Politiebureaus worden uitgerust met identificatiezuil

Auteur Topic: Politiebureaus worden uitgerust met identificatiezuil  (gelezen 12175 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #20 Gepost op: 4 september 2012, 20:41:30
Als ik iemand voor de wet ID aan houdt zijn we met 2 man minstens een uur uit de running omdat iemand voor progris naar een politiebureau een kleine 30 kilometer verderop gereden moet worden. Dan nog inboeken en aanhoudingsPV tikken. De arrestantenwacht handelt de rest wel af maar al die kilometers en de manuren. Dan weet ik wel zeker dat een handscanner minder kost.

De minister heeft die trouwens al toegezegd. En als je dan iedereen na identificatie met de vingerafdruk een tobiasje geeft voor de ID ben je ook klaar. Leren ze vanzelf af.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #21 Gepost op: 4 september 2012, 20:51:46
Je voorbeeld lijkt me erg gechargeerd, of je werkt in een erg landelijke regio en dan is het m.i. anders. Alsnog zit je met allerlei haken en ogen, wie komt zijn/haar ID bewijs brengen? Waar ga je hem/haar tijdelijk ophouden dan? Hoe ga je om met mensen die nog niet bekend zijn in het syteem? Krijgen die een voorkeursbehandeling van je door met hun wel naar het bureau te rijden?

 Verder ben ik het nog steeds niet met je eens, maar dat lijkt me een andere discussie dan waar dit topic voor bedoeld is.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #22 Gepost op: 4 september 2012, 21:10:27
Dus jij wil vingerafdrukken opslaan van mensen die toevallig in een verkeerscontrole / preventieve fouilleer actie terecht komen?
 :-X

Met mijn knipoog wilde ik juist aangeven dat ik het oneens ben met die zuil. Efficiënt werken oké maar om gelijk de gegevens van alle mensen die voor de zuil komen op te slaan gaat mij te ver.

Formeel leven we in een democratie maar met de huidige techniek ligt de politiestaat om de hoek.
maar dat is een andere discussie.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #23 Gepost op: 4 september 2012, 21:27:54
Je wordt niet zomaar ingevoerd in die zuil, dit gebeurt alleen als je aangehouden bent of verdachte bent, mocht blijken dat je er niets mee te maken hebt worden je gegevens gewist.

Bovendien worden alle gegevens in het systeem niet gebruikt voor de opsporing, maar louter ter identificatie.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Sjonnie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #24 Gepost op: 30 december 2012, 23:16:25
Laatst tijdens ons werkoverleg werd verteld dat in 2013 of 2014 in de alcoholbussen van de VHT's een (mobiel) Progis systeem komt, dus dan kan er op straat meteen al een persoon geidentificeerd worden en hoeft er dan niet meer persé mee naar een bureau gereden te worden.
Men zou dan ook meteen een foto kunnen maken, vingerafdruk kunnen scannen en een identiteitsbewijs mee ingescand of gekopiëerd kunnen worden en op echtheid kunnen worden gecontroleerd.


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #25 Gepost op: 31 december 2012, 11:04:55
Ik zou zeggen eerst maar eens beginnen met de WID goed uit te voeren! Nog steeds gaan teveel zaken gegrond omdat er onrechtmatig naar een ID gevraagd wordt.....! Het is heel moeilijk iets wat krom is recht te pleiten !


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #26 Gepost op: 6 januari 2013, 07:29:41
Even als noob, wat is een indificatie zuil? e050


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #27 Gepost op: 6 januari 2013, 11:51:17
Een zuil die een fotootje van je maakt, je vingerafdrukken afleest en een identiteitsbewijs van je inscant.

Als je in het vervolg wordt aangehouden, bijvoorbeeld voor het opgeven van een valse naam zal met je vingerafdrukken heel makkelijk je identiteit bekend worden. Maar vooral moet zo voorkomen worden dat er identiteitsfraude gepleegd wordt met degene die een straf gaan uitzitten. Het idee is dat er ook bij de rechtbank en de Penintiare Inrichting (gevangenis) een zuil komt die controleert of wel de goede persoon naar binnen gaat. Schijnt nog wel eens twijfel over te zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Madmedic

  • AVK-ACH-OvDG (Duitsland)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
    • Wunsch-Ambulance e.V.
Reactie #28 Gepost op: 6 januari 2013, 11:58:03
dus... als ik zonder papieren (ID-bewijs enz) opgepakt wordt en dan niet  vertel wie ik ben...
weet die zuil toch wie ik ben zonder ooit mijn vingerprints afgeven te hebben? knap apparaatje...

 :D :D


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #29 Gepost op: 6 januari 2013, 12:51:17
Nadat je ooit eens ingevoerd bent geraakt uiteraard. Het gros van de klantjes dat binnenkomt komt vaker overnachten. De roomservice schijnt erg goed te zijn!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein