Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 27073 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #30 Gepost op: 29 augustus 2012, 23:20:52
En Joost, had je al een antwoord? ::) ::)

Sorry, ik was even lekker op vakantie in Frankrijk, maar het forum kent geen out-of-office-reply ;)  98uiye

Ik ben het zeer zeker met IfOnly eens dat de krachten veel meer gebundeld moeten worden en dat dit voor een deel ten koste gaat van het democratisch model. Ik ben het er ook mee eens dat de democratie op dit moment te bureaucratisch werkt en soms teveel gepolder oplevert. Ik vind overigens dat de problemen bij de implementatie van de nieuwe opleidingen niet terug te voeren zijn op het democratisch model, maar op een cultuurprobleem, daar zal ik hier niet ook nog over uitweiden ;)

Doruz, de Reddingsbrigades die je noemt zijn in mijn ogen niet de typische 'Reddingsbrigade', maar altijd de outsiders geweest, op Dordrecht na dan. Ik heb enkele jaren terug enkele heren van volgens mij Medemblik gesproken op een bijeenkomst waarin ze hun beklag deden over de bond. Maar toen ze beschreven wat ze deden en hoe ze georganiseerd waren, was het meer de beschrijving van de KNRM-station met een Reddingsbrigade-logo erop. Dan kan ik heel goed begrijpen dat je je niet thuis voelt bij RN en dat je het idee hebt dat ze niks voor je doen. Ik denk dat zij echt beter af zijn bij de KNRM en de juiste keuze hebben gemaakt.

Dordrecht is wat mij betreft daarop de uitzondering, want dat was wel een typische Reddingsbrigade die op alle onderdelen actief was. Zij hebben er voor gekozen om hun alarmploeg onder te brengen bij de KNRM om begrijpelijke redenen (financieel, opleiding, ondersteuning). De Reddingsbrigade is gewoon blijven bestaan en verzorgt nog de zwembadopleidingen, maar ook de bewaking van evenementen etc. Die hebben dus ook gewoon nog boten, schippers etc. Je hebt het dus maar over een klein onderdeel, misschien 5% van hun mensen die over is naar de KNRM. En dat kunnen 'de brigades' dus niet tegenhouden, want iedere brigade is eigen baas en met z'n allen zijn we baas over RN. En als de leden van 1 brigade er voor kiezen om een onderdeel van hun eigen vereniging af te splitsen, dan kunnen en mogen zij dat doen. Andersom kunnen de brigades ook niet gezamenlijk besluiten om allemaal hun alarmploeg naar de KNRM af te stoten: dit zal iedere brigade met zijn eigen leden moeten besluiten.

En het voorbeeld van Dordrecht is voor mij heel belangrijk: zo ziet namelijk de meerderheid van de Reddingsbrigades eruit. En het grootste deel wil absoluut niet wat Dordrecht heeft gedaan: een splitsing tussen de (jeugd)opleidingen, de sport, de preventieve bewakingen van strand(baden) en evenementen en dat laatste kleine stukje: de alarmploeg. In onze brigade gaat het over 12 mensen op ruim 300 leden, wat doet de KNRM met die andere 288? In een beleidsstuk van enkele jaren terug van RN is met onderzoeken onderbouwd waarom het ook belangrijk is voor de organisatie om het niet te splitsen. Ik sta daarachter, onze brigade staat daarachter, en volgens mij de meeste brigades. Vooral de brigades die niet aan de kust of de Randmeren zitten, moeten een totaalvereniging zijn om voldoende aanwas te krijgen en te houden voor het bewakingswerk.

En dan kom je ook weer terug op die democratie: ik begrijp heel goed dat je, om een serieuze partner in de hulpverlening te zijn, voor dat stukje alarmploeg/KNRM een sterke sturing nodig hebt. En misschien ook nog wel voor de (strand)bewaking). Maar voor (jeugd)opleidingen en sport? Volgens mij zijn alle grote sport- en jeugdorganisaties in Nederland georganiseerd als democratische vereniging, kijk naar de KNVB, Scouting Nederland of EHBO Nederland.

