'Protocol voor gaslekkages van belang’

Auteur Topic: 'Protocol voor gaslekkages van belang’  (gelezen 4597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 1 september 2012, 15:51:53
Citaat
'Protocol voor gaslekkages van belang’

Twee keer in één week kruipen brandweerlieden in de regio Groningen door het oog van de
naald wanneer zij uitrukken voor een gaslekkage in een woning en schoolgebouw. Beide
keren wordt ondervonden dat het lastig is om een juiste gevaarinschatting te maken.
Brandweer Groningen pleit daarom voor een landelijk protocol en adviseert meetstrategieën
uit te werken. Belangrijk is om daarbij onderscheid te maken in ‘spontane’ lekkages, door bijvoorbeeld
werkzaamheden en bewust veroorzaakte lekkages
B&B-09-2012

Als we terplaatse komen bij een melding gaslekkages in een woning, wat zijn de voornaamste gevaren? Kunnen we wel blindelings vertrouwen op onze explosiegevaarmeter?




Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #1 Gepost op: 1 september 2012, 17:30:31
Is gezond verstand hier niet op zijn plaats?

En een lesje meettechniek met bijbehorende uitleg over gas en het gasnet in en buiten een gebouw zou ook niet verkeerd zijn.

Vraag een gemiddelde brandweerman maar eens of aardgas lichter of zwaarder is dan lucht.........? Verrassende antwoorden dat is mijn conclusie.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 2 september 2012, 11:13:08
Is gezond verstand hier niet op zijn plaats?

En een lesje meettechniek met bijbehorende uitleg over gas en het gasnet in en buiten een gebouw zou ook niet verkeerd zijn.

Vraag een gemiddelde brandweerman maar eens of aardgas lichter of zwaarder is dan lucht.........? Verrassende antwoorden dat is mijn conclusie.
Ik denk dat je met deze opmerkingen de spijker op de kop slaat. En er nog teveel wordt gedacht dat gas zwaarder is dan lucht.

Citaat
De relatieve dichtheid t.o.v. lucht bedraagt ca. 0,640. Het is dus lichter dan lucht. Vandaar de noodzaak om bovenventilatie te voorzien voor de veiligheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas

Wat zouden dan goede acties zijn als we terplaatse komen bij een woning geheel gevult met gas? Op basis van het citaat moet je dus wel gaan ventileren. Maar wat is een reden voor iemand om zijn gehele woning vol met gas te laten lopen, meestal zal er dan ook een ontstekingsbron zijn....
En waar bevinden we ons, nog veilig onder  de onderste explosiegrens, of zitten we al ver over de bovenste explosiegrens. Met als risico dat als we gaan ventileren we het risico vergroten op een explosie.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #3 Gepost op: 2 september 2012, 12:05:05
Ik denk dat je met deze opmerkingen de spijker op de kop slaat. En er nog teveel wordt gedacht dat gas zwaarder is dan lucht.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas

Wat zouden dan goede acties zijn als we terplaatse komen bij een woning geheel gevult met gas? Op basis van het citaat moet je dus wel gaan ventileren. Maar wat is een reden voor iemand om zijn gehele woning vol met gas te laten lopen, meestal zal er dan ook een ontstekingsbron zijn....
En waar bevinden we ons, nog veilig onder  de onderste explosiegrens, of zitten we al ver over de bovenste explosiegrens. Met als risico dat als we gaan ventileren we het risico vergroten op een explosie.

Aardgas is inderdaad lichter dan lucht en "flessengas" zwaarder. In het buitengebied waar de bekende tanks van o.a. Primagas liggen komt het gas in de woning ook gewoon uit een leiding maar is toch zwaarder dan lucht. Verkenning en gebiedskennis is dus belangrijk.

Gas in de woning kan inderdaad een lekkage zijn maar ook een poging tot wraak, brandstichting of suïcide. Ook hier is de samenwerking met andere diensten is erg belangrijk. Politie heeft soms informatie over bewoner(s), ambulance/huisarts/ziekenhuis over de historie patient, woningbouwvereniging over historie betalingen/klachten, etc. Vaak stuit je in de praktijk op medisch beroepsgeheim of moeilijk bereikbare informatiekananalen.

Met de oude explosiegevaarmeters maakte men vaak meetfouten omdat we de reactietijd van de meter vergaten en geen zuurstofcel in de meter hadden. De kans dat we toen ver boven de bovenste explosiegrens zaten was enorm. In Den Haag raakte lang geleden 3 brandweermensen zwaar gewond door een dergelijke situatie. Wel gas ruiken maar niet meten. Met de moderne explosiegevaarmeters meten we ook zuurstof waardoor we dat signaal nu beter in de gaten hebben. Wel hebben ook moderne meters nog een reactietijd. Meten met geduld dus.

En ventileren in een woning kan soms lastig zijn maar met ramen kapot maken kom je vaak ver. Wel blijft het lastig om de zolder of kelder te ventileren. Als er niemand meer in de woning is dan heb je de tijd en die moet je dan ook nemen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2012, 16:08:11
Is gezond verstand hier niet op zijn plaats?


Gezond verstand zouden we toch altijd moeten gebruiken?

