'Helft MKB'ers weet niet van bedrijfshulpverlening'

Auteur Topic: 'Helft MKB'ers weet niet van bedrijfshulpverlening'  (gelezen 11092 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 9 september 2012, 10:43:28
'Helft MKB'ers weet niet van bedrijfshulpverlening'

AMSTERDAM - Bijna de helft van de MKB'ers weet niet dat het verplicht is dat er binnen het bedrijf altijd een bedrijfshulpverlener aan het werk is.  
 
Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Bedrijfshulpverlening Nederland. Zij ondervroeg 400 Nederlandse bedrijven over dit onderwerp.

Ongeveer een kwart van de ondervraagden denkt dat bedrijfshulpverlening wordt aangeraden, maar niet verplicht is. Nog eens een kwart denkt dat de hulpverlener verplicht is vanaf een bepaald aantal werknemers. De overgebleven helft weet wel dat het hebben van de hulpverlener altijd verplicht is.


Boetes

De stichting waarschuwt dat als de Arbeidsinspectie erachter komt dat er geen hulpverlener is, dit kan leiden tot boetes van vele duizenden euro's. Dit is bij ruim 85 procent van de ondervraagden niet bekend.

Het is sinds 1994 middels de Arbowet verplicht dat binnen elk bedrijf een hulpverlener aanwezig is. Diegene is verantwoordelijk voor ehbo, brandbeperking en -bestrijding, evacuatie en het alarmeren en ondersteunen van alarmdiensten.


Onduidelijkheid

"De vele regels, wetten en verplichtingen lijken voor onduidelijkheid te zorgen onder MKB'ers", aldus Brenda van Dranen, adjunct-directeur van Stichting Bedrijfshulpverlening Nederland.

"Veel bedrijven hebben de klok wel horen luiden, maar de klepel ligt bij hen begraven onder de overvloed aan regelgeving."

http://www.nu.nl/economie/2900615/helft-mkbers-weet-niet-van-bedrijfshulpverlening.html




amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2012, 20:27:52
Veel bedrijven willen het ook niet weten ivm. de kosten.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #2 Gepost op: 18 september 2012, 00:52:59
Veel bedrijven willen het ook niet weten ivm. de kosten.

Een brand of ongeval kost meestal meer......
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 18 september 2012, 11:26:50
Daar zit waarschijnlijk de naïviteit van veel mensen met het idee "mij overkomt dat toch niet." of "ik ben toch verzekerd."


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #4 Gepost op: 18 september 2012, 12:04:36
Daar zit waarschijnlijk de naïviteit van veel mensen met het idee "mij overkomt dat toch niet." of "ik ben toch verzekerd."

Buiten de wettelijke verplichting, de eventuele onderzoeken en strafrechtelijke vervolging, gedoe met verzekering en imagoschade is de persoonlijke impact enorm.

Veel ondernemers vergeten dat 60-65% van de bedrijven failliet gaat na een brand. Daarnaast zijn de boetes bij verwijtbaar gedrag bij een ongeval vaak erg fors.

Ook zie ik veel ondernemers en opleiders denken in standaard cursussen en oplossingen BHV. Hierbij wordt vergeten dat BHV juist maatwerk is en moet zijn. Kijken naar de risico's, zoveel mogelijk beperken en dan voor de restrisico's een goede organisatie maken passend bij de organisatie.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 18 september 2012, 13:10:24
Buiten de wettelijke verplichting, de eventuele onderzoeken en strafrechtelijke vervolging, gedoe met verzekering en imagoschade is de persoonlijke impact enorm.

Veel ondernemers vergeten dat 60-65% van de bedrijven failliet gaat na een brand. Daarnaast zijn de boetes bij verwijtbaar gedrag bij een ongeval vaak erg fors.

Ook zie ik veel ondernemers en opleiders denken in standaard cursussen en oplossingen BHV. Hierbij wordt vergeten dat BHV juist maatwerk is en moet zijn. Kijken naar de risico's, zoveel mogelijk beperken en dan voor de restrisico's een goede organisatie maken passend bij de organisatie.

