GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012

Auteur Topic: GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012  (gelezen 49765 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Dat waren ook incidenten die inmiddels ook al weer een tijdje achter ons liggen en relatief gezien weinig slachtoffers eisten als je dat vergelijkt met veel grotere gevaren op deze wereld en waar eigenlijk nooit aandacht voor is. Mijn opvatting is dus dat de verhoudingen totaal zoek aan het raken zijn. We geven veel te veel aandacht aan zogenaamde gevaren die nauwelijks bestaan en veel te weinig aandacht aan problemen die veel ernstiger zijn.

En panieksamenleving en de wereld veranderen zijn twee losstaande zaken. Panieksamenleving bedoel ik in de context van de overdreven aandacht voor terreur in de Westerse samenleving.
Goed,allereerst   wil je nu dingen gaan vergelijken die totaal onvergelijkbaar zijn, dus daar sla je de plank al mis. En het zijn zeker niet twee losstaande zaken.... De samenleving zijn we met z'n allen. Dat bepaald wie we zijn en hoe we met elkaar omgaan. Als jij zegt dat we een panieksamenleving zijn geworden dan zeg je dus dat we met z'n allen veranderd zijn. Vroeger was het dus anders. En ja, de wereld, deze aarde is hetzelfde, maar zoals je zelf  aangeeft zijn de mensen die daarop rondlopen veranderd...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Ik ben eigenlijk wel nieuwschierig als men jouw mening had gevolgt, en later blijkt dat er weldegelijk een gijzeling of wat dan ook plaats had gevonden. Had men dan nog overdreven? Was er dan nog sprake van een panieksamenleving, of hadden we dan allemaal liggen slapen?
Dan hadden we weer een heleboel kamervragen gehad plus een berg deskundologen de winter door geholpen... ;)


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Relatief weinig slachtoffers?

Jemig, onder welke steen kom jij vandaan gekropen?
Zegt Afghanistan en Irak jou dan in deze context helemaal niets?

De oorlog met Irak heeft niks met 11 september te maken, omdat Saddam Hoessein daar niet verantwoordelijk voor was. En de oorlog in Afghanistan is een zinloze strijd die ons niks oplevert maar daar wordt uitgevochten voor de prestige van Amerika. Elk slachtoffer is er één teveel, maar de meeste oorlogen in het verleden eisten veel meer slachtoffers. En een oorlog in Afghanistan verandert de wereld echt niet.


Roare

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 811
Dan hadden we weer een heleboel kamervragen gehad plus een berg deskundologen de winter door geholpen... ;)

Dat is een redenering die ik niet deel, want als er daadwerkelijk een gijzeling plaats zou vinden zou de overheid heus wel alle middelen inzetten om deze tot een goed eind te brengen. En daarbij komt F16's kunnen wel een toestel neerschieten maar geen gijzeling beëindigen en zijn in deze dus niet erg effectief.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Beiden zijn een direkt gevolg van 9/11.

En voor jouw opmerking van relatief weinig slachtoffers, mag je wat mij betreft je mond gaan spoelen.

Dit soort incidenten kunnen uitlopen in oorlog. Derhalve zijn alle middelen om dit incident te bestrijden verdedigbaar.

Ik heb liever mediahype en een eenmalige kostenpost.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Commandant vliegbasis Volkel over inzet F16's op Schiphol

Commandant vliegbasis Volkel over inzet F16's op Schiphol
Gepubliceerd op 29 aug 2012 door omroepbrabant


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
'Mama, kijk, een vliegtuig!'

Passagiers die vanmiddag in het vliegtuig zaten dat na een vermeende gijzeling landde op Schiphol reageren redelijk laconiek op de ontstane consternatie.

(VIDEO)

'Mijn zoontje zei op een gegeven moment: 'Kijk mama, een vliegtuig'. Ik had toen niet door dat hij een van de F16's bedoelde die naast ons vloog', laat een van de passagiers weten.

