Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet

Auteur Topic: Stelling: Roken tijdens RK-diensten kan niet  (gelezen 14822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 6 maart 2005, 20:14:29
Alleen omdat er hier meer rokers zijn dan niet/anti-rokers. Maar maak je geen zorgen, ik hou m'n mond al, jullie gaan je gang maar... buiten!

Als je zo'n discussie op gang krijgt die buiten dit forum al ZO beladen is, weet je dat je zulke reacties krijgt.
En ik ben gewoon eerlijk wat dat betreft. Ben zelf ook 6 jaar gestopt geweest en toch weer begonnen, dus verslaving weet ik alles van. :-X


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 6 maart 2005, 20:50:12
Jee, wat een discussie brand hier los :)!

Deze topic is in eerste instantie bedoelt om de bovenstaande stelling eens te peilen. Als we puur praten over het werken als vrijwilliger bij het rode kruis dan denk ik dat daar een eenduidige afspraak over gemaakt moet worden;
Roken tijdens een dienst kan niet.

Wat je in je pauzes doet, buiten het zicht van het publiek, dat moet je zelf weten. Echter heb je gewoon een voorbeeldfunctie en daar past roken niet in. Een verbod op roken tijdens een dienst lijkt mij in die zin dan ook niet vreemd.

Iedereen moet zelf weten of hij zij wel of niet rookt. Zolang niet rokers er maar geen last van hebben. In sommige opzichten deel ik de mening van Delta. Die discussie is echter eindeloos en ik wil me er ook niet aan wagen. Een geheel verbod op roken is niet reëel en niet zinvol, want dat werkt toch niet. Ik kan me echter wel vinden in een verbod op het roken in openbare ruimtes. Een rookverbod in cafés en dergelijke? Zou prettig zijn, maar inderdaad wat betuttelend.

En laten we maar neit naar het kippenhok gaan, het moet daar wel gezellig blijven...


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #22 Gepost op: 7 maart 2005, 00:48:49
roken tijdens een inzet moet wel kunnen....
niet in het openbaar dan....maar op een plek dat mensen je niet zo snel zien...

mensen van de ambu dienst roken ook bij een inzet van een evenement...(zelf waargenomen)
maar wel op een plek die niet toegankelijk is voor publiek

als je het gaat verbieden....dan ben ik bang dat er geen mensen meer, een inzet zullen draaien...


Karim

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 7 maart 2005, 03:00:54
mensen van de ambu dienst roken ook bij een inzet van een evenement...(zelf waargenomen)
maar wel op een plek die niet toegankelijk is voor publiek


Precies.
Ik (zelf niet-rooker trouwens) heb ook genoeg collega's die tijdens een dienst en/of een hulppost bij een evenement graag even een sigaretje opsteken.

En dit doen ze dan uiteraard niet recht voor het publiek maar ze zonderen zich gewoon even af, roken hun sigaretje, nemen daarna een kauwgompje o.i.d. en komen dan gewoon weer terug.

En daar is toch niks mis mee ?
Dus van mij mag je als RK-vrijwilliger best roken tijdens een dienst, doe het alleen wat minder opzichtig.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 7 maart 2005, 09:14:01
Tja wat de ambulance doet staat los van het RK.  ;)

Ik zei ook in mijn bovenstaande reactie dat roken in pauzes geen probleem is, mits uit het zicht.
Helaas gaan veel rokende collega's niet automatisch uit het zicht staan. (bijvoorbeeld op het veld bij een grote voetbalwedstrijd) En als je er wat van zegt, nou dan heb je het gedaan hoor.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 7 maart 2005, 09:40:13
Jup, of van die collega's die niet even kijken of ze op een rokerstribune zitten voor ze een sigaretje opsteken. Best genant om erop gewezen te worden dat je collega rookt op een rookvrije plek.  ;)
Arts  www.alphalog.nl


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #26 Gepost op: 7 maart 2005, 17:24:19
ik weet wel 1 ding....als het rode kruis verbied dat je tijdens een inzet niet mag roken, denk ik dat de jongens uit den haag zelf deze inzet mag draaien....
er zijn al te weinig mensen, en als je roken gaat verbieden, is er bijna niemand meer die een inzet wil draaien...
als je 10 man nodig hebt voor een inzet, en een gemiddelde afdeling bestaat uit 15 man, waarvan 7 roken, en 3 niet kunnen, 1 een ziek.
heb je na mijn zin wel een probleem....als rode kruis zijnde...

een gemiddelde inzet duurt 8 uur....
nou als ik 8 uur zonder sigaret moet lopen........
wordt ik gek...en dan rol ik mijn body warmer op en ga ik die roken... ;D


Kanarie

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 7 maart 2005, 17:35:22
Er zit wel verschil in roken op elk willekeurig moment tijdens je dienst, of alleen in de pauzes op een beschutte plek, waar niemand er last van heeft. In de 2e situatie heb ik er niks op tegen. Helaas zie je toch vaak mensen op ongepaste momenten hardnekkig vasthouden aan hun "recht om te roken, want het is buiten of er staat hier nergens dat het niet mag".
Maar volgens mij heb ik dit al gezegd hier, dus ik beloof dat ik me stil zal houden, anders val ik teveel in herhaling.  ;)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #28 Gepost op: 7 maart 2005, 22:53:35
Als mensen na het peukje kauwgom eten of iets dergelijks vind ik het niet erg, maar vaak doen ze dat niet. Lekker als iemand je komt helpen met zo'n vieze adem! Je zou er in sommige gevallen niet goed van worden! Uiteraard heeft iedereen wel eens een slechte adem, maar daar is niet altijd wat aan te doen.

Christian


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 8 maart 2005, 13:41:06
Ik ben van mening dat je tijdens je werk niet rookt.
In de pauze heb geen bezwaar. Maar zeker niet binnen de eerste hulp posten..
Of je nu voor een rode kruis organisatie werkt of voor reddingsbrigade of een EHBO vereniging.

Je bent een professionele organisatie en je mag van medewerkers ook een professionele beroepshouding verwachten.
Dat betekend dat als je met  "klanten" praat geen sigaret in je mond of in je hand hebt, geen alchohol drinkt.
Natuurlijk kan je extra rookpauzes inlassen. maar dan zorg je voor een aflossing.

Verder heeft je werkgever (in dit geval het RK) te zorgen voor een rookvrije werkplek en ben je meestal op een openbaar toegankelijk terrein. Ook in de buitenlucht vind ik dat je een professionele beroepshoudig moet hebben.
Als dat problemen geeft met je bezetting is dat een probleem die moet oplossen. en niet om roken tijdens je hulpverleningen of bewaking toe te staan..

Voor onze organisatie geld zelfs, dat we niet in de buurt van de voertuigen, vaartuigen, eerste hulp materialen, eerste hulp posten roken.,