Klopt, maar ik denk dat je hier weinig mensen tegen zult komen die het niet met je eens zijn op dat gebied.

De vraag is, hoe maak je de ondernemers duidelijk welke risico's ze lopen en vooral hoe die vrij eenvoudig zijn te beperken door jezelf goed voor te bereiden en een kleine investering te doen. Ik heb geen idee hoe het zit, maar zijn BHV/EHBO opleidingen en materialen niet gewoon van de belasting aftrekbaar voor bedrijven?

Wellicht zit hier een rol ook in voor verzekeraars, iets in de zin van "als je je zaken meer dan goed voor elkaar hebt krijg je korting op de premie."  Als je bijvoorbeeld meer blusmiddelen hebt dan strikt noodzakelijk + je mensen goed op de hoogte zijn van hoe ze gebruikt moeten worden, paar procent korting, goede nieuwe BMC met goede protocollen bij alarm, weer wat korting er bij, etc. etc. etc.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #6 Gepost op: 18 september 2012, 13:56:58
Klopt, maar ik denk dat je hier weinig mensen tegen zult komen die het niet met je eens zijn op dat gebied.

De vraag is, hoe maak je de ondernemers duidelijk welke risico's ze lopen en vooral hoe die vrij eenvoudig zijn te beperken door jezelf goed voor te bereiden en een kleine investering te doen. Ik heb geen idee hoe het zit, maar zijn BHV/EHBO opleidingen en materialen niet gewoon van de belasting aftrekbaar voor bedrijven?

Wellicht zit hier een rol ook in voor verzekeraars, iets in de zin van "als je je zaken meer dan goed voor elkaar hebt krijg je korting op de premie."  Als je bijvoorbeeld meer blusmiddelen hebt dan strikt noodzakelijk + je mensen goed op de hoogte zijn van hoe ze gebruikt moeten worden, paar procent korting, goede nieuwe BMC met goede protocollen bij alarm, weer wat korting er bij, etc. etc. etc.

Klopt dat de gemaakte kosten gewoon aftrekbaar zijn van de belastingen. Overigens moet er eerst wel geld verdient en winst gemaakt worden.

Ik ben geen expert op het terrein van verzekeringen maar waarom zou een verzekeraar zich druk maken? Het is een wettelijke verplichting. Ik denk dat in iedere verzekeringspolis staat dat een bedrijf moet voldoen aan de wettelijke eisen anders betalen ze niet of minder uit. Waarom dan premiekorting geven? Dat doen ze soms wel als je als ondernemer extra investeringen doet in veiligheid bovenop de wettelijke verplichtingen.

Toch hoeft veiligheid als het gaat om BHV niet enorm veel geld te kosten. Met een goede adviseur/opleider kom je heel ver. Slim investeren aan de hand van de juiste risico's is daarbij het uitgangspunt. En veel is te voorkomen met de juiste bewustwording en mentaliteit in een bedrijf. Daarvoor heb je alle mensen nodig en begint bij de directie. Wat straal je uit als het gaat over veiligheid?
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #7 Gepost op: 27 september 2012, 19:37:42
Een brand of ongeval kost meestal meer......
Elke rechtgeaarde ondernemer wil natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
En dus, .... bezuinigen zelfs op de meest elementaire veiligheid en preventie kost je dus uiteindelijk alles ....
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 27 september 2012, 20:11:50
En dus, .... bezuinigen zelfs op de meest elementaire veiligheid en preventie kost je dus uiteindelijk alles ....
Toch zie je dit steeds vaker gebeuren. En neemt een ondernemer dat risico.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #9 Gepost op: 27 september 2012, 23:03:41
Toch zie je dit steeds vaker gebeuren. En neemt een ondernemer dat risico.
Ondernemen is al risico nemen, maar risico's niet onderkennen en daarop niet voorbereid (willen) zijn is erg slecht voor je.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we