Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen

Auteur Topic: Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen  (gelezen 116080 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #110 Gepost op: 11 maart 2014, 17:28:55
Citaat van: Red link=msg=1249989 date=1394553177
Dit topic heet: "Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen" Als je behoefte voelt om de inzet van drones door de overheid ter discussie te stellen dan is het misschien handig om daar een afzonderlijk topic voor te openen in het blauwe board.
Nee, maar ik noem deze voorbeelden ter vergelijking. Er worden hier allerhande posts gedaan over de inbreuken op de privacy door de pers. Maar ik verwonder me daarbij over de naïviteit die sommigen daarbij ten toon spreiden. Alles wat de overheid doet is goed; en die <piep> journalisten zouden verboden moeten worden (Autodrop reclame).

Terwijl juist die journalisten in de loop van de tijd een hoop zaken aan de kaak hebben gesteld waarbij ook de overheid de fout in gaat. Ja; de journalisten maken ook fouten; begrijp me niet verkeerd. Maar wat ik bedoel te zeggen is: de maatschappij zoals we hem nu kennen, had er heel anders uitgezien zonder persvrijheid en vrijheid van nieuwsgaring. Dat heeft heel wat botsingen met de privacy opgeleverd, maar ook heel wat zaken ten goede gekeerd.

Dus als er nieuwe technieken om inlichtingen/beelden te verzamelen ter beschikking komen, vind ik het prima als de overheid die gebruikt. Maar ik wil niet dat de overheid daar het alleenrecht voor heeft.

Zo zijn er bijvoorbeeld gevallen bekend van (ik meen) Australie (of Nieuw-Zeeland) waar de overheid stelde dat de vluchtelingenkampen niet overbevolkt waren; dat er geen mensen in mensonterende omstandigheden waren opgesloten. Maar een rondleiding... nee, dat kon niet. Dus heeft een journalist (tegen de regels in) een drone over zo'n kamp gestuurd. En uit de beelden bleek dat er wel overbevolking was. Waarna er dus n.a.v. de reportage vragen gesteld werden in het parlement, en er zaken veranderden.

[edit]Ah, gevonden. Een Australisch asielzoekers centrum op Christmas Island, dat was het.
https://www.youtube.com/watch?v=rAXANHHY-cU
[/edit]

Van mij hoef je ook geen drone over het huis van Paul de Leeuw te sturen, om te zien hoe hij woont en of hij in een fel-groene mankini ligt te zonnen of niet. Sowieso interesseren die hele BN'ers me al geen fluit; maar dat is persoonlijk. En van mij mogen ze zonnen zoals ze zelf willen. Maar er zijn momenten dat een drone zaken aan het licht kan brengen die in een democratische samenleving aan het licht moeten komen, zoals met die vluchtelingenkampen. Dat is m.i. journalistiek verantwoord gebruik van de drone. Er zijn dus meer toepassingen voor die dingen dan de manier waarop het blad 'Quote' ze inzet.

Nee; 20 jaar geleden hadden we die mogelijkheden nog niet. Maar nu wel.

Peen
Redacteur van


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #111 Gepost op: 11 maart 2014, 20:01:10
Een klein verschil over het algemeen tussen pers en overheid is dat mijn buren morgen niet de foto's zien die in mijn achtertuin zijn gemaakt door de overheid.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #112 Gepost op: 11 maart 2014, 20:52:43
Citaat van: HIT link=msg=1250038 date=1394564470
Een klein verschil over het algemeen tussen pers en overheid is dat mijn buren morgen niet de foto's zien die in mijn achtertuin zijn gemaakt door de overheid.  O0
Nope. Maar als je een hypotheek aanvraagt wordt die opeens geweigerd omdat je 'een vlaggetje achter je naam hebt staan'. Of als je een parkeervergunning aanvraagt. Of de overheid blijkt opeens laks met jouw privé gegevens om te gaan omdat je kritische vragen gesteld hebt in het verleden. Zou niet de eerste keer zijn dat de overheid dat probeert.

