Welke korpsen hebben nog een operationeel gaspakkenteam

Auteur Topic: Welke korpsen hebben nog een operationeel gaspakkenteam  (gelezen 21046 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2016, 07:53:54
Citaat van: Peter71 link=msg=1430424 date=1466089209
Nee, dit zijn teams die alleen in actie komen bij ongelukken met gevaarlijke stoffen waar men met een chemiepak niet meer kan werken ivm de stof, of voor ontsmetting eigen personeel. Of klein schalige ontsmettingen. De teams die jij bedoeld  hebben we wel, maar dat zijn er maar een paar. En die kunnen grotere ontsmettingen aan

1) Hoe doen ze het dan bij onbekende stof? Ambulancediensten met HART pakken dan het gaspak i.p.v. chemiepak uit de kofferbak (het zekere voor onzekere nemen).

2) Waarom is het voor de brandweer in Nederland belangrijk het eigen personeel te ontsmetten aangezien er maar een paar teams zijn die in staat om (snel ?) grotere groepen besmette burgers te ontsmetten (mass-decontamination).

3) Wat doet de brandweer met besmette burgers in levensgevaar (bijv. als de keel dichtslaat door inwerking van de gevaarlijke stof)?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2016, 09:04:57
De brandweer in nederland kan een eerste inzet doen in chemiepak, een grijpredding of eerste verkenning zou zelfs in bluspak kunnen. Mocht blijken uit de verkenning dat het om een stof gaat waarbij het gaspak noodzakelijk is worden deze teams opgeroepen. Doordat erg veel incidenten met gevaarlijke stoffen met chemiepak kunnen worden afgehandeld is er al enorm gesneden in de gaspakken teams. In Utrecht bv hebben enkel Amersfoort en Utrecht een gaspakkenteam. Het team van Utrecht moet zelfs naar de regio Gooi&Vechtstreek mocht daar een gaspakken inzet zijn.

Dat de brandweer in Nederland eerst met eigen regioteams werkt is eigenlijk simpel. Over het algemeen heb je te maken met kleine ontsmettingen in de vorm van eigen personeel en eventueel slachtoffers van het incident. Vandaar de eerste inzet van de eigen regioteams. Blijkt er meer nodig te zijn wordt er inderdaad opgeschaald. Mensen in levensgevaar, dat zal een directe samenwerking worden met de ambulancedienst. Die zal gaan aangeven wat direct noodzakelijk is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2016, 09:15:41
Citaat van: Peter71 link=msg=1430553 date=1466147097
Mensen in levensgevaar, dat zal een directe samenwerking worden met de ambulancedienst. Die zal gaan aangeven wat direct noodzakelijk is.

Ik gaf een slachtoffer met dichtgeslagen keel door inwerking van de gevaarlijke stof als voorbeeld. Het is prima als jij als brandweerman de ambulancebroeder in veilig gebied kan vragen wat er direct noodzakelijk is. De kans is groot dat hij zal vragen of je het slachtoffer nog op de kap kan beademen, of je er nog een tube in kan krijgen om vervolgens te zeggen dat je de luchtpijp zal moeten openen (chirurgisch of dmv naaldconiotomie).

Mijn vervolgvraag is dus wat doet de brandweer in de hot zone als ze dankzij de directe samenwerking met ambulancedienst het advies wat er direct noodzakelijk is om het leven van een burger nog te kunnen redden hebben gekregen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2016, 09:23:28
Citaat van: oma link=msg=1430558 date=1466147741
Ik gaf een slachtoffer met dichtgeslagen keel door inwerking van de gevaarlijke stof als voorbeeld. Het is prima als jij als brandweerman de ambulancebroeder in veilig gebied kan vragen wat er direct noodzakelijk is. De kans is groot dat hij zal vragen of je het slachtoffer nog op de kap kan beademen, of je er nog een tube in kan krijgen om vervolgens te zeggen dat je de luchtpijp zal moeten openen (chirurgisch of dmv naaldconiotomie).