En dan zit je dus wel met een groot dilemma: je wil niet splitsen, maar de verschillende pijlers van je organisatie vragen eigenlijk om een ander type sturing. Ik ben er uiteindelijk wel een voorstander van om 1 reddingsorganisatie te hebben in Nederland, maar dan wel een totaalorganisatie: zwemschool, reddingssport, reddingsopleidingen, kennisinstituut, strandbewaking, reddingsdienst én rampenbestrijding. Alleen op die manier bundel je namelijk alle krachten die er nu actief zijn op dit gebied en kom je met al die vrijwilligers echt een stap verder.

Zoals ik eerder al aangaf zet ik de beelden die ik schets af en toe wat scherper aan om een punt duidelijk te maken. Het werken voor de directeur van de KNRM zal echt geen straf zijn, misschien is het wel een hele aardige vent (ik ken hem niet?). En voor een opstapper zal het waarschijnlijk ook niet boeien welk logo er op zijn pak staat. Maar het gaat om cultuur, om drijfveren, om een vrijwilliger die gewend is dat de beslissingsbevoegdheid laag in de organisatie ligt. Iedere brigade koopt lekker zijn eigen boot, zelf gekozen, zelf betaald. Niet efficient, waarschijnlijk niet goedkoop, maar als je morgen zegt: "dat mag niet meer want het hoofdkantoor heeft anders beslist" dan denk ik dat er bij ons een hoop leden gaan lopen. Gewoon, vanwege de verandering.

Daarom is er nog een lange weg te gaan, veel verschillen te overwinnen en vooral nog veel meer begrip voor elkaar nodig. Ik hoop dat ik daar hier weer een stukje aan bijgedragen heb!  O0  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #31 Gepost op: 30 augustus 2012, 03:43:14
Beste Joost

Ik snap goed dat je er zo over denkt maar in mijn ogen is het heel duidelijk wat de voordelen zijn van een KNRM station. Ik zal proberen wat uit te leggen. Ik ben al lang actief en nog steeds bij de reddingsbrigade al is dit tegenwoordig heus wel minder dan vroeger en daarnaast dus heel actief bij de KNRM.

De nadelen voor de reddingsbrigade als de alarmploeg weg gaat zijn duidelijk. Minder actieve leden bij de reddingsbrigade. En een alarmploeg hebben geeft als reddingsbrigade een beetje aanzien.

De voordelen om de alarmploeg bij de KNRM onder te brengen zijn legio. Die hoef ik niet uit te leggen toch.
Ook doordat de KNRM landelijk actief is en een goede naam heeft bereik je vaak meer. Dit een probleem als je als reddingsbrigade op je zelf ben aangewezen. RN ondersteund gewoon niet genoeg.

Je verwacht  dat de vrijwilliger bij de KNRM minder enthousiast is. Maar dit is het tegendeel. Doordat de meeste dingen goed lopen en je mag werken met mooi materieel heb je extra motivatie.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #32 Gepost op: 30 augustus 2012, 13:51:37
Beste Joost
Ik snap goed dat je er zo over denkt maar in mijn ogen is het heel duidelijk wat de voordelen zijn van een KNRM station. Ik zal proberen wat uit te leggen. Ik ben al lang actief en nog steeds bij de reddingsbrigade al is dit tegenwoordig heus wel minder dan vroeger en daarnaast dus heel actief bij de KNRM.
De nadelen voor de reddingsbrigade als de alarmploeg weg gaat zijn duidelijk. Minder actieve leden bij de reddingsbrigade. En een alarmploeg hebben geeft als reddingsbrigade een beetje aanzien.
De voordelen om de alarmploeg bij de KNRM onder te brengen zijn legio. Die hoef ik niet uit te leggen toch.
Ook doordat de KNRM landelijk actief is en een goede naam heeft bereik je vaak meer. Dit een probleem als je als reddingsbrigade op je zelf ben aangewezen. RN ondersteund gewoon niet genoeg.

Je verwacht  dat de vrijwilliger bij de KNRM minder enthousiast is. Maar dit is het tegendeel. Doordat de meeste dingen goed lopen en je mag werken met mooi materieel heb je extra motivatie.

Kijk dat komt overeen met het beeld wat ik krijg als ik met mensen spreek die in beide organisaties deelnamen.
Sorry Joost maar dit staat toch haaks op jou ' schrikbeeld' dat vrijwilligers gedemotiveerd zouden raken van de KNRM werkwijze...


Zwaarwater

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #33 Gepost op: 30 augustus 2012, 17:47:11
Doruz, de Reddingsbrigades die je noemt zijn in mijn ogen niet de typische 'Reddingsbrigade', maar altijd de outsiders geweest, op Dordrecht na dan. Ik heb enkele jaren terug enkele heren van volgens mij Medemblik gesproken op een bijeenkomst waarin ze hun beklag deden over de bond. Maar toen ze beschreven wat ze deden en hoe ze georganiseerd waren, was het meer de beschrijving van de KNRM-station met een Reddingsbrigade-logo erop. Dan kan ik heel goed begrijpen dat je je niet thuis voelt bij RN en dat je het idee hebt dat ze niks voor je doen. Ik denk dat zij echt beter af zijn bij de KNRM en de juiste keuze hebben gemaakt.

Dordrecht is wat mij betreft daarop de uitzondering, want dat was wel een typische Reddingsbrigade die op alle onderdelen actief was. Zij hebben er voor gekozen om hun alarmploeg onder te brengen bij de KNRM om begrijpelijke redenen (financieel, opleiding, ondersteuning). De Reddingsbrigade is gewoon blijven bestaan en verzorgt nog de zwembadopleidingen, maar ook de bewaking van evenementen etc. Die hebben dus ook gewoon nog boten, schippers etc. Je hebt het dus maar over een klein onderdeel, misschien 5% van hun mensen die over is naar de KNRM. En dat kunnen 'de brigades' dus niet tegenhouden, want iedere brigade is eigen baas en met z'n allen zijn we baas over RN. En als de leden van 1 brigade er voor kiezen om een onderdeel van hun eigen vereniging af te splitsen, dan kunnen en mogen zij dat doen. Andersom kunnen de brigades ook niet gezamenlijk besluiten om allemaal hun alarmploeg naar de KNRM af te stoten: dit zal iedere brigade met zijn eigen leden moeten besluiten.

En het voorbeeld van Dordrecht is voor mij heel belangrijk: zo ziet namelijk de meerderheid van de Reddingsbrigades eruit. En het grootste deel wil absoluut niet wat Dordrecht heeft gedaan: een splitsing tussen de (jeugd)opleidingen, de sport, de preventieve bewakingen van strand(baden) en evenementen en dat laatste kleine stukje: de alarmploeg. In onze brigade gaat het over 12 mensen op ruim 300 leden, wat doet de KNRM met die andere 288? In een beleidsstuk van enkele jaren terug van RN is met onderzoeken onderbouwd waarom het ook belangrijk is voor de organisatie om het niet te splitsen. Ik sta daarachter, onze brigade staat daarachter, en volgens mij de meeste brigades. Vooral de brigades die niet aan de kust of de Randmeren zitten, moeten een totaalvereniging zijn om voldoende aanwas te krijgen en te houden voor het bewakingswerk.
[/quote].

En Huizen en Blaricum, net als Dordrecht en RB en KNRM. RB met oa de rampenvlet taak en verder evenementenbewaking en beveiligings taak en ook ondersteunend aan de KNRM.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #34 Gepost op: 30 augustus 2012, 19:11:57
. Maar het gaat om cultuur, om drijfveren, om een vrijwilliger die gewend is dat de beslissingsbevoegdheid laag in de organisatie ligt. Iedere brigade koopt lekker zijn eigen boot, zelf gekozen, zelf betaald. Niet efficient, waarschijnlijk niet goedkoop, maar als je morgen zegt: "dat mag niet meer want het hoofdkantoor heeft anders beslist" dan denk ik dat er bij ons een hoop leden gaan lopen. Gewoon, vanwege de verandering.