Het lastige is volgens mij dat er in de les- en leerstof voor bevelvoerder maar weinig aandacht aan gaslekkages wordt besteed. De kennis over de gevaren en hoe op te treden moeten bevelvoerders dus maar op een andere manier verzamelen. Dat is voor de één makkelijker dan voor de ander. Het blijft verder altijd erg lastig in te schatten hoe gevaarlijk het nu echt is. Als je een melding krijgt van een gaslekkage in een woning weet je pas hoe gevaarlijk het echt is op het moment dat je hebt kunnen meten. Op dat moment bevind je je dus mogelijk in risicovol gebied.

Ventileren lijkt trouwens wel makkelijk, maar probeer maar eens een thermopaneraam op 1 hoog in te gooien. Dat valt nog niet mee. Daarnaast moet je je, zodra je wilt gaan ventileren, toch ook weer vlakbij de woning begeven, met alle risico's die daarbij horen.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #5 Gepost op: 3 september 2012, 16:42:34
Gezond verstand zouden we toch altijd moeten gebruiken?

Het lastige is volgens mij dat er in de les- en leerstof voor bevelvoerder maar weinig aandacht aan gaslekkages wordt besteed. De kennis over de gevaren en hoe op te treden moeten bevelvoerders dus maar op een andere manier verzamelen. Dat is voor de één makkelijker dan voor de ander. Het blijft verder altijd erg lastig in te schatten hoe gevaarlijk het nu echt is. Als je een melding krijgt van een gaslekkage in een woning weet je pas hoe gevaarlijk het echt is op het moment dat je hebt kunnen meten. Op dat moment bevind je je dus mogelijk in risicovol gebied.

Ventileren lijkt trouwens wel makkelijk, maar probeer maar eens een thermopaneraam op 1 hoog in te gooien. Dat valt nog niet mee. Daarnaast moet je je, zodra je wilt gaan ventileren, toch ook weer vlakbij de woning begeven, met alle risico's die daarbij horen.

Precies, gezond verstand altijd maar proberen we niet teveel in allerlei protocollen en werkwijzes te stoppen zodat we minder hoeven na te denken? Als ik het stappenplan maar volg dan doe ik niets fout, loop ik geen risico en kan ik nergens op afgerekend worden?

Wat vaker zou moeten/kunnen is scenariotrainingen. Incidenten bedenken voor je eigen gebied. Eventueel met voorbeelden uit het land waardoor je steeds makkelijker punten gaat herkennen. Met een goede instructeur/discussieleider kom je dan heel ver in de voorbereiding.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #6 Gepost op: 3 september 2012, 16:53:04
Is het nu als bewoner aan te raden de elektriciteit aan de hoofdschakelaar af te zetten? Of geeft net dit ook vonkvorming?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 3 september 2012, 16:56:31
Is het nu als bewoner aan te raden de elektriciteit aan de hoofdschakelaar af te zetten? Of geeft net dit ook vonkvorming?
Als je als bewoner net met je boormachine door de gasleiding heen boort kun je nog wel stroom eraf doen. Het duurt wel even voordat je een explosief mengsel in de woning hebt. Tref je een woning aan waarvan je niet weet hoelang het gas al vrijkomt, en er een duidelijke gaslucht te ruiken is. Gewoon overal afblijven, en laat dit echt aan de brandweer over. Ook wij nemen dan even pas op de plaats.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #8 Gepost op: 3 september 2012, 17:11:38
Als je als bewoner net met je boormachine door de gasleiding heen boort kun je nog wel stroom eraf doen. Het duurt wel even voordat je een explosief mengsel in de woning hebt. Tref je een woning aan waarvan je niet weet hoelang het gas al vrijkomt, en er een duidelijke gaslucht te ruiken is. Gewoon overal afblijven, en laat dit echt aan de brandweer over. Ook wij nemen dan even pas op de plaats.

Ok, thx, dat is wat ik bedoelde. Leek me al dat er een verschil was tussen net een gaslek hebben, en niet weten hoelang er al eentje is.


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #9 Gepost op: 4 september 2012, 13:47:30
Precies, gezond verstand altijd maar proberen we niet teveel in allerlei protocollen en werkwijzes te stoppen zodat we minder hoeven na te denken? Als ik het stappenplan maar volg dan doe ik niets fout, loop ik geen risico en kan ik nergens op afgerekend worden?

Wat vaker zou moeten/kunnen is scenariotrainingen. Incidenten bedenken voor je eigen gebied. Eventueel met voorbeelden uit het land waardoor je steeds makkelijker punten gaat herkennen. Met een goede instructeur/discussieleider kom je dan heel ver in de voorbereiding.

Het moet inderdaad niet zo worden dat we alles in procedures gaan vastleggen (heb ik me trouwens nog best vaak schuldig aan gemaakt...). Het gaat erom dat we de brandweerman/-vrouw op straat goede handvatten geven om dergelijke incidenten zo veilig mogelijk te bestrijden. Dat kan zijn in de vorm van een aandachtskaart, maar ook door ervaringen te delen, foto's en filmpjes te laten zien, etc.. De meeste (praktische) brandweermensen hebben daar waarschijnlijk behoefte aan. Een protocol is dus misschien wel wat te rigide, maar ja, zolang er niemand iets roept, gebeurt er ook niets. Ervaringen delen met andere regio's is helaas nog niet echt ingeburgerd binnen de brandweer.