Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN

Auteur Topic: Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN  (gelezen 205822 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #260 Gepost op: 3 november 2012, 21:23:29
Zonde van de contourmarkering, maar van jullie kant begrijpelijk.
Super, bedankt voor de duidelijke antwoorden Jerommeke en Reinout!


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #261 Gepost op: 3 november 2012, 22:28:16
Iinderdaad bedankt voor de duidelijke uitleg.
Toch nog een vraag, wat wordt de standplaats ven deze dienst en is die oude Chevrolet nog in dienst ?

Delta00


rdv300b833

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #262 Gepost op: 4 november 2012, 06:36:11
Goedemorgen Delta00,

 de 3 x Yeti en 3 x Ford Transit krijgen als standplaats Vught.

De Chevrolet waar je aan refereert is een TOTAAL ander voertuig. Dit behoort tot de LCW (Logistiek Centrum Woensdrecht) en is een voertuig waarmee de SBD haar werk doet. De SBD (StralingsBeschermingsDienst) is een wettelijke verplichting aan bedrijven die radiologische componenten bezitten. Defensie heeft bevoorbeeld nogal wat optische/meet-apparatuur waar een klein radiologisch onderdeel in zit (bv Tritium). Mocht zoiets kapot gaan.....maag je de Staat der Nederlanden niet daarmee opzadelen maar moet je zelf metingen etc uitvoeren. Dus heeft Defensie haar StralingsBeschermingsDienst. Nou zijn er niet al te veel van dit soort meetinstrumenten in Nederland beschikbaar en dus behalve de "huistaak" zijn deze voertuigen ook gekoppeld aan het BORI (Back Office Radiologisch Incident) om bij een radiologisch incident metingen te verrichten.
Zoals de naam al aangeeft werken zij uit Woensdrecht. Wij uit Vught.

Verschillen:
- SBD is alleen voor radiologisch/nucleair. ICMS/CBRN doet juist ook chemisch er bij.
- SBD valt bij een incident onder BORI (dus astraal hoog in niveau). ICMS/CBRN laat haar R/C-voertuig activiteiten uitvoeren voor de AGS en/of meetplanleider. Dus op COPI-niveau....de "werkvloer".

Die Chevrolet wordt trouwens wel vervangen hoorde ik..... Ik zag dat er commentaar op onze oude ex-KMar-busjes was. Nou; die Chevrolet is ECHT oud !

Groetsels,
Reinout


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #263 Gepost op: 4 november 2012, 10:45:49
Wederom bedankt voor je reactie, weer wat geleerd.

Tja oude of nieuwe voertuigen, ook bij Defensie moet men de broekriem wat strakker aantrekken, dus ik vind de optie van gebruikte voertuigen helemaal geen slechte.
Als ze nog prima functioneren waarom niet, kom bij domeinen regelmatig voertuigen tegen waarvan ik me af vraag waarom moeten die eruit.

Delta00


Faalhaas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #264 Gepost op: 4 november 2012, 11:33:29
Krijgen de nieuwe CBRNverdcie's (414 en 114) nog iets te maken met deze voertuigen?


rdv300b833

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #265 Gepost op: 4 november 2012, 13:28:45
Goedemiddag Petrol,

er ligt ook een ontsmettingsopdracht bij Defensie.
Tot op heden heeft Defensie alleen 101 CBRNverdcie (te Wezep) welke ontsmettingen kan uitvoeren. Als Defensie echter deze eenheid in wil zetten is er dus vanuit de groene kolom niets meer beschikbaar. De brandweer heeft natuurlijk haar 6 CBRN-steunpuntregio's maar er is aan Defensie gevraagd of zij ook t.b.v. Nederland GEGARANDEERDE ontsmettingscapaciteit ter beschikking kon stellen. Dat kan dus niet alleen met 101 CBRNverdcie.

Ziedaar wederom ICMS/CBRN. Buiten de 2 uur opkomsttijd van het A&A-team (zie eerder in deze mail), de 2 1/2 uur opkomsttijd van de DIM-ploeg met haar R/C-voertuig (nu de Ford Transit) moet Defensie vanaf 1 december aanstaande een ontsmettingscapaciteit ter beschikking stellen (opkomsttijd 6 uur).