Maar is dit niet koudwatervrees?
Bij de brandweer spelen dit soort zaken ook, met name over het beslissen over aankoop van nieuw materieel. Dat gebeurde door de korpsen en gemeentes, dat wordt uit handen genomen door de veiligheidsregio,s. Eenduidig aanschafbeleidt, veel van hetzelfde. Maar wel kostenbesparing. De regio zorgt voor de aanschaf, maar de regio zorgt ook voor het onderhoud. En ik mag toch aannemen dat dit net zo werkt bij de KNRM. Zij kopen nieuw materieel in, maar zij nemen ook het onderhoud en de daaraan verbonden kosten. ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #35 Gepost op: 30 augustus 2012, 21:42:56
Bij een goede kuze is erweinig commentaar, je moet wel rekening houden met de gebruikers. Wat bij de knrm ook gebeurt, stations hebben inspraak op het nieuwe materiaal mits goed gemotiveerd en mogelijk.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #36 Gepost op: 30 augustus 2012, 22:51:09
Maar is dit niet koudwatervrees?
Bij de brandweer spelen dit soort zaken ook, met name over het beslissen over aankoop van nieuw materieel. Dat gebeurde door de korpsen en gemeentes, dat wordt uit handen genomen door de veiligheidsregio,s. Eenduidig aanschafbeleidt, veel van hetzelfde. Maar wel kostenbesparing. De regio zorgt voor de aanschaf, maar de regio zorgt ook voor het onderhoud. En ik mag toch aannemen dat dit net zo werkt bij de KNRM. Zij kopen nieuw materieel in, maar zij nemen ook het onderhoud en de daaraan verbonden kosten. ;)

Tja, als ik de verhalen hier op het forum lees over stakende brandweervrijwilligers, vrijwilligers die massaal hun pieper inleveren, gezeik in gemeenteraden, aanrijtijden die niet worden gehaald, etc., dan ben ik nog steeds niet overtuigd van een goede werking van de veiligheidsregio's. In mijn ogen moet je alleen centraliseren wat echt gelijk is en kan zijn, en verder vooral veel ruimte laten voor lokale verschillen. Maar ook dat idee heeft het niet gehaald ;)  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #37 Gepost op: 30 augustus 2012, 23:21:04
Beste Joost

Ik snap goed dat je er zo over denkt maar in mijn ogen is het heel duidelijk wat de voordelen zijn van een KNRM station. Ik zal proberen wat uit te leggen. Ik ben al lang actief en nog steeds bij de reddingsbrigade al is dit tegenwoordig heus wel minder dan vroeger en daarnaast dus heel actief bij de KNRM.

De nadelen voor de reddingsbrigade als de alarmploeg weg gaat zijn duidelijk. Minder actieve leden bij de reddingsbrigade. En een alarmploeg hebben geeft als reddingsbrigade een beetje aanzien.

De voordelen om de alarmploeg bij de KNRM onder te brengen zijn legio. Die hoef ik niet uit te leggen toch.
Ook doordat de KNRM landelijk actief is en een goede naam heeft bereik je vaak meer. Dit een probleem als je als reddingsbrigade op je zelf ben aangewezen. RN ondersteund gewoon niet genoeg.

Je verwacht  dat de vrijwilliger bij de KNRM minder enthousiast is. Maar dit is het tegendeel. Doordat de meeste dingen goed lopen en je mag werken met mooi materieel heb je extra motivatie.

Kijk dat komt overeen met het beeld wat ik krijg als ik met mensen spreek die in beide organisaties deelnamen.
Sorry Joost maar dit staat toch haaks op jou ' schrikbeeld' dat vrijwilligers gedemotiveerd zouden raken van de KNRM werkwijze...

Dat begrijp ik heel goed en ik ben het zelfs met jullie eens: de alarmploegen zouden waarschijnlijk beter af zijn bij de KNRM (alhoewel ik me zorgen maak over de continuiteit daarvan in bepaalde regio's als er geen achterliggende reddingsbrigade meer zou zijn). Maar dat is het antwoord bezien vanuit die alarmploeg, die vrijwilligers die in die alarmploeg zitten, de KNRM en de SAR-taak. Maar zoals gezegd hebben wij in Den Bosch bijvoorbeeld nog ruim 288 andere leden, waarvan zeker 75 (volwassen) vrijwilligers. Voor hen behoort de alarmploeg gewoon bij de rest van de vereniging, want we hebben als doel: "voorkomen en redden van drenkelingen". Het totaalplaatje dus! Dat die 12 man nog meer gemotiveerd zouden raken bij de KNRM kan ik me best voorstellen, maar als de andere 75 daardoor minder gemotiveerd raken is de keuze voor ons als bestuur duidelijk: het is alles of niets.

