Algemeen EHBO nieuws

Auteur Topic: Algemeen EHBO nieuws  (gelezen 86478 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 4 september 2012, 13:15:03
'EHBO-post Monster moet blijven'
WESTLAND - De EHBO-post op het strand van Monster moet volgend jaar toch blijven bestaan. Dat vraagt de fractie van Westland Verstandig in schriftelijke vragen aan het gemeentebestuur.
De partij wil weten of het college van B&W bereid is om alsnog geld vrij te maken voor de EHBO-post. Bij verdeling van subsidies viel Stichting EHBO Molenslag buiten de boot. In 2013 krijgt de stichting met acht vrijwilligers geen geld meer.

De vrijwilligers van de Monsterse EHBO-post hebben deze zomer bijna 500 mensen geholpen. EHBO’er Thea van Nierop: Als we er niet meer zijn, moeten mensen 112 bellen, of zoiets. En veel langer wachten. Eigenlijk kan het niet.’ Onlangs heeft de Stichting EHBO Molenslag nog een brief gestuurd naar college en raadsleden. ‘Dat sprankje hoop hebben we nog. Anders houdt het op en neemt de gemeente de verantwoordelijkheid, denk ik.’

Politiepost
Westland Verstandig  draagt ook alternatieven aan, mocht het college toch geen geld voor de EHBO-post hebben. Zo vraagt de partij of de EHBO’ers anders gebruik kunnen maken van de politiepost. Die staat al jaren leeg en kosten kunnen zo worden bespaard.

Ook zou de Reddingsbrigade in Ter Heijde EHBO-werkzaamheden op de Molenslag kunnen overnemen. Een woordvoerder van deze brigade laat weten dat daar nog geen besluit over is genomen.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/ehbo-post-monster-moet-blijven




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 15 april 2013, 13:25:08
Citaat
EHBO Kampioenschap voor Philippine en Losser

De zaterdag 13 april gehouden nationale kampioenschappen EHBO zijn bij de senioren gewonnen door de Zeeuws Vlaamse EHBO vereniging uit Philippine. Het winnende team bleef het Rode Kruis uit Eindhoven en de EHBO vereniging Damiaan uit Zaandam ruim voor. lees verder
Bron: Medical Facts


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2013, 11:19:07
36 anti-terreurteams uit 27 EU-landen, Noorwegen en Zwitserland) hebben vorige week hun medische vaardigheden aangescherpt.

Dat gebeurde op het Instituut Defensie Geneeskundige Opleidingen (IDGO), een onderdeel van het CDC, waar Defensie-instructeurs een belangrijke bijdrage leverden om in internationaal verband de medische werkwijzen en procedures van deze teams op elkaar af te stemmen.

De medische training werd gehouden door de Dienst Speciale Interventie (DSI), de antiterrorisme eenheid van Nederland. Deze eenheid is een onderdeel van de Landelijke Eenheid van de politie en voorbereid op alle mogelijke (terreur)situaties. Daarom traint de DSI regelmatig in binnen- en buitenland. Zo’n 60 % van het DSI-personeel (interventie en ondersteuning) is afkomstig vanuit Defensie.

Medisch basisniveau
Binnen ATLAS, het samenwerkingsverband van anti-terreurteams uit de Europese Unie, heeft het project ‘Medic’ als doel alle teams op een medisch basisniveau te brengen. Dat gebeurt vanuit het train-de-trainer-principe, waarbij alle landen operators afvaardigen die in de rol van instructeur geoefend worden. Na de cursus op het IDGO kunnen zij dan de verworven kennis en vaardigheden verder uitdragen binnen de nationale eenheid.

Maatwerk
“Op de momenten en plekken waar wij in actie komen, staat niet altijd civiele medische zorg paraat, en is de locatie niet altijd veilig”, stelt een DSI-projectleider. “Daarom is het belangrijk dat alle ATLAS-eenheden op medisch gebied een zeker basisniveau hebben. Binnen de EU is daar een speciaal (door de EU gesubsidieerd) project voor opgestart. Defensie kan op zeer professionele wijze aan onze trainingswens voldoen. We ontvangen hier op IDGO een perfecte, op ons werk toegespitste training door instructeurs die tevens zeer betrokken zijn. Het geleverde maatwerk wordt door ons dan ook zeer op prijs gesteld.”

