vrijwilligers. Toch wil ik daar een kanttekening bij plaatsen. Onder de triage regels is een T3 alles wat loopt. Dat wil niet zeggen dat ze niet gewond zijn. Daarom moeten ze niet uit het oog van de geneeskundig keten verloren worden.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon