Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 27069 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 31 augustus 2012, 15:47:51
Strijd tussen de KNRM en REDNED geeft alleen maar spanningen in een gebied terwijl het ook een mooie aanvulling kan zijn op elkaar. Ik begrijp wel dat dit allemaal gevoelig ligt omdat beide organisaties een respectvolle geschiedenis hebben.
Alexander, de problemen op een slootje in midden Nederland zijn niet leidend voor de rest van het land, er wordt langs bijna de gehele Nederlandse kust en groot deel binnenwater op een zeer goede en professionele manier samengewerkt. Bij heel veel kuststations is er overlap met leden van de lokale brigade en houdt iedereen zich voornamelijk bezig met zijn/haar primaire taak en helpt de ander waar nodig. Daar creëren we dus een probleem dat er helemaal niet is. Er wordt al gezamenlijk getrained, samengewerkt bij opleidingen etc etc..of dat in de toekomst nog nauwer moet of wenselijk is laat ik even in het midden. Gebruik maken van elkaars kracht en expertise is voor welke toekomstige ontwikkeling dan ook de eerste stap!  :)
[img]/img]


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #41 Gepost op: 31 augustus 2012, 15:51:55
voor mijn gevoel moet de knrm zich richten op de gebieden die onder de kustwacht vallen. Hiernaast zie ik een rol in de strandbewaking als beheerder van de materialen, als baas van het personeel en als organisatie verantwoordelijk voor uniforme regels. De reddingsbrigades zullen het personeel leveren en een basis opleiding geven.

Op de andere wateren (zoals den bosch/ culemborg) is de alarmploeg een verlenging van de brandweer. Waarbij de brandweer betaald en faciliteerd. Of je dan een brandweerpleog of een reddingbrigadeploeg bent maakt niet zo gek veel uit.

9910001

Ik begrijp van Joost dat het samenvoegen van de KNRM en REDNED alleen maar versterking van beide organisaties kan geven?

Een grote landelijk dekkende organisatie met verschillende activiteiten gericht op het risico van het gebied. Dan kun je zwemlessen blijven geven en een kweekvijver zijn voor teams die zich bezig houden met bewakingen op het strand en water. Daarnaast kun je dus alarmploegen inzetten voor de rampenvloot en de reddingen zoals nu de KNRM ook al doet. Goede mensen kunnen dus werken aan persoonlijke ontwikkeling en blijven groeien in de organisatie.

Hebben beiden dus niet veel raakvlakken met elkaar en ben je elkaar nu niet aan het beconcurreren? Strijd tussen de KNRM en REDNED geeft alleen maar spanningen in een gebied terwijl het ook een mooie aanvulling kan zijn op elkaar. Ik begrijp wel dat dit allemaal gevoelig ligt omdat beide organisaties een respectvolle geschiedenis hebben.

Als ik zie hoeveel er de afgelopen jaar is verandert en wat er nog gaat gebeuren in hulpverleningsland is dit een halve oplossing. Je denkt hier ook in 'oude structuren'. Ja, de Brandweer is op veel wateren de aangewezen dienst, maar dit wordt gedelegeerd vanuit de gemeente via de veiligheidsregio. Zij hebben daar vaak helemaal niet de kennis en kunde voor, op veel plaatsen zijn ze enorm zoekende. Daarom worden vaak ook reddingsbrigades gevraagd om te helpen: vanwege hun kennis, kunde en ervaring. Je wil die dus niet onderbrengen bij de Brandweer, dan gaat dat verloren. Ze zijn juist onderdeel van de Reddingsbrigade en als experts uitgeleend aan de Brandweer. Ook de eisen aan strandbewaking gaan wijzigen met de komst van de nieuwe Zwemwaterwet. In mijn ogen kun je zaken als uniforme regels en het geven van opleidingen niet scheiden: als het goed is versterken die elkaar continue en heb je een opwaartse spiraal waar voortschrijdend inzicht leidt tot het bijstellen van opleidingen vanwege veranderde regels en het veranderen van regels vanwege nieuwe kennis.

In mijn ideale wereld heb je 1 reddingsorganisatie, die een landelijk netwerk heeft van alarmploegen. In Kustwacht-gebied aangestuurd door de Kustwacht en op overige wateren door de GMK. In die ene reddingsorganisatie borg je de kennis en kunde van het redden van drenkelingen, ongeacht het werkgebied. Door opschaling heb je dan ook meteen je reddingsvloot voor rampenbestrijding. Verder is het dé kennisorganisatie op het gebied van 'voorkomen en redden van drenkelingen': de theorie- en praktijkopleidingen, publieksvoorlichting (polsbandjes, muien en zwinnen, hoe bereid ik mijn boot voor op een zeiltocht) en sport als uithangbord voor het werven van nieuwe vrijwilligers (doet het goed op NET5 O0). Daarin zijn KNRM en RN beide nodig: geen van beide bestrijkt op dit moment al deze gebieden, maar op bepaalde onderdelen blinkt de een of de ander uit. Maar ik weet ook dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan.

En dan komen we weer terug bij het begin: de verschillen in organisatiestructuur, sturing, financien, drijfveren, cultuur, geschiedenis etc. zijn zo groot, dat het echt heel lastig zal worden. De KNRM gaat er van uit dat ze brigades straks wel (met geld) zullen inlijven en de Reddingsbrigades hebben trotse leden die lokaal zoveel zeggenschap hebben dat het echt lastig zal worden om ze te overtuigen van nut- en noodzaak. Die leden zul je stuk voor stuk moeten overtuigen, niet alleen vanwege de democratie, maar ook om ze te houden zodat je die grote landelijke organisatie kunt zijn.

In onze brigade ging de discussie de laatste 2-3 jaren vooral over het gebruik van het uniforme Reddingsbrigade-logo, striping en andere uitingen. Veel leden hechten zwaar aan de lokale eigenheid en zijn bang om dat te verliezen in Reddingsbrigade Nederland. Dat er dan nergens meer 'Bossche Reddingsbrigade' staat met eigen logo en website. We gebruiken nu beide door elkaar, zodat mensen kunnen wennen en hebben als bestuur besloten dat we er geen halszaak van maken, maar gewoon per keer kijken wat het beste is. Je merkt nu na een jaar of 3 dat steeds vaker wordt gekozen voor het landelijke logo, omdat een aantal mensen zich daar steeds meer verbonden mee voelen.

Als ik dat zie gebeuren, houd ik mijn hart vast voor 1 landelijke nieuwe organisatie: dat wordt een cultuurshock, ledenvergaderingen tot diep in de nacht, actiecomité's etc. En als organisatie- en veranderdeskundige kan ik alleen maar zeggen dat dit tijd kost en dat je mensen die tijd ook moet geven. Vrijwilligers zijn namelijk maar gebonden door 1 contract en dat is het zogenaamde 'psychological contract'. Ze zijn over het algemeen financieel niet afhankelijk van het vrijwilligerswerk, zoals van een echte baan. Dus moet je ze psychologisch binden: het zo leuk maken dat ze niet weg willen. Dat vraagt om een andere managementstijl dan in een 'gewoon bedrijf'.

Ik heb het al eens eerder gezegd: begin maar eens met 1 naam en logo richting het publiek. Nog 2 organisaties, maar 1 koepel met 1 naam. Als dat lukt, moet de rest ook goed kunnen komen ;)

(voor wie het leuk vindt: http://www.alphens.nl/nieuws/gemeente/4698,motie-stoppen-fusie-alphen-boskoop-rijnwoude.html of waarom het niet eens zijn over de naam leidt tot het stoppen van een fusie ;))
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #42 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:01:19
Alexander, de problemen op een slootje in midden Nederland zijn niet leidend voor de rest van het land, er wordt langs bijna de gehele Nederlandse kust en groot deel binnenwater op een zeer goede en professionele manier samengewerkt. Bij heel veel kuststations is er overlap met leden van de lokale brigade en houdt iedereen zich voornamelijk bezig met zijn/haar primaire taak en helpt de ander waar nodig. Daar creëren we dus een probleem dat er helemaal niet is. Er wordt al gezamenlijk getrained, samengewerkt bij opleidingen etc etc..of dat in de toekomst nog nauwer moet of wenselijk is laat ik even in het midden. Gebruik maken van elkaars kracht en expertise is voor welke toekomstige ontwikkeling dan ook de eerste stap!  :)

Ja en nee, dat slootje is inderdaad niet representatief, maar het vraagt meer dan operationeel samen kunnen werken. Op dit moment lopen bijvoorbeeld de visie en strategie op het gebied van het reddingswerk van beide organisaties flink uiteen. Niet in de uitvoering, maar meer over de keuzes welke taken een dergelijke organisatie zou moeten vervullen en hoe je bijvoorbeeld een strandbewaking of een rampenvloot invult, aanstuurt etc. Ook bijvoorbeeld keuzes of je wel of geen jeugd zou moeten opleiden, of je wel of niet preventief aanwezig bent bij evenementen. En ook in de organisatiestructuur: wie heeft waarover wat te zeggen, hoe regel je het financieel, wat is de lokale speelruimte. De houding t.o.v. de overheid: KNRM gaat er prat op geen overheidssteun te ontvangen, RN vervult juist een aantal overheidstaken tegen betaling.

In de praktijk worden al flinke stappen gezet in samenwerking, helemaal top. Daarmee is de bottom-up aanpak afgedekt ;) Maar het zou ook wel fijn zijn als we top-down wat nader tot elkaar gaan komen. Met respect voor elkaars organisatie, geschiedenis, mensen etc., dus niet: hoe kunnen we de Reddingsbrigades meer op de KNRM laten lijken ;)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 31 augustus 2012, 16:13:55
Maar het lijkt mij dat dat een kwestie is van erg veel met elkaar praten, en goede afspraken maken. Beide organisaties streven uiteindelijk dezelfde doelstelling na, dat er organisatorisch het een en ander aangepast moet worden is logisch. Maar het moet toch lukken om onder de KNRMvlag toch elke brigade een eigen gezicht te laten houden.
Maar iedere brigade heeft dan wel de back-up van de KNRM.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #44 Gepost op: 31 augustus 2012, 17:43:17
Maar het lijkt mij dat dat een kwestie is van erg veel met elkaar praten, en goede afspraken maken. Beide organisaties streven uiteindelijk dezelfde doelstelling na, dat er organisatorisch het een en ander aangepast moet worden is logisch. Maar het moet toch lukken om onder de KNRMvlag toch elke brigade een eigen gezicht te laten houden.
Maar iedere brigade heeft dan wel de back-up van de KNRM.

Wat dacht je van een nieuwe vlag.... De KNRB of iets van die strekking, maar zolang je niet iedereen in z'n waarde laat zal een eventueel samengaan niet zo snel gebeuren. De KNRM heeft al een tijdje geleden geprobeerd om overal een vlag van hun in de mast te krijgen, de manier waarop zullen we maar even buiten beschouwing laten, en kwamen vervolgens van een koude kermis thuis...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #45 Gepost op: 1 september 2012, 01:14:13
De KNRM gaat er van uit dat ze brigades straks wel (met geld) zullen inlijven

Waar haal je dit vandaan? Wie zegt dat de KNRM dat wil? Is dit een eigen aanname of heb je hier aantoonbaar bewijsvoering van?
Of ga je van geruchten uit die je als 'feiten' meld : ::)


guest11765

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 1 september 2012, 09:43:14
Ik vind het wel grappig dat er op papier nog steeds 2 "kampen" zijn.

Verschillende KNRM Lifeguards deze zomer, komen bij Reddingsbrigade vandaan.
Die wilde ook een keer weten en kijken wat het is om voor de KNRM te werken.
Tevens wilde ze ook eens betaald worden voor dat leuke werk wat ze doen (bij beide partijen)
Ook ben ik al KNRM lifeguard al meerdere keren meegelopen bij reddingsbrigade stations.
En ik moet zeggen dat ik daar ook heel positief verrast was.

Tevens zitten er al diverse reddingsbrigade personen OOK bij een KNRM station. Ze moeten alleen kiezen als de pieper gaat, welke pieper ze liever op reageren.

Dus alleen op papier, zijn er nog 2 organisaties. Maar er is maar 1 groep met redders. De 1 voelt zich beter thuis bij de 1, de ander bij de ander en sommige bij beide.
Blijf vooral daar op hoog niveau lekker opboxen tegen elkaar, dan genieten wij wel op de werkvloer van alle mogelijkheden die ons geboden worden. Een mens moet wat te kiezen hebben of niet?

En eerlijk gezegd?? Ik weet niet meer waar ik nou bij zou willen horen.... Ik heb toch ook wel heel veel plezier gehad de dagen dat ik bij een RB station mee draaide. En het leuke is, je kijkt ineens niet meer naar welke vlag je in de morgen hijst. Dat doe je toch alleen maar voor de hoge heren.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #47 Gepost op: 1 september 2012, 16:57:04
Alexander, de problemen op een slootje in midden Nederland zijn niet leidend voor de rest van het land, er wordt langs bijna de gehele Nederlandse kust en groot deel binnenwater op een zeer goede en professionele manier samengewerkt. Bij heel veel kuststations is er overlap met leden van de lokale brigade en houdt iedereen zich voornamelijk bezig met zijn/haar primaire taak en helpt de ander waar nodig. Daar creëren we dus een probleem dat er helemaal niet is. Er wordt al gezamenlijk getrained, samengewerkt bij opleidingen etc etc..of dat in de toekomst nog nauwer moet of wenselijk is laat ik even in het midden. Gebruik maken van elkaars kracht en expertise is voor welke toekomstige ontwikkeling dan ook de eerste stap!  :)

Erny, ik zeg ook niet dat eventuele problemen leidend zijn voor NL of dat er nu al problemen zijn. Ik zie eerder kansen om 1 sterke organisatie te krijgen voor de waterhulpverlening. De brandweer trekt zich steeds meer terug en doet ook niets preventiefs op het water.

