Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN

Auteur Topic: Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN  (gelezen 206421 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

N9213Q

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 30 april 2006, 18:11:55
Maar wat is het verschil tussen de EOD en de EOC?
Niets volgens mij.:-\ Het is alleen een andere benaming voor hetzelfde team. Vroeger heette het "Explosieven Opruimings Dienst" (EOD) en nu heet het voluit " Explosieven Opruimings Commando Koninklijke Landmacht" (EOCKL)  :)


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #61 Gepost op: 30 april 2006, 22:06:51
dat verhaal is nu al een paar keer hier in verschillende topic uit de doeken gedaan. dus als jullie iets verder zoeken vind je dat gehele verhaal. misschien toch maar eens tijd voor een databank.

trouwens het verhaal staat zelfs in deze topic.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Maar wat is het verschil tussen de EOD en de EOC?

"De EOC (Explosieven Opruimings Commando) is de aansturend orgaan van EOD'en (Explosieven Opruimings Dienst). Zowel de Luchtmacht (EODKL), als de Landmacht (EOD), als de Marine (Marine duik- en demonteergroep) hebben een Explosieven Opruimings Dienst. Klik op een afbeelding voor een vergroting."

(Dit heb ik op m'n site staan, het is gebaseerd op Louis z'n antwoord eerder in dit topic)

Al mijn fotootjes die met EOD enz. te maken hebben, staan hier:
http://www.112diensten.nl/Materieel/EOC/index.html
(ook al heeft Gerard het gros van die wagens al geplaatst ;))
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #63 Gepost op: 1 oktober 2006, 18:35:28
Is het misschien een ideetje om dit topic in het board "Voertuigen, Materieel, Materiaal" te zetten?
Hier worden namelijk vooral voertuigfoto's geplaatst en het gaat niet meer specifiek om een verzameling of zoekvraag.

Bij deze in ieder geval een Mercedes Atego van de EOD (koninklijke landmacht), gefotografeerd in Oss vandaag ;)
(Voorop zit trouwens een sticker met "EOCKL". Om het ingewikkeld te maken ;D)

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #64 Gepost op: 1 oktober 2006, 22:08:11
Ik weet niet of hier al een topic van was maar het leek me wel intressant om deze te beginnen.

Hierbij alvast een foto van een mercedes-benz 1225af(atego)

en een mercedes-benz 290gd


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #65 Gepost op: 1 oktober 2006, 22:19:15
Ik weet niet of hier al een topic van was maar het leek me wel intressant om deze te beginnen.

Hierbij alvast een foto van een mercedes-benz 1225af(atego)
www.putfile.com/pic.php?img=3549826][img]http://img1.putfile.com/thumb/10/27315501768.jpg
en een mercedes-benz 290gd
www.putfile.com/pic.php?img=3550112][img]http://img1.putfile.com/thumb/10/27316060331.jpg

Geloof dat iedereen moeite had met dat " oranje kolerekarretje" rechts van het bovenste voertuig. Ondergetekende in ieder geval wel.  >:(


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #66 Gepost op: 1 oktober 2006, 22:25:26
Geloof dat iedereen moeite had met dat " oranje kolerekarretje" rechts van het bovenste voertuig. Ondergetekende in ieder geval wel.  >:(

Wat bedoel je ::) ( >:()


Oops hier heb ik overheen gekeken

Vandaar ook mijn verzoek aan de mod's om dat topic hier te zetten ;)


Ik had trouwens wel veel moeite met de harde witte lucht. Vooral bij ME voertuigen met wit dak, maar ook bij andere voertuigen zie je geen overgang van auto naar lucht. Was zowieso wel lastig fotograferen met een camera waar je niet zoveel mee kan instellen; erg veel tegenlicht.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #67 Gepost op: 1 oktober 2006, 22:33:01
Hier hetzelfde probleem. Tot net na de middag, toen werd het beter....  :|


alex9719

  • Gast
Vroeger heette het nog gewoon EOD, later is hier een managementcomponent aan toegevoegd waardoor de officiële naam EOCKL is geworden. Het EOC bestaat niet, dit is gewoon een verbastering vanuit de journalistieke wereld.

Omdat niemand het wilde snappen hebben wij altijd maar geroepen dat een organisatie "lullers" en "doeners" heeft, het "EOC" zijn de lullers en de EOD zijn de doeners  ;)

Sinds een paar jaar is men bezig om het EOCKL tot een paarse organisatie om te vormen. de EODKlu en de DDG en de EOD vormen hierbij één organisatie, de EODD (Explosieven Opruimingsdienst Defensie)

Verder nog vragen?  ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Verder nog vragen?  ;)

Nou, als je het zo stelt..... heb ik nog wel 1 vraag: zijn er toevallig ook nog foto's van oude EOC....eh EOD-voertuigen beschikbaar (oude Mercedes vrachtwagen, oude Unimog, oude witte Peugeot station etc.)? Ik heb wel foto's daarvan gezien in een oud 112-tijdschrift, maar om die nou uit te knippen en in de verzameling te doen... ;)
greetz,  Enrique