Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen

Auteur Topic: Luchtfotografie met onbemande drone de nieuwe 'rage' onder fotografen  (gelezen 115147 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Uit Rijnmond.nl:
Fotograaf mag geen foto's maken met modelhelikopter
De model-helikopter met camera van de Vlaardingse fotojournalist Roel Dijkstra is uit de lucht gehaald, omdat hij volgens de luchtvaartpolitie een gevaar vormt in de aanvliegroute naar Rotterdam The Hague Airport.
Zie verder:http://www.rijnmond.nl/nieuws/26-07-2013/fotograaf-mag-geen-fotos-maken-met-modelhelikopter


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Citaat
De Luchtvaartwet is vrij duidelijk:

NIET IN CTR luchtruim vliegen waar van GND tot 3000 Ft
AMSL geen enkel luchtvaartuig dat niet in contact staat met de
verkeersleiding en gecleared is mag vliegen. En al helemaal niet in
Vlaardingen omdat dat in de ILS (Instrument Landing System) zone van
Rotterdam Airport ligt.

Verder staat meneer Dijkstra hier in regio 17 bekend als een moeizame man, die zijn beroep altijd als excuus gebruikt. Zo hier ook.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
De naam R. Dijkstra komt me bekend voor... waar ken ik 'm ook alweer van?  ::)

[Edit] Check! Hiervan dus: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1291530


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1186661 date=1374917354
De naam R. Dijkstra komt me bekend voor... waar ken ik 'm ook alweer van?  ::)

[Edit] Check! Hiervan dus: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1291530

Fascinerende uitzending!

Fotocowboy uit de Achterhoek die 100 km/uur door een woonwijk rijdt, 15 puisterige pubers die met z'n allen glazen flesjes staan te fotograferen en dan politie uit een of ander dictatoriaal land die met nogal wat geweld een fotograaf aanhouden omdat hij gewoon zijn werk doet daar waar het mag.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Interessant stukje op internet over drones in combinatie met de luchtvaart. Het is tegenwoordig al niet meer toegestaan met een drone de lucht in te gaan als hobbyfotograaf.

Citaat
WETGEVING MET BETREKKING TOT DRONES IN DE MAAK
Sinds maandag is het verboden zonder ontheffing beroepsmatig met een onbemand toestel te vliegen. Dat is volgens staassecretaris Mansveld (Infrastructuur, PvdA) nodig "gelet op de enorme toename in beroepsmatig gebruik van onbemande luchtvaartuigen het afgelopen jaar, de verwachte snelle groei de komende maanden en de hiermee gepaard gaande veiligheidsricico’s", zoals ze in een toelichting schreef. Ook om privacyschending door drones met camera’s te voorkomen kondigde staatssecretaris Teeven (Justitie, VVD) onlangs wetgeving aan. De mogelijkheden om te vliegen boven bebouwing en plaatsen waar veel mensen komen, worden beperkt.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/07/05/piloten-melden-meer-incidenten-met-drones-bijna-botsing-wordt-onderzocht/


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Er is nu een nieuwe website waarop je je dronefoto's op kunt delen: Dronestagram.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1186839 date=1374953462
Fotocowboy uit de Achterhoek die 100 km/uur door een woonwijk rijdt
Dat stukje is door de makers van het programma zo in elkaar gemonteerd dat het lijkt alsof hij 100km/h rijdt, daar is al uitgebreid aandacht over geweest elders.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Speedy link=msg=1186910 date=1374974115
Interessant stukje op internet over drones in combinatie met de luchtvaart. Het is tegenwoordig al niet meer toegestaan met een drone de lucht in te gaan als hobbyfotograaf.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/07/05/piloten-melden-meer-incidenten-met-drones-bijna-botsing-wordt-onderzocht/
En dat linkt weer door naar https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-17149.html

Ik heb geen drone en ben ook niet van plan er eentje aan te schaffen. Maar ik vind dit wel bijzonder. Als je het hobbymatig noemt, mag er een hoop. Ga je met exact hetzelfde stukje hardware vliegen om er 'baat' bij te hebben mag het opeens niet. Ja; je mag ontheffingen aanvragen bij ILent, maar ik gok erop dat je die alleen krijgt om boven lege weilanden te vliegen en foto's van Klaziena24 te maken.

Maar voor wetgeving het lijkt mij interessanter wat je ermee doet. Doe je dingen die gevaar opleveren voor andere mensen en/of hun bezittingen ? Hou je je aan de regels (het 'in zicht houden' van je drone bijvoorbeeld) ?

Anders gezegd: ik vind het een beetje krom dat beroepsmatig inzetten van drones verboden wordt, terwijl het hobbymatig gebruik ervan wordt overgelaten aan de 'zelfregulering'. M.i. is dit een stuk rechtsongelijkheid.

Als je je misdraagt met je drone moeten er sancties volgen. Maar of je dat in een hobbymatig of professioneel kader doet zou niet veel uit moeten maken. Sterker nog: het zou wel eens heel goed kunnen zijn dat de professional met betere spullen vliegt, en ook meer geoefend is in het gebruik ervan. Juist van een professional kan je bovendien een stuk inschattingsvermogen en zelfregulering verwachten, plus dat hij/zij zijn zaakjes waarschijnlijk op orde heeft t.a.v. verzekeringen en aansprakelijkheid.

Even doortrekken naar 'grond' fotografie, bijvoorbeeld. Als amateur mag jij net zo goed met een camera bij een incident staan en foto's maken als dat de professional dat mag. De laatste mag hoogstens meer, omdat hij bepaalde zaken heeft aangetoond en op basis daarvan een extra stukje vergunning heeft (de PPK) en dus binnen de lintjes mag.

In dit voorstel is het andersom: de puistige pubers mogen meer dan de professional. Vreemd. Vraag me af of dit ook stand gaat houden in een rechtszaal. Bovendien zijn er natuurlijk altijd mogelijkheden om hier omheen te komen.

Peen
Redacteur van


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


Jesper

  • Persfotograaf
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Canon EOS 650D - Sigma 18-55mm - Sigma 70-300mm
Reactie #69 Gepost op: 19 september 2013, 20:14:09

Wat zou de politie er aan doen en van vinden als je zelf zo'n drone hebt en boven een PD gaat vliegen ?
Is daar ook een wet voor of zou de drone in beslag kunnen en mogen worden genomen ?
Uit de lucht knallen doen ze immers niet  ;D haha.