Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN

Auteur Topic: Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN  (gelezen 207216 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

5002

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #250 Gepost op: 2 november 2012, 21:31:45
Kon er helaas niet bij zijn vandaag, maar mooi eindresultaat. Ben benieuwd naar de uiteindelijk inbouw!


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #251 Gepost op: 2 november 2012, 23:58:44

Goedenavond Hulpverleningsforum,

 mijn eerste berichtje hier.....

Vandaag hebben we bij DRV een aantal voorrangsvoertuigen opgehaald. Het betreft de voertuigen voor de ICMS/CBRN-taak. (intensivering militaire samenwerking / chemisch - biologisch - radiologisch - nucleair).

Dat zijn de Skoda Yeti's voor de Advies & Assistentietaak (A&A). Deze zijn op afroep voor de AGS / GAGS / TEV / EODD beschikbaar en hebben een opkomsttijd van 2 uur. De voertuigen bezitten nogal wat communicatiemogelijkheden.
Ik zag op dit forum er gevraagd werd om nummerplaten: KP-40-77 / KP-40-78 / KP-40-79

Daarnaast de Ford Transit voor het interim (!) R/C-voertuig. R/C staat voor radiologisch / chemisch. Het betreft een voertuig met meetapparatuur. En inderdaad zijn dit oudere KMar-voertuigen (van de rijopleiding). Het uiteindelijke R/C-voertuig is een zeer bijzonder voertuig: het moet nog helemaal ontwikkeld worden en heeft een zeer uitgebreide ingebouwde detectorset, een robot voor uitgestegen optreden, en natuurlijk de mogelijkheid om personeel met meetapparatuur in te zetten. Dat uiteindelijke voertuig wordt pas in 2015 verwacht. Om tot die tijd toch de vast aanwezige detectoren z.s.m. ter plaatse te hebben is het een beetje zonde van belastingcentjes op spiksplinternieuwe voertuigen te verwerven voor een dikke 2 jaar. We hebben dus busjes bij de KMar overgenomen met weinig kilometers op de teller en goed geluisterd naar ex-gebruikers (en daarom de hele voeding/accu-gebeuren opnieuw en verbeterd aangelegd).
De oude verlichting wordt per 2014 afgekeurd; dus daarom maar gelijk de nieuwe regelgeving gevolgd.
De nummerplaten: KO-00-13 / KO-00-14 / KO-00-15.

Bij het LFR is de striping/patroon afgegeven. Er komen nog roepnummers op (grote stickers).
En nee.....dit zijn beslist niet dezelfde voertuigen als de EODD. Defensie heeft wel van het LFR eenzelfde basis-striping aangeleverd gekregen dus de kleurstelling is gelijk. Maar zij hebben "EODD" er op staan en wij "CBRN". Daarnaast heeft de EODD ook nog eens standaard militair-groene voertuigen. En deze CBRN-voertuigen zijn juist alleen bedoeld voor inzet in Nederland (dan heb je echt geen camouflage nodig).

Heeft u vragen; gewoon stellen....er is niets geheims aan.
Nogmaals: per 1 december moet deze dienst gaan draaien.

Top, bedankt voor de informatie! Heb toch wel nog wat vragen  e050


Zo te zien hebben de Yeti's geen grille-flitsers maar op het dashboard, maar de Transits wel grille-flitsers?

Dat zijn de Skoda Yeti's voor de Advies & Assistentietaak (A&A). Deze zijn op afroep voor de AGS / GAGS / TEV / EODD beschikbaar en hebben een opkomsttijd van 2 uur. De voertuigen bezitten nogal wat communicatiemogelijkheden.

Maakt het CBRN gebruik van C2000 of van een eigen (digitale) netwerk? Ik heb het idee dat ik wel een C2000 antenne zie, maar ook nog veel andere.


Is dat pitje achterop écht nodig om de eisen blauw/amber 360o te halen?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #252 Gepost op: 3 november 2012, 00:14:47




Vandaag met mijn vw caddy pick up achter een RWS voertuig gereden, die zoals ik later van mijn vrouw hoorde die in de crafter achter mij reed, de TA aan had. Voertuig was een RAV4 en de balk met TA zat op dezelfde plaats. Ik zag hem dus echt niet, ik vraag mij dus ook echt af of dit de juiste keuze was bij dit voertuig.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #253 Gepost op: 3 november 2012, 00:18:35
Vandaag met mijn vw caddy pick up achter een RWS voertuig gereden, die zoals ik later van mijn vrouw hoorde die in de crafter achter mij reed, de TA aan had. Voertuig was een RAV4 en de balk met TA zat op dezelfde plaats. Ik zag hem dus echt niet, ik vraag mij dus ook echt af of dit de juiste keuze was bij dit voertuig.
Rijkswaterstaat - TA - RAV4  //  In 1 zin?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #254 Gepost op: 3 november 2012, 00:24:54
Rijkswaterstaat - TA - RAV4  //  In 1 zin?