Stel: ik vind het leuk om met mijn vriendin spelletjes te spelen in de achtertuin waarbij latex pakjes, ballonnen, stroopwafels en Mickey Mouse oren essentiële onderdelen zijn. Is nu onze zaak. Maar als de Ivo-drone dat ziet en die foto gaat met een hoop gegiegel het hele ministerie rond.... Vraag ik me af of jij daar blij mee zou zijn, als dat over jou gaat. Nogmaals: zeker niet als je daarna een ontheffing aanvraagt voor je bedrijf, en die opeens geweigerd wordt om onduidelijke redenen.

Ik zeg niet dat de pers alles zou moeten mogen. Maar wel: als er een ideale nieuwe manier ontstaat om informatie te verzamelen, zou de overheid daar niet het alleenrecht op moeten hebben. Zeker niet als dat juist een ideale manier is waarop juist diezelfde overheid onze privacy kan inperken.

Als 'de burgers' het niet mogen: prima. Maar dan ook de overheid niet.

Peen

PS: wees niet bang hoor. Ik eet alleen maar stroopwafels; meer doe ik er niet mee.
Redacteur van


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #113 Gepost op: 11 maart 2014, 21:04:31
Citaat van: peen van dienst link=msg=1250049 date=1394567563
Als 'de burgers' het niet mogen: prima. Maar dan ook de overheid niet.
Ik vind dit een vreemde redenering. De overheid heeft bepaalde bevoegdheden die toegepast mogen worden. Denk aan het afluisteren van telefoons of het via een vordering opvragen van camerabeelden en andere gegevens. Allemaal wettelijk geregeld, en dat mogen burgers ook niet. Als drones voor burgers verboden zijn mogen ze best door de overheid ingezet worden, mits! conform de bevoegdheden die ze daarvoor moeten hebben. Dus niet "zomaar" boven jou tuin, maar met een wettelijke onderbouwing.

Verder vind ik, maar dat is persoonlijk, je verhaal een hoog alluminiumhoedjes gehalte hebben. Rest mij te zeggen dat het hier nog steeds niet gaat om de verhouding burger<> overheid maar gewoon om de wettelijke voorschriften waaraan alle drone gebruikers moeten doen. Of ze nou burger zijn, werken voor de overheid of journalistiek bedrijven.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #114 Gepost op: 11 maart 2014, 21:08:52
Citaat van: HIT link=msg=1250038 date=1394564470
Een klein verschil over het algemeen tussen pers en overheid is dat mijn buren morgen niet de foto's zien die in mijn achtertuin zijn gemaakt door de overheid.  O0
En het maakt nogal een verschil of we het over 'de Quote drone' hebben (dus: foto's van het huis van BN'ers) of het gebruik van de drone in het voorbeeld van het asielzoekerskamp. Nogmaals: van mij hoeft dat Quote verhaal ook niet, maar anderen vinden niets interessanter dan dat.

Maar als je je een drone alleen maar voor kan stellen in de eerste situatie, ben je dus wat te beperkt. We hebben het over meer dan 'een foto van de achtertuin' hoor.

Peen
Redacteur van


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #115 Gepost op: 11 maart 2014, 21:16:28
Citaat van: peen van dienst link=msg=1250051 date=1394568532
En het maakt nogal een verschil of we het over 'de Quote drone' hebben (dus: foto's van het huis van BN'ers) of het gebruik van de drone in het voorbeeld van het asielzoekerskamp. Nogmaals: van mij hoeft dat Quote verhaal ook niet, maar anderen vinden niets interessanter dan dat.

Maar als je je een drone alleen maar voor kan stellen in de eerste situatie, ben je dus wat te beperkt. We hebben het over meer dan 'een foto van de achtertuin' hoor.

Peen

En dat maakt mij dus helemaal niets uit waar hij voor gebruikt wordt. Voor mij hoeven de Drones voor opsporing tot zelfs niet ( enige voordeel dat ik daar in zie is dat vooraf er toestemming moet zijn ) maar voor een beter beeld te krijgen voor inzetmogelijkheden bij IM vind ik het een heel ander verhaal. Daar kunnen levens mee gered worden.