Een andere inzittende van het vliegtuig stelt dat enkele passagiers zich niet op hun gemak voelden bij de aanblik van de gevechtsvliegtuigen naast de Airbus. 'Het gebrek aan informatie werkte dit in de hand. Door geen informatie te verstrekken creëer je angst.'

Over de, valse, melding van een gijzeling hebben de meeste passagiers overigens weinig meegekregen. Omdat iedereen zijn telefoons uit moest houden tot het vliegtuig bij de gate stond kregen de meeste inzittenden pas achteraf te horen dat ze 'gegijzeld' waren.

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/85942/mama-kijk-een-vliegtuig


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dat is een redenering die ik niet deel, want als er daadwerkelijk een gijzeling plaats zou vinden zou de overheid heus wel alle middelen inzetten om deze tot een goed eind te brengen. En daarbij komt F16's kunnen wel een toestel neerschieten maar geen gijzeling beëindigen en zijn in deze dus niet erg effectief.
Je moet even kijken waarop ik reageer, de stelling was wat er zou gebeuren als de overheid het niet serieus genomen had en er wel iets aan de hand was.

Neerschieten is overigens een hele effectieve manier van een gijzeling beëindigen maar het resultaat wordt niet als succesvol beschouwd.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
En daarbij komt F16's kunnen wel een toestel neerschieten maar geen gijzeling beëindigen en zijn in deze dus niet erg effectief.

En dit is dus een opmerking waaruit blijkt dat je er niet veel kaas van gegeten hebt. F16's hebben als taak waarnemen en observeren. Zij zijn de enige die weten wat er gebeurd als men nog in de lucht zit. Tevens kunnen ze optreden als er mogelijk escalatie dreigt. Kijk naar 11 september. Als daar op tijd F16's bij waren geweest, dan waren er heel waarschijnlijk heel wat minder doden gevallen.  
Kijk naar bijvoorbeeld de onderbroekbom, de vloeistofbom etc. We zeggen altijd "het overkomt ons niet" Maar ook hier kan het gebeuren! Het is alleen een kwestie van tijd...
Kortom prima procedure! De piloot had zich gewoon moeten melden en ik hoop dat de kosten voor deze inzet op Vueling verhaalt kunnen worden.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Wat voor schoenen dragen de linker en rechter AT'ers? het lijken wel gympen
Zijn volgens mij inderdaad gympen, zal hij wel van AAS een klacht krijgen want dat mag niet op het luchthaventerrein  098uo

@ Roare, jij zegt dus dat er niks veranderd is in de wereld? Waarom moet ik dan nu 2 verschillende vragenlijsten invullen voor ik naar de US vlieg, krijg ik zowel bij vertrek als aankomst een half kruisverhoor en moet ik al mijn vinger afdrukken afgeven om het land in te komen? Waarom is de DSI opgericht als alles koek en ei was en heeft de BSB al diverse keren in vol ornaat moeten klaar staan? Waarom krijgen politici als Wilders zoveel aandacht bij sommige mensen? Dit zijn allemaal zaken die sinds 9-11 gekomen zijn, daarvoor gebeurde er zeker ook wel wat maar dat was veel minder groots en gaf geen mentaliteits verandering bij de mensen.

Nu was het niks, maar er zijn de afgelopen jaren al diverse incidenten geweest (op SPL maar ook op andere luchthavens) die uit haden kunnen groeien tot iets groots maar door het adequate reageren van de locale eenheden heeft men het gelukkig klein kunnen houden (en werd er door andere geklaagd waarom er zo groot werd ingezet). Dit soort reacties heeft ook een waarschuwende werking voor de semi jongens, die lopen misschien met een ideetje te spelen om wat te doen, zien dit in het nieuws en gaan dan toch niet door met hun plan. Nee de profs hou je hiermee niet tegen, daar hebben we andere manieren voor. En gelukkig werken die want de keren dat je daar wat over hoort is miniem wat een goed teken is.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v