Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN

Auteur Topic: Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN  (gelezen 206561 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #190 Gepost op: 31 januari 2012, 21:38:09
Kan wel zo zijn, maar vind het appels met peren vergelijken.

Je gooi toch ook niet de brandweer samen met bergingsbedrijven omdat ze ook aan verongelukte auto's werken. Of de politie bij de beveiligers omdat ze ook toezicht houden.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #191 Gepost op: 31 januari 2012, 21:39:46
Maar dit zijn 'alle'  defensie diensten samengevoegd, dus uit eindelijk 1 organisatie toch?  98uiye

Daarbij komt de politie heeft verschillende taken en hoeft niet alleen maar toezicht te houden.
De brandweer doet ook meer dan alleen assisteren bij ongevallen.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #192 Gepost op: 31 januari 2012, 21:41:38
Wat ik zo via maps.google.nl bekeken heb is het wel redelijk te doen behalve heel hoog in het Noorden niet.
Vught >> Dokkum is 2 uur 43 minuten en Vught >> Delfzijl is 2 uur en 53 minuten en dat zijn zo'n beetje de verste punten.
Ik weet natuurlijk niet wat de max snelheid is van de voertuigen maar als men overal de linker rijstrook afkruist en begeleiding
ervoor heeft zou het denk ik wel redelijk haalbaar moeten zijn omdat je dan vrij baan hebt.

Alsof er tot aan Dokkum en Delfzijl snelwegen zijn........... daarnaast zijn (nog) niet alle snelwegen voorzien van matrixborden..........


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #193 Gepost op: 31 januari 2012, 22:00:23
Maar dit zijn 'alle'  defensie diensten samengevoegd, dus uit eindelijk 1 organisatie toch?  98uiye


Als het alle zgn. hulpverleningsdiensten zou betrekken wat betreft defensie, dan zijn er nog een aantal diensten binnen defensie die hier onder gezet zouden moeten worden. Nou dat is het overzicht echt weg.
Wat ik eigenlijk bedoel is, de dienst CBRN heeft totaal niets van doen met de EODD.
Kom voor een defensie-man over als zijnde gooi maar op één hoop is toch maar defensie.
Alle andere hulpverleningsdiensten staan hier apart, ook de verschillende diensten die hetzelfde werk doen, alleen in deze topic gooit men het bij elkaar. ! ?
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #194 Gepost op: 4 februari 2012, 14:20:54
Als het alle zgn. hulpverleningsdiensten zou betrekken wat betreft defensie, dan zijn er nog een aantal diensten binnen defensie die hier onder gezet zouden moeten worden. Nou dat is het overzicht echt weg.
Wat ik eigenlijk bedoel is, de dienst CBRN heeft totaal niets van doen met de EODD.
Kom voor een defensie-man over als zijnde gooi maar op één hoop is toch maar defensie.

Ha Louis,

Zoals je weet worden niet alle hulpverleningsgerelateerde diensten van defensie op dit forum één hoop gegooid ;) EODD en CBRN in dit geval wel, omdat dit de partijen zijn die vanuit defensie met CBRNE bestrijding te maken hebben. Dat CBRN niets van doen heeft met de EODD ben ik dan ook niet met je eens. Vanuit defensie-oogpunt zal dit misschien als verschillende disciplines worden beschouwd, maar vanuit de hulpverlening wordt dit al gauw onder één noemer geschaard.
Dat de wagens dezelfde uiterlijke kenmerken krijgen is daarnaast ook een reden om het in één topic te plaatsen. Mocht de CBRN meer aan de orde komen op het forum, kan dat altijd nog een eigen topic krijgen :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #195 Gepost op: 5 februari 2012, 10:01:10
Tsja ... wie heb je nodig als blijkt dat er ergens een "vuile bom" is geplaatst?
Ik vermoed dat ze zowel vanuit Soesterberg als vanuit Vught gaan rijden.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #196 Gepost op: 22 februari 2012, 21:04:07


Dienst: Koninklijke Landmacht
Afdeling: EODD
Soort voertuig: Onopvallende dienstauto
Merk & type: Peugeot 308 SW
Bijzonderheden: Militaire registratieplaten, dashboard-flitser
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #197 Gepost op: 7 maart 2012, 15:46:27
http://www.upc.nl/upclive/nieuws/binnenland/2096/20962389.html?entryId=14572163
Koningin verricht opening nieuwe kazerne EOD
07.3.2012 - 5:30

SOESTERBERG (ANP) - Koningin Beatrix opent woensdagmiddag in Soesterberg de nieuwe kazerne van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD). Het is haar eerste optreden sinds haar zoon prins Friso in Oostenrijk werd bedolven onder een lawine.

De koningin verricht de openingshandeling van de Sergeant-majoor Scheickkazerne en onthult een plaquette. De kazerne is vernoemd naar de man die als eerste Nederlandse explosievenopruimer omkwam op bevrijd Nederlands grondgebied. Sergeant-majoor Scheick voerde in 1945 bevel over de sectie die mijnen ruimde in Bergen op Zoom.

De EOD is verantwoordelijk voor de identificatie en ruiming van explosieven. De dienst krijgt ongeveer 2000 meldingen per jaar en heeft dagelijks drie tot vier ploegen paraat staan, zowel in Nederland als in uitzendgebieden. In totaal werken zo'n 220 mensen voor de EOD, onder wie ongeveer 90 explosieven ruimers.


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #198 Gepost op: 7 maart 2012, 18:28:42
 O0
Ik dacht even een nieuwe politieauto te zien in deels de nieuwe rijkshuisstijl. KWIJL!


MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Citaat
   Nieuwe bomrobots en pakken voor EOD

SOESTERBERG - De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) in Soesterberg kan vanaf vandaag gebruik maken van high tech bomrobots en de nieuwste bompakken.

Door dit nieuwe materieel is de EOD nog beter in staat in te spelen op deze dreigingen, zegt Defensie. Het nieuwe voertuig, de robots en bompakken verhogen de veiligheid van de explosievenruimers.

De EOD krijgt jaarlijks ongeveer 2.000 meldingen en drie tot vier ploegen staan dagelijks paraat om bommen en granaten uit de Tweede Wereldoorlog, maar ook geïmproviseerde explosieven onschadelijk te maken.

De militairen zijn niet alleen op het land actief, maar kunnen ook bommen ontmantelen die in het water liggen.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/428712/nieuwe-bomrobots-en-pakken-voor-eod

In het filmpje is een van de nieuwe voertuigen te zien met prio 1  ;)