'Protocol voor gaslekkages van belang’

Auteur Topic: 'Protocol voor gaslekkages van belang’  (gelezen 4570 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #10 Gepost op: 4 september 2012, 14:10:53
Het moet inderdaad niet zo worden dat we alles in procedures gaan vastleggen (heb ik me trouwens nog best vaak schuldig aan gemaakt...). Het gaat erom dat we de brandweerman/-vrouw op straat goede handvatten geven om dergelijke incidenten zo veilig mogelijk te bestrijden. Dat kan zijn in de vorm van een aandachtskaart, maar ook door ervaringen te delen, foto's en filmpjes te laten zien, etc.. De meeste (praktische) brandweermensen hebben daar waarschijnlijk behoefte aan. Een protocol is dus misschien wel wat te rigide, maar ja, zolang er niemand iets roept, gebeurt er ook niets. Ervaringen delen met andere regio's is helaas nog niet echt ingeburgerd binnen de brandweer.

Siebert, je slaat de spijker op zijn kop. Aandachtskaarten/scenariokaarten en kennis delen is veel belangrijker dan alles in procedures willen zetten. Brandweermens zijn is een vak of je nu vrijwillig of beroeps bent. Dat betekent dat de werkgever/brandweer moet investeren in kennis maar ook de brandweerman/vrouw zelf.

Procedures maken de brandweer star/log. Ik heb weleens het gevoel dat ze gemaakt worden om maar ingedekt te zijn. Als ik de procedures maar volg dan loop ik geen risico. Persoonlijk denk ik dat het brandweervak meer is.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 4 september 2012, 16:51:30
Ik heb weleens het gevoel dat ze gemaakt worden om maar ingedekt te zijn. Als ik de procedures maar volg dan loop ik geen risico. Persoonlijk denk ik dat het brandweervak meer is.
Procedures bieden geen ruimte voor het gezond boeren verstand, en de eigen inbreng gebasseert op de aangetroffen situatie.
Ik zeg altijd dat je opleiding en procedures een mooie leidraad zijn waar langs je kunt werken. Het echte brandweervak leer je pas in de praktijk, en dan pas ervaar je hoevaak je moet improviseren en dat voor improvisatie geen ruimte is in die procedures. Behalve bij de brandweermensen die handelen naar hun eigen boeren verstand. 998765

Protocol voor gaslekkages is mooi, maar moet denk ik ook een leidraad vormen. Niet alleen voor brandweer, maar zeker ook voor politie en ambulancedienst. We moeten dus dat protocol ook niet voor ons zelf houden maar ook uitdragen naar onze hulpverleningspartners. We vergeten denk ik te makkelijk dat ook politie en ambulancediensten het risico lopen in een situatie te belanden waar een bewoner de gaskraan in zijn woning open heeft gedraait, en dat de brandweer dan geen eens terplaatse is. Ook zij dienen dan dus te weten hoe ze moeten handelen, maar beter wat ze zeker niet moeten doen.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #12 Gepost op: 6 september 2012, 13:42:48
Protocol, leidraad.... tijd voor een nieuw werkgroepje om het zoveelste wiel uit te vinden  998765

Wellicht kunnen we op dit forum een protocol samenstellen met al onze kennis.

Een eerste voorzet, dus gebruik "citaat", vul aan en corrigeer  8)

Aandachtsprotocol Aardgaslekkage
Taktiek
• overweging: inpandig of uitpandig
• zet explosiegevaarmeter aan in veilig gebied
• benader bovenwinds, 1e opstellijn 50 meter
• niet inzetten in gebied boven 10% LEL, indien toch nodig dan aantal eenheden beperken
• Ontruim het directe gevaarsgebied (kubus)
    o Initieel 100 meter
    o 800 meter bij grote lekkage
• Verwijder ontstekingsbronnen
• Laat leiding afsluiten door  lokale gasleverancier
• Aardgaswolk verdunnen met sproeistraal water
• Brandende leidingen nooit  blussen, wel afsluiten
• Koelen omgeving, blussen secundaire branden.

Gevaren
• Explosiegevaar, let op voor  gasophoping in besloten ruimten
• Porto's, mobiele telefoons, overdrukventilator etc  kunnen explosie veroorzaken.
• Ramen kunnen naar buiten klappen: voertuigen niet voor pand opstellen
• Aardgas kan zuurstof verdringen > verstikking!
• Bij ontsteking op afstand kan het vlamfront terugslaan naar de bron

Middelen
• gebruik bluskleding, incl. handschoenen en adembescherming (bij inzet binnen ook aansluiten)
• Explosiegevaar/CO-meter
• Standby-ploeg bij inzet in gevaarlijk gebied
• AGS aanvragen
• Bij transportleiding: vraag direct deskundige

Aandachtspunten
• aardgas is lichter dan lucht, dus ook bovenin meten
• hoofdgastransportleidingen ruiken niet, maar zijn wel meetbaar
• een gaslucht kan mogelijk duiden op een explosie in een 10 kV-leiding → meet ook op CO!
• veiligheidsafstanden gas:
   o ontstekingsafstand: 250 x Ψ leiding
   o ontstekingsbronnen verwijderen: 500 x Ψ leiding
• Explosiegevaar/CO meter heeft een reactietijd van 50 sec.
• Let op! Er lopen veel leidingen in de grond. Bijv. 10 kV leiding. Explosie daarvan geeft zelfde schade beeld als aardgas.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation