Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet

Auteur Topic: Valbeveiliging aan bij gebruik van een redvoertuig of niet  (gelezen 18364 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #10 Gepost op: 10 september 2012, 21:51:33
Arbo regels zijn landelijk. Aangelijnd werken of ander vorm van valbeveiliging zoals borstwering bij redvoertuig.
Echter daarnaast mag iedereen zelf extra dingen toevoegen. Zoals ik al eerder zijn is van te voren aantrekken gewoon slimmer omdat anders de kans groot is dat je het niet meer doet als je het toch nodig blijkt te hebben. Gezond boerenverstand bovenop regelgeving lijkt mij ruim voldoende. We regelen al zoveel.


Maylo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
    • 112fotosite.nl
Reactie #11 Gepost op: 10 september 2012, 22:17:31
Wanneer is valbeveiliging noodzakelijk?

Vanaf 2,50 meter spreekt men van werken op hoogte. Dan zijn er specifieke maatregelen ter voorkoming van valgevaar nodig. Want een val kan dan ernstige, persoonlijke gevolgen hebben. Bij werk op een hoogte van minder dan 2,50 meter is valbeveiliging ook verplicht als er een verhoogd valrisico is, bijvoorbeeld bij werken boven water, op verkeerswegen of nabij uitstekende delen. Valgevaar dient altijd – bij elke hoogte – in een Risico-inventarisatie en Evaluatie (RI&E) te worden meegenomen als een potentieel risico. In beleidsregel 3.16 is meer te lezen over voorzieningen bij valgevaar.

Bron: Arboprotaal.nl


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #12 Gepost op: 11 september 2012, 10:46:30
Ik zag 'm al voorbij komen; Bij een bouwwerk is het voldoende om een randbeveiliging aan te brengen, bouwvakkers lopen in die situatie ook zonder valbeveiliging. Heeft de korf niet dezelfde functie? En pas als je eruit moet, moet je valbeveiliging dragen? Natuurlijk, er zijn vele incidenten waarbij je dat van tevoren niet helemaal kunt inschatten, en waar je maar beter direkt je harnas kan omhangen en aankoppelen. Logisch en terecht.

Maar nu de volgende situatie;

Takelen patiënt. Het is voor iedereen, maar vooral voor de Bevelvoerder, duidelijk dat de redkorf en de brancarddrager zonder problemen bij een raam of balkon kunnen komen. Er is een dringende noodzaak om de patiënt zo snel mogelijk naar het ziekenhuis te transporteren. De ladder-bemanning móet van hun korpsleiding áltijd valbeveiliging dragen.

Wat doe jij
1 - Als bevelvoerder
2 - Als bijzit LW/HW


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #13 Gepost op: 12 september 2012, 18:16:40
Wat denk jezelf ?

als BV dus het bevel om valbescherming om te doen voordat de korf uberhaupt omhoog gaat.
En iedereen in de korf dus.. dus ook een 2de man en evt ggd !

Als bijzit,
idem dito.

Waarom ?
Om de hele simpele reden dat het aan nabestaanden niet uit te leggen valt bij een fatale valpartij,
en bij zo'n ongeval de BV meteen zijn/haar spullen kan inpakken mocht er ooit zoiets gebeuren want het MOET immers altijd van de leiding.

Nogeens,
Eigen veiligheid eerst !
Groetjes, Marco


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #14 Gepost op: 12 september 2012, 21:49:13
Wat denk jezelf ?

als BV dus het bevel om valbescherming om te doen voordat de korf uberhaupt omhoog gaat.
En iedereen in de korf dus.. dus ook een 2de man en evt ggd !

Als bijzit,
idem dito.

Waarom ?
Om de hele simpele reden dat het aan nabestaanden niet uit te leggen valt bij een fatale valpartij,
en bij zo'n ongeval de BV meteen zijn/haar spullen kan inpakken mocht er ooit zoiets gebeuren want het MOET immers altijd van de leiding.

Nogeens,
Eigen veiligheid eerst !