Daarbij komt nog dat de rollen en taken bij Reddingsbrigade vaak veel meer verweven zijn: mensen uit onze alarmploeg zijn vaak ook de coordinatoren bij bewakingen, maar bijvoorbeeld ook nog zweminstructeur of commissielid. Het losknippen van de alarmploeg zou onze verenigingsstructuur dusdanig geweld aandoen, dat ik dat als bestuurslid echt een schrikbeeld vind. Dat is ook meteen het moeilijke: ik zou graag zien dat we de alarmploeg konden organiseren zoals de KNRM dat doet, misschien zelfs wel als KNRM. Maar ik wil ook de vereniging bij elkaar houden en de organisatiestructuur en -cultuur zoals we die nu lokaal kennen, behouden. Vanwege de vereniging, maar juist ook om de toekomst van de alarmploeg te kunnen blijven waarborgen.

Daarom zeg ik al vaker: mijn voorkeur ligt bij 1 Nederlandse reddingsorganisatie die alles doet van zwemles t/m alarmploeg en rampenbestrijding. Dan behoud je ook landelijke dekking, omdat de kleinere clubs voldoende massa blijven houden. Als je die opknipt, heb je meer kans dat beide delen het loodje leggen. Met de schaalvoordelen van de KNRM, maar de lokale eigenheid van de Reddingsbrigade.

Het zou in mijn ogen zonde zijn voor Nederland en het reddingswezen in Nederland als de KNRM alle alarmploegen en strandbewakingen op de 'topplekken' overneemt en de restanten overlaat aan RN. Die laatste zal dan namelijk niet lang meer bestaan en dan heb je dus alleen nog maar een topreddingsclub op de grote watersportplekken en geen landelijke reddingsopleidingen meer voor de jeugd, geen reddingssport meer en geen aandacht meer voor de kleine zwemmertjes, de kanalen in Drenthe en de grindplassen langs de Maas in Limburg en Brabant.

Als bestuurslid van een flinke 'all-round' reddingsbrigade en betrokken opleider en redder vind ik de KNRM een topper op hun gebied, maar vind ik het belangrijk dat beseft wordt dat dat niet het enige onderdeel van het reddingswerk is. In mijn filosofie is dat een klein onderdeeltje, dat je niet los zou moeten willen zien van de rest! Daarom is er voor onze vereniging dus ook geen enkele reden om de alarmploeg naar de KNRM over te hevelen, zolang de KNRM niks gaat doen met zwemles, sport en evenementenbewaking.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 31 augustus 2012, 09:42:00
voor mijn gevoel moet de knrm zich richten op de gebieden die onder de kustwacht vallen. Hiernaast zie ik een rol in de strandbewaking als beheerder van de materialen, als baas van het personeel en als organisatie verantwoordelijk voor uniforme regels. De reddingsbrigades zullen het personeel leveren en een basis opleiding geven.

Op de andere wateren (zoals den bosch/ culemborg) is de alarmploeg een verlenging van de brandweer. Waarbij de brandweer betaald en faciliteerd. Of je dan een brandweerpleog of een reddingbrigadeploeg bent maakt niet zo gek veel uit.

9910001
9910001


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #39 Gepost op: 31 augustus 2012, 11:38:20
Ik begrijp van Joost dat het samenvoegen van de KNRM en REDNED alleen maar versterking van beide organisaties kan geven?

Een grote landelijk dekkende organisatie met verschillende activiteiten gericht op het risico van het gebied. Dan kun je zwemlessen blijven geven en een kweekvijver zijn voor teams die zich bezig houden met bewakingen op het strand en water. Daarnaast kun je dus alarmploegen inzetten voor de rampenvloot en de reddingen zoals nu de KNRM ook al doet. Goede mensen kunnen dus werken aan persoonlijke ontwikkeling en blijven groeien in de organisatie.

Hebben beiden dus niet veel raakvlakken met elkaar en ben je elkaar nu niet aan het beconcurreren? Strijd tussen de KNRM en REDNED geeft alleen maar spanningen in een gebied terwijl het ook een mooie aanvulling kan zijn op elkaar. Ik begrijp wel dat dit allemaal gevoelig ligt omdat beide organisaties een respectvolle geschiedenis hebben.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le