Überhaupt vind ik het geschreeuw om vrijheid van nieuwsgaring te ver gaan. En er zouden ook meer mogelijkheden moeten zijn voor de burger om ook op straat zijn/haar privacy te kunnen waarborgen. Nu roept de fotograaf het is nieuws, en mag een rechter later beslissen dat het dat niet is. Intussen kan het onderwerp zich nergens meer tonen zonder toch in verband te worden gebracht met het nieuwsartikel.  :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #116 Gepost op: 11 maart 2014, 21:20:23
Citaat van: Red link=msg=1250050 date=1394568271
Ik vind dit een vreemde redenering. De overheid heeft bepaalde bevoegdheden die toegepast mogen worden. Denk aan het afluisteren van telefoons of het via een vordering opvragen van camerabeelden en andere gegevens. Allemaal wettelijk geregeld, en dat mogen burgers ook niet. Als drones voor burgers verboden zijn mogen ze best door de overheid ingezet worden, mits! conform de bevoegdheden die ze daarvoor moeten hebben. Dus niet "zomaar" boven jou tuin, maar met een wettelijke onderbouwing.
Maar de telefoongegevens zijn niet 'op straat te zien'.

Ik mag op straat rondkijken, mits ik met de voetjes op de grond sta. Maar zodra ik 30 meter boven die grond vlieg, mag ik het niet meer. Als ik een flat beklim, mag ik het weer wel.

Citaat van: Red link=msg=1250050 date=1394568271
Als drones voor burgers verboden zijn mogen ze best door de overheid ingezet worden, mits! conform de bevoegdheden die ze daarvoor moeten hebben. Dus niet "zomaar" boven jou tuin, maar met een wettelijke onderbouwing.
Noem het aluhoedjes (prima). Maar er zijn vele voorbeelden uit het verleden waarbij de overheid bepaalde opsporingsmethodes heeft ingezet zonder dat daarvoor een wettelijke onderbouwing was. In mijn vorige post heb ik een aantal zaken genoemd; maar denk ook aan IRT affaire e.d.

Dus ja: ik vind drones een vergaande inbreuk op privacy. Maar dus ook (sterker nog: ZEKER) als de overheid ze inzet.

Citaat van: HIT link=msg=1250055 date=1394568988
Überhaupt vind ik het geschreeuw om vrijheid van nieuwsgaring te ver gaan. En er zouden ook meer mogelijkheden moeten zijn voor de burger om ook op straat zijn/haar privacy te kunnen waarborgen. Nu roept de fotograaf het is nieuws, en mag een rechter later beslissen dat het dat niet is. Intussen kan het onderwerp zich nergens meer tonen zonder toch in verband te worden gebracht met het nieuwsartikel.  :-X
Prima, die mening mag je hebben. Maar ik hoop dat je duidelijk is dat de aanwezigheid van pers in onze maatschappij juist ook een hoop zaken aan het licht heeft gebracht die onze samenleving ten goede hebben veranderd. Als je wilt dat de pers aan banden wordt gelegd (althans: meer dan dat nu in Nederland gebeurd is; want ook nu zijn er grenzen en mag niet alles) kan je beter naar andere landen verhuizen waar dat 'beter' geregeld is. Ik twijfel alleen of je je daar prettiger gaat voelen.

Anders gezegd: je kan het onzin vinden. Maar het is een fundament van onze maatschappij. Net zoals de aanwezigheid van politie, rechters, advocaten en openbaar ministerie, brandweer, boefjes en brave burgers.

Peen
Redacteur van


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #117 Gepost op: 11 maart 2014, 21:30:32
Citaat van: peen van dienst link=msg=1250062 date=1394569223
Maar de telefoongegevens zijn niet 'op straat te zien'.

Ik mag op straat rondkijken, mits ik met de voetjes op de grond sta. Maar zodra ik 30 meter boven die grond vlieg, mag ik het niet meer. Als ik een flat beklim, mag ik het weer wel.
Als jij nog denkt dat de overheid wat over jou te weten wil komen door op straat naar je te kijken?.... Als ze informatie over je willen dan is dat al meer dan genoeg beschikbaar via andere methodes. De sporen die iedereen op internet achter laat....  :-X

