Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen

Auteur Topic: Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen  (gelezen 115818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #120 Gepost op: 14 maart 2014, 13:34:26
Op de fotografieblog Petapixel wordt er inmiddels ook aardig gediscussieerd over het gebruik van drones tijdens een brand, in dit geval het incident in Harlem (NY): http://petapixel.com/2014/03/13/photographer-uses-drone-shoot-harlem-building-collapse-asked-leave-nypd/


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #121 Gepost op: 17 maart 2014, 01:25:11
http://www.youtube.com/watch?v=CEjpGj8jIqI#ws
Phantom Fight.
Henk van Boeijen
Gepubliceerd op 16 mrt. 2014
Fight between 2 Dji Phantoms.....
Samen sterk in de hulpverlening!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #122 Gepost op: 18 maart 2014, 17:09:08
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1404711

Zo rond 09:00 wordt ook een drone ingezet om even bij iemand binnen te kijken....

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #123 Gepost op: 30 maart 2014, 16:04:30
Op Facebook heb ik ondertussen een aardige discussie met enkele mensen die met drones vliegen in en om IJmuiden. Eentje heeft al een aanklacht aan zijn broek van de KLPD. Op dit moment zijn er eigenlijk twee vragen:

- Valt een drone onder de regelgeving van VFR?
- Schiphol CRT strekt zich uit tot aan de kust van IJmuiden. Klopt het dat daar dan niet gevlogen mag worden?


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #124 Gepost op: 3 april 2014, 17:28:27
Drones vallen onder de Regeling Modelvliegtuigen:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/

    
Citaat
Artikel 2

    Onverminderd artikel 1, eerste lid, aanhef en onderdeel b, en artikel 1a gelden voor een vlucht met een modelluchtvaartuig de volgende regels:

        a. de vlucht wordt uitgevoerd in overeenstemming met de algemene vliegvoorschriften voor zover daarvan niet wordt afgeweken in deze regeling;
        b. de vlucht wordt slechts uitgevoerd onder omstandigheden en op locaties waarbij er vanaf de grond tijdens de gehele vlucht goed zicht is op het modelluchtvaartuig en het luchtruim daaromheen;
        c. de bestuurder houdt tijdens de gehele vlucht goed zicht op het modelluchtvaartuig;
        d. een hoogtemeter hoeft niet te worden gebruikt;
        e. het is verboden voorwerpen of stoffen te verwijderen tijdens de vlucht, met uitzondering van zand, water of voorwerpen waarvan de massa niet meer is dan 200 gram per voorwerp overeenkomstig door de Minister van Verkeer en Waterstaat op grond van artikel 13 van het Luchtverkeersreglement te stellen regels;
        f. een ander modelluchtvaartuig of een net of doek mag worden gesleept;
        g. kunstvluchten mogen worden uitgevoerd;
       h. de vlucht wordt niet uitgevoerd buiten de daglichtperiode, zoals gepubliceerd in de in artikel 60, onder a, van het Luchtverkeersreglement bedoelde luchtvaartgids;
        i. de vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;
        j. voor een vlucht wordt geen vliegplan ingediend;
        k. gecontroleerde vluchten zijn niet toegestaan;
        l. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits
            1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;
            2° voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
        m. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 450 meter boven de grond of het water, mits dit gebeurt binnen een aerodrome traffic zone van een militaire luchthaven waarop modelvliegen is toegestaan en dit gebied exclusief voor modelvliegen wordt gebruikt of met de andere gebruiker(s) sluitende afspraken zijn gemaakt inzake separatie;
        n. vluchten zijn toegestaan in luchtruim met klasse C, mits op schriftelijk verzoek van belanghebbende een convenant is gesloten met de organisatie die de plaatselijke luchtverkeersleiding verzorgt en de bestuurder zich houdt aan de afspraken in dat convenant;
        o. de regels voor de bediening van boordapparatuur voor het beantwoorden van vragen door radargrondstations gelden niet;
        p. de regels voor de navigatie- en telecommunicatie-installaties waarmee een luchtvaartuig voor het uitvoeren van een VFR-vlucht is uitgerust, gelden niet.

Ik denk dat de twee onderstreepte delen jouw vragen beantwoorden.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #125 Gepost op: 3 april 2014, 18:11:04
Citaat van: Koekerdt link=msg=1255856 date=1396538907
Drones vallen onder de Regeling Modelvliegtuigen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0019147/
Ik denk dat de twee onderstreepte delen jouw vragen beantwoorden.
Sorry, ik had er even bij moeten zeggen dat dit mij al bekend is.

Maar door sommigen wordt ontkend dat een drone on VFR regels valt. Maar waarom staat er dan een uitzondering in Artikel 2.p?

Ondertussen ben ik er achter dat Schiphol-CRT in twee delen uiteen valt. CRT-1 is gesloten vanaf de grond, CTR-2, waar IJmuiden onder valt, is gesloten vanaf 1200 voet (400 meter). Dat zou betekenen dat een drone wel in IJmuiden mag vliegen. Maar helemaal zeker ben ik er niet van.


Gast

  • Gast
Reactie #126 Gepost op: 3 april 2014, 18:51:41
De Schiphol Control Zone (of CTR) bestaat uit 3 delen, CTR-1, CTR-2 en (hoe kan het ook anders) CTR-3.
CTR-2 en CTR-3 zijn aan de CTR-1 "geplakt" om de parallel naderingen voor de banen 18R en 18C, en 36R en 36C, eerder te kunnen aanvangen. De ondergrens van CTR-2 en CTR-3 is inderdaad 1200ft.
Voor de preciese afmetingen van deze CTR's hierbij een afbeelding van de LVNL Operationele Help Desk (OHD)


Besef dat je met een drone niet zichtbaar bent op de radar en, indien je te hoog ermee gaat, nauwelijks tot niet zichtbaar bent voor andere luchtvarenden met alle risico's vandien.
De uitzonderingen vermeld in 2P betekent niets meer dat er geen verplichting is om je RC modelvliegtuigje of drone met een transponder en/of VHF-radio uit te rusten. De overige regels blijven van kracht.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #127 Gepost op: 3 april 2014, 19:39:00
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1255892 date=1396543901
De Schiphol Control Zone (of CTR) bestaat uit 3 delen, CTR-1, CTR-2 en (hoe kan het ook anders) CTR-3.
CTR-2 en CTR-3 zijn aan de CTR-1 "geplakt" om de parallel naderingen voor de banen 18R en 18C, en 36R en 36C, eerder te kunnen aanvangen. De ondergrens van CTR-2 en CTR-3 is inderdaad 1200ft.
Voor de preciese afmetingen van deze CTR's hierbij een afbeelding van de LVNL Operationele Help Desk (OHD)


Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1255892 date=1396543901
De uitzonderingen vermeld in 2P betekent niets meer dat er geen verplichting is om je RC modelvliegtuigje of drone met een transponder en/of VHF-radio uit te rusten. De overige regels blijven van kracht.
Ok dat is duidelijk, echter ik zie nog niet staan dat een drone een VFR toestel is?


Gast

  • Gast
Reactie #128 Gepost op: 3 april 2014, 20:04:51
Een drone IS ook geen VFR toestel, de regels en verplichtingen voor VFR (dus Visual Flight Rules) zijn alleen van toepassing op bemande vluchten, de regels waaronder deze vlucht visueel wordt uitgevoerd. Die VFR regels verschillen per luchtklasse, in een CTR gelden andere VFR regels dan in luchtruim klasse G of een TMA met klasse E, etc. etc.
Punten 2B en 2C zijn voor wat betreft het visuele deel van toepassing op degene die het modelvliegtuig/drone bestuurt.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #129 Gepost op: 7 april 2014, 06:56:24
Australische triatleet geraakt door 'gehackte' drone

bron: http://www.nu.nl/tech/3745517/australische-triatleet-geraakt-gehackte-drone.html

Toch niet zo veilig als het lijkt, en dat alleen maar om een paar foto's. :-\
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.