Ja kan er niets aan doen een Toyota RAV4 geel oude striping personenuitvoering.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


rdv300b833

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #255 Gepost op: 3 november 2012, 07:16:17
Goedemorgen Haageneesch,

 duidelijke vragen !

1. de Yeti heeft geen grille-flitsers; wel dashboard-flitsers. De Ford heeft geen grille-flitsers. Formeel zijn die ook niet nodig en er is aan de bovenzijde van dat voertuig al een grote Whelen Freedom lichtbalk vooraan en een klein potje achterop.
2. jammergenoeg is dat kleine potje achterop echt nodig voor de 360 graden afdekking. In de oude KMar-opzet zat er links achterop een steun met het oranje (amber) zwaailicht. Amber is overgenomen door de combinatie lichtbalk voor en ondersteuningspotje achter. De oude steun hebben we laten zitten; we kunnen er altijd een spotlight op zetten als dat uitkomt. Het was een tikje sip om eigenlijk 2 verlichtingssystemen op het dak te hebben maar alternatieven zoals ondersteuningsverlichting op beugels in de achterzijde (aan voertuigdak-binnenzijde of deur-binnenzijde) leverde teveel hindernissen op voor het in en uithalen van de detectoren die meegevoerd worden.
3. Het antennewoud is nogal wat. Niet alleen C2000 maar ook UMTS en Iridium (onafhankelijke sateliettelefonie). Het bericht moet door.....Zonder gekheid; als straks het uiteindelijke R/C-voertuig beschikbaar komt kan deze haar meetgegevens en videobeelden doorsturen naar dit voertuig. Ook als C2000 uitvalt; ook als iedereen in haar mobieltje is gekropen en het netwerk overbelast.
En natuurlijk een GPS-antenne en ......gewoon de FM-radio. Eerlijk is eerlijk: er is ook gelijk een bevestigingspunt en doorvoer gemaakt in de antennegrondplaat en dak die nog niet is gebruikt. Gewoon een reserveplekje dus. Als in de toekomst er weer een nieuwe behoefte is hoeft er tenminste niet meer door het dak geboord te worden.

Gevoegd fotootje van de nog steeds aanwezige oude antennesteun (linksachter op voertuig....nog steeds KMar-blauw) en een bovenop-foto van de Yeti. Ook een plaatje van de nu nog nette kisten en vrijwel lege binnenzijde Ford.

Groetsels,
Reinout





Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #256 Gepost op: 3 november 2012, 08:47:16
Ziet er erg netjes uit allemaal!  O0
Wel een paar vraagjes;

Ik ben erg benieuwd naar de sirene die op de voertuigen zit, heb je misschien een filmpje of mogelijk vergelijkingsmateriaal voor ons?

De keuze voor een dashboardflitser ipv grillflitsers kan ik alleen maar toejuichen. Het liefst beide uiteraard, maar liever dashboardflitsers. Zit er op de Transit ook een dashboardflitser of heeft deze van vooraf enkel de Whelen Freedom, dit kan ik niet helemaal uit je verhaal opmaken.

Als laatste de vraag waarom er niet is gekozen voor de nieuwe, langwerpige contourmarkering in plaats van de oude ronde? Ik dacht namelijk dat dat standaard zou worden, of heb ik dat mis? Zit het 'm in de stripingvoorschriften?  >:D

Alvast bedankt!  :)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #257 Gepost op: 3 november 2012, 12:45:09
Geweldige voertuigen. Waar ICMS al niet goed voor is ten tijde van deze bezuinigingen. Waar kunnen we solliciteren?  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #258 Gepost op: 3 november 2012, 13:40:44
Ik ben erg benieuwd naar de sirene die op de voertuigen zit, heb je misschien een filmpje of mogelijk vergelijkingsmateriaal voor ons?

Als laatste de vraag waarom er niet is gekozen voor de nieuwe, langwerpige contourmarkering in plaats van de oude ronde? Ik dacht namelijk dat dat standaard zou worden, of heb ik dat mis? Zit het 'm in de stripingvoorschriften?  >:D


De sirene is ''gewoon'' de Whelen sirene die aan de nieuwe eisen voldoet, net als alle (nieuwe) politievoertuigen dus   ;)

Het schijnt dat het aanbevelingsrapport omtrent de contourmarkering nog niet is overgenomen in de stripingsvoorschriften, alsdus vtsPN én dat daarom de nieuwe contourmarkering nog niet wordt gebruikt  :-X (behalve door ambulance-bouwer Visser, maar die hebben iets met afwijkende strepen en kleurtjes  ^-^ )
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


rdv300b833

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #259 Gepost op: 3 november 2012, 20:29:00
Goedenavond Dion,
sorry....geen filmpjes.....en daar ik zo'n ouderwets mensch ben met een prehistorisch mobieltje zal dat ook niet van mij gaan komen.....

Zoals Jerommeke al aangaf heeft de Ford Transit geen grille-flitsers; de lichtbalk moet afdoende zijn.

En de "oude" ronde contourmarkering......we hebben gewoon de aanwijzingen/opdracht van het LFR gevolgd.

Groetsels, Reinout