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/06/04/46206120/Defensie_traint_anti_terreurteams_in_medische_vaardigheden


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2013, 13:38:18
Publicatiedatum:
24-06-2013

Wie kwik morst in huis, kan gezondheidsschade oplopen door het inademen van kwikdamp. Dit gebeurt vooral wanneer het kwik niet op de juiste manier wordt opgeruimd en lang blijft uitdampen. Daarom besteden het RIVM, GGD Nederland en GGD’en gezamenlijk aandacht aan dit probleem en hebben op hun websites instructies geplaatst voor het veilig opruimen van kwik.

GGD-en eerste aanspreekpunt
De informatie over kwik op de website van het RIVM is ondersteunend aan het werk van de GGD-en. GGD-en zijn het eerste aanspreekpunt voor mensen die hulp of advies nodig hebben bij het opruimen van kwik.

Fijne druppeltjes en poeder
Er kunnen fijne druppeltjes kwik in een woning terechtkomen wanneer een kwikthermometer, -barometer of –bloeddrukmeter breekt. Bij het breken van een spaarlamp of tl-lamp komt kwik in poedervorm vrij. De druppeltjes en het poeder hechten gemakkelijk aan textiel, schoenen, enz. en kunnen zich overal verspreiden.

Professioneel bedrijf
De instructies voor het veilig opruimen van kwik verschillen per situatie. Bij breuk van een product met veel kwik, zoals een barometer of een bloeddrukmeter, is het raadzaam om het opruimen niet zelf uit te voeren maar dit door een professioneel bedrijf te laten doen.

Wanneer er een kwikthermometer, spaarlamp of fluorescentielamp breekt, kunnen mensen deze zelf opruimen met behulp van één van de opruiminstructies van het RIVM.

In alle gevallen is het raadzaam om, voorafgaande aan het opruimen, contact op te nemen met uw regionale GGD.

http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2013/Opruimadviezen_voor_gemorst_kwik


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2013, 20:31:13
Citaat van: 024 link=msg=1177170 date=1372073898
Publicatiedatum:
24-06-2013

Wie kwik morst in huis, kan gezondheidsschade oplopen door het inademen van kwikdamp. Dit gebeurt vooral wanneer het kwik niet op de juiste manier wordt opgeruimd en lang blijft uitdampen. Daarom besteden het RIVM, GGD Nederland en GGD’en gezamenlijk aandacht aan dit probleem en hebben op hun websites instructies geplaatst voor het veilig opruimen van kwik.

GGD-en eerste aanspreekpunt
De informatie over kwik op de website van het RIVM is ondersteunend aan het werk van de GGD-en. GGD-en zijn het eerste aanspreekpunt voor mensen die hulp of advies nodig hebben bij het opruimen van kwik.

Fijne druppeltjes en poeder
Er kunnen fijne druppeltjes kwik in een woning terechtkomen wanneer een kwikthermometer, -barometer of –bloeddrukmeter breekt. Bij het breken van een spaarlamp of tl-lamp komt kwik in poedervorm vrij. De druppeltjes en het poeder hechten gemakkelijk aan textiel, schoenen, enz. en kunnen zich overal verspreiden.

Professioneel bedrijf
De instructies voor het veilig opruimen van kwik verschillen per situatie. Bij breuk van een product met veel kwik, zoals een barometer of een bloeddrukmeter, is het raadzaam om het opruimen niet zelf uit te voeren maar dit door een professioneel bedrijf te laten doen.

Wanneer er een kwikthermometer, spaarlamp of fluorescentielamp breekt, kunnen mensen deze zelf opruimen met behulp van één van de opruiminstructies van het RIVM.