Mijn vervolgvraag is dus wat doet de brandweer in de hot zone als ze dankzij de directe samenwerking met ambulancedienst het advies wat er direct noodzakelijk is om het leven van een burger nog te kunnen redden hebben gekregen?
Nou, wij kunnen geen tube inbrengen daar zijn we niet voor opgeleid, dus het zal er in resulteren dat we beginnen met de beademing en als het even kan het slachtoffer zo snel mogelijk de hot zone uit, en ontsmetten en zorgen dat het slachtoffer zo snel mogelijk medische hulp kan krijgen. ;)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2016, 09:31:34
Citaat van: Peter71 link=msg=1430561 date=1466148208
Nou, wij kunnen geen tube inbrengen daar zijn we niet voor opgeleid, dus het zal er in resulteren dat we beginnen met de beademing en als het even kan het slachtoffer zo snel mogelijk de hot zone uit, en ontsmetten en zorgen dat het slachtoffer zo snel mogelijk medische hulp kan krijgen. ;)



Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #25 Gepost op: 22 augustus 2016, 14:57:12
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1430475 date=1466100592
In NW4 verband bestaat het IBGS-peloton uit de volgende eenheden:
- SIE Regio Amsterdam-Amstelland - kazerne Amsterdam-Osdorp (beroeps)
- SIE Regio Kennemerland - kazerne Haarlem-Oost (beroeps)
- SIE Regio Zaanstreek-Waterland - kazerne Assendelft (vrijwilligers)  [ik dacht zelf Wormerveer, maar misschien is dat gewijzigd]
- SIE Noord-Holland Noord - kazerne Hippolytushoef (vrijwilligers)

- Bronbestrijdingscontainers zijn nog per regio georganiseerd, maar worden er mogelijk ook minder dan 4.

- BOE (Basis Ontsmettings Eenheid) Noord-Holland Noord - kazerne Alkmaar
- BOE (Basis Ontsmettings Eenheid) Zaanstreek-Waterland - kazerne Wormerveer [weet ik niet 100% zeker]

- GOE (Grootschalige Ontsmettings Eenheid) Amsterdam-Amstelland - kazerne Aalsmeer/Uithoorn

- AGS piket gebied Noord-Holland Noord met Zaanstreek Waterland (nog in opbouw)
- AGS piket gebied Kennemerland met Amsterdam-Amstelland (nog in opbouw)

- BOE Amsterdam-Amstelland kazerne Uithoorn. Nog nooit ingezet.... Zo op Schiphol... Ik vraag mij wel eens af of we wel zijn ingespoeld in GMS.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 17 oktober 2016, 08:26:19
Citaat
Groningen – Het bestuur van de veiligheidsregio Groningen heeft besloten dat het gaspakkenteam van de brandweer Delfzijl per 1 november opgeheven zal worden.

De bemanning van een tankautospuit kan bij een ongeluk met gevaarlijke stoffen zelf de eerste inzet doen, maar heeft bij bestrijding van grotere incidenten bijstand nodig van het team. Incidenten met gevaarlijke stoffen komen echter zelden voor in onze regio.

http://www.eemskrant.nl/veiligheidsregio-groningen-heft-gaspakkenteam-brandweer-delfzijl-op/


guest12562

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2016, 09:18:40
Grote vraagtekens bij het opheffen, want 1 team is genoeg zegt men, dus ik denk dan dat dit een groot financieel gewin oplevert.
16.000 euro op jaarbasis!
Voor dat bedrag zou ik het zeker in de lucht houden, dus dat kan de reden niet zijn lijkt me?
Men heeft het over de kans op inzetten, als we op die manier gaan denken dan kunnen we nog heel veel bezuinigen en niet alleen bij de veiligheidsregio's.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2016, 09:28:25
Citaat van: Breathe link=msg=1452673 date=1476688720

Men heeft het over de kans op inzetten, als we op die manier gaan denken dan kunnen we nog heel veel bezuinigen en niet alleen bij de veiligheidsregio's.

Over een paar weken, op 10 november 2016, is het 76 en een half jaar geleden dat ons leger ons eigen land moest verdedigen. We hebben het leger nooit afgeschaft, de regering heeft nu weer besloten dat er ontzettend veel geld in het leger moet worden gepompt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2016, 09:36:28
Ik vind de beredenering ook vreemd om het team in Groningen/Haren te houden, de extra oefenbelasting is schijnbaar een doorslaggevend argument.

Ik zou het logischer vinden om een gaspakteam snel inzetbaar te hebben in een gebied met de hoogste kans op gaspakinzet http://www.chemieparkdelfzijl.nl/