Aanwezigheidsdienst, hoe werkt het?

Auteur Topic: Aanwezigheidsdienst, hoe werkt het?  (gelezen 4549 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

chauff

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Gepost op: 30 juni 2014, 16:49:26
Na het bestuderen van de CAO had ik een paar vragen:

1. Ik lees dat aanwezigheidsdienst (maximaal 52 diensten per 26 weken) slechts voor 30% loon mee. In 6.6 spreekt men dat er bij bv een 24 uurs dienst maximaal 13 uur arbeid verricht mag worden. Betekent dit dat de overige uren verminderd verloond worden of geldt dat enkel voor de uren van 23.00 tot 08.00 uur?
2. Hoe verhoudt dit zich tot het rooster. Uitrukken tussen 23.00 en 08.00 gebeurd neem ik aan volledig vergoed. Zijn dit overuren? En worden de aanwezigheidsuren volledig meegerekend (lees: 2x 24 uursdienst is 48 uur gewerkt?)
3. Tijdens de uren aanwezigheidsdienst, krijg je dan ORT naar rato of volledig uitbetaald?




arte

  • AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2014, 18:50:56
Je verhaal klopt in grote lijnen:
1. De uren in een aanwezigheidsdienst tussen 8:00 en 23:00 tellen volledig mee. De uren tussen 23:00 en 8:00 zijn slaapuren. Hiervoor geldt dat deze voor 30% meetellen en betaald worden (een AW-dienst komt dus voor 17,7 uur in je rooster). Je mag idd maximaal 13 uur arbeid verrichten, hierna ben je niet meer inzetbaar. De uren worden wel doorbetaald.
2. Uitrukken tussen 23:00 en 8:00 worden vergoed à 150% (als regulier overwerk). Afhankelijk van lokale afspraken volledig betaald of 100% tijd voor tijd en 50% betaald. Bij een uitruk in de nacht gaat er wel 0,3 productie uur van je totaal af en over die tijd krijg je geen ORT-vergoeding.
3. Je krijgt over alle 24 uur van een AW-dienst ORT-betaald (tenzij een uitruk tijdens je slaapuren, zoals hierboven beschreven).
4. Een AW-dienst staat uiteindelijk dus voor 17,7 uur in je rooster. Voor de arbeidstijdenwet geldt een AW-dienst wel als 24 gewerkte uren. Daar moet dus met roosteren rekening mee gehouden worden.


chauff

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2014, 20:16:54
Is het dus werkelijk zo dat als je bv een druk begin hebt en zo rond de 15 uur in dienst al aan je 13 uur komt je verder niet meer ingezet gaat worden? Ik snap dat het onwenselijk is in verband met vermoeidheid maar het klinkt wel weinig.

En als ik het dus goed begrijp krijg je de ORT van 23.00 tot 08.00 wel doorbetaald tenzij je bezig bent...


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2014, 12:59:52
Citaat van: arte link=msg=1281057 date=1404147056
4. Een AW-dienst staat uiteindelijk dus voor 17,7 uur in je rooster. Voor de arbeidstijdenwet geldt een AW-dienst wel als 24 gewerkte uren. Daar moet dus met roosteren rekening mee gehouden worden.

Dit vind ik wel een interessant punt. Betekend dit dat je met een 36-uur contract na een 24 uursdienst nog maar 12 uur in je contract hoeft te maken? Of geld het alleen voor de ATW en heb je 'maar' 17,7 uur gedraaid zodat er nog 18,3 uur gemaakt moet worden?


chauff

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2014, 13:51:49
Zoals ik het lees heb je 17.7 uur gewerkt en moet er dus nog 18 draaien. Je kan ook maximaal 48 uur ingeroosterd worden in geval van aanwezigheidsdiensten.


arte

  • AVP, PHTLS, voorheen PICU-verpleegkundige, RSD-defensie
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
  • An Apple a day keeps the doctor away 😉
Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2014, 16:35:20
Citaat van: chauff link=msg=1281083 date=1404152214
Is het dus werkelijk zo dat als je bv een druk begin hebt en zo rond de 15 uur in dienst al aan je 13 uur komt je verder niet meer ingezet gaat worden? Ik snap dat het onwenselijk is in verband met vermoeidheid maar het klinkt wel weinig.

En als ik het dus goed begrijp krijg je de ORT van 23.00 tot 08.00 wel doorbetaald tenzij je bezig bent...

Als je een hele drukke dienst hebt zit je, in het vroegste geval, om 21:00 uur aan je 13 uur. Dan kun je dus ook buiten dienst gaan. Je krijgt de uren dan wel gewoon betaald. Discussiepunt is natuurlijk altijd wel wat te doen als er naast de post een ongeval gebeurt en de auto dan van verder weg moet komen omdat je buiten dienst bent. De ervaring leert dat je weinig aan 13 uur toekomt omdat, in ieder  geval in onze regio, er ook parate auto's zijn (8-uursdiensten) en die meestal als eerste worden ingezet. De 24-uurs dienst wordt vaak "uit de wind" gehouden door de MKA.

Ja, de ORT vergoeding blijft ook "s nachts doorlopen, tenzij je een rit krijgt, die valt dan onder overwerk en daar krijg je geen ORT over betaald.

En als ik het dus goed begrijp krijg je de ORT van 23.00 tot 08.00 wel doorbetaald tenzij je bezig bent...
[/quote]

Voor je productie uren staat de AW voor 17,7 uur in het rooster, dus je moet er die week nog 18,3 draaien om aan je 36 uur te komen. Voor de ATW staat het voor 24 gewerkte uren.

Wij hebben een "maatwerkovereenkomst" getekend (vrijwillig) die de RAV de ruimte biedt om maximaal 60 (ATW) -uren te roosteren. Dus ik kan in 1 week 2 x AW en 1 x paraat draaien. Dat is dan voor mijn productie uren 43,4 en voor de ATW 56 uur. Dit biedt de roosteraar iets meer ruimte, met name bij krapte, zonder dat je de ATW overschrijdt.