Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet

Auteur Topic: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet  (gelezen 5640 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,370
    • Stichting MPHV
Gepost op: 10 september 2012, 12:25:58
Hallo allemaal,

Laat ik eerst van wal steken.
Bij het korps waar ik lid van ben als vrijwilliger hebben we een redvoertuig (HW) staan, nu moeten we daarvoor speciaal opgeleid worden om daarmee te mogen rijden en werken. Op zich is dat natuurlijk geen vreemd idee aangezien het toch een stukje specialistisch materiaal is.

Maar wat me wel opvalt is het gebruik van de valbeveiliging bij het werken vanuit de korf.
Bij ons in Terneuzen staan er bijna disciplinaire straffen op als we de gordels niet dragen maar hoe is dit geregeld bij andere korpsen??
Ik zie ook foto's van inzetten met een redvoertuig waarbij geen gordels worden gedragen, daarom mijn vraag.

Grt Robert


Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #1 Gepost op: 10 september 2012, 15:40:49
Altijd doen. Als je uit de bak werkt blijkt achteraf het niet nodig te zijn. Maar vaker stap je toch even op een randje, leun je over de bak om net even dat dakpannetje weg te leggen, raam te openen, mensen te helpen. Dan is het te laat om alsnog aan te trekken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 10 september 2012, 17:00:20
Bij ons wordt ook altijd valbeveiliging gedragen, ook als wij als lokaal korps de korf ingaan om werkzaamheden op hoogte te verrichten ;)


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 509
  • Homo sacra res homini
Reactie #3 Gepost op: 10 september 2012, 17:06:28
Al zou het in andere korpsen anders geregeld zijn, het is wel je eigen veiligheid waar we het over hebben


lennard

  • MBO-4 Applicatie Ontwikkelaar.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #4 Gepost op: 10 september 2012, 17:11:57
Het zal denk ik niet altijd gebeuren. Ik mocht bijvoorbeeld 1 keer mee in de combi van Dordrecht. Toen moest ik wel valbeveiliging(Logisch), maar die brandweerman deed hem niet om.
Hai! Have a good day!


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #5 Gepost op: 10 september 2012, 17:31:18
Als ik het goed heb de is volgens de arbo valbeveiliging verplicht boven een hoogte van 2,5 meter. Deze regels komen alleen te vervallen als er een levensbedreigende situatie is. Prio 1 geeft geen vrijstelling van deze verplichting. Alleen als er bloedspoed bij is, denk aan een persoon die ergens aan hangt en bijna valt etc. Hoe korpsen er zelf mee om gaan verschilt denk ik, maar de arbo regels zijn duidelijk.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 10 september 2012, 20:36:22
Als ik het goed heb de is volgens de arbo valbeveiliging verplicht boven een hoogte van 2,5 meter. (...)
De Arbowetgeving schrijft echter niet voor wlke valbeveiliging gebruikt moet worden. Op bouwplaatsen is het bijvoorbeeld voldoende om een deugdelijke afscheiding te plaatsen (hekwerk of iets dergelijks); dan zijn persoonlijke valbeveiligingsmiddelen niet meer nodig. Ik weet niet hoe het voor hoogwerkers e.d. precies zit: in feite heeft een korf een deugdelijke afscheiding (namelijk het korfbakje), maar dat geldt waarschijnlijk niet meer als je een voetje buiten de korf wilt zetten of overduidelijk buiten de korf werkzaamheden wilt verrichten (overhangen). Voer voor een arbo-deskundige.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 10 september 2012, 20:40:52
maar dat geldt waarschijnlijk niet meer als je een voetje buiten de korf wilt zetten of overduidelijk buiten de korf werkzaamheden wilt verrichten (overhangen). Voer voor een arbo-deskundige.
Dat is de voornaamste reden dat je op een redvoertuig valbeveiliging aan moet. Je kunt niet alle werkzaamheden vanuit de korf doen, soms zul je buiten de korf moeten werken. En dus valbeveiliging moeten gebruiken. ;)


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #8 Gepost op: 10 september 2012, 21:09:03
Als ik het goed heb de is volgens de arbo valbeveiliging verplicht boven een hoogte van 2,5 meter. Deze regels komen alleen te vervallen als er een levensbedreigende situatie is. Prio 1 geeft geen vrijstelling van deze verplichting. Alleen als er bloedspoed bij is, denk aan een persoon die ergens aan hangt en bijna valt etc. Hoe korpsen er zelf mee om gaan verschilt denk ik, maar de arbo regels zijn duidelijk.

Ehh... Vergeet je regel nummer 1 en tevens de allerbelangrijkste niet ?
Eigen veiligheid eerst !
Groetjes, Marco


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,370
    • Stichting MPHV
Reactie #9 Gepost op: 10 september 2012, 21:39:26
Maar hoe komt het dan dat dit niet (landelijk) geregeld is?!?
Is dit naar ieder zijn eigen inzicht of is dit gewoon niet goed geregeld?
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B