Dat dit gevoelig ligt en dat er nog heel gesproken moet worden dat lijkt mij logisch. Toch zie ik 2 organisaties met vaak dezelfde doelen alleen met een andere naam.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #48 Gepost op: 1 september 2012, 23:36:43
Waar haal je dit vandaan? Wie zegt dat de KNRM dat wil? Is dit een eigen aanname of heb je hier aantoonbaar bewijsvoering van?
Of ga je van geruchten uit die je als 'feiten' meld : ::)

Dat is mijn conclusie op basis van mijn analyse van de feiten uit het verleden. En die feiten zijn de brigades die in het verleden al deels of helemaal zijn overgegaan, de KNRM Lifeguards en het voorstel dat de directie KNRM een flink aantal kustbrigades heeft gedaan. Ik heb geen document waarin staat wat de KNRM nog gaat doen en ik heb ook geen glazen bol, maar wel een dosis gezond verstand die een lijn uit het verleden kan doortrekken naar de toekomst. Daar kan wat afwijking in zitten, maar kan me niet voorstellen dat die lijn morgen 180 graden draait.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #49 Gepost op: 1 september 2012, 23:47:10
Ik vind het wel grappig dat er op papier nog steeds 2 "kampen" zijn.

Verschillende KNRM Lifeguards deze zomer, komen bij Reddingsbrigade vandaan.
Die wilde ook een keer weten en kijken wat het is om voor de KNRM te werken.
Tevens wilde ze ook eens betaald worden voor dat leuke werk wat ze doen (bij beide partijen)
Ook ben ik al KNRM lifeguard al meerdere keren meegelopen bij reddingsbrigade stations.
En ik moet zeggen dat ik daar ook heel positief verrast was.

Tevens zitten er al diverse reddingsbrigade personen OOK bij een KNRM station. Ze moeten alleen kiezen als de pieper gaat, welke pieper ze liever op reageren.

Dus alleen op papier, zijn er nog 2 organisaties. Maar er is maar 1 groep met redders. De 1 voelt zich beter thuis bij de 1, de ander bij de ander en sommige bij beide.
Blijf vooral daar op hoog niveau lekker opboxen tegen elkaar, dan genieten wij wel op de werkvloer van alle mogelijkheden die ons geboden worden. Een mens moet wat te kiezen hebben of niet?

En eerlijk gezegd?? Ik weet niet meer waar ik nou bij zou willen horen.... Ik heb toch ook wel heel veel plezier gehad de dagen dat ik bij een RB station mee draaide. En het leuke is, je kijkt ineens niet meer naar welke vlag je in de morgen hijst. Dat doe je toch alleen maar voor de hoge heren.

Ik hoor je Kapitein Haeck, maar vind het jammer dat je hiermee meteen weer snel over dat heen stapt waar ik het grote probleem zie. Ik hoop dat jullie het ooit gaan begrijpen, maar ook jij hebt het weer over een beperkte groep mensen: de categorieen mensen waarin KNRM en RN elkaar overlappen (alarmploeg en strandwacht). Die ene groep redders waar jij het over hebt, dat is de hele KNRM, maar maar een klein stukje van RN. RN bestaat daarnaast nog uit veel meer disciplines met nog veel meer vrijwilligers, leden, sporters, jeugd etc. Dat zijn de mensen waar ik me druk om maak, wat is voor die groepen de toekomst....

En daarom zijn er nog 2 kampen: omdat veel bestuurders en ook leden van RN bang zijn, dat de KNRM alleen dat stukje wil waar nu al de overlap zit. En zolang de KNRM-bestuurders dat niet begrijpen, blijf je inderdaad op hoog niveau tegen elkaar opboksen. Bedenk even heel goed hoe het totaal van RN er uit ziet, welke mensen dat zijn en wat die allemaal doen. En zet daar dan in gedachten de KNRM eens naast. En bedenk dan dat in de overlap het probleem niet zit, daar wordt samengewerkt, dat zijn dezelfde mensen. Maar het gaat juist om al die brigades en vrijwilligers die daar niet zitten, maar die wel hun waarde toevoegen, aan de samenleving en aan de organisatie. Wat ga je daar mee doen!?  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch