Kosten Huisartsen post (HAP) chauffeur opleiding

Auteur Topic: Kosten Huisartsen post (HAP) chauffeur opleiding  (gelezen 11243 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Gepost op: 7 september 2012, 21:51:00
Ben een beetje aan het rondkijken naar de opleiding tot een HAP chauffeur... Ik weet dat ik me als particulier niet kan aanmelden voor deze opleiding. Maar kan iemand mij vertellen wat deze opleiding ongeveer kost?




Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2012, 22:49:36
Iedere HAP (chauffeursorganisatie) bepaalt zelf hoe de chauffeur is opgeleid. Er is dus geen mogelijkheid om een HAP opleiding te doen, omdat de HAP alleen mensen die in dienst komen opleidt.

Bovendien moet je 5 jaar een rijbewijs hebben ::)
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #2 Gepost op: 8 september 2012, 13:25:00
Sorry, ik had inderdaad wat duidelijker moeten zijn, ik had het over de rijopleiding.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #3 Gepost op: 8 september 2012, 18:10:12
Ik ben vooral benieuwd waarom je wil weten wat het kost. Op het moment dat je namelijk gaat werken voor de HAP wordt deze opleiding voor je betaald. Verder kan je de opleiding inderdaad niet particulier volgen.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #4 Gepost op: 8 september 2012, 22:37:46
Ik heb laatst een gesprekje gehad met een huisarts hier, en daar kwamen ook de kosten aan bod, enkel wist ik die niet te benoemen... dus vandaar :P


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #5 Gepost op: 9 september 2012, 08:09:28
Op de website van het CBR staan de exameneisen voor de HAP chauffeur.
Als je ziet waaraan deze moet voldoen, én wetende dat niet alle werkgevers hun chauffeurs een opleiding geven.
Zijn het niet de kosten die interessant zijn maar eerst zorgen dat elke chauffeur is opgeleid!

Ruud


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #6 Gepost op: 11 september 2012, 12:52:48
wat ik begrepen heb, correct me if im wrong, is dat het door meditaxi volledig opleiden van chauffeurs ( medische kennis, assisterende vaardigheden, ehbo, rijtechnische deel) enkele duizenden euro's kost. Mede hierdoor worden studenten geneeskunde zoals ik veronderstelt minimaal 2 jaar in dienst te blijven. Draai je dan 1 dienst per week dan zou je de kosten van de opleiding eruit hebben.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #7 Gepost op: 11 september 2012, 18:18:20
Nou bedankt voor de reactie's. ik zie alleen geen landelijke eis dat 5 jaar rijervaring een vereiste is, wel is dit wenselijk bij instantie's.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #8 Gepost op: 12 september 2012, 15:03:18
Dat er niet een harde eis is komt omdat er niet 1 landelijke opleiding is voor alle HAP chauffeurs zoals dat middels de SOSA voor de ambulance wel het geval is. Het ene bedrijf is hier strenger in dan het andere bedrijf. Ik weet dat een bedrijf als meditaxi wel eens bij uitzondering 4 jaar ook goedkeurt maar meer dan 5 jaar je rijbewijs is wel een grote pre.


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #9 Gepost op: 12 september 2012, 19:03:03
Ja, ik kan me een minimum rijervaring wel voorstellen.

Maar volgens welk CAO krijg je nu betaald als huisarts chauffeur?

Is het zo dat een HAP ook zelf een Auto en chauffeur regelen of moet dat perse uitbesteed worden aan bedrijven zoals meditaxi?