Dat begint nu voor de aankomende 2 jaar met 101 CBRNverdcie. In de tussentijd wordt 414 CBRNverdcie opgericht te Oirschot. De formele oprichting is trouwens aanstaande donderdag !  Deze gaat de volgende periode langzaam volstromen met personeel, middelen en begint op te werken om over 2 jaar de ontsmettingsopdracht over te nemen van 101. En vervolgens doen deze 2 eenheden ieder jaar haasje-over met deze opdracht.
Enkele bijzonderheden:
- deze eenheden zijn dus niet alleen geschikt voor Nationale Inzet maar ook voor gewoon militair optreden. Het zijn dus gewoon groene/gecamoufleerde voertuigen en niet voorzien van voorrangsverlichting en zo. In tegenstelling tot de eerder genoemde Yeti's en Fords die alleen voor optreden in Nederland zijn !
- het huidige ontsmettingssysteem waarmee 101 werkt krijgt een update/upgrade. Over 2 jaar komt er een nieuw kleiner systeem bij. Dan wordt het oude en nieuwe systeem verdeeld over de 2 compagnien.

Je gebruikt de naam 414 en 114. 414 is die nieuwe club. 114 is ooit wel genoemd in de boeken....maar om historische redenen is de naam 101 gebleven.
Voor beide eenheden geldt: het is Defensie dus er kan een beroep op worden gedaan in het kader van Militaire Steun / Militaire Bijstand. Deze eenheden hebben ten slotte ook reuze handige meetsystemen welke zeer van pas kunnen komen als er iets mis gaat in Borsele........

In ieder geval is er dus vanuit deze eenheden een gegarandeerde ontsmettingscapaciteit ter beschikking. De inzet loopt via de A&A-functionaris die al eerder ter plekke was.

Groetsels, Reinout


Faalhaas

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #266 Gepost op: 4 november 2012, 17:19:14
Thnx Reinout. Dacht in eerste instantie dat die voertuigen bij 414 en 101 (114) kwamen, maar blijkt dus nog een clubje 'boven' de verdcie's te zitten die het gaat aansturen.


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #267 Gepost op: 29 november 2012, 08:27:38
Capaciteit rampenbestrijding uitgebreid

De nationaal gegarandeerde capaciteit om chemische, biologische, radiologische of nucleaire rampen te bestrijden is uitgebreid. 53 militairen en hun materieel staan vanaf 1 december 24 uur per dag paraat om de civiele autoriteiten op aanvraag te ondersteunen.

http://www.defensie.nl/landmacht/actueel/nieuws/2012/11/29/46201116/Capaciteit_rampenbestrijding_uitgebreid
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #268 Gepost op: 9 december 2012, 18:13:16


Dienst: Koninklijke Landmacht
Afdeling: Maritieme EOD-Compagnie (MarEODCie)
Roepnummer: ?
Soort voertuig: Inzetsvoertuig
Merk & type: Mercedes Benz Sprinter
Kenteken: 11-KZ-05
Bijzonderheden: Helaas een niet al te perfecte foto, kon helaas niet het hele voertuig erop krijgen door de kraampjes/hekken.

Hierbij z'n broertje


11-KZ-06 MAREODCIE
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #269 Gepost op: 9 december 2012, 18:17:50

19-KL-86 EODD

Dienst: Koninklijke Landmacht, EODD
Afdeling: Grondgebonden EOD Compagnie
Standplaats: Soesterberg
Wagenparknummer: 508
Roepnummer: nb
Kenteken: 19-KL-86
Soort voertuig: bakwagen
Merk & type: Mercedes-Benz Atego
Bijzonderheden:


52-KZ-44 EODD

Dienst: Koninklijke Landmacht, EODD
Afdeling: Grondgebonden EOD Compagnie
Standplaats: Soesterberg
Wagenparknummer: nb
Roepnummer: nb
Kenteken: 52-KZ-44
Soort voertuig: terreinvoertuig
Merk & type: Mercedes-Benz G-klasse
Bijzonderheden:
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s