Citaat van: peen van dienst link=msg=1250062 date=1394569223
Dus ja: ik vind drones een vergaande inbreuk op privacy. Maar dus ook (sterker nog: ZEKER) als de overheid ze inzet.
Prima, die mening mag je hebben. Maar ik hoop dat je duidelijk is dat de aanwezigheid van pers in onze maatschappij juist ook een hoop zaken aan het licht heeft gebracht die onze samenleving ten goede hebben veranderd. Als je wilt dat de pers aan banden wordt gelegd (althans: meer dan dat nu in Nederland gebeurd is; want ook nu zijn er grenzen en mag niet alles) kan je beter naar andere landen verhuizen waar dat 'beter' geregeld is. Ik twijfel alleen of je je daar prettiger gaat voelen.
Ik ben blij met de aanwezigheid van de pers, en als je mijn berichten goed leest... beweer ik nergens dat ze meer aan banden moeten worden gelegd. (ik zou overigens niet weten waarom ik weg zou willen, ik heb het hier prima naar mijn zin en heb vertrouwen in zowel de overheid als de pers)
Het enige wat ik keer op keer aangeef: Er zijn voorwaarden voor de inzet van drones, en daar moet iedereen zich wat mij betreft aan houden. Overheid, journalisten en burgers. Dus gewoon met een ontheffing. Wil je dat niet? Dan huur je een helikopter voor een rondvlucht en film je vanuit de heli. Of je zoekt inderdaad een hoog flatgebouw voor je plaatjes.  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #118 Gepost op: 11 maart 2014, 22:35:48
Citaat van: Red link=msg=1250069 date=1394569832
(ik zou overigens niet weten waarom ik weg zou willen, ik heb het hier prima naar mijn zin en heb vertrouwen in zowel de overheid als de pers)
Dat was een reactie op de post van HIT :)

M.i. leven we in een samenleving waarin overheid, openbaar ministerie en advocaten, rechters, pers, politie en burgers een soort van (wankel) evenwicht bewaren. Als één partij teveel van het midden afwijkt, roept een andere partij deze tot de orde. Dat kan de pers zijn die iets aan de kaak stelt, maar ook het openbaar ministerie die juist een persmuskiet vervolgt omdat die over de schreef is gegaan. Dat is gezond. Zomaar even roepen 'die vrijheid van nieuwsgaring is nergens voor nodig' of 'de wet moet maar veranderd worden', is nogal een stap. Dat zou onze maatschappij en dat wankel evenwicht ingrijpend veranderen.

Juist daarom wegen rechters in voorkomende gevallen de overtreding van de wet vs. het algemeen belang, in de gevallen waar die twee botsen. Zo hebben we dat al decennia gedaan. Als muskiet kan ik er bewust voor kiezen om een bepaalde wet te overtreden, maar loop het risico daarvoor gestraft te worden. Maar de kans is ook aanwezig dat de rechter zegt 'foei, maar ja, dit was nodig i.v.m. het algemeen belang'. Denk dan even verder dan alleen maar privacy wetgeving, maar bijvoorbeeld Alberto Stegemann die 'een tikje op de vingers krijgt' omdat hij willens en wetens inbreekt op Schiphol (in die zaak is het laatste woord dus nog niet gezegd). Maar het kan dus ook om andere wetten gaan. Denk bijvoorbeeld aan de commotie rond de gebrekkige beveiliging van de OV-chipkaart.

Als we weer terugkeren naar privacy: als Peter R. de Vries bij een wapenhandelaar thuis opnames maakt met een verborgen camera waarin wapendeals worden besproken, zal publicatie daarvan toegestaan zijn in verband met dat algemene belang. Als een BNN TV-programma Albert Verlinde een nep-prijs geeft met daarin een verborgen zender, zal publicatie daarvan niet toegestaan worden. Allebei schendingen van de privacy. Allebei achteraf gewogen door een rechter. Verschillende uitkomsten. Want wankel evenwicht.

Datzelfde principe zou wat mij betreft dus ook op het maken van beelden met een drone van toepassing moeten zijn. Dus: dat beeld uit de tuin van de Paul de Leeuw: is geen maatschappelijk belang, dat is alleen maar 'gluren bij BN-ners'. Van mij mag een BN-ner thuis gewoon zijn gangetje gaan. Maar dat voorbeeld van dat asielzoekerscentrum zou dus wel kunnen, wat mij betreft.

Peen
Redacteur van


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #119 Gepost op: 14 maart 2014, 13:25:32
https://www.youtube.com/watch?v=_gM60BCYB4o
gopro test
Gert Bartelink
Gepubliceerd op 14 mrt. 2014
Testing my Go Pro camera and new GoPro software
Samen sterk in de hulpverlening!