In alle gevallen is het raadzaam om, voorafgaande aan het opruimen, contact op te nemen met uw regionale GGD.

http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2013/Opruimadviezen_voor_gemorst_kwik

Zo hee, dit doet me denken aan zo'n 40 jaar geleden. Door mijn eigen stommiteit liet ik een aantal TL-buizen vallen in een kleine ruimte. Alles onder het witte stof wat langzaam neer dwarrelde. Geschrokken als ik was (als klein jochie) belde ik toch voor de zekerheid maar even naar de brandweer met de vraag of dit kwaad kon als ik dit zelf op ging ruimen. Er werd mij toen verteld dat er geen enkel probleem was. Als ik even wachtte totdat alles neer gedwarreld was en de boel bij elkaar zou vegen was de rommel zo opgeruimd.

Aldus geschiedde, stoffer en blik, bezem en emmer erbij en lekker de boel schoongemaakt. Alles in de metalen bedrijfscontainer gedeponeerd en verder met mijn leven.
Nooit meer aan gedacht tot aan vandaag, totdat ik dit bericht las en de veiligheidsmaatregelen las die nodig waren.
Zo wisten ze waarschijnlijk in die tijd ook niet wat voor schade er kon ontstaan.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2013, 20:38:21
Kwik kan nierproblemen of problemen met de zenuwen veroorzaken. Niemand wist dat 40 jaar geleden, dat was toch die tijd dat je altijd en overal de sigaret aan had en asbest een prachtig product was wat je overal voor kon gebruiken?


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2013, 20:49:53
Citaat van: 024 link=msg=1177305 date=1372099101
Kwik kan nierproblemen of problemen met de zenuwen veroorzaken. Niemand wist dat 40 jaar geleden, dat was toch die tijd dat je altijd en overal de sigaret aan had en asbest een prachtig product was wat je overal voor kon gebruiken?

Klopt, toen was geluk nog heel gewoon.  ;D

Maar.... ik kan z.... als en reiger en zenuwachtig ben ik ook bijna nooit, dus het zal allemaal nog wel meegevallen hebben. (ga ik tenminste vanuit)
 ;)

Ik ben wel blij dat men er nu wel richtlijnen voor opgesteld heeft, nu nog de bekendheid eraan geven. (want daar schort het vaak aan)

Hoe in iemands ogen zoiets simpels voor grote gevolgen kan zorgen.  :-\
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2013, 22:27:07
Citaat van: skippy02 link=msg=1177310 date=1372099793


Ik ben wel blij dat men er nu wel richtlijnen voor opgesteld heeft, nu nog de bekendheid eraan geven. (want daar schort het vaak aan)

Hoe in iemands ogen zoiets simpels voor grote gevolgen kan zorgen.  :-\
En nu laat die particulier een TL-buis of spaarlamp  uit zijn handen vallen. Hoe groot is de kans dat die particulier die richtlijnen gaat volgen? Ik zeg niet of nauwelijks. ::)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2013, 22:46:44
Citaat van: Peter71 link=msg=1177334 date=1372105627
En nu laat die particulier een TL-buis of spaarlamp  uit zijn handen vallen. Hoe groot is de kans dat die particulier die richtlijnen gaat volgen? Ik zeg niet of nauwelijks. ::)

Dan kunnen ze in ieder geval niet klagen dat de overheid in gebreke is gebleven op terrein van voorlichting. Ik heb een paar van die opruiminstructies doorgelezen en ze bevatten ook nog praktische huishoudtips.

Achter de kwikbolletjes aanvangen met je stofzuiger is ook een drama. De tips van RIVM lijken wel effectiever.

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/Onderwerpen/K/Kwik/Opruiminstructies


helm

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2013, 20:28:02
hmm nog niet zo heel lang geleden sneuvelden er bosjes kwikthermometers op de zalen van ziekenhuizen. Daar kwam geen professioneel bedrijf voor en ik kan mij niet herinneren dat er dagen geventileerd werd.