Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN

Auteur Topic: Explosieven Opruimingsdienst (EODD), Defensie Duikgroep (DDG) & CBRN  (gelezen 206673 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

5002

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #280 Gepost op: 13 april 2013, 09:06:55
Dat zal te maken hebben dat het nu 1 EODD is.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #281 Gepost op: 13 april 2013, 14:09:25
Alleen is de DDG geen onderdeel van de EODD (wel nauw verwant, uiteraard) ;) Een deel van de DDG is opgegaan in de Maritieme EOD Compagnie (onderdeel van de EODD), maar er is dus ook nog een deel overgebleven. Het overblijvende DDG deel heeft ook nationale taak in de ondersteuning van OOV diensten en mag zodoende ook OGS voeren.

Het heeft er denk ik meer mee te maken dat er nu één striping is voor de defensie-eenheden met een OOV taak, waaronder dus de EODD, CBRN bestrijding en DDG. Of anders gezegd: de eenheden van defensie die OGS mogen voeren (naast de klassieke 3).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Reactie #282 Gepost op: 13 april 2013, 17:14:18
Voor die taken heeft de marine toch een rode duikbus met striping en ogs?
Of is dat weer een andere tak?
1:87 modelletjes:  


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #283 Gepost op: 13 april 2013, 23:27:41
Voor die taken heeft de marine toch een rode duikbus met striping en ogs?
Of is dat weer een andere tak?

Dat is inderdaad ook de DDG die dat verzorgt, echter dat is eigenlijk een stukje brandweerzorg voor de regio NHN. Voorheen werd dit gedaan door duikers van de marinebrandweer. Die bus met bijbehorend personeel zal dus ook altijd beschikbaar moeten blijven in de kop van Noord Holland.

Met die voorheen donkerblauwe, nu grijze bussen gaan ze het hele land door ter ondersteuning van de OOV diensten.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


I1985

  • Monteur Laad/los
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 242
Reactie #284 Gepost op: 15 april 2013, 19:30:23
De EOD zal binnenkort ook weer een nieuwe wagen in ontvangst nemen. Betreft een 4x4 IVECO Trakker met een gesloten opbouw. De opbouw is in 2 delen, voorin een 'werkplaats' ruimte, de achterste helft is een laadbak voorzien van laadklep. Tussen de cabine en opbouw is een kraan gemonteerd, een Hiab 088 (ca 8,5 tm) voorzien van een 1 tons lier. Aan het chassis is ook nog een bergingslier gemonteerd met uitloop aan de voorzijde.

Staat nu bij ons binnen voor enkele aanpassingen en eerste ingebruikname.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Iemand bekend met een witte Mercedes Vario met oranje (fluor) band en twee grote blauwe zwaailichten. Op de achterdeuren met grote letters explosievenopruiming. Registratieplaat begon volgens mij met KP-**-**
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Iemand bekend met een witte Mercedes Vario met oranje (fluor) band en twee grote blauwe zwaailichten. Op de achterdeuren met grote letters explosievenopruiming. Registratieplaat begon volgens mij met KP-**-**
Yep, is al een oude bak. Was een cameravoertuig van de EOD sinds de jaren 90 in elk geval. Laatste jaren in gebruik als Cadiwagen/klussenbus uit mn hoofd gezegd.
greetz,  Enrique


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Discussie over het aantreffen van explosieven door de reddingsbrigade en de daarbij te nemen maatregelen afgesplitst naar het waterboard:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=74574


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ik ken wel een witte variobus (extra verlengd) van de EODD zonder lampen en oranje band, maar die kunnen later aangebracht zijn. Kenteken is KO-70-75.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Ik ken wel een witte variobus (extra verlengd) van de EODD zonder lampen en oranje band, maar die kunnen later aangebracht zijn. Kenteken is KO-70-75.
Nee, dat is echt een andere  ;) die Jerommeke bedoelt is er één die qua maxi-draailampen linksvoor en rechtsachter (of rechtsvoor en linksachter) en de oranje band, net een Duitse ambulance is.
greetz,  Enrique