Is een mooi theoretisch verhaal, maar nu even naar de praktijk.
Als echt de nood aan de man is en het slachtoffer moet per direct naar beneden dan moet je keuzes maken.
Je kan ook gebruik maken van de mogelijkheid om tijdens een inzet van diverse arboregels.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 12 september 2012, 21:55:39
Kunnen wij als brandweer goed ons werk doen als we star aan de regels blijven vasthouden?


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #16 Gepost op: 13 september 2012, 00:16:16
1 - Als bevelvoerder
2 - Als bijzit LW/HW

Als bevelvoerder de mensen laten aantrekken. Als manschap de set aantrekken. Het is bij ons geen enkele discussie.
Voertuig komt ter plaatse (in Maarssen rukt de autoladder zonder TS uit maar wel met bevelvoerder)
Bevelvoerder gaat overleg plegen met ambu wat waar en hoe.
Chauffeur stelt voertuig op.
Manschap trekt valbeveiliging aan.
Bevelvoerder zet samen met chauffeur brancarddrager op de korf.
Manschap stapt in korf, haakt aan en gaat aan de slag.

Tijdverlies 0 seconden. Overleg met ambu, goede opstelplek geven meer tijdwinst dan een setje niet aantrekken


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #17 Gepost op: 13 september 2012, 08:28:24
Is een mooi theoretisch verhaal, maar nu even naar de praktijk.
Als echt de nood aan de man is en het slachtoffer moet per direct naar beneden dan moet je keuzes maken.
Je kan ook gebruik maken van de mogelijkheid om tijdens een inzet van diverse arboregels.

Je rent toch ook niet zo naar binnen om een SO uit een pand vol rook te halen ?
De keuze om wel of niet valbeveiliging te gebruiken moet je niet eens willen maken.
Als jij uit de korf naar beneden kiepert,arbeidsongeschikt raakt en er blijkt na onderzoek dat jij niet gezekerd was wens ik je veel succes met je verzekering,
want die hebben dan een zeer gegronde reden je in de kou te laten staan.
Groetjes, Marco


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #18 Gepost op: 13 september 2012, 12:43:29
Je rent toch ook niet zo naar binnen om een SO uit een pand vol rook te halen ?
De keuze om wel of niet valbeveiliging te gebruiken moet je niet eens willen maken.
Als jij uit de korf naar beneden kiepert,arbeidsongeschikt raakt en er blijkt na onderzoek dat jij niet gezekerd was wens ik je veel succes met je verzekering,
want die hebben dan een zeer gegronde reden je in de kou te laten staan.

Persoonlijk doe ik 99/100 gevallen een gordel aan, maar het is geen standaard regel binnen brandweer Nederland dat dit gebeurt!!
Dus dan wil ik wel eens weten hoe rekbaar de regels zijn over dit onderwerp!
En zoals al eerder is aangegeven sta je in een veilige omgeving mits je jezelf niet buiten de korf gaat begeven, en als bediener vanuit het bakje ga je niet snel buiten je bak/korf hangen denk ik zo.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #19 Gepost op: 13 september 2012, 12:46:14
Als bevelvoerder de mensen laten aantrekken. Als manschap de set aantrekken. Het is bij ons geen enkele discussie.
Voertuig komt ter plaatse (in Maarssen rukt de autoladder zonder TS uit maar wel met bevelvoerder)
Bevelvoerder gaat overleg plegen met ambu wat waar en hoe.
Chauffeur stelt voertuig op.
Manschap trekt valbeveiliging aan.
Bevelvoerder zet samen met chauffeur brancarddrager op de korf.
Manschap stapt in korf, haakt aan en gaat aan de slag.

Tijdverlies 0 seconden. Overleg met ambu, goede opstelplek geven meer tijdwinst dan een setje niet aantrekken

Je moet er vanuit gaan dat jullie in de gelukkige positie zijn dat er drie man mee gaat op het voertuig, in veel gevallen kunnen er maar twee mensen mee op het voertuig.
In het Zeeuwse gaat er geen extra tankautospuit mee met een redvoertuig om een afhijsing te gaan doen, dus dan ben je altijd maar met twee man. En er moet niet een bevelvoerder mee.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B